Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské peníze, ale auta, která je mají pod kapotou, jsou teď kvůli aféře Dieselgate v nemilosti. Velkým tématem jsou u dieselů emise.

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Budoucnost je podle vizionářských plánů elektrická. Praktický život je ovšem dnes spojen se spalovacím motorem. Diesely jsou teď na pranýři. V jejich případě se musí vývojáři vypořádat se třemi zásadními složkami emisí: sazemi (pevnými částicemi), s oxidem uhličitým (CO2) a oxidy dusíku (NOX). Pevné částice zachytí speciální filtr, to je vyřešeno, úroveň vypouštěného CO2 je u dieselů velmi dobrá, automobilky tedy s modely s naftovými motory efektivně snižují flotilový průměr emisí CO2. Problém je však s oxidy dusíku, právě kvůli nim dostávají moderní diesely drahé a náročné technologie. Zjednodušeně řečeno: čím chudší směs nafty se vzduchem motor spaluje, tím více NOX vypouští.

Německý magazín Automobilwoche uspořádal před frankfurtským autosalonem anketu mezi šéfy automobilek – diesel podle nich bude i v roce 2025 naprosto běžný.

„Náročné limity CO2 jsou bez dieselových motorů nesplnitelné a jejich rychlé opuštění ve prospěch elektromobilů je nerealistické,“ tvrdí například šéf Continentalu Elmar Degenhart. „Dieselový motor bude mít svou roli i v roce 2025, ale bude menší než v současnosti, a to zejména mezi osobními a městskými vozy. Vzhledem k různým omezením v řadě evropských měst výrazně vzroste poptávka po nízkoemisních technologiích všech možných typů. Ty určitě přeberou významný podíl vznětových motorů. Takový přechod bude ovšem mimo velká města a v oblasti lehkých užitkových vozů výrazně pomalejší, neboť v těchto případech nepřináší elektromobilita dostatečné výhody,“ doplňuje ho šéf evropského Fordu Steven Armstrong.

„PSA chce v budoucnu u svých modelů nabízet všechny typy pohonných ústrojí a všechny je vyrábět na stejné lince. Od roku 2020 bude 50 % našich modelů elektrifikovaných, od roku 2023 to bude již 80 %. Chceme, aby úřady, které vytvářejí předpisy, omezovaly emise a ne použitelné technologie,“ říká pak hlavní muž francouzského koncernu vyrábějícího Peugeoty, Citroëny a nově také Opely Carlos Tavares.

S kolegy souhlasí i Herbert Diess z Volkswagenu. Náběh elektromobilů podle něj bude trvat ještě poměrně dlouho a navíc i v závislosti na regionu. „S inovativní technikou dokážeme výrazně snížit dopady na životní prostředí,“ říká. Již dnes se ostatně požadavky dají splnit i v běžném provozu. Nové BMW 520d tak v nedávném testu německého časopisu Auto Motor und Sport dosáhlo v běžném provozu na emise NOX 28 mg/km. Aktuální laboratorní limit je přitom 80 mg/km, na běžné silnici dovoluje předpis EU do roku 2023 jeho 2,1násobné překročení.

Dva velcí hráči mezi dodavateli, Bosch a Continental, ukázali nedávno své prototypy čistých dieselů. Prvně jmenovaná společnost kompletně vznětový motor přepracovala. Jeho objem snížila z 2,0 na 1,7 litru, nasadila vysokotlaké vstřikování (2000 bar) a slibuje emise NOX v rozmezí 18 až 38 g/km. K tomu pomáhá jen účinná dodatečná recirkulace výfukových plynů. Bosch totiž do auta namontoval 25l nádrž na kapalinu AdBlue, která škodlivé oxidy dusíku dokáže pomocí chemického procesu (selektivní katalytická redukce) odbourat. 

Motor „poladěný“ Boschem s močovinou tedy nemusí šetřit. Neustále aktivní je také systém zpětného vedení výfukových plynů (EGR). „Dieselové motory splňující limity RDE (Real Driving Emissions) jsou realizovatelné i bez vysokých nákladů,“ tvrdí Dirk Naber, emisní specialista Bosche. „Velká část nutné techniky je dnes dokonce již na palubě.“ Jeho šéf Volkmar Denner pak předestírá budoucnost syntetických paliv: „Naší vizí jsou takzvaná e-paliva, která mají celkovou neutrální uhlíkovou stopu, a spalovací motory, které budou vypouštět čistší vzduch, než nasávají.“

Continental oproti Boschi představil komplikovanější techniku, ale slibuje i snížení emisí CO2 a s nimi spojené spotřeby. Představil totiž předehřívaný katalyzátor, který svoji energii čerpá z 48V palubní sítě. Systém zabezpečující selektivní katalytickou redukci (snížení emisí NOX) se tak rychleji dostane na pracovní teplotu. Continental slibuje emise NOX 14 mg/km a pohodlné splnění normy i při teplotách pod nulou.

Podobné technologie znamenají, že ke vznětovým motorům nejsou skeptičtí ani představitelé prémiových automobilek. „Budoucnost patří elektřině, ale v roce 2025 bude mít elektromotor jen jeden ze čtyř nově prodaných vozů, vývoj stávajících typů pohonných jednotek a jejich optimalizace bude mít nadále význam. Patří mezi ně i moderní diesel, neboť je účinnou pákou na snižování CO2,“ říká boss Mercedesu Dieter Zetsche. Mezi šéfy automobilek ale podle všeho existuje jedna výjimka.

Oliver Blume z Porsche sice diesel zcela nezatracuje: „Moderní vznětové motory budou i dále v autobranži mít svou roli při snižování emisí CO2.“ Podle důvěrných informací ovšem již rozhodnutí ve Stuttgartu padlo. Porsche totiž dlouhodobě odebírá diesely od Audi a v souvislosti s emisními švindly se samo cítí velice podvedeno. Vždyť musí kvůli špinavé hře svých koncernových kolegů svolávat 22 tisíc kusů SUV Cayenne.

Konec dieselů v nabídce Porsche se může udát dvěma způsoby. Ten ostrý předpovídá okamžité vystoupení. To by ovšem znamenalo u klíčového Cayenne pokles prodejů v Evropě o 15 tisíc kusů, ztrátu ve výši jedné miliardy eur a nevytíženou továrnu v Bratislavě. Jako realističtější se proto jeví měkčí odchod. Nejprve by z nabídky zmizely osmiválce (aktuálně je Porsche přestalo nabízet pro Panameru), šestiválce z Macanu, Panamery a Cayenne by se pak odebraly pryč s generační obměnou. Takový konec by přišel v roce 2020. „U Porsche bude růst význam elektromobilů. V příštích deseti letech chceme sázet na nabídku složenou ze spalovacích motorů, plug-in hybridů a elektromotorů,“ řekl (ale nic nepotvrdil) magazínu Automobilwoche Blume.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Společný podnik čínské automobilky Leapmotor a koncernu Stellantis zahájil výrobu elektromobilů...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....