Němečtí zelení aktivisté přicházejí o podporu v boji proti dieselům

Toyota přestala finančně podporovat německou lobbistickou organizaci na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe (DUH), spolek tak ztratil dalšího ze svých nejznámějších podporovatelů.

DUH kdysi pomohla Toyotě, když japonská značka na trh uváděla první hybridní model Prius. | foto: Foto automobilky

Jak potvrdil zástupce automobilky v rozhovoru pro německý magazín Focus, odklon Toyoty od DUH přímo souvisel s kampaní spolku proti vozidlům s dieselovými motory.

Kontroverzní organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) se zasazuje o ochranu ovzduší, dodržování biologické rozmanitosti, získávání energie z obnovitelných zdrojů, ochranu spotřebitelů a je činná i v dalších souvisejících oblastech. Organizace zároveň hraje v Německu vůdčí roli ve snahách o objasnění aféry Dieselgate. Zároveň prosazuje zákazy vjezdu do měst dieselovým vozidlům nesplňujícím normu Euro 6. Ke konci roku 2018 měla DUH podané žaloby za „čistší vzduch“ ve 34 německých městech, která chce přimět k dodržování přísných pravidel ochrany ovzduší a životního prostředí.

Ve svém boji byla DUH v čele s Jürgenem Reschem dosud mimořádně úspěšná, za posledních dvanáct let vyhrála každé zahájené soudní řízení. „Soudy čím dál razantněji nařizují, aby stát dostál své povinnosti, již mu ukládá druhý článek ústavy, tedy umožnit občanům právo na ochranu zdraví,“ vysvětluje Jürgen Resch.

Podle Resche je nutný zákaz provozu vozidel znečisťujících ovzduší: „Spotřebitelům doporučujeme, aby nekupovali auta s dieselovými motory. “ Oxidy dusíku jsou podle jeho názoru mimořádně toxické, ročně působí jen v Německu až 10 600 předčasných úmrtí.

Především kvůli prosazování zákazů vjezdu starším dieselům do měst se DUH stala v poslední době terčem časté ostré kritiky; jak odborníků, tak široké veřejnosti.

Toyota není jediná firma, která v poslední době ukončila s DUH spolupráci, stejný krok učinily i společnosti Krombacher a Telekom. „Tito velcí partneři s námi již nespolupracují, i kvůli masivnímu tlaku průmyslu,“ prohlásil v prosinci v rozhovoru pro server RP Online ředitel DUH . Prezident a CEO německého zastoupení Toyoty Alain Uyttenhoven ovšem definuje hlavní důvod ukončení spolupráce jinak: podle něj jsou jím sporné a do krajnosti hnané kampaně společnosti DUH.

Podle Uyttenhovena pomohla před dvaceti lety DUH Toyotě, když na trh uváděla první hybridní model Prius. Automobilka věděla, že jde o vůz ideální pro potřeby taxislužby a DUH tehdy Toyotě umožnila navázat kontakt s taxislužbami.

„DUH tehdy vystupovala jako neutrální partner. Dnes ovšem veškeré dění kolem DUH, která se velmi ostře vymezuje vůči dieselovým motorům, provázejí bouřlivé emoce. Se zástupci DUH jsme dlouho diskutovali, došli jsme však k názoru, že další spolupráce není možná, protože by nevedla ke společnému cíli,“ rezolutně uzavírá šéf německé Toyoty. Co se s penězi, které dosud plynuly do pokladny DUH (podle Uyttenhovena jde o malou pětimístnou sumu, server Zeit Online v prosinci uvedl, že jde konkrétně o 30 tisíc eur ročně), nyní bude dít, šéf společnosti zatím nesdělil.

Spolupráce mezi Toyotou a DUH trvala zhruba dvacet let. Týkala se různých projektů, především témat bezolovnatého benzínu a německé Ceny za ochranu klimatu. Mluvčí Toyoty Thomas Schalberger popírá, že by Toyota byla sponzorem DUH a stejně tak popírá jakoukoli souvislost zmíněné spolupráce se zákazy vjezdu dieselům. Objevily se totiž spekulace, že zákazy vjezdu škodí především německým výrobcům a Toyota svou podporou DUH vlastně získává navrch. Tyto spekulace vyvrací i šéf DUH Jürgen Resch. Aby dokázal, že vždy hrál fér, poukázal na to, že DUH několikrát vznesla stížnosti i na japonský koncern a zákazy vjezdu se týkají i dieselových vozů Toyoty.

Pravdou nicméně zůstává, že Toyotě v uplynulém roce počty prodaných vozů výrazně vzrostly. Jak v rozhovoru pro německý magazín Auto Motor & Sport potvrdil Alain Uyttenhoven, se zvýšením prodejů pomohl i odklon mnohých zákazníků od dieselových vozů: „Ano, celá ta diskuze nás výrazně postrčila kupředu. Kromě modelů, jako je pickup Hilux, se Toyota loučí s naftovými motory a sází nyní na benzinový a hybridní pohon.

V absolutních číslech nepatří Toyota k velikánům na německém trhu, ovšem díky stoupajícím počtům prodaných hybridů vykazuje výrazný nárůst. „Pro rok 2019 si Toyota předsevzala růst o šest až sedm procent, což odpovídá 92 tisícům prodaných vozů za rok. Velký podíl na tom bude mít právě narůstající zájem o hybridy,“ informuje magazín Auto Motor & Sport. Japonci se momentálně soustředí na hybrid jako na svůj stěžejní produkt, v uplynulém roce činil prodej hybridů u Toyoty více než padesát procent. Naopak podíl dieselových vozů činí méně než pět procent z celkové produkce.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů. Sedany SU7 pro Xiaomi vyrábí divize státní automobilky BAIC Group. Přestože stále není jisté, kdy...

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

Legendární žigulík slaví 55 let. Dvakrát do roka mají lady sraz i v Česku

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

17. července 2025

Nissan hledá cestu z krize. Propustí 20 tisíc lidí a zavře legendární továrnu

Japonská automobilka Nissan Motor přestane do března 2028 vyrábět auta ve svém stěžejním závodě v japonském městě Oppama. Výrobu přesune do továrny na jihozápadě země, kterou provozuje dceřiná...

17. července 2025

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

17. července 2025

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

16. července 2025,  aktualizováno  20:07

I cesta může být zážitek. Vyrazte do Chorvatska přes Maďarsko

Do Chorvatska nemusíte jezdit před Rakousko. Trasa, kterou Češi volí nejčastěji, bývá plná kolon. Zvlášť pokud vyrážíte z Moravy nebo máte cestu přes Rakousko už „vykoukanou“, může být pro vás...

16. července 2025

Tahounem prodejů elektroaut je Čína, Evropa je v závěsu. V Americe brzdí Trump

Celosvětový prodej elektromobilů v prvním pololetí vzrostl o 28 procent na 9,1 milionu. Hlavní podíl na růstu měly Čína a Evropa, Severní Amerika zaostala. Vyplývá to z průzkumu analytické...

16. července 2025

Elektřina versus osmiválec. Porsche Macan je oproti Cayennu těžkopádné

Nový elektrický Macan budí vášně. Výhradně bateriové SUV nahradilo předchozí generaci, která byla jedním z nejprodávanějších porschí, jež patřilo také k těm nejuniverzálnějším v nabídce. A visí nad...

16. července 2025

Jednoduchý blbuvzdorný Fiat je tajný bazarový tip. Tipo se nekazí a vydrží

Premium

Fiat vrátil po roce do nabídky model Tipo a i přes méně praktický typ karoserie (sedan) je s prodeji spokojen. Byla to sázka na jistotu, festovní auto si majitelé chválí. Je to tajný bazarový tip....

15. července 2025

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů. Sedany SU7 pro Xiaomi vyrábí divize státní automobilky BAIC Group. Přestože stále není jisté, kdy...

15. července 2025

Vyhláška upravující barvy sanitek platná od dubna se má znovu změnit

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu měnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se...

15. července 2025

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

VW uzavírá jednu ze svých čínských továren, vyráběly se tam i škodovky

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC ukončili výrobu v čínském závodě ve městě Nan-ťing kvůli slábnoucí poptávce po automobilech se spalovacím motorem, závod bude...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025,  aktualizováno  12:18
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.