Výročí Dieselgate: Merkelová po letech otočila a kritizuje automobilky

aktualizováno 
Po letech, kdy Němci takřka nekriticky zbožňovali domácí automobilový průmysl, k němu začínají mít poněkud odtažitý vztah. Z nedávno provedené ankety vyplynulo, že 57 % Němců ztratilo důvěru v automobilový průmysl a dvě třetiny cítí, že vztah mezi politiky a automobilkami je stále až nezdravě těsný.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Kia Motors

„Ten vztah připomíná manželství,“ komentuje lakonicky Jürgen Resch, jednatel společnosti Deutsche Umwelthilfe (DUH), což je politicky nezávislá nezisková organizace zasazující se o ochranu životního prostředí a spotřebitelů.

Dlouho oslavovaná vedoucí role automobilového průmyslu v německé ekonomice byla otřesena emisním skandálem, který odstartoval před dvěma lety a dnes znovu nabírá na síle (vše o aféře Dieselgate čtěte zde). „Špinavé“ dieselové motory jsou nyní viněny ze znečištění životního prostředí v celé zemi. Prodej automobilů s naftovými motory v letošním roce výrazně poklesl, podíl na trhu začínají od německých rivalů přebírat zahraniční značky.

Prodej aut s benzinovým motorem v 15 starších zemích Evropské unie v první polovině letošního roku poprvé od roku 2009 překonal prodej vozů s naftovým motorem.

A německé spolkové kancléřce Angele Merkelové je z různých stran vyčítáno, že proti automobilkám, které stojí za aférou, nezakročila dostatečně razantně (čtěte více zde).

Na důležitosti ovšem neztrácí automobilový průmysl ani v současné době – přece jen stále zaměstnává 800 tisíc lidí, což jsou 2 procenta všech zaměstnanců v zemi a v roce 2016 vyvezly německé automobilky do zahraničí 4,4 miliony vozů. Lidé mu však přestávají důvěřovat, což krátce před volbami, které v Německu proběhly před dvěma týdny, potvrdila i Merkelová.  

Dieselgate začala konec aut

Budoucnost je autonomní, elektrická, čínská

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Ta dosud neměla pro automobilový průmysl slovo kritiky, v okamžiku, kdy se blížil její boj o čtvrté volební vítězství v pořadí, nečekaně prohlásila: „Emisní skandál otřásl německým průmyslem, důvěra v něj byla značně pošlapána. Automobilový průmysl nyní musí udělat všechno pro to, aby důvěryhodnost získal zpět. Musí tak činit ve vlastním zájmu, v zájmu zaměstnanců a celého německého průmyslu.“

Přední automobilky potvrdily, že tak učiní. Plány, které představily před několika týdny na autosalonu ve Frankfurtu, naznačují jejich vůli ustoupit od využívání fosilních paliv. Němečtí výrobci investují v současnosti miliony dolarů do vývoje hybridních vozů a elektromobilů. Například Volkswagen, dle počtu prodaných vozů největší výrobce automobilů na světě, minulý týden oznámil, že chce do roku 2030 zvýšit investice do elektromobility o 20 miliard eur. Do roku 2025 hodlá firma nabízet 80 modelů z elektrickým pohonem (z nichž 50 bude vyloženě elektromobilů a 30 hybridů). „Transformaci našeho oboru nelze zastavit,“ říká šéf německého koncernu Matthias Müller.

Německá vláda chce do roku 2020 vidět v ulicích milion elektromobilů, což je cíl, který bude vyžadovat nemalé investice do infrastruktury, především zřizování nových dobíjecích stanic. „Němci musí přesunout své know-how od dieselových motorů k elektromotorům,“ dodává k tomu Arndt Ellinghorst, stojící v čele společnosti Global Automotive Research. 

Generální ředitel automobilky Porsche Oliver Blume je nicméně v názoru na problematiku elektromobility zdrženlivější: „Na přechodnou dobu jsou dle mého názoru stále zapotřebí spalovací motory. Za perfektní technologii považuji hybridy, které zdárně kombinují výhody obou světů. Ovšem je zřejmé, že v nadcházejících letech bude následovat pozvolný přechod k elektromobilitě.“

Jak je to vážné?

Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Motor EA211 TSI evo

Motor EA211 TSI evo

V některých velkých německých městech sílí hlasy volající po úplném zákazu dieselových motorů. Restrikci zvažuje Mnichov, domovské město BMW, stejně jako Stuttgart, kde sídlí Porsche a Mercedes-Benz. Angela Merkelová naznačila, že je jen otázkou času, než bude Německo následovat Francii, Británii, Indii a další země v zavedení nejzazšího termínu a zakáže prodej vozidel využívajících pouze fosilní paliva.

K největším bojovníkům za zákaz dieselových motorů ve městech patří Jürgen Resch, jednatel výše zmíněné společnosti Deutsche Umwelthilfe (DUH). Organizace hraje v Německu vůdčí roli ve snahách o objasnění Dieselgate a vede četné procesy na ochranu ovzduší ve městech. DUH chce města přimět k dodržování přísných pravidel ochrany ovzduší a životního prostředí, v případě potřeby i soudní cestou. Ve svém boji je DUH v čele s Jürgenem Reschem mimořádně úspěšná, za posledních 12 let vyhrála organizace každé zahájené soudní řízení. „Soudy čím dál razantněji nařizují, aby stát dostál své povinnosti, již mu ukládá druhý článek ústavy, tedy umožnit občanům práno na ochranu zdraví,“ vysvětluje Jürgen Resch.

Podle Resche je nutný zákaz provozu vozidel znečisťujících ovzduší. A jak se podle jeho názoru mají k situaci postavit spotřebitelé? „Radíme jim, aby nekupovali auta s dieselovými motory. Před jejich koupí ostatně momentálně varuje i německý automotoklub ADAC.“ Oxidy dusíku jsou nejen podle jeho názoru mimořádně toxické, ročně působí jen v Německu až 10 600 předčasných úmrtí. 

Kromě úplného zákazu dieselových motorů se nabízí jen jediné řešení: nově vyrobené dieselové motory musí dodržovat mimořádně přísnou emisní normu Euro 6, která povoluje maximální emisi oxidů dusíku 80 mg na ujetý kilometr. Emisní limity se v posledních letech zpřísnily několikrát a automobilky nebyly schopné s nimi držet krok. 

Proslýchá se, že vývojáři společnosti Volkswagen, vlastnící značky Audi, Škoda, Seat a Porsche, už v roce 2006 věděli, že jejich nový dvoulitrový dieselový motor nebude schopen dostát novým pravidlům. Místo aby návrh motoru přepracovali, vymysleli „vypínací zařízení“, tedy software, díky němuž vykazovala auta nižší emise během testování než v běžném provozu. Trvalo téměř deset let, než se na to přišlo a vypukla aféra Dieselgate, nyní jsou to přesně dva roky.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily v Česku přibývají pomalu, důvodem je cena

Nový Nissan Leaf

VIDEO Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Šéf BMW odstoupí dřív, než ho stačí vyrazit. Kvůli elektromobilům

Harald Krüger za rok opustí pozici generálního ředitele BMW.

Šéf BMW Harald Krüger v dubnu 2020, kdy mu vyprší smlouva, odstoupí a o další funkční období se ucházet nebude, uvedla...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz