Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není dostatečná. Tuningové firmy mezitím nabízejí její odstranění.

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru. | foto: Volkswagen

Měření, která pro ekology provedl odborník na životní prostředí Axel Friedrich, ukazují, že v reálném provozu sice emise NOX klesly, stále jsou však u jím zkoušeného Golfu Variant 1.6 TDI více než třikrát vyšší, než kolik dovoluje emisní norma Euro 5. V absolutních číslech klesly z 970 mg/km, na cca 600 mg/km, limit je ovšem 180 mg/km.

Měření jsou tak přesným opakem toho, co tvrdil spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt. Podle něj měla servisní opatření zajistit, že z aut zmizí ilegální software a budou přitom splňovat všechny platné předpisy. Šéf organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch dokonce nový software pro německý Zeit označil za pouhé placebo a chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla, který ho schválil.

DIESELGATE

Emisní skandál

Koncern Volkswagen měl podvádět při testech emisí. Vše o aféře Dieselgate, která začala na podzim roku 2015 čtěte ve speciální příloze iDNES.cz

Vadí mu, že byl upraven jen software. „Emise NOX by šlo snížit více, pokud se ale omezíte jen na přehrání software, zvednete tím zároveň spotřebu.“ A s ní nesměl Volkswagen při úpravě hnout. „Zatímco v USA musí VW do aut namontovat i nové katalyzátory, u nás došlo jen na poloviční řešení,“ doplňuje Resch. DUH tedy chce, aby byly problematické volkswageny odstaveny a došlo na nich k úpravám na celém systému čištění výfukových plynů. Řešením je plošné nasazení SCR katalyzátorů, které oxidy dusíku ve výfukovém potrubí pomocí vstříknutí močoviny téměř zcela odstraní. „Úprava zpětného vedení výfukových plynů, která byla použita u VW Golf má jen částečný účinek,“ vysvětluje Axel Friedrich. „Díky doplnění SCR katalyzátoru by starší auta mohla dokonce splnit nejnovější normu Euro 6.“

Tu však porušují i moderní auta, která ji již mají plnit. Důvod? „Čištění výfukových plynů je funkční jen tehdy, když jsou nádrže na močovinu dostatečně velké, nebo dochází k častému doplňování,“ vysvětluje Friedrich. Obojí se ale podle něj výrobcům automobilů do krámu nehodí.

Softwarový update není po chuti ani samotným motoristům. Existuje obava z toho, že upravené nastavení poškodí motor. V Německu již existují servisy, kde vám původní nastavení řídicí jednotky nahrají zpět, jak potvrzuje web Motor-talk.de. Většina zákazníků podobný zákrok ráda spojí s navýšením výkonu motoru. Vše u Golfu GTD vyjde cca na 27 000 Kč a zákazníci si pak libují: kromě vyššího výkonu mají i nižší spotřebu. Upravené softwary řídicích jednotek by sice měly projít schválením u Dekry nebo TÜV, většina z úpravců ale podobné věci neřeší.

Modifikace pak jsou pochopitelně nelegální. Pozměněná řídicí jednotka motoru by totiž neměla projít na technické kontrole. I to ale chiptuneři umí obejít: někteří tvrdí, že jejich software na kontrole nerozpoznají. Další tvrdí, že se auto nesmí při měření emisí připojit na diagnostiku, a pokud se tak stane, upravený program se stejně sám smaže. Kromě úprav řídicí jednotky jsou v Německu stále populárnější i odstranění filtrů pevných částic nebo deaktivace SCR katalyzátoru. S ohledem na přísnější emisní kontroly v Česku, to znamená i další věc: dejte si pozor na ojetiny dovezené od našich západních sousedů.

Srovnávací test: co změní svolávačka kvůli dieselgate?

30. června 2016

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...