Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Američané mají strach, aby wi-fi nerušilo bezpečnostní systémy aut

V USA dochází k neobvyklé diskusi. Tamní úřady uvažují, že by část frekvenčního spektra, které je doposud vyhrazeno pro systémy komunikace mezi vozidly a infrastrukturou, uvolnili pro bezlicenční použití. Automobilky však chtějí zajistit, aby nebyly rušeny jejich komunikační systémy.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi direct | foto: GM

Automobiloví výrobci v USA možná trochu doplatí na pomalý vývoj v oblasti moderních komunikačních schopností svých výrobků. A není jasné, jestli podobné potíže nehrozí i v Evropské unii. Americký regulační úřad FCC (Federal Communications Commission) zvažuje možnost, že by spektrum, které je teď vyhrazeno komunikaci mezi jednotlivými automobily a automobily a infrastrukturou, uvolnilo pro bezlicenční použití. Úřad se totiž snaží hledat cestu, jak efektivně využít čím dál přeplněnější spektrum a automobilky možná budou muset ustoupit z dříve dobytých pozic.

O co jde? Část rádiového spektra označovaná jako pásmo 5,9 GHz (rozsah 5,85–5,925 GHz), je v současnosti v EU i v USA vyhrazena pro využití takzvanými ITS systémy, inteligentními transportními systémy. To jsou různá řešení vzájemné bezdrátové komunikace automobilů (vehicle-to-vehicle, VTV) nebo komunikace automobilů s dopravní infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure, VTI). Tento systém se testuje i v Česku, reportáž ZDE

Jejich fungování v rámci pásma 5,9 GHz se řídí standardem IEEE 802.11p, tedy jedním z mnoha řešení širšího standardu zabývajícího se bezdrátovými sítěmi wi-fi a dalšími.

V USA teď úřady uvažují, zda pásmo 5,9 GHz zůstane nadále dostupné jenom pro ITS řešení, nebo zda jej otevřou i dalším funkcím; tato část spektra by se mohla připojit k veřejně dostupným frekvencím, na kterých lze provozovat sítě wi-fi.

Například představitelé Toyoty tak už vypovídali před speciální komisí v americkém Kongresu, která nový plán zacházení s frekvencemi řeší. Sdružení automobilek není vyloženě proti tomu se o doposud vyhrazené pásmo podělit, ovšem za podmínek, že bude nadále zaručena bezproblémová funkčnost jimi zatím stále jen vyvíjených systémů vzájemné komunikace aut. Ta by totiž měla mít vždy přednost. Automobilky se také obávají, že by nelicencovaná wi-fi v tomto pásmu mohla rušit některé stávající bezpečnostní systémy.

To vše samozřejmě nejspíš nedovedou úředníci od stolu posoudit, automobilky tak žádají odklad rozhodnutí a chtějí provádět rozsáhlé studie. V praxi to znamená, že uvedení vzájemné komunikace automobilů i jejich případné napojení na dopravní infrastrukturu do praxe nabere další zpoždění. A vzhledem k tomu, že automobilky teprve před nedávnem vůbec objevily kouzlo moderních komunikačních technologií (samotný standard 802.11p byl finálně definován až v roce 2010, vyvíjen byl od roku 2004), zpoždění to bude trochu zbytečné.

Otázkou je, jestli něco podobného hrozí v Evropě či v dalších částech světa. Evropská komise zatím ve svých plánech podle dostupných informací zpřístupnění pásma 5,9 GHz všem nemá. Ovšem co není, může být. Praktické využití vyhrazených frekvencí je totiž zatím stále daleko, a tak může dát komise přednost jiným aplikacím, podobně jako o tom uvažují v USA.

ITS systémy jsou přitom vnímány jako jedno z řešení pro lepší řízení stále houstnoucí dopravy i pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Okolní automobily by spolu měly komunikovat v reálném čase prakticky neustále, což umožní řidiče varovat před možnými nebezpečími. Dnes se o to snaží pomocí řady senzorů auta samotná, propojené vozy by však o sobě vzájemně věděly a mohly by tak na hrozící nebezpečí reagovat rychleji nebo řidiče rychleji upozornit. Vzájemné propojení vozidel by přineslo nové funkce, jako například nedávno představenou možnost vidění skrz vpředu jedoucí vozy, více čtěte zde. Zároveň by sdílení informací mezi infrastrukturou a automobily pomáhalo k lepšímu řízení dopravy a tudíž plynulejšímu provozu.

Vše je to opravdu hudba budoucnosti, aby takové systémy v praxi měly význam, musely by být takovou funkcí vybaveny téměř všechna auta, což je běh na dlouhou trať.

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

bZ4X jezdí lépe, než se pamatuje. První jízda elektrickou prvotinou Toyoty

Toyota dosud nedala dopustit na hybridní pohon, jenže když si Evropa už definitivně plánuje konec spalovacích motorů,...

Autonovinky snů. Supermercedes jede pozdě, Picasso postavil sporťák z uhlíku

Čerstvý přehled zajímavých novinek ukazuje, že automobilový průmysl je stále nekončící pestrou směsicí zajímavých...

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se...

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

Premium Levá ruka neví, co dělá pravá. Jinak nelze popsat rozhodování Evropské unie, jež tlačí na rozmach elektromobility....

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...