Američané mají strach, aby wi-fi nerušilo bezpečnostní systémy aut

aktualizováno 
V USA dochází k neobvyklé diskusi. Tamní úřady uvažují, že by část frekvenčního spektra, které je doposud vyhrazeno pro systémy komunikace mezi vozidly a infrastrukturou, uvolnili pro bezlicenční použití. Automobilky však chtějí zajistit, aby nebyly rušeny jejich komunikační systémy.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi direct | foto: GM

Automobiloví výrobci v USA možná trochu doplatí na pomalý vývoj v oblasti moderních komunikačních schopností svých výrobků. A není jasné, jestli podobné potíže nehrozí i v Evropské unii. Americký regulační úřad FCC (Federal Communications Commission) zvažuje možnost, že by spektrum, které je teď vyhrazeno komunikaci mezi jednotlivými automobily a automobily a infrastrukturou, uvolnilo pro bezlicenční použití. Úřad se totiž snaží hledat cestu, jak efektivně využít čím dál přeplněnější spektrum a automobilky možná budou muset ustoupit z dříve dobytých pozic.

O co jde? Část rádiového spektra označovaná jako pásmo 5,9 GHz (rozsah 5,85–5,925 GHz), je v současnosti v EU i v USA vyhrazena pro využití takzvanými ITS systémy, inteligentními transportními systémy. To jsou různá řešení vzájemné bezdrátové komunikace automobilů (vehicle-to-vehicle, VTV) nebo komunikace automobilů s dopravní infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure, VTI). Tento systém se testuje i v Česku, reportáž ZDE

Jejich fungování v rámci pásma 5,9 GHz se řídí standardem IEEE 802.11p, tedy jedním z mnoha řešení širšího standardu zabývajícího se bezdrátovými sítěmi wi-fi a dalšími.

V USA teď úřady uvažují, zda pásmo 5,9 GHz zůstane nadále dostupné jenom pro ITS řešení, nebo zda jej otevřou i dalším funkcím; tato část spektra by se mohla připojit k veřejně dostupným frekvencím, na kterých lze provozovat sítě wi-fi.

Například představitelé Toyoty tak už vypovídali před speciální komisí v americkém Kongresu, která nový plán zacházení s frekvencemi řeší. Sdružení automobilek není vyloženě proti tomu se o doposud vyhrazené pásmo podělit, ovšem za podmínek, že bude nadále zaručena bezproblémová funkčnost jimi zatím stále jen vyvíjených systémů vzájemné komunikace aut. Ta by totiž měla mít vždy přednost. Automobilky se také obávají, že by nelicencovaná wi-fi v tomto pásmu mohla rušit některé stávající bezpečnostní systémy.

To vše samozřejmě nejspíš nedovedou úředníci od stolu posoudit, automobilky tak žádají odklad rozhodnutí a chtějí provádět rozsáhlé studie. V praxi to znamená, že uvedení vzájemné komunikace automobilů i jejich případné napojení na dopravní infrastrukturu do praxe nabere další zpoždění. A vzhledem k tomu, že automobilky teprve před nedávnem vůbec objevily kouzlo moderních komunikačních technologií (samotný standard 802.11p byl finálně definován až v roce 2010, vyvíjen byl od roku 2004), zpoždění to bude trochu zbytečné.

Otázkou je, jestli něco podobného hrozí v Evropě či v dalších částech světa. Evropská komise zatím ve svých plánech podle dostupných informací zpřístupnění pásma 5,9 GHz všem nemá. Ovšem co není, může být. Praktické využití vyhrazených frekvencí je totiž zatím stále daleko, a tak může dát komise přednost jiným aplikacím, podobně jako o tom uvažují v USA.

ITS systémy jsou přitom vnímány jako jedno z řešení pro lepší řízení stále houstnoucí dopravy i pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Okolní automobily by spolu měly komunikovat v reálném čase prakticky neustále, což umožní řidiče varovat před možnými nebezpečími. Dnes se o to snaží pomocí řady senzorů auta samotná, propojené vozy by však o sobě vzájemně věděly a mohly by tak na hrozící nebezpečí reagovat rychleji nebo řidiče rychleji upozornit. Vzájemné propojení vozidel by přineslo nové funkce, jako například nedávno představenou možnost vidění skrz vpředu jedoucí vozy, více čtěte zde. Zároveň by sdílení informací mezi infrastrukturou a automobily pomáhalo k lepšímu řízení dopravy a tudíž plynulejšímu provozu.

Vše je to opravdu hudba budoucnosti, aby takové systémy v praxi měly význam, musely by být takovou funkcí vybaveny téměř všechna auta, což je běh na dlouhou trať.

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Na Velikonoce vyjíždí sváteční jezdci a policie kontrolující alkohol

Ilustrační snímek

O Velikonocích se zvyšuje závažnost dopravních nehod, varuje BESIP. Na negativní bilanci se podle policie více...

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

Martin Winterkorn už vyčerpal svůj čas u Volkswagenu. O žádných podvodech s...

Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři...

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Najdete na iDNES.cz