Audi budou mít na semaforu vždy zelenou

aktualizováno 
Automobilka Audi vyvíjí a testuje moderní způsob řízení dopravy, díky kterému se výrazně zvýší její plynulost v přeplněných městech. Systém s názvem Travolution například řidiči dovede říci, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená.

Audi Travolution | foto: Audi

Ve svém domovském městě, Ingolstadtu, vyvíjí a testuje automobilka Audi nový systém řízení dopravy. Název Travolution, který je spojením anglických slov travel (doprava) a revolution (revoluce), napovídá mnoho o ambicích tohoto projektu.

Ten má za úkol zklidnit dopravu ve městě a výrazně zvýšit její plynulost, a tím také pomoci snížit množství emisí, které automobily vypouštějí do ovzduší. Kromě Audi se na projektu podílí samotné město Ingolstadt, Mnichovská technická univerzita a společnost Gevas Software.

Na projektu se pracuje již déle než dva roky a v současné době probíhá již jeho testování v praxi. V Ingolstadtu tak bylo systémem Travolution vybaveno 46 křižovatek a v nadcházející fázi jich má přibýt dalších 50. Systém Travolution sleduje intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách.

Systém totiž již ze statistik například ví, kolik automobilů zhruba sjede z hlavní silnice a kolik se jich v danou dobu naopak zase napojí. Podle toho dovede vlastně určit, jak bude dopravní situace vypadat za několik okamžiků třeba na dalším semaforu, z globálního hlediska je systém připraven aktivně řídit dopravu na několik minut dopředu. To je velmi důležité, protože stav, kdy už se na křižovatce vytvoří dopravní zácpa, se řeší obtížněji než stav, kdy systém ví, že náhle vzrůstá provoz a dopravní zácpa je teprve hrozbou.

Podle aktuálně probíhajících testů se v částech Ingolstadtu, kde je systém Travolution nainstalován, podařilo opravdu zvýšit plynulost dopravy a řidiči nemusí tak často stavět na semaforech. Konkrétními čísly se ale Audi a město nepochlubily. Město a Audi do systému Travolution investovaly již něco přes 1,2 milionu eur, což není extrémně závratná částka.

Kromě pokročilého aktivního řízení provozu ale systém Travolution disponuje ještě jednou zajímavostí. Umí totiž řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Tímto systémem bylo vybaveno několik desítek testovacích vozů Audi, ale prozatím pouze tři semafory. Úspora paliva se v tomto případě při pojíždění po městě blíží až 15%, což rozhodně není málo.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz