Ve svém domovském městě, Ingolstadtu, vyvíjí a testuje automobilka Audi nový systém řízení dopravy. Název Travolution, který je spojením anglických slov travel (doprava) a revolution (revoluce), napovídá mnoho o ambicích tohoto projektu.
Ten má za úkol zklidnit dopravu ve městě a výrazně zvýšit její plynulost, a tím také pomoci snížit množství emisí, které automobily vypouštějí do ovzduší. Kromě Audi se na projektu podílí samotné město Ingolstadt, Mnichovská technická univerzita a společnost Gevas Software.
Na projektu se pracuje již déle než dva roky a v současné době probíhá již jeho testování v praxi. V Ingolstadtu tak bylo systémem Travolution vybaveno 46 křižovatek a v nadcházející fázi jich má přibýt dalších 50. Systém Travolution sleduje intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách.
Systém totiž již ze statistik například ví, kolik automobilů zhruba sjede z hlavní silnice a kolik se jich v danou dobu naopak zase napojí. Podle toho dovede vlastně určit, jak bude dopravní situace vypadat za několik okamžiků třeba na dalším semaforu, z globálního hlediska je systém připraven aktivně řídit dopravu na několik minut dopředu. To je velmi důležité, protože stav, kdy už se na křižovatce vytvoří dopravní zácpa, se řeší obtížněji než stav, kdy systém ví, že náhle vzrůstá provoz a dopravní zácpa je teprve hrozbou.
Podle aktuálně probíhajících testů se v částech Ingolstadtu, kde je systém Travolution nainstalován, podařilo opravdu zvýšit plynulost dopravy a řidiči nemusí tak často stavět na semaforech. Konkrétními čísly se ale Audi a město nepochlubily. Město a Audi do systému Travolution investovaly již něco přes 1,2 milionu eur, což není extrémně závratná částka.
Kromě pokročilého aktivního řízení provozu ale systém Travolution disponuje ještě jednou zajímavostí. Umí totiž řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Tímto systémem bylo vybaveno několik desítek testovacích vozů Audi, ale prozatím pouze tři semafory. Úspora paliva se v tomto případě při pojíždění po městě blíží až 15%, což rozhodně není málo.