Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Autosalon doby postautomobilové. V Las Vegas se jezdí bez řidiče

aktualizováno 
Žlutá koule o něco větší než tenisák pohlídá byt; Ballie je domácí asistent, vše snímá kamerou a mikrofonem, mluví s vámi a komunikuje s mobilem. Nebo se za vámi koulí jako pes. Takových hloupostí je na veletrhu spotřební elektroniky CES plných hned několik hangárů.

CES | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Mezi poletujícími drony, geeky a pařany počítačových her se do Las Vegas jezdí chlubit automobilky.

Zjistily totiž, že na klasické autosalony chodí publikum, které je zná a mají ho zmapované. Jenže výrobci aut, která se v očích dnešních dvacátníků přežila (názor změní s narozením prvního děcka), se potřebují předvést také ostatním. Na to je lasvegaský CES fantastickou příležitostí. BMW tak už třeba ví, že se letos nezúčastní slavného tradičního autosalonu v Paříži, a naopak CES je pro něj akce nejvyšší důležitosti. Celý svět totiž už tradičně začátkem ledna fascinovaně zírá na vynálezy, které si dokázal představit jen ve sci-fi.

CES
CES 2020
CES 2020

Stále víc kamer

Přesně tam se hodí auta bez kol a dveří s vrtulemi. To, že jsou bez řidiče, tu už nikoho moc nepřekvapí. Řídí je počítač a posádka místo toho sleduje filmy promítané na čelní sklo. Šílených konceptů vzdálené budoucnosti se na CESu 2020 představilo hned několik. Představily se ale i hmatatelnější a běžnému publiku bližší vynálezy pro svět aut. 

CES

Největší haló bylo kolem toho nejmenšího: průhledné sluneční clony. Tu vynalezli dva vývojáři pohonů Bosche vlastně mimochodem. Prototyp postavili Jason Zink a Ryan Todd z LCD displeje, který našli vyhozený v koši. Průhledný displej rozdělený na buňky tvaru pláství ovládá kamera, ta sleduje slunce a zastiňuje jednotlivé buňky tak, aby neoslňovaly oči řidiče, na tváři mu dělá jakousi stínovou škrabošku. Prý už mají o jejich vynález zájem automobilky. 

Kamery a s nimi pracující softwary na analýzu obrazu jsou v autoprůmyslu stále používanější, umí třeba nahradit ovladač. BMW to ukázalo v praxi: koncept interiéru samořiditelného auta budoucnosti nemá jediný ovladač nebo tlačítko, natož volant. Kamery na stropě sledují řidiče. Na celé čelní sklo se promítá menu infotainmentu, stačí pootočit hlavou a položka menu se zvýrazní, pak na ni ukážu prstem, a tím ji zvolím. 

CES

U audia pohybem prstů doleva–doprava přidávám a ubírám zvuk. Jindy se mi zas vedle ruky položené na sedadle objeví bílé světlo, stačí na osvětlené místo klepnout prstem, a tím potvrdím volbu. To celé, stejně jako plně autonomní řízení, je hudba vzdálené budoucnosti, které se možná ani nedočkáme. Jednotlivé funkce, dílčí řešení a komponenty se ovšem do aut zítřka opravdu dostanou. Výrobci komponent jsou tedy na CESu tradičně aktivní, nabízejí radary, lidary, kamery nebo kompletní sety pro systémy hlídající mrtvý úhel.

Fotogalerie

Změňte přístup

CES dlouhodobě opanuje německá prémiová trojka: BMW, Audi, Mercedes. Všechny firmy malují autonomní vzdušné zámky, básní o autech, která se budou řídit sama a posádku budou hýčkat jako budoár pětihvězdičkového hotelu. Mnichovská automobilka to vzala gruntu: do ulic Las Vegas vypustila flotilu dvaceti BMW i3 s totálně přeměněnou kabinou. 

Karbonový elektromobil přestavěli tak, že má jen místo řidiče, a pak velké pohodlné křeslo vpravo vzadu. Tam se uvelebíte, po levé ruce máte dřevěný stolek s lampičkou, ze stropu se vyklopí obrazovka (promítnout na ni umí třeba speciální animaci, která má potlačovat kinetózu) a napolohujete si podnožku, která zabrala místo spolujezdce vpředu. To je zatím jen koncept, jak má vypadat městské taxikaření první třídy. Do sériové výroby ovšem už míří křeslo, které přeměníte v lehátko. BMW ho vyvinulo ve spolupráci s dodavatelem pro autoprůmysl, firmou Brose, která je přítomná i v Česku. 

CES
CES

Speciální do všech směrů polohovatelné křeslo, ve kterém si pohodlně schrupnete, musí splňovat všechny bezpečnostní požadavky. Má integrovaný bezpečnostní pás zapínaný opačně, než jste na místě spolujezdce zvyklí, (zleva doprava) a v případě nehody vás ochrání unikátní airbag, který obalí tělo jako larvu. To je zajímavý posun v myšlení: BMW, které vždy nade všechno stavělo řidičské zážitky, se teď chce hlavně postarat, aby se vám v autě dobře odpočívalo a spalo. 

Změnu očekávání zákazníků dobře popisuje Samsung, výrobce toho žlutého nesmyslu Ballie, co vám nahradí psa, manželku, kamaráda a alarm: žijeme v době zážitků, tři čtvrtiny zákazníků vyhledávají hlavně je, nekupují si nový telefon kvůli tomu, že je to věc, ale kvůli tomu, co se s ním dá všechno dělat. BMW, které od Samsungu už dlouhé roky odebírá informační techniku pro své vozy, to shrnuje do sloganu „změňte vnímání“. „Jsme technologická firma,“ ilustruje posun Alejandro Vukotich, viceprezident BMW pro autonomní systémy a konektivitu.

Cloud je pán všeho

Velkým tématem letošního CESu je komunikace mezi auty, jejich propojení a připojení do cloudů, práce s informacemi na serverech, decentralizovaná komunikace mezi vozy navzájem a infrastrukturou (auta si poví tichou poštou o nehodě a pak jim semafor řekne, jak dlouho ještě bude zelená). Jenže na to všechno je třeba rychlá datová síť. Klíčem má být superrychlá, superpropustná velkokapacitní síť 5G. U BMW na vývoji „mobility budoucnosti“ pracuje 1 500 inženýrů (motorářů automobilka o moc víc mít nebude).

CES

Jejich auta řízená roboty kroužila po okruzích už v roce 2006, brzy budou autonomní vozy testovat na nově budovaném polygonu na Sokolovsku. Dnes jezdí po světě 14 milionů BMW připojených SIM kartou k mobilní síti. V roce 2021 podle Jamese Mallisona, šéfa vývoje konektivity, představí BMW sériový model, který už bude umět s 5G sítí pracovat. „Na jejich rozvoj tlačí kromě 130členné asociace pro 5G automobilovou komunikaci také výrobci mobilních zařízení nebo zdravotníci,“ popisuje pro iDNES.cz.

A Škoda? Alespoň v publiku byla na CESu také. Tradiční výpravu vývojářů infotainmentu a komunikačních technologií tentokrát opět doprovodila skupina interiérových designérů.

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Vyfoťte svou garáž a vyhrajte k ní nová vrata

Někdo v ní prostě parkuje svůj vůz, případně kolo. Jiný si ji přetvoří v dílnu a autoservis, nebo do ní chodí prohlížet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Garáž dostala nový kabát, chybějí jen vrata. Soutěžte o ně i vy

Někdo v ní parkuje svůj vůz, jiný v ní má dílnu, nebo laický autoservis. Soutěžící Ivan si vytvořil v domě atypickou...

Čína kvůli koronaviru odkládá největší autosalon pořádaný v Pekingu

Čína z obav před novým koronavirem posune na neurčito největší automobilový veletrh v zemi. Mezinárodní autosalon v...

Test nového Peugeotu 2008: následník trůnu dostal parádní vzhled

Současná 2008 byla překvapivým prodejním úspěchem, novinka na ni chce navázat. Dostala parádní vzhled i solidní jízdní...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...