Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Frankfurt se po 70 letech loučí se slavným autosalonem. V Česku je mrtvo

Byla to jedna ze stálic, bod, o který se mohli značky a autofanoušci opřít a orientovat se v kalendáři: slavný frankfurtský autosalon IAA se konal každý lichý podzim. Po loňském fiasku je s ním amen.
Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod na mezinárodní autosalon, který se koná v německém Frankfurtu. | foto: AP

Ročník 2021 se bude konat jinde. Vypršela smlouva mezi městem a německou Asociací automobilového průmyslu „Verband der Automobilindustrie“ (VDA), která se po sedmdesáti letech (ve Frankfurtu se autosalon poprvé konal v roce 1951) rozhodla najít jiné město. Nově tak bylo vypsáno výběrové řízení, do něhož se přihlásilo sedm měst – Berlín, Frankfurt, Hamburg, Hannover, Kolín nad Rýnem, Mnichov a Stuttgart. VDA nyní oznámilo, že „všechny návrhy byly pečlivě vyhodnoceny, všechny byly velmi kreativní a dobře připravené“.

Premiéra vozu Mercedes-Benz C 111 na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem od 11. do 21. září 1969

Tato města představitelům asociace představila své nápady, jak uspořádat autosalon, který by přilákal publikum a nenaštval environmentalisty, kteří poslední ročníky ve Frankfurtu doprovázeli svými protesty a křikem.

Loňský ročník navíc zaznamenal obrovský propad zájmu jak ze strany vystavovatelů, tak návštěvníků. Většina pavilonů zůstala prázdná a na výstaviště dorazilo jen 560 tisíc návštěvníků, o třetinu míň než v roce 2017. V roce 2015 přitom prošlo branami ještě přes 900 tisíc lidí. Komentář o autosalonu ve Frankfurtu 2019 čtěte zde.

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Atmosféra v Německu, jehož „motorem“ je stále ještě autoprůmysl, se totiž mění. Města vyhánějí auta ze svých center, nově se mluví o tom, že už Německo neubrání svou neomezenou rychlost na dálnicích. 

A kapitáni německých automobilek začali společně s kancléřkou Angelou Merkelovou nejen fantazírovat, ale naplno protlačovat elektromobilitu. Nejnověji se šéf koncernu VW Herbert Diess vyjádřil pro urychlené zavedení daně z CO2.

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod na IAA 2019.

Nový autosalon „Internationale Automobil-Ausstellung“ (IAA) se tedy bude muset změnit, bude o „udržitelné mobilitě“, trendech v oblasti sdílení aut, multimedální přepravě a podobně. Představenstvo VDA se nakonec rozhodlo, že další jednání budou pokračovat už pouze s městy Berlín, Hamburk a Mnichov. V následujících týdnech se mezi nimi má rozhodnout.

V podobně svízelné situaci je také pařížský autosalon. Už před uplynulým ročníkem v roce 2018 si znalci oboru nebyli jisti, zda se vůbec bude konat. Nakonec se ve výrazně redukované podobě uskutečnil jako jakýsi salon mobility, kde se kromě aut prezentovaly také motorkářské firmy a právě různé další přidružené služby. Letošní autosalon zatím organizátoři neodvolali, ale podle dostupných informací bude ještě menší. Odhlásila se většina německých značek, účast zrušilo BMW a Volkswagen, které možná budou suplovat lokální zastoupení.

O něco lepší pozici má autosalon v Ženevě, který se bude konat přesně za měsíc. Ten sice patří k nejdůležitějším světovým automobilovým akcím světa a podle všeho jako jeden z mála přežije, ovšem také on se potýká s poklesem zájmu vystavovatelů. Z letošního 90. ročníku se stejně jako loni odhlásil Ford a nově také Cadillac, Citroën, Jaguar, Land Rover, Lamborghini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, SsangYong nebo Subaru i Volvo.

Šéf BMW Oliver Zipse představuje koncept na autosalonu ve Frankfurtu.

Už i v Ženevě jsou ovšem poslední roky hluchá místa, přitom ještě před pár sezonami byl problém se na výstavní plochy dostat a nově příchozí zájemce zapisovali organizátoři „na čekačku“ a pečlivě je lustrovali. Letos chtějí organizátoři nalákat publikum na závodní dráhu pro elektromobily postavenou přímo ve výstavních halách.

Účast na autosalonech je extrémně nákladnou záležitostí, náklady se pro výrobce šplhají ke stovkám milionů korun. Automobilové přehlídky jsou navíc pro ně velmi neefektivním způsobem prezentace a na rozdíl od dávné minulosti už nejsou prodejními výstavami, na které si zájemci o nové auto chodí reálně vybrat nový vůz. Takový formát volí například lednový autosalon v Bruselu a je velmi úspěšný. Ovšem doby, kdy Citroën na autosalonu v Paříži za první dny autosalonu doslova rozprodal převratný model DS, jsou dávno pryč. To bylo v roce 1955 a přelomový „Fantomasův“ bourák okouzlil publikum tak, že si ho hned první den autosalonu objednalo 12 tisíc lidí (749 jen v prvních 45 minutách po odhalení), kteří se kvůli němu vydali na autosalon.

Expozice Mercedesu-Benz na frankfurtském autosalonu 2019 byla jasně největší a...

S autosalony je už dávno amen i v Česku. Poslední důstojný se konal před jedenácti lety v Brně, které se tradici autovýstav snažilo udržet i v dobách globální ekonomické krize. Ještě loni na jaře probíhala podle informací iDNES.cz intenzivní jednání mezi brněnským výstavištěm a Svazem dovozců automobilů (SDA) o obnovení autosalonu. Ovšem jednání ztroskotala na nezájmu některých velkých automobilek. V Česku i okolních zemích relativně fungují menší výstavy založené na účasti dealerů. Organizátorům bratislavského autosalonu se pak daří příznivou cenovou politikou, chytře zvoleným termínem a pozicí lákat také importéry a návštěvníky z okolních zemí.

Trendem dneška je pro automobilky prezentovat se na vlastní pěst mimo autosalony, případně pronikat na jiné akce. Velkým lákadlem je dnes například veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Automobilovou reportáž z letošního ročníku čtěte zde.

12. září 2017

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

První jízda čínské dacie: miss z ní nebude, škatule SWM je oslava obyčejnosti

Exkluzivně

Praktičtější tvar auta, než je jednoduchá krabice, zatím nikdo nevymyslel. Přesně tohoto principu se drží sedmimístné SUV čínské značky SWM, které staví praktickou stránku nad ostatní vlastnosti.

10. prosince 2024

První jízda čínské dacie: miss z ní nebude, škatule SWM je oslava obyčejnosti

Exkluzivně

Praktičtější tvar auta, než je jednoduchá krabice, zatím nikdo nevymyslel. Přesně tohoto principu se drží sedmimístné SUV čínské značky SWM, které staví praktickou stránku nad ostatní vlastnosti.

10. prosince 2024

Od montérek ke Gangnam Stylu. Hyundai měnil první auta za banány

Nedávný exces s vyhlášením výjimečného stavu upřel pozornost na Jižní Koreu. S 4,24 miliony vyrobených aut se loni umístila na pátém místě za Čínou, USA, Japonskem a Indií. Zejména Hyundai se...

10. prosince 2024

Auta samotná dnes už netáhnou. Miliardy se budou sypat díky softwaru

Premium

Objem nádrže, výdrž baterie? Rychlost? Otázky popisující základní charakteristiky automobilů nejspíš brzy pozbudou smysl. Uslyšíme spíš dotazy, jak výkonný je procesor nebo pod jakým operačním...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...