Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

Frankfurt se po 70 letech loučí se slavným autosalonem. V Česku je mrtvo

Byla to jedna ze stálic, bod, o který se mohli značky a autofanoušci opřít a orientovat se v kalendáři: slavný frankfurtský autosalon IAA se konal každý lichý podzim. Po loňském fiasku je s ním amen.

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod na mezinárodní autosalon, který se koná v německém Frankfurtu. | foto: AP

Ročník 2021 se bude konat jinde. Vypršela smlouva mezi městem a německou Asociací automobilového průmyslu „Verband der Automobilindustrie“ (VDA), která se po sedmdesáti letech (ve Frankfurtu se autosalon poprvé konal v roce 1951) rozhodla najít jiné město. Nově tak bylo vypsáno výběrové řízení, do něhož se přihlásilo sedm měst – Berlín, Frankfurt, Hamburg, Hannover, Kolín nad Rýnem, Mnichov a Stuttgart. VDA nyní oznámilo, že „všechny návrhy byly pečlivě vyhodnoceny, všechny byly velmi kreativní a dobře připravené“.

Premiéra vozu Mercedes-Benz C 111 na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA) ve...

Premiéra vozu Mercedes-Benz C 111 na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem od 11. do 21. září 1969

Tato města představitelům asociace představila své nápady, jak uspořádat autosalon, který by přilákal publikum a nenaštval environmentalisty, kteří poslední ročníky ve Frankfurtu doprovázeli svými protesty a křikem.

Loňský ročník navíc zaznamenal obrovský propad zájmu jak ze strany vystavovatelů, tak návštěvníků. Většina pavilonů zůstala prázdná a na výstaviště dorazilo jen 560 tisíc návštěvníků, o třetinu míň než v roce 2017. V roce 2015 přitom prošlo branami ještě přes 900 tisíc lidí. Komentář o autosalonu ve Frankfurtu 2019 čtěte zde.

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Atmosféra v Německu, jehož „motorem“ je stále ještě autoprůmysl, se totiž mění. Města vyhánějí auta ze svých center, nově se mluví o tom, že už Německo neubrání svou neomezenou rychlost na dálnicích. 

A kapitáni německých automobilek začali společně s kancléřkou Angelou Merkelovou nejen fantazírovat, ale naplno protlačovat elektromobilitu. Nejnověji se šéf koncernu VW Herbert Diess vyjádřil pro urychlené zavedení daně z CO2.

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti...

Aktivisté bojující proti změnám klimatu pokračují v protestech proti automobilovému průmyslu a zablokovali hlavní vchod na IAA 2019.

Nový autosalon „Internationale Automobil-Ausstellung“ (IAA) se tedy bude muset změnit, bude o „udržitelné mobilitě“, trendech v oblasti sdílení aut, multimedální přepravě a podobně. Představenstvo VDA se nakonec rozhodlo, že další jednání budou pokračovat už pouze s městy Berlín, Hamburk a Mnichov. V následujících týdnech se mezi nimi má rozhodnout.

Fotogalerie

V podobně svízelné situaci je také pařížský autosalon. Už před uplynulým ročníkem v roce 2018 si znalci oboru nebyli jisti, zda se vůbec bude konat. Nakonec se ve výrazně redukované podobě uskutečnil jako jakýsi salon mobility, kde se kromě aut prezentovaly také motorkářské firmy a právě různé další přidružené služby. Letošní autosalon zatím organizátoři neodvolali, ale podle dostupných informací bude ještě menší. Odhlásila se většina německých značek, účast zrušilo BMW a Volkswagen, které možná budou suplovat lokální zastoupení.

O něco lepší pozici má autosalon v Ženevě, který se bude konat přesně za měsíc. Ten sice patří k nejdůležitějším světovým automobilovým akcím světa a podle všeho jako jeden z mála přežije, ovšem také on se potýká s poklesem zájmu vystavovatelů. Z letošního 90. ročníku se stejně jako loni odhlásil Ford a nově také Cadillac, Citroën, Jaguar, Land Rover, Lamborghini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, SsangYong nebo Subaru i Volvo.

Šéf BMW Oliver Zipse představuje koncept na autosalonu ve Frankfurtu.

Šéf BMW Oliver Zipse představuje koncept na autosalonu ve Frankfurtu.

Už i v Ženevě jsou ovšem poslední roky hluchá místa, přitom ještě před pár sezonami byl problém se na výstavní plochy dostat a nově příchozí zájemce zapisovali organizátoři „na čekačku“ a pečlivě je lustrovali. Letos chtějí organizátoři nalákat publikum na závodní dráhu pro elektromobily postavenou přímo ve výstavních halách.

Účast na autosalonech je extrémně nákladnou záležitostí, náklady se pro výrobce šplhají ke stovkám milionů korun. Automobilové přehlídky jsou navíc pro ně velmi neefektivním způsobem prezentace a na rozdíl od dávné minulosti už nejsou prodejními výstavami, na které si zájemci o nové auto chodí reálně vybrat nový vůz. Takový formát volí například lednový autosalon v Bruselu a je velmi úspěšný. Ovšem doby, kdy Citroën na autosalonu v Paříži za první dny autosalonu doslova rozprodal převratný model DS, jsou dávno pryč. To bylo v roce 1955 a přelomový „Fantomasův“ bourák okouzlil publikum tak, že si ho hned první den autosalonu objednalo 12 tisíc lidí (749 jen v prvních 45 minutách po odhalení), kteří se kvůli němu vydali na autosalon.

Expozice Mercedesu-Benz na frankfurtském autosalonu 2019 byla jasně největší a...

S autosalony je už dávno amen i v Česku. Poslední důstojný se konal před jedenácti lety v Brně, které se tradici autovýstav snažilo udržet i v dobách globální ekonomické krize. Ještě loni na jaře probíhala podle informací iDNES.cz intenzivní jednání mezi brněnským výstavištěm a Svazem dovozců automobilů (SDA) o obnovení autosalonu. Ovšem jednání ztroskotala na nezájmu některých velkých automobilek. V Česku i okolních zemích relativně fungují menší výstavy založené na účasti dealerů. Organizátorům bratislavského autosalonu se pak daří příznivou cenovou politikou, chytře zvoleným termínem a pozicí lákat také importéry a návštěvníky z okolních zemí.

Trendem dneška je pro automobilky prezentovat se na vlastní pěst mimo autosalony, případně pronikat na jiné akce. Velkým lákadlem je dnes například veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Automobilovou reportáž z letošního ročníku čtěte zde.

12. září 2017

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Hyundai mění u elektromobilů vadné baterie. Auta z Nošovic jsou v pořádku

Jihokorejská automobilka Hyundai Motor kvůli riziku požáru vymění bateriové systémy v přibližně 82 000 elektrických...

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi...

Středočeské silnice jsou v dezolátním stavu. Na větší opravy chybí materiál

Výtluky hluboké i patnáct centimetrů, jedna obrovská díra vedle druhé, značky snižující rychlost i v úsecích dlouhých...

Stejná konstrukce, jiný výsledek. V čem jsou tlumiče dnešních aut lepší?

Premium Svět aut v posledních deseti patnácti letech prochází překotným vývojem, nejrůznější vylepšení se týkají všech...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...