Úterý 9. března 2021, svátek má Františka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. března 2021 Františka

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

  10:00aktualizováno  10:41
Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká automobilka a jedna z vůbec největších firem v USA se stahuje z dalších trhů. Firma v loňském roce zaznamenala ztrátu dvě stě milionů dolarů (4,6 miliardy korun).

Holden Kingswood ute | foto: GM

General Motors po dekády trůnil na pozici největšího výrobce osobních aut na světě. To už je ovšem víc než dekádu zpátky, konec nadvlády přišel v roce 2009, kdy musela automobilka dokonce vyhlásit bankrot. GM sice hrobníkovi z lopaty utekl, ale od té doby to na žádné velké vyskakování není. Šéfce koncernu Marry Barraové dnes připadá nevděčná úloha, hlavními úkoly jsou úspory a škrtání.

Americká automobilka se nově rozhodla stáhnout z Austrálie, Nového Zélandu a Thajska. Důvodem je malá návratnost investic a problémy, které má koncern hlavně v Asii. Firma v loňském roce zaznamenala ztrátu dvě stě milionů dolarů (4,6 miliardy korun). General Motors vyrábí auta pod značkami Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac a Holden. V Číně pak její vozy dostávají značky Wuling, Baojun nebo Jiefang. Roční prodeje se točí kolem osmi a půl milionu aut.

Šéfka společnosti General Motors Mary Barraová na snímku z prosince 2017.

Šéfka společnosti General Motors Mary Barraová na snímku z prosince 2017

Automobilka General Motors plánuje do roku 2021 ukončit prodej a výrobu aut značky Holden v Austrálii a na Novém Zélandu. V regionu má firma 828 zaměstnanců. Rozhodnutí je součástí strategie, podle které chce automobilka opustit trhy, které nemají odpovídající návratnost investic, uvedla agentura AP.

Konec australské značky

To podle magazínu Quattroruote znamená faktický konec značky Holden. Italský magazín připomíná, že už v roce 2017 automobilka utlumila aktivity australské značky na domácí půdě a dovážela k protinožcům modely Holdenu hlavně z továren v Jižní Koreji a Thajsku. Historie značky Holden začíná v 19. století. Firma v roce 1856 původně vznikla jako výrobce sedel, v roce 1908 začala vyrábět auta. Automobilka General Motors ji koupila v roce 1931. Podíl automobilky na trhu se však loni snížil pouze nad čtyři procenta z téměř 22 procent v roce 2002, kdy Holden v Austrálii prodal rekordních téměř 180 tisíc aut. V loňském roce to bylo už jen pouhých 43 tisíc. Na Novém Zélandu značka prodávala stabilně kolem 13 tisíc holdenů.

„Oficiálním zdůvodněním ukončení výroby automobilů pro australský a novozélandský trh jsou prý příliš vysoké náklady na produkci verzí s pravostranným řízením,“ uvádí magazín Autoweek. A připomíná, že Holden pro Australany nebyl jen výrobcem a prodejcem automobilů. „Byl symbolem motorizace Austrálie a Nového Zélandu i průmyslového rozvoje země. Více než půl století byl Holden i motorem motoristického sportu v zemi.“

Fotogalerie

„Jsem tímto rozhodnutím zklamaný a naštvaný, i když to není překvapující. Australští daňoví poplatníci do této nadnárodní společnosti vložili miliardy a oni nechali naši značku jen tak zmizet,“ cituje Autoweek australského premiéra Scotta Morrisona.

Opouštění trhů

Už dříve se General Motors rozhodl přistoupit k omezení aktivit v Japonsku, Rusku, Indii, Jihoafrické republice, Singapuru, Indonésii, Vietnamu a Evropě. V Rusku ustoupil od spolupráce s AvtoVazem a stáhl z trhu značku Chevrolet.

Firma se v Asii loni potýkala s problémy. Své aktivity v Thajsku prodá General Motors čínské společnosti Great Wall Motor, stejné firmě prodali Američané také svou indickou divizi. Americký koncern má v thajské továrně v Rayongu 1 500 zaměstnanců. Obchod by měl být dokončen ještě letos. Nákup thajských aktivit General Motors je součástí plánu globálního rozšiřování Great Wall Motor. Naopak GM se rozhodlo z thajského trhu stáhnout značku Chevrolet.

Holden Sandman

Holden Sandman

Holden Drover

Holden Drover

Odchodem z Thajska GM definitivně ztratí zastoupení na vysoce zalidněném trhu v jihovýchodní Asii. „Ještě koncem loňského roku GM oznámilo, že bude z Thajska zásobovat potenciálně zajímavé trhy v postsovětských republikách prostřednictvím zastoupení v Uzbekistánu. Také tento plán tedy bere za své,“ komentuje Autoweek. 

Mezinárodní operace GM, které zahrnují také Čínu, vykázaly loni ztrátu 200 milionů dolarů (4,6 miliardy korun). Mary Barraová uvedla, že společnost se chce zaměřit na trhy, kde může mít silnou návratnost. Tahouny výdělečnosti podle ní mají mimo jiné moderní modely mobility, jako jsou elektrické pohony a autonomní řízení.

Celá operace opuštění trhů bude v následujících měsících stát GM asi 1,1 miliardy dolarů. Americký koncern chce všechny síly zaměřit na své stěžejní trhy, kterými jsou Severní a Jižní Amerika, Čína, Jižní Korea a Střední východ.

Holden Special Station Wagon

Holden Special Station Wagon

Ústup z výsluní

GM společně s Fordem a Chryslerem tvořil velkou americkou trojku, která byla jedním z pilířů americké ekonomiky. V šedesátých letech minulého století se dokonce vžilo rčení „co je dobré pro General Motors, je dobré i pro USA“. To už je dávno. Po ropných krizích a ostrém nástupu dravé japonské konkurence v novém tisíciletí všechny tři koncerny spíše bojují o přežití, a nad vodou je drží hlavně loajalita severoamerického trhu a velikost samotných firem, jejichž problémy dokážou otřást ekonomikou celých USA.

Posledním rozloučením GM s Evropou byl prodej Opelu francouzskému PSA v roce 2017. Na starém kontinentu má aktuálně GM jen pár roztroušených malých aktivit, vlastní například turínské inženýrské centrum Global Propulsion Systems zaměřené na vývoj pohonů.

„Bývaly doby, kde byl koncern General Motors bezkonkurenčně největším globálním výrobcem automobilů a ve snaze být ještě větší nakupoval automobilky po celém světě. Postupně narostl do takové velikosti, že už se přestal starat o své hospodářské výsledky. Hospodářská krize jej proto zasáhla víc než jiné,“ shrnuje trefně magazín Autoweek.

Největší americký výrobce automobilů General Motors oznámil, že hodlá zavřít několik továren a propustit až 14 tisíc zaměstnanců (listopad 2018):

28. listopadu 2018

  • Nejčtenější

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Vadí mi, když u nás Slováci nemluví česky, říká hlasová poradkyně

Premium Nazývá věci pravými jmény a je jí jedno, jestli se někdo urazí nebo se bude pohoršovat. Je dost zralá a dost zaměstnaná...

Cestu do Egypta nedoporučuji. Covid tu prodělat nechcete, říká velvyslanec

Premium V turistických letoviscích jsou nemocnice pro pacienty s covidem-19. Je však třeba mít dobré pojištění v případě...

Zbláznili se oni, nebo my? Díky covidu objevujeme vlastní absurditu

Premium Kde jsou ty zlaté časy, kdy jsme se uvnitř rodiny rozhádali jen kvůli politice. Zato hádky a spory kvůli rozdílným...

  • Další z rubriky

Utajený klenot Honda Jazz. Geniální mini MPV brzdí vysoká cena

Honda má v nabídce klenot, o němž málokdo ví. Jazz je nenápadné auto s obrovským potenciálem, které brzdí vysoká cena a...

Betonové prahy a tenisák v pérování. Jak se dříve vylepšovala auta

Některé triky jsou staré jako motorismus sám, jiné si vymysleli staří automobiloví handlíři, aby zvýšili cenu svého...

Auto, kolo a letadlo v jednom. Legendární český dálník žije díky nadšencům

Premium Dálník. Autorem bájného slova je československý letec Jan Anderle. Pojmenoval jím na začátku 40. let svůj jednostopý...

Výstavba výzkumného centra BMW u Sokolova pokračuje, zatím bude menší

Osmnáctého března to bude rok, co specializovaná firma převzala pozemky ve Velké podkrušnohorské výsypce severně od...

Zemřel rockový bubeník kapely Citron a podnikatel Radim Pařízek

Zemřel rockový bubeník spjatý zejména s heavymetalovou kapelou Citron Radim Pařízek. Hudebníkovi, který se uplatnil i v...

Meghan uvažovala o sebevraždě, člena královské rodiny viní z rasismu

Vévodkyně Meghan (39) přiznala, že měla velmi naivní představy o přivdání se do královské rodiny. V pořadu Oprah...

Jeden partner byl sadista, druhý asexuál, říká autorka erotické trilogie

Blanka Lipinska (35) se proslavila svou erotickou trilogií s názvem 365 dní. Polská spisovatelka si momentálně užívá na...

Fotbalistka Voňková s manželkou Claudií oznámily, že čekají miminko

Fotbalistka týmu Ajax Amsterdam Lucie Voňková (29) a její partnerka Claudia Voňková (35), za svobodna van den...

Velká ňadra mi zničila sexuální život, říká žena

Pětatřicetiletá Lyndsey Nurse z Velké Británie nechápe ženy, které si za velké sumy nechávají zvětšovat ňadra do obřích...