Pondělí 16. května 2022, svátek má Přemysl
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. května 2022 Přemysl

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

  10:00aktualizováno  10:41
Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká automobilka a jedna z vůbec největších firem v USA se stahuje z dalších trhů. Firma v loňském roce zaznamenala ztrátu dvě stě milionů dolarů (4,6 miliardy korun).

Holden Kingswood ute | foto: GM

General Motors po dekády trůnil na pozici největšího výrobce osobních aut na světě. To už je ovšem víc než dekádu zpátky, konec nadvlády přišel v roce 2009, kdy musela automobilka dokonce vyhlásit bankrot. GM sice hrobníkovi z lopaty utekl, ale od té doby to na žádné velké vyskakování není. Šéfce koncernu Marry Barraové dnes připadá nevděčná úloha, hlavními úkoly jsou úspory a škrtání.

Americká automobilka se nově rozhodla stáhnout z Austrálie, Nového Zélandu a Thajska. Důvodem je malá návratnost investic a problémy, které má koncern hlavně v Asii. Firma v loňském roce zaznamenala ztrátu dvě stě milionů dolarů (4,6 miliardy korun). General Motors vyrábí auta pod značkami Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac a Holden. V Číně pak její vozy dostávají značky Wuling, Baojun nebo Jiefang. Roční prodeje se točí kolem osmi a půl milionu aut.

Šéfka společnosti General Motors Mary Barraová na snímku z prosince 2017

Automobilka General Motors plánuje do roku 2021 ukončit prodej a výrobu aut značky Holden v Austrálii a na Novém Zélandu. V regionu má firma 828 zaměstnanců. Rozhodnutí je součástí strategie, podle které chce automobilka opustit trhy, které nemají odpovídající návratnost investic, uvedla agentura AP.

Konec australské značky

To podle magazínu Quattroruote znamená faktický konec značky Holden. Italský magazín připomíná, že už v roce 2017 automobilka utlumila aktivity australské značky na domácí půdě a dovážela k protinožcům modely Holdenu hlavně z továren v Jižní Koreji a Thajsku. Historie značky Holden začíná v 19. století. Firma v roce 1856 původně vznikla jako výrobce sedel, v roce 1908 začala vyrábět auta. Automobilka General Motors ji koupila v roce 1931. Podíl automobilky na trhu se však loni snížil pouze nad čtyři procenta z téměř 22 procent v roce 2002, kdy Holden v Austrálii prodal rekordních téměř 180 tisíc aut. V loňském roce to bylo už jen pouhých 43 tisíc. Na Novém Zélandu značka prodávala stabilně kolem 13 tisíc holdenů.

„Oficiálním zdůvodněním ukončení výroby automobilů pro australský a novozélandský trh jsou prý příliš vysoké náklady na produkci verzí s pravostranným řízením,“ uvádí magazín Autoweek. A připomíná, že Holden pro Australany nebyl jen výrobcem a prodejcem automobilů. „Byl symbolem motorizace Austrálie a Nového Zélandu i průmyslového rozvoje země. Více než půl století byl Holden i motorem motoristického sportu v zemi.“

Fotogalerie

„Jsem tímto rozhodnutím zklamaný a naštvaný, i když to není překvapující. Australští daňoví poplatníci do této nadnárodní společnosti vložili miliardy a oni nechali naši značku jen tak zmizet,“ cituje Autoweek australského premiéra Scotta Morrisona.

Opouštění trhů

Už dříve se General Motors rozhodl přistoupit k omezení aktivit v Japonsku, Rusku, Indii, Jihoafrické republice, Singapuru, Indonésii, Vietnamu a Evropě. V Rusku ustoupil od spolupráce s AvtoVazem a stáhl z trhu značku Chevrolet.

Firma se v Asii loni potýkala s problémy. Své aktivity v Thajsku prodá General Motors čínské společnosti Great Wall Motor, stejné firmě prodali Američané také svou indickou divizi. Americký koncern má v thajské továrně v Rayongu 1 500 zaměstnanců. Obchod by měl být dokončen ještě letos. Nákup thajských aktivit General Motors je součástí plánu globálního rozšiřování Great Wall Motor. Naopak GM se rozhodlo z thajského trhu stáhnout značku Chevrolet.

Holden Sandman

Holden Drover

Odchodem z Thajska GM definitivně ztratí zastoupení na vysoce zalidněném trhu v jihovýchodní Asii. „Ještě koncem loňského roku GM oznámilo, že bude z Thajska zásobovat potenciálně zajímavé trhy v postsovětských republikách prostřednictvím zastoupení v Uzbekistánu. Také tento plán tedy bere za své,“ komentuje Autoweek. 

Mezinárodní operace GM, které zahrnují také Čínu, vykázaly loni ztrátu 200 milionů dolarů (4,6 miliardy korun). Mary Barraová uvedla, že společnost se chce zaměřit na trhy, kde může mít silnou návratnost. Tahouny výdělečnosti podle ní mají mimo jiné moderní modely mobility, jako jsou elektrické pohony a autonomní řízení.

Celá operace opuštění trhů bude v následujících měsících stát GM asi 1,1 miliardy dolarů. Americký koncern chce všechny síly zaměřit na své stěžejní trhy, kterými jsou Severní a Jižní Amerika, Čína, Jižní Korea a Střední východ.

Holden Special Station Wagon

Ústup z výsluní

GM společně s Fordem a Chryslerem tvořil velkou americkou trojku, která byla jedním z pilířů americké ekonomiky. V šedesátých letech minulého století se dokonce vžilo rčení „co je dobré pro General Motors, je dobré i pro USA“. To už je dávno. Po ropných krizích a ostrém nástupu dravé japonské konkurence v novém tisíciletí všechny tři koncerny spíše bojují o přežití, a nad vodou je drží hlavně loajalita severoamerického trhu a velikost samotných firem, jejichž problémy dokážou otřást ekonomikou celých USA.

Posledním rozloučením GM s Evropou byl prodej Opelu francouzskému PSA v roce 2017. Na starém kontinentu má aktuálně GM jen pár roztroušených malých aktivit, vlastní například turínské inženýrské centrum Global Propulsion Systems zaměřené na vývoj pohonů.

„Bývaly doby, kde byl koncern General Motors bezkonkurenčně největším globálním výrobcem automobilů a ve snaze být ještě větší nakupoval automobilky po celém světě. Postupně narostl do takové velikosti, že už se přestal starat o své hospodářské výsledky. Hospodářská krize jej proto zasáhla víc než jiné,“ shrnuje trefně magazín Autoweek.

Největší americký výrobce automobilů General Motors oznámil, že hodlá zavřít několik továren a propustit až 14 tisíc zaměstnanců (listopad 2018):

28. listopadu 2018

  • Nejčtenější

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chce koupit přes sedm set elektromobilů za tři čtvrtě miliardy korun

Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů v rámcových smlouvách...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

Jediný svého druhu. Toyota Land Cruiser je nezdolný hroch

Výjimečné, specifické auto, které nezapadá do žádné škatulky. Takový je první dojem, pokud usednete do Toyoty Land...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Nechce se vám do hromadné dopravy? Zkuste elektrický miniskútr pro puberťáky

Terka, tak v magazínu Autosalon říkají elektrickému skútru Hecht Terris, je hlavním hrdinou reportáže, která předestírá...

Zákazník si Monte Carlo užije, slibují designéři nesportovnější fabie

Exkluzivně Z fabie je lifestylový frajer. Provedení Monte Carlo odkazuje na rallyovou tradici Škody a potěší dravější řidiče....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třicetiletou škodovkou Pobaltím: Fanoušovi nejvíc svědčí okresky a stovka

V Lotyšsku a Estonsku nemají dálnice, jen rovné státovky schované v lesích. Snad na každém rohu číhá radar, Takže furt...

Favoritem za hokejem: svištíme Polskem a hovíme si

V technickém průkazu, ještě v tom starém knížkovém formátu A5, má náš favorit psanou maximálku sto padesát kilometrů v...

Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou
Pro všechny šťastné andílky: Nenechte si ujít testování s Havlíkovou apotékou

Trápí vaše miminko opruzeniny, odřeniny od plenek, zarudlá místa, ekzémy a suchá pokožka po koupeli? Otestujte s námi zdarma léčivou mast od...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Český horolezec začal šitím spacáků, dnes jeho bundy nosí i švýcarská policie

Premium V 80. letech byl členem československé horolezecké reprezentace a přivydělával si ruční výrobou spacích pytlů. Poté se...