Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už i Aston Martin podlehl. DBX je jeho první SUV, stojí od pěti milionů

I mezi exkluzivními automobilkami, které vyrábí především sportovní vozy, se rozmáhá móda SUV. Značek bez něj je v nabídce jako šafránu, a teď z tohoto klubu navíc vystoupila další: Aston Martin. Jeho nové SUV DBX ctí aktuální módu, je to velký vůz se sportovními ambicemi, jehož jasným cílem je vylepšit finanční situaci značky.
Aston Martin DBX

Aston Martin DBX | foto: Aston Martin

Po více než čtyřech letech vývoje uvádí Aston Martin své první SUV ve své 106leté historii. Jak už bývá zvykem, velké SUV sportovní značky klade důraz jak na pohodlí, tak špičkové jízdní vlastnosti, a chce zákazníkům nabídnout i maximum z typického sportovního projevu vozů Aston Martin. DBX má ale především zřejmé ambice stát se nejprodávanějším modelem této britské značky, a tím automobilce zajistit finanční zdraví a možnost budoucího rozvoje.

Zdá se, že za tímto účelem Aston Martin vsadil při konstrukci DBX doslova vše. Auto stojí na zcela nové platformě vyvinuté právě pro použití u SUV modelů, která nejspíš poslouží i pro sériové provedení chystaného superluxusního SUV Lagonda (to má přijet v roce 2021). Platforma a karoserie vozu pak využívají tradiční stavební postup Aston Martinů, šasi je z lepených hliníkových profilů a plechů, což snižuje hmotnost mohutného SUV.

Ta sice není kdovíjak rekordně nízká, ale na druhou stranu na poměry třídy přeci jen překvapí: pohotovostní hmotnost Aston Martinu DBX je 2 245 kilogramů, což je spíše na spodním okraji spektra výkonných a luxusních SUV. Pro porovnání, třeba klasický Range Rover (v kratší verzi) s osmiválcem 5.0 Supercharged začíná na 2 375 kilogramech, Porsche Cayenne Turbo startuje na 2 175 kilogramech, Bentley Bentayga V8 vykáže nejméně 2 388 kilogramů a takové Lamborghini Urus váží 2 200 kilogramů.

Při délce 5 039 milimetrů a rozvoru náprav 3 060 mm zapadá DBX přesně mezi malinko menší a sportovnější modely, jako je třeba Cayenne, a větší a luxusnější typy jako například Bentayga. Pro zvládání veškeré té hmoty vyvinul Aston Martin velice sofistikovaný podvozek.

Jeho základem je vzduchové odpružení s proměnlivou světlou výškou v rozsahu 95 mm (oproti standardní pozici ho lze o 50 mm snížit a 45 zvýšit). Dále tu jsou elektrické stabilizátory pracující s napětím 48 V, které zamezují naklánění karoserie v zatáčkách. Systém nazývaný eARC dovede na každé nápravě vyvinout točivý moment až 1 400 Nm. A do třetice tu jsou i elektronické adaptivní tlumiče. Tato kombinace má zajistit špičkový komfort, jisté jízdní vlastnosti při ostré jízdě a také solidní schopnosti v terénu.

Samozřejmostí je pohon všech kol s aktivním centrálním diferenciálem a elektronickým zadním diferenciálem s omezenou svornosti (eDiff). O pohon se stará čtyřlitrový vidlicový osmiválec z dílen AMG, který dává výkon 550 koní, síla se na kola přenáší přes devítistupňový měničový automat. Aston Martin slibuje zrychlení na stovku za 4,5 sekundy a maximální rychlost 291 km/h. To vše jsou vynikající hodnoty, na druhou stranu to jistě nechává dost prostoru pro další, ještě výkonnější provedení. Většina konkurentů totiž umí z hlediska výkonu nabídnout víc.

Coby první Aston Martin v historii klade DBX důraz i na praktičnost a prostor pro až pět členů posádky. Zavazadlový prostor má objem 632 litrů a zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, obojí je něco u této značky doposud nevídané. Aston Martin nabídne i různé praktické balíčky a rozšíření, například balíček pro usnadnění přepravy mazlíčků (třeba psů) nebo různé balíčky pro sportovce, včetně milovníků zimních sportů.

Interiér jinak samozřejmě hraje na maximálně luxusní notu a snaží se posádku hýčkat jemnou kůží i řadou špičkových detailů, jako je například ambientní osvětlení, u kterého lze volit ze 64 různých barev. Obložení může být ze dřeva, kovu, či kompozitních materiálů, v interiéru má své místo i sklo a další materiály.

Díky infotainmentu od Mercedesu se DBX chlubí také pokročilými multimediálními funkcemi, nechybí podpora Apple Car Play nebo třeba 360stupňová kamera, která se bude hodit nejen při jízdě v terénu. Řidič má před sebou obří 12,3palcový displej, displej infotainmentu pak má úhlopříčku 10,25 palce.

DBX se snaží být typický Aston Martin i po stránce vnějšího designu. I když to není u SUV lehká úloha, designérům se podařilo DBX od konkurence vcelku odlišit. Kromě typické Aston Martin masky chladiče má DBX hodně dynamickou siluetu s řadou „svalnatých“ detailů, a především originálně zakončenou záď.

Okno je tu hodně skloněné a ze spodní strany mu vlastně jde hodně „naproti“ část, která obvykle bývá nárazníkem. Jenže ten téměř u DBX chybí, je tu mohutný zadní difuzor a většina nárazové struktury je v černém lakování tak, aby se „maskovala“. Originální jsou úzké světlomety, které ve velké „vlně“ probíhají celou šířkou zadní části vozu a nezvykle působí i dva spojlery: jeden protahuje svažující se linii střechy, druhý je vytvořen na hraně víka zavazadlového prostoru, a právě pod ním se táhne linka světlometů.

Novinku už si mohou zákazníci objednávat, první vozy dostanou zkraje roku 2020. Cena je pochopitelně nastavena vysoko, začíná na částce 193 500 eur, což je v přepočtu necelých 5 milionů korun.

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Vyplazený jazyk Jaguaru. Nosič nového stylu vypadá jako batmobil pro Barbie

Nový koncept Jaguaru Type 00 je stejně šílený, jako všechno, co se kolem této značky poslední týdny děje. Nosič nového designového jazyka, představený na Miami Art Week, má příď jako radlice a záď s...

4. prosince 2024

Kšeft za stamiliony. Toyota dodá státním úřadům v ČR přes pět set elektroaut

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech celkem až 515 elektromobilů bZ4X za stovky milionů korun. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí....

5. prosince 2024  12:12

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Trvala desetiletí a byla to po čertech výnosná praxe. Velkým výrobcům automobilů garantovala neklesající zisky. Jenže časy se mění a výroba vozů zahraničních značek, určených pro kdysi nenasytný...

5. prosince 2024

Dacia od Porsche měla před 30 lety motorizovat Čínu. S kachnou od Chrysleru

V roce 1994 oslovila čínská ústřední vláda 20 velkých západních automobilek, aby pro tamní automobilový trh navrhly čínské lidové auto, které muselo být levné, ale přitom dostatečně velké, aby uvezlo...

5. prosince 2024

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Premium

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily, přišlo ochladnutí zájmu. V Evropě místo dosavadního růstu nastal meziroční pokles. „Díky dotacím...

4. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...