Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

Už i Aston Martin podlehl. DBX je jeho první SUV, stojí od pěti milionů

I mezi exkluzivními automobilkami, které vyrábí především sportovní vozy, se rozmáhá móda SUV. Značek bez něj je v nabídce jako šafránu, a teď z tohoto klubu navíc vystoupila další: Aston Martin. Jeho nové SUV DBX ctí aktuální módu, je to velký vůz se sportovními ambicemi, jehož jasným cílem je vylepšit finanční situaci značky.

Aston Martin DBX | foto: Aston Martin

Po více než čtyřech letech vývoje uvádí Aston Martin své první SUV ve své 106leté historii. Jak už bývá zvykem, velké SUV sportovní značky klade důraz jak na pohodlí, tak špičkové jízdní vlastnosti, a chce zákazníkům nabídnout i maximum z typického sportovního projevu vozů Aston Martin. DBX má ale především zřejmé ambice stát se nejprodávanějším modelem této britské značky, a tím automobilce zajistit finanční zdraví a možnost budoucího rozvoje.

Fotogalerie

Zdá se, že za tímto účelem Aston Martin vsadil při konstrukci DBX doslova vše. Auto stojí na zcela nové platformě vyvinuté právě pro použití u SUV modelů, která nejspíš poslouží i pro sériové provedení chystaného superluxusního SUV Lagonda (to má přijet v roce 2021). Platforma a karoserie vozu pak využívají tradiční stavební postup Aston Martinů, šasi je z lepených hliníkových profilů a plechů, což snižuje hmotnost mohutného SUV.

Ta sice není kdovíjak rekordně nízká, ale na druhou stranu na poměry třídy přeci jen překvapí: pohotovostní hmotnost Aston Martinu DBX je 2 245 kilogramů, což je spíše na spodním okraji spektra výkonných a luxusních SUV. Pro porovnání, třeba klasický Range Rover (v kratší verzi) s osmiválcem 5.0 Supercharged začíná na 2 375 kilogramech, Porsche Cayenne Turbo startuje na 2 175 kilogramech, Bentley Bentayga V8 vykáže nejméně 2 388 kilogramů a takové Lamborghini Urus váží 2 200 kilogramů.

Při délce 5 039 milimetrů a rozvoru náprav 3 060 mm zapadá DBX přesně mezi malinko menší a sportovnější modely, jako je třeba Cayenne, a větší a luxusnější typy jako například Bentayga. Pro zvládání veškeré té hmoty vyvinul Aston Martin velice sofistikovaný podvozek.

Jeho základem je vzduchové odpružení s proměnlivou světlou výškou v rozsahu 95 mm (oproti standardní pozici ho lze o 50 mm snížit a 45 zvýšit). Dále tu jsou elektrické stabilizátory pracující s napětím 48 V, které zamezují naklánění karoserie v zatáčkách. Systém nazývaný eARC dovede na každé nápravě vyvinout točivý moment až 1 400 Nm. A do třetice tu jsou i elektronické adaptivní tlumiče. Tato kombinace má zajistit špičkový komfort, jisté jízdní vlastnosti při ostré jízdě a také solidní schopnosti v terénu.

Samozřejmostí je pohon všech kol s aktivním centrálním diferenciálem a elektronickým zadním diferenciálem s omezenou svornosti (eDiff). O pohon se stará čtyřlitrový vidlicový osmiválec z dílen AMG, který dává výkon 550 koní, síla se na kola přenáší přes devítistupňový měničový automat. Aston Martin slibuje zrychlení na stovku za 4,5 sekundy a maximální rychlost 291 km/h. To vše jsou vynikající hodnoty, na druhou stranu to jistě nechává dost prostoru pro další, ještě výkonnější provedení. Většina konkurentů totiž umí z hlediska výkonu nabídnout víc.

Coby první Aston Martin v historii klade DBX důraz i na praktičnost a prostor pro až pět členů posádky. Zavazadlový prostor má objem 632 litrů a zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, obojí je něco u této značky doposud nevídané. Aston Martin nabídne i různé praktické balíčky a rozšíření, například balíček pro usnadnění přepravy mazlíčků (třeba psů) nebo různé balíčky pro sportovce, včetně milovníků zimních sportů.

Interiér jinak samozřejmě hraje na maximálně luxusní notu a snaží se posádku hýčkat jemnou kůží i řadou špičkových detailů, jako je například ambientní osvětlení, u kterého lze volit ze 64 různých barev. Obložení může být ze dřeva, kovu, či kompozitních materiálů, v interiéru má své místo i sklo a další materiály.

Díky infotainmentu od Mercedesu se DBX chlubí také pokročilými multimediálními funkcemi, nechybí podpora Apple Car Play nebo třeba 360stupňová kamera, která se bude hodit nejen při jízdě v terénu. Řidič má před sebou obří 12,3palcový displej, displej infotainmentu pak má úhlopříčku 10,25 palce.

DBX se snaží být typický Aston Martin i po stránce vnějšího designu. I když to není u SUV lehká úloha, designérům se podařilo DBX od konkurence vcelku odlišit. Kromě typické Aston Martin masky chladiče má DBX hodně dynamickou siluetu s řadou „svalnatých“ detailů, a především originálně zakončenou záď.

Okno je tu hodně skloněné a ze spodní strany mu vlastně jde hodně „naproti“ část, která obvykle bývá nárazníkem. Jenže ten téměř u DBX chybí, je tu mohutný zadní difuzor a většina nárazové struktury je v černém lakování tak, aby se „maskovala“. Originální jsou úzké světlomety, které ve velké „vlně“ probíhají celou šířkou zadní části vozu a nezvykle působí i dva spojlery: jeden protahuje svažující se linii střechy, druhý je vytvořen na hraně víka zavazadlového prostoru, a právě pod ním se táhne linka světlometů.

Novinku už si mohou zákazníci objednávat, první vozy dostanou zkraje roku 2020. Cena je pochopitelně nastavena vysoko, začíná na částce 193 500 eur, což je v přepočtu necelých 5 milionů korun.

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Autofotka týdne: Elektrické eso je parádní retro

Ace, anglicky „eso“, je elektromobil jak z komiksu. Prďácké kupátko v retro stylu je dílem kalifornského start-upu...

Sto padesát sedm propadnutí. Brit se přesto nevzdal a dostal řidičák

Urputnost se mu rozhodně nedá upřít, ovšem tohoto Brita byste za volantem asi nepotkali rádi. Drží rekord v počtu...

Autu v zimě na ulici škodí led, sůl a zloději. Garáž není vždy spásou

Podle dopravních průzkumů parkuje na ulici zhruba 60 procent všech aut. V zimě přichází s nočním stáním vozu venku...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...