Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Už i Aston Martin podlehl. DBX je jeho první SUV, stojí od pěti milionů

I mezi exkluzivními automobilkami, které vyrábí především sportovní vozy, se rozmáhá móda SUV. Značek bez něj je v nabídce jako šafránu, a teď z tohoto klubu navíc vystoupila další: Aston Martin. Jeho nové SUV DBX ctí aktuální módu, je to velký vůz se sportovními ambicemi, jehož jasným cílem je vylepšit finanční situaci značky.
Aston Martin DBX

Aston Martin DBX | foto: Aston Martin

Po více než čtyřech letech vývoje uvádí Aston Martin své první SUV ve své 106leté historii. Jak už bývá zvykem, velké SUV sportovní značky klade důraz jak na pohodlí, tak špičkové jízdní vlastnosti, a chce zákazníkům nabídnout i maximum z typického sportovního projevu vozů Aston Martin. DBX má ale především zřejmé ambice stát se nejprodávanějším modelem této britské značky, a tím automobilce zajistit finanční zdraví a možnost budoucího rozvoje.

Zdá se, že za tímto účelem Aston Martin vsadil při konstrukci DBX doslova vše. Auto stojí na zcela nové platformě vyvinuté právě pro použití u SUV modelů, která nejspíš poslouží i pro sériové provedení chystaného superluxusního SUV Lagonda (to má přijet v roce 2021). Platforma a karoserie vozu pak využívají tradiční stavební postup Aston Martinů, šasi je z lepených hliníkových profilů a plechů, což snižuje hmotnost mohutného SUV.

Ta sice není kdovíjak rekordně nízká, ale na druhou stranu na poměry třídy přeci jen překvapí: pohotovostní hmotnost Aston Martinu DBX je 2 245 kilogramů, což je spíše na spodním okraji spektra výkonných a luxusních SUV. Pro porovnání, třeba klasický Range Rover (v kratší verzi) s osmiválcem 5.0 Supercharged začíná na 2 375 kilogramech, Porsche Cayenne Turbo startuje na 2 175 kilogramech, Bentley Bentayga V8 vykáže nejméně 2 388 kilogramů a takové Lamborghini Urus váží 2 200 kilogramů.

Při délce 5 039 milimetrů a rozvoru náprav 3 060 mm zapadá DBX přesně mezi malinko menší a sportovnější modely, jako je třeba Cayenne, a větší a luxusnější typy jako například Bentayga. Pro zvládání veškeré té hmoty vyvinul Aston Martin velice sofistikovaný podvozek.

Jeho základem je vzduchové odpružení s proměnlivou světlou výškou v rozsahu 95 mm (oproti standardní pozici ho lze o 50 mm snížit a 45 zvýšit). Dále tu jsou elektrické stabilizátory pracující s napětím 48 V, které zamezují naklánění karoserie v zatáčkách. Systém nazývaný eARC dovede na každé nápravě vyvinout točivý moment až 1 400 Nm. A do třetice tu jsou i elektronické adaptivní tlumiče. Tato kombinace má zajistit špičkový komfort, jisté jízdní vlastnosti při ostré jízdě a také solidní schopnosti v terénu.

Samozřejmostí je pohon všech kol s aktivním centrálním diferenciálem a elektronickým zadním diferenciálem s omezenou svornosti (eDiff). O pohon se stará čtyřlitrový vidlicový osmiválec z dílen AMG, který dává výkon 550 koní, síla se na kola přenáší přes devítistupňový měničový automat. Aston Martin slibuje zrychlení na stovku za 4,5 sekundy a maximální rychlost 291 km/h. To vše jsou vynikající hodnoty, na druhou stranu to jistě nechává dost prostoru pro další, ještě výkonnější provedení. Většina konkurentů totiž umí z hlediska výkonu nabídnout víc.

Coby první Aston Martin v historii klade DBX důraz i na praktičnost a prostor pro až pět členů posádky. Zavazadlový prostor má objem 632 litrů a zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, obojí je něco u této značky doposud nevídané. Aston Martin nabídne i různé praktické balíčky a rozšíření, například balíček pro usnadnění přepravy mazlíčků (třeba psů) nebo různé balíčky pro sportovce, včetně milovníků zimních sportů.

Interiér jinak samozřejmě hraje na maximálně luxusní notu a snaží se posádku hýčkat jemnou kůží i řadou špičkových detailů, jako je například ambientní osvětlení, u kterého lze volit ze 64 různých barev. Obložení může být ze dřeva, kovu, či kompozitních materiálů, v interiéru má své místo i sklo a další materiály.

Díky infotainmentu od Mercedesu se DBX chlubí také pokročilými multimediálními funkcemi, nechybí podpora Apple Car Play nebo třeba 360stupňová kamera, která se bude hodit nejen při jízdě v terénu. Řidič má před sebou obří 12,3palcový displej, displej infotainmentu pak má úhlopříčku 10,25 palce.

DBX se snaží být typický Aston Martin i po stránce vnějšího designu. I když to není u SUV lehká úloha, designérům se podařilo DBX od konkurence vcelku odlišit. Kromě typické Aston Martin masky chladiče má DBX hodně dynamickou siluetu s řadou „svalnatých“ detailů, a především originálně zakončenou záď.

Okno je tu hodně skloněné a ze spodní strany mu vlastně jde hodně „naproti“ část, která obvykle bývá nárazníkem. Jenže ten téměř u DBX chybí, je tu mohutný zadní difuzor a většina nárazové struktury je v černém lakování tak, aby se „maskovala“. Originální jsou úzké světlomety, které ve velké „vlně“ probíhají celou šířkou zadní části vozu a nezvykle působí i dva spojlery: jeden protahuje svažující se linii střechy, druhý je vytvořen na hraně víka zavazadlového prostoru, a právě pod ním se táhne linka světlometů.

Novinku už si mohou zákazníci objednávat, první vozy dostanou zkraje roku 2020. Cena je pochopitelně nastavena vysoko, začíná na částce 193 500 eur, což je v přepočtu necelých 5 milionů korun.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....