Už i Aston Martin podlehl. DBX je jeho první SUV, stojí od pěti milionů

I mezi exkluzivními automobilkami, které vyrábí především sportovní vozy, se rozmáhá móda SUV. Značek bez něj je v nabídce jako šafránu, a teď z tohoto klubu navíc vystoupila další: Aston Martin. Jeho nové SUV DBX ctí aktuální módu, je to velký vůz se sportovními ambicemi, jehož jasným cílem je vylepšit finanční situaci značky.
Aston Martin DBX

Aston Martin DBX | foto: Aston Martin

Po více než čtyřech letech vývoje uvádí Aston Martin své první SUV ve své 106leté historii. Jak už bývá zvykem, velké SUV sportovní značky klade důraz jak na pohodlí, tak špičkové jízdní vlastnosti, a chce zákazníkům nabídnout i maximum z typického sportovního projevu vozů Aston Martin. DBX má ale především zřejmé ambice stát se nejprodávanějším modelem této britské značky, a tím automobilce zajistit finanční zdraví a možnost budoucího rozvoje.

Zdá se, že za tímto účelem Aston Martin vsadil při konstrukci DBX doslova vše. Auto stojí na zcela nové platformě vyvinuté právě pro použití u SUV modelů, která nejspíš poslouží i pro sériové provedení chystaného superluxusního SUV Lagonda (to má přijet v roce 2021). Platforma a karoserie vozu pak využívají tradiční stavební postup Aston Martinů, šasi je z lepených hliníkových profilů a plechů, což snižuje hmotnost mohutného SUV.

Ta sice není kdovíjak rekordně nízká, ale na druhou stranu na poměry třídy přeci jen překvapí: pohotovostní hmotnost Aston Martinu DBX je 2 245 kilogramů, což je spíše na spodním okraji spektra výkonných a luxusních SUV. Pro porovnání, třeba klasický Range Rover (v kratší verzi) s osmiválcem 5.0 Supercharged začíná na 2 375 kilogramech, Porsche Cayenne Turbo startuje na 2 175 kilogramech, Bentley Bentayga V8 vykáže nejméně 2 388 kilogramů a takové Lamborghini Urus váží 2 200 kilogramů.

Při délce 5 039 milimetrů a rozvoru náprav 3 060 mm zapadá DBX přesně mezi malinko menší a sportovnější modely, jako je třeba Cayenne, a větší a luxusnější typy jako například Bentayga. Pro zvládání veškeré té hmoty vyvinul Aston Martin velice sofistikovaný podvozek.

Jeho základem je vzduchové odpružení s proměnlivou světlou výškou v rozsahu 95 mm (oproti standardní pozici ho lze o 50 mm snížit a 45 zvýšit). Dále tu jsou elektrické stabilizátory pracující s napětím 48 V, které zamezují naklánění karoserie v zatáčkách. Systém nazývaný eARC dovede na každé nápravě vyvinout točivý moment až 1 400 Nm. A do třetice tu jsou i elektronické adaptivní tlumiče. Tato kombinace má zajistit špičkový komfort, jisté jízdní vlastnosti při ostré jízdě a také solidní schopnosti v terénu.

Samozřejmostí je pohon všech kol s aktivním centrálním diferenciálem a elektronickým zadním diferenciálem s omezenou svornosti (eDiff). O pohon se stará čtyřlitrový vidlicový osmiválec z dílen AMG, který dává výkon 550 koní, síla se na kola přenáší přes devítistupňový měničový automat. Aston Martin slibuje zrychlení na stovku za 4,5 sekundy a maximální rychlost 291 km/h. To vše jsou vynikající hodnoty, na druhou stranu to jistě nechává dost prostoru pro další, ještě výkonnější provedení. Většina konkurentů totiž umí z hlediska výkonu nabídnout víc.

Coby první Aston Martin v historii klade DBX důraz i na praktičnost a prostor pro až pět členů posádky. Zavazadlový prostor má objem 632 litrů a zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, obojí je něco u této značky doposud nevídané. Aston Martin nabídne i různé praktické balíčky a rozšíření, například balíček pro usnadnění přepravy mazlíčků (třeba psů) nebo různé balíčky pro sportovce, včetně milovníků zimních sportů.

Interiér jinak samozřejmě hraje na maximálně luxusní notu a snaží se posádku hýčkat jemnou kůží i řadou špičkových detailů, jako je například ambientní osvětlení, u kterého lze volit ze 64 různých barev. Obložení může být ze dřeva, kovu, či kompozitních materiálů, v interiéru má své místo i sklo a další materiály.

Díky infotainmentu od Mercedesu se DBX chlubí také pokročilými multimediálními funkcemi, nechybí podpora Apple Car Play nebo třeba 360stupňová kamera, která se bude hodit nejen při jízdě v terénu. Řidič má před sebou obří 12,3palcový displej, displej infotainmentu pak má úhlopříčku 10,25 palce.

DBX se snaží být typický Aston Martin i po stránce vnějšího designu. I když to není u SUV lehká úloha, designérům se podařilo DBX od konkurence vcelku odlišit. Kromě typické Aston Martin masky chladiče má DBX hodně dynamickou siluetu s řadou „svalnatých“ detailů, a především originálně zakončenou záď.

Okno je tu hodně skloněné a ze spodní strany mu vlastně jde hodně „naproti“ část, která obvykle bývá nárazníkem. Jenže ten téměř u DBX chybí, je tu mohutný zadní difuzor a většina nárazové struktury je v černém lakování tak, aby se „maskovala“. Originální jsou úzké světlomety, které ve velké „vlně“ probíhají celou šířkou zadní části vozu a nezvykle působí i dva spojlery: jeden protahuje svažující se linii střechy, druhý je vytvořen na hraně víka zavazadlového prostoru, a právě pod ním se táhne linka světlometů.

Novinku už si mohou zákazníci objednávat, první vozy dostanou zkraje roku 2020. Cena je pochopitelně nastavena vysoko, začíná na částce 193 500 eur, což je v přepočtu necelých 5 milionů korun.

  • Nejčtenější

Aluminiový koráb po českých ministrech je na prodej, prozkoumali jsme ho

1. března 2024

Českým internetem koluje inzerát na limuzínu, která vozila ministry vnitra. Třísetkoňový luxusní...

Do Ženevy dorazil přelomový renault, čínské monstrum i švýcarský trpaslík

27. února 2024,  aktualizováno  12:01

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Dopadlo to podle očekávání: nejzářivější hvězdou ženevského autosalonu je veselý elektrický Renault...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Světová premiéra jawy v Brně. Skládačce z Číny šel za kmotra slavný rocker

1. března 2024  13:13

Červená barva, na jakou jsme zvyklí u Jawy, je asi jediná návaznost na historii této české značky....

Zpráva z Ženevy: aut přijelo pomálu, ale hostesky se vrátily

28. února 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Od praxe vozit na autosalony krásné hostesky se už aspoň dekádu ustupuje, obzvlášť v Evropě. Doby,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropským Autem roku 2024 je Renault Scenic. Jih zvítězil nad severem

26. února 2024  9:52

Exkluzivně Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) I letošní ročník tradiční evropské ankety Auto roku byl ve znamení soupeření porotců z jihu a...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Hity elektrického dandyho: Renault 5 dostane košík na bagetu a rtěnku

2. března 2024

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Renault 5 byl jednou z hlavních hvězd ženevského autosalonu. Bateriový mrňous s výrazným, vysloveně...

Musk vzpomněl opožděnou Teslu Roadster, bude létat a stovku pokoří za sekundu

2. března 2024

Šéf elektromobilky Tesla Elon Musk oživil projekt nové verze sportovního vozu Roadster. Představit...

Zbrojení na novou motosezonu vrcholí v Brně

1. března 2024

Veletrh Motosalon se do moravské metropole vrací po čtyřech letech. Více než 140 firem představuje...

Světová premiéra jawy v Brně. Skládačce z Číny šel za kmotra slavný rocker

1. března 2024  13:13

Červená barva, na jakou jsme zvyklí u Jawy, je asi jediná návaznost na historii této české značky....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bianca Censori šokovala Paříž odhaleným klínem, pokutě se však vyhnula

Architektka Bianca Censori (29), která je manželkou rapera Kanye Westa (46), opět šokovala veřejnost svými outfity. V...

Zemřela slovenská moderátorka, oblíbený byl její pořad, který pomáhal dětem

Zemřela moderátorka a logopedka slovenské dětské televizní stanice JOJko Lucia Palugyayová. Bylo jí 47 let. Na...

Princ William zrušil na poslední chvíli z osobních důvodů účast na akci

Britský princ William (41) odřekl svou účast na úterní vzpomínkové slavnosti na hradě Windsor. Na bohoslužbu za...

Nikdy jsem nebyla stydlivá, vzpomíná Heidi Janků na focení pro Luckyboy

Zpěvačka Heidi Janků (61) zavzpomínala na pobyt v Monaku, kam se přestěhovala kvůli práci svého manžela Iva Pavlíka. V...

Brzobohatý řádil v šatech a paruce. Poprvé veřejně jako Tiffany Richbitch

Ondřej Gregor Brzobohatý (41) vystoupil poprvé veřejně v šatech jako drag queen Tiffany Richbitch. Byl hostem druhého...