Sobota 22. ledna 2022, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 22. ledna 2022 Slavomír

Už i Aston Martin podlehl. DBX je jeho první SUV, stojí od pěti milionů

I mezi exkluzivními automobilkami, které vyrábí především sportovní vozy, se rozmáhá móda SUV. Značek bez něj je v nabídce jako šafránu, a teď z tohoto klubu navíc vystoupila další: Aston Martin. Jeho nové SUV DBX ctí aktuální módu, je to velký vůz se sportovními ambicemi, jehož jasným cílem je vylepšit finanční situaci značky.

Aston Martin DBX | foto: Aston Martin

Po více než čtyřech letech vývoje uvádí Aston Martin své první SUV ve své 106leté historii. Jak už bývá zvykem, velké SUV sportovní značky klade důraz jak na pohodlí, tak špičkové jízdní vlastnosti, a chce zákazníkům nabídnout i maximum z typického sportovního projevu vozů Aston Martin. DBX má ale především zřejmé ambice stát se nejprodávanějším modelem této britské značky, a tím automobilce zajistit finanční zdraví a možnost budoucího rozvoje.

Fotogalerie

Zdá se, že za tímto účelem Aston Martin vsadil při konstrukci DBX doslova vše. Auto stojí na zcela nové platformě vyvinuté právě pro použití u SUV modelů, která nejspíš poslouží i pro sériové provedení chystaného superluxusního SUV Lagonda (to má přijet v roce 2021). Platforma a karoserie vozu pak využívají tradiční stavební postup Aston Martinů, šasi je z lepených hliníkových profilů a plechů, což snižuje hmotnost mohutného SUV.

Ta sice není kdovíjak rekordně nízká, ale na druhou stranu na poměry třídy přeci jen překvapí: pohotovostní hmotnost Aston Martinu DBX je 2 245 kilogramů, což je spíše na spodním okraji spektra výkonných a luxusních SUV. Pro porovnání, třeba klasický Range Rover (v kratší verzi) s osmiválcem 5.0 Supercharged začíná na 2 375 kilogramech, Porsche Cayenne Turbo startuje na 2 175 kilogramech, Bentley Bentayga V8 vykáže nejméně 2 388 kilogramů a takové Lamborghini Urus váží 2 200 kilogramů.

Při délce 5 039 milimetrů a rozvoru náprav 3 060 mm zapadá DBX přesně mezi malinko menší a sportovnější modely, jako je třeba Cayenne, a větší a luxusnější typy jako například Bentayga. Pro zvládání veškeré té hmoty vyvinul Aston Martin velice sofistikovaný podvozek.

Jeho základem je vzduchové odpružení s proměnlivou světlou výškou v rozsahu 95 mm (oproti standardní pozici ho lze o 50 mm snížit a 45 zvýšit). Dále tu jsou elektrické stabilizátory pracující s napětím 48 V, které zamezují naklánění karoserie v zatáčkách. Systém nazývaný eARC dovede na každé nápravě vyvinout točivý moment až 1 400 Nm. A do třetice tu jsou i elektronické adaptivní tlumiče. Tato kombinace má zajistit špičkový komfort, jisté jízdní vlastnosti při ostré jízdě a také solidní schopnosti v terénu.

Samozřejmostí je pohon všech kol s aktivním centrálním diferenciálem a elektronickým zadním diferenciálem s omezenou svornosti (eDiff). O pohon se stará čtyřlitrový vidlicový osmiválec z dílen AMG, který dává výkon 550 koní, síla se na kola přenáší přes devítistupňový měničový automat. Aston Martin slibuje zrychlení na stovku za 4,5 sekundy a maximální rychlost 291 km/h. To vše jsou vynikající hodnoty, na druhou stranu to jistě nechává dost prostoru pro další, ještě výkonnější provedení. Většina konkurentů totiž umí z hlediska výkonu nabídnout víc.

Coby první Aston Martin v historii klade DBX důraz i na praktičnost a prostor pro až pět členů posádky. Zavazadlový prostor má objem 632 litrů a zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, obojí je něco u této značky doposud nevídané. Aston Martin nabídne i různé praktické balíčky a rozšíření, například balíček pro usnadnění přepravy mazlíčků (třeba psů) nebo různé balíčky pro sportovce, včetně milovníků zimních sportů.

Interiér jinak samozřejmě hraje na maximálně luxusní notu a snaží se posádku hýčkat jemnou kůží i řadou špičkových detailů, jako je například ambientní osvětlení, u kterého lze volit ze 64 různých barev. Obložení může být ze dřeva, kovu, či kompozitních materiálů, v interiéru má své místo i sklo a další materiály.

Díky infotainmentu od Mercedesu se DBX chlubí také pokročilými multimediálními funkcemi, nechybí podpora Apple Car Play nebo třeba 360stupňová kamera, která se bude hodit nejen při jízdě v terénu. Řidič má před sebou obří 12,3palcový displej, displej infotainmentu pak má úhlopříčku 10,25 palce.

DBX se snaží být typický Aston Martin i po stránce vnějšího designu. I když to není u SUV lehká úloha, designérům se podařilo DBX od konkurence vcelku odlišit. Kromě typické Aston Martin masky chladiče má DBX hodně dynamickou siluetu s řadou „svalnatých“ detailů, a především originálně zakončenou záď.

Okno je tu hodně skloněné a ze spodní strany mu vlastně jde hodně „naproti“ část, která obvykle bývá nárazníkem. Jenže ten téměř u DBX chybí, je tu mohutný zadní difuzor a většina nárazové struktury je v černém lakování tak, aby se „maskovala“. Originální jsou úzké světlomety, které ve velké „vlně“ probíhají celou šířkou zadní části vozu a nezvykle působí i dva spojlery: jeden protahuje svažující se linii střechy, druhý je vytvořen na hraně víka zavazadlového prostoru, a právě pod ním se táhne linka světlometů.

Novinku už si mohou zákazníci objednávat, první vozy dostanou zkraje roku 2020. Cena je pochopitelně nastavena vysoko, začíná na částce 193 500 eur, což je v přepočtu necelých 5 milionů korun.

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Ojetiny vládnou Česku, prodá se jich třikrát víc než nových aut

Prodej ojetých aut v Česku se loni zvýšil o 4,4 procenta na 738 000 vozů. Jejich průměrná cena stoupla o 13 procent na...

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Ministerstvo přemýšlí o celorepublikových SPZ. Získá miliony kombinací

Ministerstvo dopravy se zabývá možností vytvoření tzv. celorepublikové státní poznávací značky, která by neměla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...