Pátek 18. června 2021, svátek má Milan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 18. června 2021 Milan

První jízda: nový Volkswagen Touareg má parádní interiér

Touareg patří k nejdůležitějším modelům značky Volkswagen, dodnes se jich vyrobilo přes milion. Nyní přichází jeho nová generace. Je napěchovaná moderní technikou a má parádní interiér. Už začal předprodej, základní cena je 1 742 900 korun. S novým Touaregem jsme se už svezli.

Touareg se představuje ve své třetí generaci a má být novou vlajkovou lodí automobilky poté, co před dvěma roky z nabídky vypadla limuzína Phaeton. Od uvedení první generace v roce 2002 je tento obr modlou určité klientely. A třetí generace je přesně taková, jakou ji chtějí mít. Má mohutný výrazný vzhled, díky kterému je Touareg na silnici nepřehlédnutelný, moderní techniku, prostor, praktičnost a opulentnost.

S tou výrazností je to zajímavé: on vlastně ani tak velký a vysoký není, ale při osobním setkání vždy působí impozantně, přitom má na výšku jen 1,7 metru.

Touareg vždycky vynikal terénními schopnostmi, s trochou úprav, dostatkem peněz a kuráží se s ním majitelé vydávali dobývat transylvánské kopce i transsibiřskou magistrálu. Mechanika obvykle vydržela, ale těch olámaných plastů a škrábanců. Jméno Touareg vozil i speciál na Dakarské rally. Jenže v chápání většinového publika je to hlavně alternativa za nóbl limuzínu, prostě milionový silniční teréňák.

Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg

Touareg staví na technice, kterou mají Audi Q7, Porsche Cayenne nebo Lamborghini Urus a Bentley Bentayga. Co kus, to originál a úplně jiný charakter. V porovnání s posledním z nich, impozantním britským šlechticem, je nový Touareg lehký atlet, na pohled i na omak. Z celé té party bude asi nejuniverzálnější, nejlépe přijatelný pro většinového zákazníka a především nejlevnější. Pro mnohé bude opět rozhodujícím kritériem také to, že utáhne „na kouli“ až 3,5 tuny.

Fotogalerie

Základní charakteristiky jsou jasně dané: kombinace oceli a hliníku na karoserii, šesti a časem i osmiválce vepředu podélně, vzduchové odpružení (příplatkové) a také natáčecí kola zadní nápravy. Ve třetí generaci Touareg narostl: do pětimetrové délky mu chybí 13 centimetrů a do kufru se vejde až 810 litrů bagáže. Karoserie je o 106 kg lehčí díky kombinované konstrukci z hliníku (48 procent) a vysokopevnostní oceli (52 procent).

Vzhledově je to krabice, ostřeji řezaná než v minulosti, s proporcemi zdůrazňujícími mohutný ponton a sníženou střechu a dokreslená prvky moderních volkswagenů. Horizontálně členěná příď dává autu trochu tuponosý výraz, záď je možná zaoblenější než příď.

Ohromující uvnitř

Dojem při nastupování přesně vystihuje, proč jsou auta tohoto střihu tak populární. Auto stojící na platformě určené velkým vozům s podélně uloženým motorem koncernu Volkswagen skoro nemá prahy, nemusíte překračovat mohutný nosník, výztuhy jsou v karoserii jinde. Prostě do Touaregu nastoupíte přímo, jako do pokoje. Vepředu se sedí nečekaně blízko hodně nízkému čelnímu sklu a i přesto, že jste co nejdál od dveří a co nejblíž širokému středovému tunelu, stejně máte pocit, že sedíte hodně v předních rozích. To uvolňuje místo na zadních sedadlech, kde je do všech směrů prostoru habaděj.

Řidiči ta pozice za volantem vyhovuje v tom, že si za velikánskou plochou kapotou na vyvýšeném kapitánském můstku opravdu přijde jak vládce všech cest. Ale méně kurážná řidička, které dává mohutné auto dojem suverenity a bezpečí, může být trochu nejistá, protože pojetí interiéru hodně zdůrazňuje šířku vozu. Touareg má na šířku se zrcátky přes dva metry, což v dálničním zúžení znejistí leckterého suveréna. Pro tyto situace má Touareg v arzenálu asistenčních systémů připravený asistent pro jízdu v zúženém jízdním pruhu.

Parádní je přístrojovka - obrovitánská patnáctipalcová televize, která zastoupila v jejím prostředku všechna tlačítka, je prostě ohromující (chudší provedení má 9,2palcovou). Logika menu infotainmentu vychází z té, na kterou jsou řidiči aut německého koncernu zvyklí. Grafika je na úrovni a navigace pracující s mapami Google zobrazí i barevné housenky zácp. Všechno je tak velké a intuitivní, že tentokrát výjimečně ani tolik nebrbláme, že i důležité funkce jsou ovládané jen virtuálními tlačítky. Výtku ovšem přesto máme: ovládání gesty naučenými z telefonu funguje velmi dobře, jednodušší operace zvládá dotykový tablet rychle, ale když pracuje s některými náročnější mi animacemi, mohl by být infotainment svižnější.

Nový VW Touareg v číslech

  • motor: 3,0 V6 TDI
  • max. výkon: 210 kW/286 koní
  • max. točivý moment: 600 Nm
  • maximální rychlost: 235 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
  • pohotovostní hmotnost: 1 995 kg
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 878 x 1 984 x 1 702 x 2 894
  • objem kufru: 810 litrů
  • základní cena: 1 742 900 Kč

Displej je také v kapličce pod volantem, ten je dvanáctipalcový. Když si přepnete mód zobrazení z kruhových budíků také na mapu, vypadá ta řidičova přístrojovka jako operační centrum armády před útokem.

Kila vidíte i cítíte

A jak to celé monstrum jezdí? Jako Touareg, tedy velké houpavé SUV, které umí být opravdu rychlé na dálnici a přiměřeně v zatáčkách. Natáčení kol zadní nápravy z něj nedělá carvingového lyžaře jako u menších aut, spíš vylepšuje obratnost třeba v horských vracečkách.

Kabina je velmi dobře utlumená od všech ruchů, po nastartování třílitrového TDI motor neslyšíte vůbec. Na hrubém asfaltu ovšem u přes to uklidňující plutí na vzduchovém podvozku někde na pozadí cítíte odvalování a odskakování kol. Vzduchový podvozek toho zvládne odfiltrovat opravdu hodně, ale největší, jedenadvacetipalcové ráfky mu práci na rozvrásněné okresce neulehčí.

První svezení jsme absolovovali se silnějším šestiválcovým turbodieselem, který je zatím jediným motorem v české nabídce. Jeho 286 koní a ohromujících 600 newtonmetrů je na svižnou jízdu dost, ale rozpohybování dvou tun není tak suverénní, jak možná čekáte. Na rozjezdu je reakce na plyn váhavá, motor se totiž musí nejprve hlavně rozmyslet nad tím, aby nevypustil příliš emisí. Maximum točivého momentu nastupuje ve 2250 otáčkách. Měničový osmistupňový automat od ZF řadí hladce a chytře, ale opět se při startu projeví hmotnost auta, které potřebuje získat hybnost. Sprintům z křižovatky v prvních desítkách metrů tedy kralovat nebudete, ale když se Touareg konečně rozběhne - a že to z nuly na stovku umí za šest sekund - zase bude neohroženě vyhánět z levého pruhu plebejštější automobilové poddruhy. Při dovádění v zatáčkách v kopcích a pak úzkostlivém dodržování rychlostních limitů na okreskách a dálnicích jsme se dostali se spotřebou na slušných devět litrů.

Příplatkový systém natáčení kol zadní nápravy (spodní ramena, za která „tahá“ elektromotor, jsou nečekaně subtilní) do 37kilometrové rychlosti zadní kola natáčí v opačném směru než ta přední. Tím se hlavně zkrátí průměr otáčení na 11,2 metru, tedy na úroveň hatchbacku formátu Volkswagenu Golf. V rychlejších zatáčkách zase souhlasné natáčení kol obou náprav podporuje stabilitu. Na obě strany se zadní kola natáčejí maximálně o pět stupňů.

Chloubou nového Touaregu je systém nočního vidění, který aktivně hledá chodce. Infračervená termokamera rozpozná v rozmezí vzdáleností 10 až 130 metrů člověka nebo zvíře a upozorní na něj šoféra. A chytrá světla ho osvítí. Každá přední lampa má 75 samostatně ovládaných diod. To, že jedete pořád na dálkovky a proto, aby neoslnila protijedoucí auta, vytvoří kolem nich chytrá světla černý neosvětlený „tunel“, to je dnes u těchto systémů standard. Automatika ovšem pracuje s novými strategiemi osvětlování okolí za různých situací a přidává třeba off-road mód, ve kterém osvětlí prostor před autem v půlkruhové (180 stupňů) výseči. Světla také dávají pozor, aby vás neosvětlovala odrazy od dopravních značek s reflexním povrchem.

Volkswagen Touareg

Mezi příplatkové prvky patří také elektromechanicky předpínané stabilizátory, 48voltový elektromotor stabilizátor „předkroutí“ tak, by se auto příliš nenaklánělo. Při ostřejším tempu si opravdu uvědomíte, že se auto nekymácí tolik, jak jste čekali.

Zatím má Touareg v evropské nabídce 210kilowattový (286lkoňový) a 600newtonmetrový třílitrový šestiválec TDI, časem ještě dorazí slabší turbodiesel s výkonem 231 koní a 500 newtonmetry. V plánu je ještě uvedení benzinového šestiválce (340 koní), čtyřlitrového osmiválce TDI a v Číně, která je pro Touareg jedním z hlavních trhů (také tam byla jeho světová premiéra), mají ještě 367koňové plug-in hybridní provedení.

  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší auto světa hýčká a uhrane. Chrám luxusu a pohodlí Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce je v dnešní přetechnizované době, a o autech to platí o to víc, poctou fortelnosti starých mistrů. Úcta k...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Sportovně střiženému Meganu proměna pomohla. Nabízí kultivované svezení

Premium Ostré Renaulty mám rád. A to nejen kvůli tomu, jak jezdí, ale také pro jejich atmosféru uvnitř. Mají vždy ty...

Překvapivě obratná a pro řidiče zábavná. Kia Stinger není jen nudný obr

Premium Živě si vzpomínám na návštěvu frankfurtského autosalonu před čtyřmi lety, kde jsem Kiu Stinger viděl poprvé naživo....

Americký sen? Ani náhodou, tohle auto je evropské. Přesto skvělé

O Highlanderu jste možná slyšeli, že to je velké „americké SUV“. Což znamená houpavé, neohrabané auto pro rodinné...

Strhující evoluce správným směrem. Nová generace BMW M3/M4 si nebere servítky

Premium Nová generace BMW M3 a M4 je tady. Verze Competition ukázala, že BMW M opět postavilo auto, které svého předchůdce...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...