Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Los Angeles Motor Show: vzpomínka na staré dobré osmiválcové časy

aktualizováno 
Stručně řečeno, Kalifornie rozhodně neznamená přepych na každém kroku, ale ukazuje, co se stane se státem, který necháte po desítky let svobodně se rozvíjet. Autosalon v Los Angeles předvádí, proč evropské autosalony hynou na úbytě. Tak přímočaré zaměření na auta je dnes spíš neobvyklé.

Santa letos nejspíš bude svůj kontraband rozvážet těmito saněmi Challenger. | foto: Jiří Duchoňpro iDNES.cz

Kalifornský autosalon rozhodně nepatří k světově nejrespektovanějším událostem svého druhu, ale v kontextu současné doby jeho význam narostl a zejména evropské automobilky by se z něj rozhodně měly čemu přiučit. Letošní ročník se konal opět ve vzdušných halách LA Convention Center koncem listopadu.

Fotogalerie

Autosalon překvapil svojí staromódností. A to v tom nejlepším slova smyslu. Žádné honosné a extrémně drahé pavilóny s vlastní několikapatrovou silnicí, jako mívaly německé „prémiovky“ na autosalonu ve Frankfurtu: v Los Angeles měla každá automobilka svůj stánek s jednobarevným kobercem, pár stolků a stupínky pro největší „trháky“ se jménem na stěně. 

Automobilky se v Los Angeles snaží přesvědčit svými výrobky, nikoli architektonickými kreacemi či exhibicí svých finančních prostředků (snad nejokázalejší tu byla expozice Fordu, který ji postavil z několika lodních kontejnerů…), jež raději investují do vývoje.

Představila se zde dlouhá řada skutečně zásadních premiér často světového významu: zmiňme alespoň Mustang Mach-E, první elektromobil koncernu FMC (dopodrobna jsme ho představili zde), dále Aston Martin DBX, první SUV značky, e-tron Sportback a RS Q8 od Audi, BMW řady 2 Gran Coupe, Chevrolety Corvette Stingray a Trailblazer, Genesis G90, RM19 a Vision T od Hyundaie nebo Lexus LC 500 Convertible. Mezi zásadní novinky domácího trhu patří třeba Kia Seltos, Lincoln Corsair, Nissan Sentra či edice Dodge Challenger k 50. výročí představení tohoto modelu. Prohlédněte si je v naší galerii.

A je zde ještě jeden důležitý pohled. Žádné bezvýznamné designérské úlety (například Toyota letos na autosalonu v Tokiu nic jiného ve své expozici vůbec neměla!) ani prázdné tlachání kravaťáků o nastupující zlaté době elektrické či restrukturalizaci z automobilky na „dodavatele mobility“ se zde jednoduše nekonaly. V Los Angeles jednotlivé stánky na velkorysých plochách zkrátka nabídly návštěvníkovi komplexní představu o aktuální nabídce jednotlivých automobilek, což je (a sluší se to připomenout) odvěkým účelem každého autosalonu.

Dobře víme, že světové automobilky (především ty evropské) jsou nyní pod obrovským tlakem, a i když dosud byly zvyklé plánovat na deset let dopředu, nyní pořádně neví, jak se budou politické tahy, a tím i podmínky pro jejich práci, vyvíjet za pár měsíců. Zdá se ale, že za mizérii autosalonů, a opět hlavně těch evropských, si mohou především výrobci automobilů sami.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Zetor chce s Indy vyvinout nový traktor, nabídnou ho i v Africe

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors bude spolupracovat s indickou firmou VST Tillers Tractors na vývoji nového...

Dvojnásobný korunní princ už na trůn nečeká, Renault ho musel z VW vykoupit

Luca de Meo je jednou z nejzářivějších hvězd v galaxii manažerů autoprůmyslu. Kdo jiný by dvakrát opustil roli...

Premium

Náledí každoročně ohrožuje řidiče. Co dělat, když dostanete smyk?

Ledovka na silnici často děsí i zkušené řidiče. I ti nejlepší z nás občas selžou. V případě náledí to platí dvojnásob....

Sdílené auto máte po ruce kdykoliv. Lidé v nich zapomínají odpadky

Vyjít před dům, rozhlédnout se po nejbližším autě, skočit za volat a vyrazit na cestu? Tento pocit dosud znali jen...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz