Pátek 14. srpna 2020, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. srpna 2020 Alan

Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

aktualizováno 
Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur. „Odborníci ze západní Evropy říkají, že tento problém je dvakrát větší než podvody v rámci kauzy Dieselgate u VW,“ uvádí pro iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK.

Velké vznětové motory moderních nákladních automobilů mají být podle výrobců emisně čistší než jejich malí kolegové z osobních aut. To díky plošnému nasazení systému selektivní katalytické redukce (SCR), který se stará o výrazné odbourání oxidů dusíku z výfukových plynů. K tomu je potřeba vodný roztok močoviny známý jako AdBlue (jak systém SCR funguje, vysvětluje expert ve videu).

Typický náklaďák splňující moderní normy Euro 5 a Euro 6 tak spotřebuje 30 l nafty a k tomu 1,5 l AdBlue na 100 km. Taková spotřeba vodného roztoku močoviny ale rovněž znamená vícenáklady: až v řádu desítek tisíc korun na auto za rok. A pokud máte firmu s několika desítkami velkých tahačů, nejedná se o nic nepodstatného.

Renault má svou Dieselgate

S emisemi měl podvádět už 25 let

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Německá televize ZDF zjistila, že řada provozovatelů nákladní dopravy dokáže systém čištění výfukových plynů odpojit. Základem je tzv. emulátor, elektronické zařízení, které se zapojí do elektrické výstroje nákladního vozu a jeho řídicí systémy obelže. Zabrání totiž tomu, aby se po vyčerpání nádrže na AdBlue motor přepnul do nouzového režimu, v němž je jeho výkon snížen na pouhých 20 %.

Tyto elektronické hračky nevznikly původně kvůli podvodu, jejich původním účelem bylo umožnit moderním kamionům cestu do zemí na východě, kde se AdBlue nedá běžně pořídit. Dnes je však koupíte na internetu a v řadě servisů vám je beze všeho namontují do vozu. „Při návrhu vozu lze podobné manipulaci jen stěží zabránit,“ potvrzuje Thomas Nickels, motorář z MANu.

Při silničních kontrolách v Evropě se totiž stav systému dodatečného čištění výfukového plynu běžně nijak nekontroluje. Jedinou výjimkou jsou podezřívaví Poláci, kteří umí poznat znaky zapojeného emulátoru. Ukazatel stavu nádrže na AdBlue totiž v takovém případě většinou ukazuje přesnou polovinu, polští policisté pak jdou často najisto. Přesně vědí, kde emulátor najít, nechají ho vymontovat a řidiče pošlou s pokutou ve výši asi 2600 Kč a motorem v nouzovém režimu do nejbližšího servisu.

Experti z univerzity z Heidelbergu spočítali, že v Německu i kvůli liknavosti úřadů jezdí 40 % kamionů z východní Evropy, které mají tento systém čištění výfukových plynů odstavený. To znamená, že i když se na dveřích chlubí plněním nejnovější emisní normy Euro 5 nebo Euro 6, ve skutečnosti jsou jejich emise NOX na úrovni devadesátých let.

Pro Němce to znamená řadu věcí: na mýtném přicházejí o více než 100 milionů eur ročně (jeho výše se určuje podle emisí produkovaných vozem), za rok je do jejich ovzduší vypuštěno 14 000 tun oxidů dusík navíc (pro srovnání: právě oxidy dusíku stály na startu Dieselgate v USA a v podání koncernu VW znamenaly 7000 tun NOX za rok) a navíc jsou znevýhodněni jejich vlastní poctiví dopravci, kteří musí konkurovat nízkým cenám podvodníků.

V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut.

„Alarmující je, že o podvodech musí vědět více lidí, než jen řidič, který AdBlue pravidelně na cestách netankuje, přestože je jeho vozidlo viditelně označeno emisní normou na dveřích tahače. Jasné to musí být účetnímu, ekonomovi firmy a i majiteli spedice,“ komentuje specialista na emisní diagnostiku Libor Fleischhans.

„Asi 80 procent všech kamionů, které jezdí z východu do západní Evropy mají tento takzvaný AdBlue Killer namontovaný. Proto mohou nabídnout nízké, dumpingové ceny,“ uvedl v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK, podle kterého vyjde nákup tohoto zařízení v přepočtu na 1400 korun a návod k instalaci naleznete na internetu. „Budeme-li předpokládat, že vůz v průměru spotřebuje dva litry AdBlue na 100 ujetých km a litr AdBlue vyjde v průměru v Evropě na 70 centů (18,5 Kč) a vozidlo za rok ujede v průměru 150 tisíc km, tak ročně vlastník vozu ušetří na AdBlue 2 100 eur, tedy 55 tisíc korun,“ vypočítává Vomáčka. „Pokud vezmeme flotilu dvaceti kamionů jezdících po Evropě, tak vlastník jen na AdBlue za rok ušetří přes milion korun.“

Podobná situace podle Fleischhanse panuje i v Česku, kde se stav systému čištění výfukových plynů v běžném provozu také nekontroluje.

Jak ukazuje příklad z Polska, k odhalení podobného přečinu přitom není nutný drahý mobilní měřák emisí. Stačí vědět, kam se podívat. „Pokud by byla politická vůle, šlo by stanovit pár ryze technických metodických a diagnostických modelů, se kterými by šlo spolehlivě odhalovat i tato ilegální zařízení. Například monitorováním některých parametrů při aktivaci nebo deaktivaci zařízení AdBlue pomocí diagnostiky,“ vysvětluje Fleischhans.

Proti těmto podvodům jdou dnes ostře také v Německu. „Vědí, kam se toto zařízení montuje a jak je zapojeno. Pokud nechce AdBlue Killer vymontovat sám řidič, odstraní ho policista,“ popsal Petr Vomáčka v Rozstřelu. Do boje jde podle jeho informací i Itálie, jelikož přes Brennerský průsmyk jede téměř všechna tranzitní doprava mířící z přístavů směrem do severní Evropy, jsou to přibližně dva miliony kamionů ročně.

„Jelikož jsme tranzitní zemí mezi východní a západní Evropou, tak se nás tato situace týká více než západních států,“ uzavírá Vomáčka.

„O tom, zda podobná zařízení existují i u nás, nemám informace. Je-li skutečně něco takového na černém trhu, pochybuji, že by se to mohlo týkat 40 % kamionů,“ komentuje pro ÚAMK Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „Podobné jednání odsuzujeme, neboť kromě možných dopadů na životní prostředí pokřivuje vstupní podmínky na dopravní trh a naplňuje skutkovou podstatu nekalé soutěže.“

Kompletní záznam diskuzního pořadu Rozstřel s Liborem Fleischhansem a Petrem Vomáčkou o emisích automobilů sledujte zde:



Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Policejní radary v pohotovosti. V pátek se měří všude, nohu z plynu!

Na zhruba 150 místech v Česku bude policie v pátek kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost....

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Turbojízda snů: Vrcholné Porsche 911 se přeplňováním stále může chlubit

Nápis Turbo znamenal v osmdesátých letech něco, značil vrchol, výjimečnost, sílu. Samolepkami s tím magickým slovem...

Automobilové poklady pádí napříč Československem. Nocovaly v centru Prahy

Stovka historických aut vyrobených před rokem 1939 nocovama v pražské Opletalově ulici před Autoklubem ČR. Na místě se...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi variantami pohonu:...

Elektrická Škoda Enyaq se poodhaluje. Natočili jsme kupé

Enyaq iV se představí prvního září ve světové premiéře v Praze. Škoda zveřejnila další skici novinky. Redaktor iDNES.cz...

Dětská psycholožka: Sociální sítě mají na psychiku teenagerů negativní i pozitivní dopad
Dětská psycholožka: Sociální sítě mají na psychiku teenagerů negativní i pozitivní dopad

Stále více dětí trpí psychickými poruchami. Nevyhýbají se jim ani úzkosti a deprese. Ty se často objeví v období dospívání, kdy děti žijí více ve...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...