Dopravci si oddechli. Směrnice EU řidiče kamionů neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Francouzský prezident Emmanuel Macron z toho udělal jeden z hlavních bodů své prezidentské kampaně i klíčový požadavek vůči zbytku Evropské unie. Zdálo se, že se rodí nový problém srovnatelný s „povinnými kvótami na uprchlíky“, které na dva roky otrávily atmosféru v celé Unii. Nová, tvrdší směrnice Evropské unie o vysílání pracovníků začne platit za čtyři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nová směrnice o vysílání pracovníků byla nakonec počátkem tohoto týdne téměř v poklidu přijata velkou většinou zemí EU. Heslo „Za stejnou práci na stejném místě stejnou mzdu“ se za čtyři roky – až směrnice vstoupí v platnost – stane skutečností. Řidiče kamionů ale k radosti českých dopravců neřeší.

Země jako Polsko či Maďarsko nebyly schopny přesně říci, co jim na kompromisní podobě směrnice o nových pravidlech vysílání pracovníků tak zásadně vadí. Visegrádu se podařilo v klíčové otázce vyjmutí kamionové dopravy dát spolu se Španělskem a Portugalskem při hlasování Rady ministrů EU dohromady blokační menšinu, takže na pondělním schvalování výjimky pro řidiče kamionů dosáhly.

Podobný krok se několik dní předtím na jednání Evropského parlamentu snažila prosadit česká europoslankyně Martina Dlabajová. „Určitě oceňuji, že se něco takového povedlo na Radě EU,“ říká Dlabajová. Nesouhlasí ale s omezeními maximální doby pro vyslané pracovníky na 18 měsíců, která v přijaté podobě směrnice zůstala. „Vnímám to jako snahu o omezení volného pohybu služeb,“ uvádí.

„Tím, že se ze směrnice podařilo vyjmout dopravu, jsme dosáhli našeho zásadního požadavku. Kauza jako kvóty z toho proto nebude,“ vysvětluje státní tajemník pro EU Aleš Chmelař.

Jak k tomu dodává nejmenovaný diplomatický zdroj, ve chvíli, kdy Francie s tímto bodem souhlasila, se zhroutila blokační menšina, protože Španělé a Portugalci už byli spokojeni. „V té chvíli země jako Česko a Slovensko stály před otázkou: zda být jako Polsko a Maďarsko proti celé směrnici a zároveň bez šance něco ovlivnit, nebo se za svůj souhlas pokusit prosadit některé menší úpravy,“ uvádí zdroj. Varšava, která bojovala za půl milionu svých „vyslaných pracovníků“, byla ale notně rozladěná. „Jsme velice zaskočeni a zklamáni, že se Visegrádu nepodařilo udržet jednotu,“ řekla polská ministryně sociálních věcí Elzbieta Rafalska.

Teď ještě silniční balíček

Řidiči kamionů tvoří největší část vyslaných pracovníků z Česka. Nová podoba směrnice by se v současnosti týkala jen asi 13 až 14 tisíc českých zaměstnanců, již působí v zahraničí. „Tím, že se mezinárodní automobilovou dopravu podařilo přesunout z jednání ministrů sociálních věcí na ministry dopravy, očekáváme daleko věcnější přístup,“ uvedl již citovaný zdroj.

Spokojení jsou v zásadě i čeští autodopravci. „Je to sice jen první, ale dobrý krok,“ říká Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „I bruselským politikům je již zcela zřejmé, že povolání řidiče mezinárodní dopravy je natolik specifické, že nemůže podléhat obecným zásadám o vysílání pracovníků,“ uvádí generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř.

Pro české autodopravce ale podle jeho slov boj za co nejmenší omezení jejich práce v zemích EU teprve začíná. „Budeme tvrdě bojovat o to, aby se silniční balíček, který pro řidiče tyto zásady ustanoví, nestal platformou pro ochranářské snahy bohatších unijních zemí,“ uvedl Hromíř a jmenoval v této souvislosti především Německo a Francii.

„Silniční balíček“, v němž bude i nová úprava práce autodopravců, se začne projednávat v lednu a do konce příštího roku by měl projít schvalováním orgány Unie.

Autor:
  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Státní dluhy znovu vzrostly. Každý Čech dluží v průměru 158 tisíc korun

Státní dluh letos ke konci září stoupl o 63,2 miliardy na 1,685 bilionu korun. Na každého Čecha tak hypoteticky připadá...

Premium

Firmy trápí falešné objednávky. Zboží poslané do neznáma končí u podvodníků

Na nedostatečném prověření odběratele mohou firmy značně prodělat. Podvodníci totiž rozesílají falešné objednávky...

Stát uspěl ve sporu se správcem zkrachovalé Viktoriagruppe

Ministerstvo financí uspělo v mezinárodním sporu s insolvenčním správcem zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe....

Ceny mobilních tarifů: mírný pokrok, k ideálu stále daleko

Telekomunikační trh v Česku se za poslední měsíce posunul. Většinou k lepšímu. Nejnižší tarify jsou však stále příliš...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz