Dopravci si oddechli. Směrnice EU řidiče kamionů neřeší

  1:00aktualizováno  1:00
Francouzský prezident Emmanuel Macron z toho udělal jeden z hlavních bodů své prezidentské kampaně i klíčový požadavek vůči zbytku Evropské unie. Zdálo se, že se rodí nový problém srovnatelný s „povinnými kvótami na uprchlíky“, které na dva roky otrávily atmosféru v celé Unii. Nová, tvrdší směrnice Evropské unie o vysílání pracovníků začne platit za čtyři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nová směrnice o vysílání pracovníků byla nakonec počátkem tohoto týdne téměř v poklidu přijata velkou většinou zemí EU. Heslo „Za stejnou práci na stejném místě stejnou mzdu“ se za čtyři roky – až směrnice vstoupí v platnost – stane skutečností. Řidiče kamionů ale k radosti českých dopravců neřeší.

Země jako Polsko či Maďarsko nebyly schopny přesně říci, co jim na kompromisní podobě směrnice o nových pravidlech vysílání pracovníků tak zásadně vadí. Visegrádu se podařilo v klíčové otázce vyjmutí kamionové dopravy dát spolu se Španělskem a Portugalskem při hlasování Rady ministrů EU dohromady blokační menšinu, takže na pondělním schvalování výjimky pro řidiče kamionů dosáhly.

Podobný krok se několik dní předtím na jednání Evropského parlamentu snažila prosadit česká europoslankyně Martina Dlabajová. „Určitě oceňuji, že se něco takového povedlo na Radě EU,“ říká Dlabajová. Nesouhlasí ale s omezeními maximální doby pro vyslané pracovníky na 18 měsíců, která v přijaté podobě směrnice zůstala. „Vnímám to jako snahu o omezení volného pohybu služeb,“ uvádí.

„Tím, že se ze směrnice podařilo vyjmout dopravu, jsme dosáhli našeho zásadního požadavku. Kauza jako kvóty z toho proto nebude,“ vysvětluje státní tajemník pro EU Aleš Chmelař.

Jak k tomu dodává nejmenovaný diplomatický zdroj, ve chvíli, kdy Francie s tímto bodem souhlasila, se zhroutila blokační menšina, protože Španělé a Portugalci už byli spokojeni. „V té chvíli země jako Česko a Slovensko stály před otázkou: zda být jako Polsko a Maďarsko proti celé směrnici a zároveň bez šance něco ovlivnit, nebo se za svůj souhlas pokusit prosadit některé menší úpravy,“ uvádí zdroj. Varšava, která bojovala za půl milionu svých „vyslaných pracovníků“, byla ale notně rozladěná. „Jsme velice zaskočeni a zklamáni, že se Visegrádu nepodařilo udržet jednotu,“ řekla polská ministryně sociálních věcí Elzbieta Rafalska.

Teď ještě silniční balíček

Řidiči kamionů tvoří největší část vyslaných pracovníků z Česka. Nová podoba směrnice by se v současnosti týkala jen asi 13 až 14 tisíc českých zaměstnanců, již působí v zahraničí. „Tím, že se mezinárodní automobilovou dopravu podařilo přesunout z jednání ministrů sociálních věcí na ministry dopravy, očekáváme daleko věcnější přístup,“ uvedl již citovaný zdroj.

Spokojení jsou v zásadě i čeští autodopravci. „Je to sice jen první, ale dobrý krok,“ říká Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „I bruselským politikům je již zcela zřejmé, že povolání řidiče mezinárodní dopravy je natolik specifické, že nemůže podléhat obecným zásadám o vysílání pracovníků,“ uvádí generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř.

Pro české autodopravce ale podle jeho slov boj za co nejmenší omezení jejich práce v zemích EU teprve začíná. „Budeme tvrdě bojovat o to, aby se silniční balíček, který pro řidiče tyto zásady ustanoví, nestal platformou pro ochranářské snahy bohatších unijních zemí,“ uvedl Hromíř a jmenoval v této souvislosti především Německo a Francii.

„Silniční balíček“, v němž bude i nová úprava práce autodopravců, se začne projednávat v lednu a do konce příštího roku by měl projít schvalováním orgány Unie.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Najdete na iDNES.cz