Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Němci jdou po kamionech švindlujících s emisemi. V podezření jsou i Češi

Zatímco se v Německu množí soudní rozhodnutí o zákazech vjezdu dieselů do měst, na obzoru je další skandál. Bavorsko poukazuje na to, že podvodníci z východní Evropy manipulují s palubní elektronikou nákladních vozů, aby ušetřili aditivum AdBlue, které se používá na snížení emisí oxidů dusíku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Na webu bavorského rozhlasu BR24 je popsán typický případ. Na dálnici A3 nedaleko Řezna prováděl Spolkový úřad pro nákladní dopravu kontrolu nákladních vozů, v rámci níž byl zastaven řidič polského kamionu. Podezření Andrease Spohrera, který kontrolu prováděl, na podvod s AdBlue se ihned potvrdilo: Spohrer našel v kabeláži pod přístrojovou deskou malou černou skříňku – ilegální emulátor. Ten se na internetu shání obvykle jako „AdBlue Killer“ a jeho koupě se kamioňákovi vyplatí ještě dřív než natankuje jednu nádrž aditiva AdBlue, v čínských e-shopech se dá pořídit za patnáct dolarů.

Na co je potřeba AdBlue?

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu.

Systém SCR používají už dlouho nákladní automobily a autobusy, nově je plošně zaváděna také u osobních vozů. Bez této technologie nejsou dieselové motory schopné splňovat aktuální emisní limity.

„Asi 80 procent všech kamionů, které jezdí z východu do západní Evropy mají tento takzvaný AdBlue Killer namontovaný. Proto mohou nabídnout nízké, dumpingové ceny,“ uvedl pro iDNES.cz dopravní expert Petr Vomáčka před rokem, kdy na švindlíře s AdBlue německá média poprvé upozorňovala. Nákladní vůz v průměru spotřebuje dva litry AdBlue na sto ujetých kilometrů a litr AdBlue vyjde v průměru v Evropě na 70 centů (18,5 Kč). Vozidlo za rok ujede v průměru 150 tisíc kilometrů, takže ročně vlastník vozu ušetří na AdBlue 2 100 eur, tedy 55 tisíc korun.

Pomocí emulátoru lze ochromit palubní elektroniku, která u nákladních vozů zajišťuje vstřikování AdBlue před katalyzátor výfukových plynů, kde se roztok mísí s výfukovými plyny a za přítomnosti činidla přemění jedovaté oxidy dusíku na vodní páru a neškodný dusík. Což je základní předpoklad, aby vozidlo splňovalo emisní normu Euro 5 a Euro 6. 

Při kontrole v terénu Němci zjistili, že zachycený polský nákladní vůz podmínku nesplňoval. Cesta tak pro něj skončila. Podle vyjádření Bernda Krekelera ze Spolkového úřadu pro nákladní dopravu nejde o ojedinělý případ. „Jde o poměrně běžnou situaci, kdy emulátory většinou objevíme u vozů spedičních firem z východní Evropy. U německých firem se s tím prakticky nesetkáváme. Na tento problém narážíme už zhruba dva roky, nejčastěji u vozů z Rumunska, Polska, České republiky a baltských zemí,“ vyjádřil se v rozhovoru pro bavorský rozhlas.

Každý pátý náklaďák z východní Evropy nedodržuje předpisy

Andrease Mossyrsche ze spolku pro nákladní dopravu a spedici Camion Pro, který se pustil do tajného pátrání v Rumunsku a Polsku, podobná prohlášení nijak nepřekvapují. V rámci svého výzkumu zašel do několika menších autoservisů v obou zemích a opakovaně se setkal s nabídkou, že mu zde mohou pomoci vyřadit z provozu zařízení na vstřikování AdBlue. Emulátory, které jsou k tomu zapotřebí, se prý v Polsku dají koupit za 30 až 50 eur.

Znepokojen tímto zjištěním zahájil Mossyrsch rozsáhlou studii na univerzitě v Heidelbergu. Výsledek? Každý pátý kamion z východní Evropy nedodržuje německé předpisy o výfukových plynech.

Podle Mossyrsche způsobuje tento podvod německé státní pokladně únik obrovského množství peněz za mýtné za nákladní vozy: „Stát přichází kvůli podvodu s AdBlue o vysoké částky na mýtném, protože nákladní vozy tak spadají do třídy vozů s nižšími emisemi. Z toho důvodu by bylo zapotřebí zavést vyšší mýtné. Spočítali jsme úniky a došli jsme k závěru, že státní pokladna přišla během posledních pěti let o miliardu eur.“

K tomu je třeba připočíst škody na životním prostředí, které podle Mossyrschových odhadů činí zatížení 14 tisíc tun oxidy dusíku ročně navíc. Mossyrsch dále kritizuje fakt, že tak podvodné spediční firmy jsou zároveň nekalou konkurencí. Velké firmy mají ve svých vozových parcích tisíce vozů, jde tedy o milionový obchod.

Konkurenční výhoda pro dopravce

Předseda spolku Camion Pro Mossyrsch požaduje nápravu: „Takhle to dál nejde. Apeluji na to, abychom přistiženým podvodníkům odebírali povolení k provozování nákladní dopravy. Takové opatření by jistě pomohlo. Zároveň by měl stát od dotčených autodopravců požadovat doplacení mýtného. Elektronicky lze přece zcela přesně a jednoznačně dokázat, jak dlouho už nákladní vůz jezdí s odstaveným zařízením na vstřikování AdBlue. Počet ujetých kilometrů by tak představoval podklad pro výpočet doplacení mýtného. Ale zatím se podvodné firmy z východní Evropy jen vysmívají našim kontrolám.“

Bernd Krekeler ze Spolkového úřadu pro nákladní dopravu vidí situaci poněkud odlišně. Kromě toho považuje údaje ze studie univerzity v Heidelbergu za příliš vysoké. Podle jeho zkušeností jsou zmanipulovaná pouze zhruba dvě procenta vozů z východní Evropy.

Pokuta 10 tisíc eur

I on se však obává, že problém bude dále narůstat a požaduje podporu ze strany politiků: „Pomohlo by, kdyby se upravila pravidla tak, abychom proti podobným podvodníkům mohli zakročit i mimo dálnici. Kromě toho je zapotřebí zvýšit vybírané pokuty, aby podvodníky skutečně odradily od manipulace s AdBlue. Pokutu ve výši 10 tisíc eur bych považoval za přiměřenou.“

Při kontrole na A3 u Řezna bylo pochopitelně přistiženo více podvodníků s AdBlue. Další případ se týkal nákladního vozu z Rumunska, který měl rovněž na palubě namontovaný emulátor. Policisté ho doprovodili do nejbližšího autoservisu, kde musel být nepovolený přístroj odmontován. Firmě hrozí pokuta ve výši tisíc eur, škody na životním prostředí nesou všichni.

Podle statistik asi 40 procent všech nákladních vozů na německých dálnicích pochází z východní Evropy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...