Hon na švindlíře s AdBlue v Německu pokračuje. Nejvíc podvádí Poláci

  16:30aktualizováno  16:30
Policejní kontrola v Německu odhalila, že u každého šestého nákladního vozu dochází k manipulaci s čištěním výfukových plynů. Nepoužíváním kapaliny AdBlue ušetří uživatelé vozů peníze, působí ovšem vysoké emise oxidů dusíku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

V březnu 2019 informoval německý Auto Bild o tom, že ve Španělsku a ve střední Evropě byla odhalena řada případů, kdy u dieselových vozů docházelo k manipulaci s katalyzátory kamionů. Patnáct procent aut, která španělská policie zkontrolovala, produkovalo podstatně vyšší emise NOX, než stanoví povolené limity.

Nyní podobné kontroly na podnět německé organizace na ochranu životního prostředí Deutwsche Umwelthilfe provedla i německá policie. Důvodem bylo mimo jiné podezření, že spediční firmy z úsporných důvodů deaktivují vstřikování kapaliny AdBlue, jejímž úkolem je čištění výfukových plynů, a tím dochází k ilegálnímu vypouštění emisí NOX do ovzduší.

Na co je potřeba AdBlue?

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOX) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu.

Systém SCR používají už dlouho nákladní automobily a autobusy, nově je plošně zaváděn také u osobních vozů. Bez této technologie nejsou dieselové motory schopné splňovat aktuální emisní limity.

Akci podpořil i Institut pro fyziku životního prostředí univerzity v Heidelbergu. Výsledky testů provedených ve spolkových zemích Badensko-Würtembersko, Porýní-Falcko, Hessensko, Durynsko a Sasko: ze stovky měřených nákladních vozů splňujících normu Euro VI vykázalo 16 procent nadměrně zvýšené hodnoty oxidů dusíku. U polských nákladních aut (které představovaly třetinu všech kontrolovaných vozů) byla hranice dokonce na 21 procentech.

Na stopu podvodníků přišli kontroloři za použití softwaru firmy AVL DiTEST. S jeho pomocí lze přes diagnostické rozhraní na palubě vozu odhalit chyby a rozpory v komplexním čištění výfukových plynů. 

Tento software je nápomocný z toho důvodu, že podvodníci s AdBlue pracují kromě jiného právě s takzvanými emulátory, což jsou malé elektronické moduly, které se dají koupit na internetu za méně než dvacet eur. Zasáhnou do palubní elektroniky a deaktivují vstřikování AdBlue. 

Aby ani v kokpitu, ani při kontrole výfukových plynů nebyla hlášena chyba, nalhávají řídicímu přístroji, že je vše v pořádku. Obchod s emulátory je sice v Evropské unii od roku 2017 zakázán, mezinárodní platformy jako Ali-Express však zákaz obcházejí. A jelikož je většina přístrojů vyráběna v Číně a jejich cena nepřevyšuje dvaadvacet eur, probíhá obchod mimo celní kontrolu.

Uprostřed léta teplota minus 20,6 stupňě

Při kontrole v Sasku narazili kontroloři na zajímavý případ. Na odpočívadle Auerswlader Blick na dálnici A4 kontrolovali bílý čtyřicetitunový náklaďák z Polska. Naměřená hodnota 9 539 mg NOX překročila limit Euro-V o více než trojnásobek. Počítač vykázal překvapivou hodnotu, naměřil teplotu výfukových plynů minus 20,6 stupňě Celsia, což je teplota, při níž musí být v zimě deaktivováno čištění výfukových plynů, aby se zamezilo zamrznutí AdBlue – to je zcela legální záležitost. 

Ovšem v tu chvíli byla venkovní teplota příjemných 21 stupňů, pochopitelně nad nulou. Chybná teplota byla důkazem přítomnosti emulátoru, který řídicí jednotce motoru nalhává chybnou teplotu, aby se vypnulo vstřikování AdBlue. 

„Ročně se u jednoho nákladního vozu ušetří téměř tisíc eur,“ spočítal Andreas Mossyrsch z odborového svazu Camion Pro. Mossyrch vychází z toho, že čtvrtina východoevropských nákladních aut je zmanipulovaná, a tak prohlásil: „U větší spediční firmy s 500 nákladními auty to znamená pro jejího šéfa každý rok úsporu v hodnotě jednoho rodinného domu.“

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Další z rubriky

Zámek auta musí ochránit i při nehodě. Vyrábí je v Přelouči

Zámek předních dveří po zásahu hasičů

Centrální zamykání aut, které dnes všichni považují za samozřejmost, představila německá skupina Kiekert již v roce...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

Najdete na iDNES.cz