I Renault má svou Dieselgate. Vypouští velké množství škodlivin ve městě

aktualizováno 
Naftové motory od Renaultu podle nejnovější studie vypouštěly minimálně třikrát víc škodlivých emisí dusíku, než byly hodnoty naměřené při testovacích cyklech. A dělaly to hlavně v městském provozu, kde škodlivé emise vdechuje nejvíc lidí. Tvrdí to studie francouzského institutu ISAT, kterou získal deník Le Monde.

Renault Captur | foto: Renault

Francouzský deník se dostal ke zprávě vypracované Burgundskou univerzitou v Dijonu, která odhalila manipulaci Renaultu se dvěma prvky, které ovlivňují množství vypouštěných emisí. 

Tím prvním je EGR ventil, který – laicky řečeno – vrací část spalin zpět z výfukového systému do spalovacího prostoru. Tam se „dopálí“ zbytky paliva, které nestihly shořet, a do výfuku tak jdou méně škodlivé spaliny (více o EGR čtěte zde). Podle studie EGR ventil nefungoval při nízkých zimních teplotách, ale zároveň ani při vyšších teplotách. Zkrátka při běžných provozních režimech.

Mnohem větší problém vědci objevili u systému SCR, tedy vstřikování močoviny do výfukového potrubí. Tento systém, který se už delší dobu používá v náklaďácích a do prvních osobních vozů se dostal s normou Euro 5, za pomoci vstřikování močoviny do výfukového systému „vyrábí“ ze škodlivých oxidů dusíku neškodný čistý dusík (jak to funguje, čtěte zde).

Na univerzitě otestovali dva vozy z roku 2017 – model Captur splňující normu Euro 6 a model Clio čtvrté generace normovaný na Euro 5. U obou objevili zásadní vady tohoto systému, kvůli kterým Captur překročil povolené množství emisí o 377 procent a Clio o 307 procent. Podle zprávy fungoval systém „velmi pochybně při většině běžně dosahovaných rychlostí“.

To nejhorší ovšem podle zprávy je, že v rychlostech pod padesát kilometrů v hodině nefungoval vůbec. To znamená, že nejvíc zdraví škodlivých oxidů dusíku auta vypouštěla v městském provozu, kdy jejich zplodiny dýchá mnoho lidí.

Při měření emisí a při homologaci nicméně všechny systémy fungují správně. ISAT ve zprávě konstatuje, že u testovaných naftových motorů „existují modifikace zařízení pro snižování emisí, které umožňují fungovat v procesu homologace odlišným způsobem než v reálném provozu“.

Automobilka Renault, kterou požádal deník Le Monde o vyjádření, obvinění popřela. Její mluvčí uvedl, že „žádným způsobem neporušuje evropské a národní regule vztahující se k homologaci vozidel“ a tím pádem její auta „nejsou vybavena zařízeními pro falšování funkce zařízení pro snížení emisí“.

Největší skandál v dějinách automobilismu, aféra Dieselgate odstartovala v září 2015.  Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich ekologičnost. Namísto toho se provalilo, že motory TDI mají software pro obcházení emisních testů. Vše o aféře čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz zde 

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Továrna VW bude v Turecku či Bulharsku. Není jisté, že pod vedením Škody

První sériově vyrobené Škody Scala vyjely z hlavního závodu automobilky v Mladé...

Nový víceznačkový závod koncernu Volkswagen se postaví v Turecku nebo Bulharsku. Kromě vozů Škoda se zde budou vyrábět...

Najdete na iDNES.cz