Tříkolové motorky zahajují carvingovou revoluci

  12:00aktualizováno  12:00
Prvním velkým sériovým motocyklem se zdvojeným předním kolem je právě představená velká tříválcová devítistovka Yamaha Niken, která již na jaře vyrazí do showroomů. Niken v japonštině znamená „dva meče“, na pódium milánské motovýstavy tento stroj přijel představit miláček italského publika Valentino Rossi.

Na výstavě se však předvedly i další tříkolové motocykly a skútry a do této kategorie začíná nastupovat i řada velkých asijských značek.

Yamaha Niken

Tříkolový Niken zezadu vypadá jako MT09, ze které používá část rámu a tříválcovou řadovou devítistovku. Zepředu jde o monutné monstrum s dvojitými předními trubkami a komplikovaným systémem kyvného zavěšení kol označovaným jako „Ackermanův paralelogram“. Každé rameno má kvůli torzní tuhosti dvě trubky upside-down odpružení, které umožňují vychýlení s celkovým náklonem motocyklu až 45°. O celkové hmotnosti zatím výrobce mlčí, ale celá konstrukce a dvě 15″ kola asi budou znamenat pořádných pár kil navíc.

Konstrukce označovaná jako „Ackermanův paralelogram“ se kdysi používala k...
Zezadu běžná moderní motorka, ale zepředu připomíná spíš UFO. Však ji také na...

Zadní část a osvědčený řadový tříválec 847 ccm s vyvažovací hřídelí poskytl cestovní model Yamaha MT-09, u Nikenu se navíc počítá s rychlořazením směrem nahoru, tempomatem a digitální přístrojovkou. Zadní kolo za provozu pohlídá kontrola trakce a možnost volby různých režimů reakce vstřikování.

Konstruktéři slibují podobnou revoluci z pocitu z jízdy, jako byl přechod na carvingový styl lyžování z klasiky. To znamená pěkně nasurovo rameny nacpat předek do zatáčky s jistotou, že dvě patnáctková kola nemají šanci uklouznout. I kdyby jedna pneumatika najela na nerovnost nebo nečistotu, druhá má v náklonech stále bohatou rezervu adheze a to by mohlo opravdu dovolit úplně jiný styl přístupu k jízdě.

Pro koncept Kymco slibuje výkonný šestistovkový motor a navíc i verzi s plexi...

Kymco C Series CV3 přidává i střechu

Podobnou konstrukci nakláněcího podvozku se čtyřmi nosnými trubkami jako Yamaha předvedla také značka Kymco u svého konceptu maxiskútru CV3. Rozdílem je ovšem vedení nosných trubek odpružení vnitřní stranou, což umožňuje celkově užší stavbu.

Pro koncept Kymco slibuje výkonný šestistovkový motor a navíc i verzi s plexi stříškou, jakou už kdysi u skútrů zkoušela prosadit třeba i značka BMW s modelem C1.

Tchajwanský Nuvion používá hydropneumatické naklánění Quadro.

Nuvion = Quadro + SYM

Švýcarská značka Quadro (kterou zakládal například automobilový konstruktér Paolo Galiardo od Abarthu) vyrábí tří a čtyřkolové skútry s jednodušší hydropneumatickou konstrukcí dvoukolové nakláněcí přední nápravy. Firma konečně našla strategického partnera, kterým je tchajwanský gigant SYM (Sanyang Motor). A jako společný produkt vytvořili první tříkolový skútr pod samostatnou značkou Nuvion. Ten využívá tříkolovou technologii Quadro, ale přidává moderní know-how a pohonné jednotky SYM. Konkrétně jednoválec 125 ze skútru CruiSym, takže hlavním konkurentem bude tříkolový skútr Yamaha Tricity.

Fotogalerie

Piaggio MP3 nestárne

Zatím nejrozšířenější tříkolový skútr Piaggio MP3 se vyrábí už více než deset let. I letos si zachoval svoji původní konstrukci zavěšení předních kol, ale navíc nabízí výkonnější LED přední světlomety a také výkonnější motory. Jednoválec modelu MP3 500 poskytuje 41 koní, verze MP3 350 pak 30 koní. 

Všechny verze jsou vybaveny systémy ABS a ASR, což není úplně samozřejmostí, protože ABS je pro tříkolové stroje mimořádně složité. Verze Business je standardně vybavena navigačním systémem TomTom Vio, v nabídce je i verze Sport s lepším odpružením a dvojicí kotoučových brzd vpředu.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

VIDEO. Čechoslováci byli světová extratřída na motocyklových tratích

Na pražském Jarově se potkaly legendy motocyklového sportu

Setkání bývalých motocyklových jezdců, které se konalo v showroomu Auto Jarov, bylo velkolepé a zastoupené mnoha...

Autofotka týdne: V Praze je na pár dní nový indian, je to okreskový raubíř

Indian FTR 1200 S

Indian je tradiční motocyklová značka; obrovité choppery se znovu objevily na scéně, aby konkurovaly harleyům. Ve...

Nákup ojeté motorky: nedejte na prodejce a vášně

Deset tipů, jak správně vybrat ojetou motorku

Podle statistik dává více než polovina zájemců o motocykl při koupi přednost staršímu stroji. Musí se smířit s...

Suzuki VS 750 Intruder
Suzuki VS 750 Intruder

r.v. 1989, naj. 35 500 km
65 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz