Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce bizarní tříkolka to pravé. Piaggio MP3 a jemu podobné stroje našly skulinu v legislativě, nejhlavnější je brzdový pedál.

Řidiči, kteří přišli na chuť skútrům, ale i „stopětadvacítka“ je jim málo a na velkou motorku nemají „papíry“, mají šanci. Zákon jim i s řidičákem skupiny B umožňuje osedlat tříkolového draka. Podivný zjev vynahradí síla a jistota v sedle. MP3 umí frčet až stočtyřicítkou.

České zákony umožňují řidičům s osvědčením typu B řídit i skútry a jednostopá vozidla do objemu 125 cm³ nebo výkonu 15 koní. A pak třeba Piaggio MP3 o objemu 300, 350 a 500 cm³. Jak to?

„Jedná se o vícestopé vozidlo se dvěma koly vepředu a jedním vzadu, které je navíc vybaveno brzdovým pedálem na pravou nohu a je homologováno v kategorii pro řidičský průkaz skupiny B. Takové skútry až do objemu 500 cm³ nabízí řidiči s řidičským průkazem skupiny B možnost usednout za řídítka a užít si vyšší rychlosti i akceleraci,“ vysvětluje Rostislav Kočař z Faber Moto, zastoupení firmy Piaggio.

My projíždíme tříkolový skútr o objemu 350 cm³ - ovládání je stejné jako na jiných skútrech, odlišuje jej však právě konstrukce přední nápravy. Dvě kola vepředu se naklání společně s motorkou a slibují pohodlnou a snadnou jízdu. Dají se však, například na křižovatce, zaaretovat. Takže řidič může zastavit a následně na zelenou jen pootočit plynovou rukojetí a vyrazit, aniž by sundal nohy ze skútru nebo stroj (pravda - o hodně těžší než jiné skútry) na světlech položil. Ten prostě stojí.

„Systém je vymyšlený tak, že po odstartování se kola opět odemknou a vše funguje tak, jako by člověk jel na běžném skútru,“ vysvětluje Kočař a předvádí náklon piaggia v zatáčkách i jeho plavbu po nerovnostech. Kameny, jámy, výmoly... motorka může jet klidně jedním kolem po chodníku, avšak jezdec zůstává ve vzpřímené poloze.

Piaggio MP3 je rychlejší a silnější, skvěle se s ním dají zvládnout cesty na prodloužený víkend či menší dovolenou. Vepředu má dvě samostatně odtlumená a bržděná třináctipalcová kola, která se dokážou nezávisle na sobě vyklápět a umožňují skútru náklon. Zadní kolo má čtrnáct palců. Skútr má také větší, padesátilitrový kufr, který již pobere dvě helmy, větší nákup či vybavení na pár volných dní. A milovníkům motorek dá toužený pocit volnosti, protože se svou maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině je pustí i na dálnici.

MP3

Tříkolový skútr se jmenuje stejně jako oblíbený hudební formát. Mimochodem, "empétrojky" na něm můžete poslouchat taky, za příplatek nabízí vychytávku v podobě speciálních reproduktorů, jež rozvibrují plast kapotáže, který použijí jako ozvučnou membránu.

Jak se na Piaggio MP3 vybavit? „Záleží na délce cesty a také terénu, kde se bude skútrař pohybovat. Po městě postačuje výbava na běžný skútr, ale v případě silnějšího stroje je již vhodnější kožená bunda či kalhoty s protektory. A obzvláště pro delší jízdu už bych doporučil i nějaké vyšší motorkářské boty - zde jsou na místě,“ doplnil Kočař.

S tříkolovým skútrem přišlo italské Piaggio v roce 2006, od té doby se stalo hitem. Průměrný denní nájezd majitelů je prý padesát kilometrů, to už je pořádná porce. V centru Paříže na něj narazíte v každé ulici (přečtěte si reportáž z Paříže zde). Pořizovací cena skútru Piaggio MP3 začíná u varianty s objemem 300 cm³ na hranici 200 tisíc korun. Ojeté se dá sehnat i za 50 tisíc korun.

První jízda

  • Z prvního svezení si odnesete pocit skvělé stability, jistoty a pocitu bezpečí. I nezkušený jezdec se odváží větších náklonů a ostřejšího brzdění.
  • Spadnout z MP3, pokud vás někdo "nesestřelí", je hodně těžké. Nerozhodí vás díry, koleje ani hrboly. Perfektně stabilní je také při brzdění. Dlouhý rozvor dává jistotu ve vyšších rychlostech.
  • Dlažebních kostek, i když jsou mokré, se není třeba bát. Na nich ještě pomůže unikátní protiblokovací systém ABS a kontrola trakce, které obsluhují každé kolo zvlášť.
  • Nožní brzdu, která ovládá zadní a přední brzdiče dohromady (to je podmínka homologace na autový řidičák), brzy opustíte a budete brzdit klasicky pákami na řidítkách.

(fdv)

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...