Úterý 22. září 2020, svátek má Darina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 22. září 2020 Darina

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce bizarní tříkolka to pravé. Piaggio MP3 a jemu podobné stroje našly skulinu v legislativě, nejhlavnější je brzdový pedál.

Řidiči, kteří přišli na chuť skútrům, ale i „stopětadvacítka“ je jim málo a na velkou motorku nemají „papíry“, mají šanci. Zákon jim i s řidičákem skupiny B umožňuje osedlat tříkolového draka. Podivný zjev vynahradí síla a jistota v sedle. MP3 umí frčet až stočtyřicítkou.

České zákony umožňují řidičům s osvědčením typu B řídit i skútry a jednostopá vozidla do objemu 125 cm³ nebo výkonu 15 koní. A pak třeba Piaggio MP3 o objemu 300, 350 a 500 cm³. Jak to?

„Jedná se o vícestopé vozidlo se dvěma koly vepředu a jedním vzadu, které je navíc vybaveno brzdovým pedálem na pravou nohu a je homologováno v kategorii pro řidičský průkaz skupiny B. Takové skútry až do objemu 500 cm³ nabízí řidiči s řidičským průkazem skupiny B možnost usednout za řídítka a užít si vyšší rychlosti i akceleraci,“ vysvětluje Rostislav Kočař z Faber Moto, zastoupení firmy Piaggio.

My projíždíme tříkolový skútr o objemu 350 cm³ - ovládání je stejné jako na jiných skútrech, odlišuje jej však právě konstrukce přední nápravy. Dvě kola vepředu se naklání společně s motorkou a slibují pohodlnou a snadnou jízdu. Dají se však, například na křižovatce, zaaretovat. Takže řidič může zastavit a následně na zelenou jen pootočit plynovou rukojetí a vyrazit, aniž by sundal nohy ze skútru nebo stroj (pravda - o hodně těžší než jiné skútry) na světlech položil. Ten prostě stojí.

Fotogalerie

„Systém je vymyšlený tak, že po odstartování se kola opět odemknou a vše funguje tak, jako by člověk jel na běžném skútru,“ vysvětluje Kočař a předvádí náklon piaggia v zatáčkách i jeho plavbu po nerovnostech. Kameny, jámy, výmoly... motorka může jet klidně jedním kolem po chodníku, avšak jezdec zůstává ve vzpřímené poloze.

Piaggio MP3 je rychlejší a silnější, skvěle se s ním dají zvládnout cesty na prodloužený víkend či menší dovolenou. Vepředu má dvě samostatně odtlumená a bržděná třináctipalcová kola, která se dokážou nezávisle na sobě vyklápět a umožňují skútru náklon. Zadní kolo má čtrnáct palců. Skútr má také větší, padesátilitrový kufr, který již pobere dvě helmy, větší nákup či vybavení na pár volných dní. A milovníkům motorek dá toužený pocit volnosti, protože se svou maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině je pustí i na dálnici.

MP3

Tříkolový skútr se jmenuje stejně jako oblíbený hudební formát. Mimochodem, "empétrojky" na něm můžete poslouchat taky, za příplatek nabízí vychytávku v podobě speciálních reproduktorů, jež rozvibrují plast kapotáže, který použijí jako ozvučnou membránu.

Jak se na Piaggio MP3 vybavit? „Záleží na délce cesty a také terénu, kde se bude skútrař pohybovat. Po městě postačuje výbava na běžný skútr, ale v případě silnějšího stroje je již vhodnější kožená bunda či kalhoty s protektory. A obzvláště pro delší jízdu už bych doporučil i nějaké vyšší motorkářské boty - zde jsou na místě,“ doplnil Kočař.

S tříkolovým skútrem přišlo italské Piaggio v roce 2006, od té doby se stalo hitem. Průměrný denní nájezd majitelů je prý padesát kilometrů, to už je pořádná porce. V centru Paříže na něj narazíte v každé ulici (přečtěte si reportáž z Paříže zde). Pořizovací cena skútru Piaggio MP3 začíná u varianty s objemem 300 cm³ na hranici 200 tisíc korun. Ojeté se dá sehnat i za 50 tisíc korun.

První jízda

  • Z prvního svezení si odnesete pocit skvělé stability, jistoty a pocitu bezpečí. I nezkušený jezdec se odváží větších náklonů a ostřejšího brzdění.
  • Spadnout z MP3, pokud vás někdo "nesestřelí", je hodně těžké. Nerozhodí vás díry, koleje ani hrboly. Perfektně stabilní je také při brzdění. Dlouhý rozvor dává jistotu ve vyšších rychlostech.
  • Dlažebních kostek, i když jsou mokré, se není třeba bát. Na nich ještě pomůže unikátní protiblokovací systém ABS a kontrola trakce, které obsluhují každé kolo zvlášť.
  • Nožní brzdu, která ovládá zadní a přední brzdiče dohromady (to je podmínka homologace na autový řidičák), brzy opustíte a budete brzdit klasicky pákami na řidítkách.

(fdv)

  • Nejčtenější

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Správné používání blinkrů je rutina, kterou skoro nikdo neumí

Používáte blinkry? A používáte je správně? Zdánlivě jednoduchá funkce dělá řadě řidičů problémy. Poradíme vám, jak...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Relikt socialistické motorizace. Fichtl je skvělý pro kochající se hipstery

Premium Nejlepší výhled na Prahu je… zpoza řídítek fichtlu. Nevěříte? Vyzkoušejte si to sami. Po městě se můžete projet na...

Nádrž jako fazole a poctivý vzducháč. Pět tisíc kilometrů s Harleyem

Harley Davidson je legendární značka, která často polarizuje motorkářskou obec. Pro jedny jsou stroje z Milwaukee...

Božský Agostini. Brno bylo jako jeho věčná milenka

Premium Nejúspěšnější jezdec všech dob. První motocyklová superstar světového formátu. To je Giacomo Agostini. Brno pro něj...

Awaj je jawa s kapotáží z překližky. Postavil ji student od Turnova

Překližkovou kapotou se od jiných na první pohled liší malý motocykl, který vyvinul letošní absolvent Střední...

Exkluzivní rozhovor s naší Hankou: 12 hodin před plánovaným císařem jsem se dozvěděla, že je syn pozitivní na Covid-19
Exkluzivní rozhovor s naší Hankou: 12 hodin před plánovaným císařem jsem se dozvěděla, že je syn pozitivní na Covid-19

Naše kolegyně a bývalá šéfová eMimina Hanka v úterý 8. září porodila zdravou holčičku Emičku. Plánovaný porod císařským řezem zkomplikoval Covid-19...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...