Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

  • 15
Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce bizarní tříkolka to pravé. Piaggio MP3 a jemu podobné stroje našly skulinu v legislativě, nejhlavnější je brzdový pedál.

Řidiči, kteří přišli na chuť skútrům, ale i „stopětadvacítka“ je jim málo a na velkou motorku nemají „papíry“, mají šanci. Zákon jim i s řidičákem skupiny B umožňuje osedlat tříkolového draka. Podivný zjev vynahradí síla a jistota v sedle. MP3 umí frčet až stočtyřicítkou.

České zákony umožňují řidičům s osvědčením typu B řídit i skútry a jednostopá vozidla do objemu 125 cm³ nebo výkonu 15 koní. A pak třeba Piaggio MP3 o objemu 300, 350 a 500 cm³. Jak to?

„Jedná se o vícestopé vozidlo se dvěma koly vepředu a jedním vzadu, které je navíc vybaveno brzdovým pedálem na pravou nohu a je homologováno v kategorii pro řidičský průkaz skupiny B. Takové skútry až do objemu 500 cm³ nabízí řidiči s řidičským průkazem skupiny B možnost usednout za řídítka a užít si vyšší rychlosti i akceleraci,“ vysvětluje Rostislav Kočař z Faber Moto, zastoupení firmy Piaggio.

My projíždíme tříkolový skútr o objemu 350 cm³ - ovládání je stejné jako na jiných skútrech, odlišuje jej však právě konstrukce přední nápravy. Dvě kola vepředu se naklání společně s motorkou a slibují pohodlnou a snadnou jízdu. Dají se však, například na křižovatce, zaaretovat. Takže řidič může zastavit a následně na zelenou jen pootočit plynovou rukojetí a vyrazit, aniž by sundal nohy ze skútru nebo stroj (pravda - o hodně těžší než jiné skútry) na světlech položil. Ten prostě stojí.

„Systém je vymyšlený tak, že po odstartování se kola opět odemknou a vše funguje tak, jako by člověk jel na běžném skútru,“ vysvětluje Kočař a předvádí náklon piaggia v zatáčkách i jeho plavbu po nerovnostech. Kameny, jámy, výmoly... motorka může jet klidně jedním kolem po chodníku, avšak jezdec zůstává ve vzpřímené poloze.

Piaggio MP3 je rychlejší a silnější, skvěle se s ním dají zvládnout cesty na prodloužený víkend či menší dovolenou. Vepředu má dvě samostatně odtlumená a bržděná třináctipalcová kola, která se dokážou nezávisle na sobě vyklápět a umožňují skútru náklon. Zadní kolo má čtrnáct palců. Skútr má také větší, padesátilitrový kufr, který již pobere dvě helmy, větší nákup či vybavení na pár volných dní. A milovníkům motorek dá toužený pocit volnosti, protože se svou maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině je pustí i na dálnici.

MP3

Tříkolový skútr se jmenuje stejně jako oblíbený hudební formát. Mimochodem, "empétrojky" na něm můžete poslouchat taky, za příplatek nabízí vychytávku v podobě speciálních reproduktorů, jež rozvibrují plast kapotáže, který použijí jako ozvučnou membránu.

Jak se na Piaggio MP3 vybavit? „Záleží na délce cesty a také terénu, kde se bude skútrař pohybovat. Po městě postačuje výbava na běžný skútr, ale v případě silnějšího stroje je již vhodnější kožená bunda či kalhoty s protektory. A obzvláště pro delší jízdu už bych doporučil i nějaké vyšší motorkářské boty - zde jsou na místě,“ doplnil Kočař.

S tříkolovým skútrem přišlo italské Piaggio v roce 2006, od té doby se stalo hitem. Průměrný denní nájezd majitelů je prý padesát kilometrů, to už je pořádná porce. V centru Paříže na něj narazíte v každé ulici (přečtěte si reportáž z Paříže zde). Pořizovací cena skútru Piaggio MP3 začíná u varianty s objemem 300 cm³ na hranici 200 tisíc korun. Ojeté se dá sehnat i za 50 tisíc korun.

První jízda

  • Z prvního svezení si odnesete pocit skvělé stability, jistoty a pocitu bezpečí. I nezkušený jezdec se odváží větších náklonů a ostřejšího brzdění.
  • Spadnout z MP3, pokud vás někdo "nesestřelí", je hodně těžké. Nerozhodí vás díry, koleje ani hrboly. Perfektně stabilní je také při brzdění. Dlouhý rozvor dává jistotu ve vyšších rychlostech.
  • Dlažebních kostek, i když jsou mokré, se není třeba bát. Na nich ještě pomůže unikátní protiblokovací systém ABS a kontrola trakce, které obsluhují každé kolo zvlášť.
  • Nožní brzdu, která ovládá zadní a přední brzdiče dohromady (to je podmínka homologace na autový řidičák), brzy opustíte a budete brzdit klasicky pákami na řidítkách.

(fdv)