Novinky mezi skútry: elektrická i hybridní vespa a městská SUV

aktualizováno 
Itálie je země skútrům zaslíbená a na motocyklové výstavě v Miláně se každoročně ukážou zajímavé trendy. Letos to jsou robustně tvarované skútry ve stylu automobilových SUV, největším překvapením byl jednoválcový skútr BMW C400X se světlometem převzatým z cestovního endura řady GS.

V nabídce bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km díky malému benzinovému generátoru s třílitrovou nádrží, který průběžně dobíjí baterii. | foto: Jan Altner

Do skútrové SUV mánie se začínají přidávat i další značky, naopak domácí legenda Vespa jde jiným směrem. Do výroby posílá první hybridní skútr poháněný elektromotorem a doplněný benzinovým agregátem.

Vespa Electtrica a Electtrica X

Málokdo čekal, že slavná italská značka jako první přijde s hotovým produkčním modelem elektroskútru. Nová Elettrica je stejně stylová a luxusní jako ostatní vespy, navíc je ale úplně tichá a bez exhalací. Základem je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW (2,7 koní) a špičkovým výkonem 4 kW (5,4 koní). 

To by nebyly až tak oslňující hodnoty, podobná čísla nabídnou ty nejmenší skútry s benzinovými motory 50 ccm. Ovšem Electtrica zaujme hlavně mohutným točivým momentem přes 200 Nm, díky kterému budou rychlé starty na semaforech opravdu působivé.

Lithiová baterie doplněná systémem rekuperace při brzdění umožňuje maximální dojezd 100 km (v režimu Eco, režim Power má kratší dojezd) a lze ji dobít z běžné zásuvky za čtyři hodiny. 

Základem Vespa Electtrica je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW...
Základem Vespa Elettrica je elektromotor na zadním kole se stálým výkonem 2 kW...

V nabídce ovšem bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km díky malému benzinovému generátoru s třílitrovou nádrží, který průběžně dobíjí baterii. I tento model může jezdit jen na samotný elektromotor, zmenšená baterie umožní dojezd 50 km. Údaje o celkové hmotnosti, spotřebě při jízdě s pomocným generátorem nebo cenách výrobce oznámí až na začátku příštího roku.

BMW C400X s tváří endura

Německý výrobce si dal dlouhou pauzu po představení prvních maxiskútrů C650, aby si trh i zákazník zvykl na nový segment. Teď přišel čas na jednoválcový přídavek s variátorem. Čtyřstovka navazuje na design nově představených cestovních endur F850GS se shodným asymetrickým světlometem. Skútr ve skutečnosti pohání třistapadesátkový jednoválec se slušným výkonem 34 koní a s provozní hmotností 204 kg. 

Automatická kontrola stability ASC se sledováním trakce je zárukou vyšší bezpečnosti během akcelerace za mokra a na kluzkém povrchu. Dále je k dispozici přímo z výroby volitelně nabízená multifunkční přístrojovka s 6,5palcovým TFT displejem. Ve spojení s vylepšeným sdruženým ovladačem BMW Motorrad Multi-Controller to znamená, že jezdec má rychlý přístup k funkcím motocyklu a jeho konektivitě, aniž by byl rozptylován od dění na silnici.

Fotogalerie

Honda X-ADV 2018

Po příchodu na trh v roce 2017, kdy se během prvních měsíců prodalo téměř 10 000 kusů tohoto modelu, vstupuje „motocyklové SUV“ značky Honda do roku 2018 s vylepšenými terénními schopnostmi. Design je stejný, ale vnitřní výbava je doplněná systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control s několika úrovněmi. Tlačítko „G“ upraví charakter řazení dvouspojkové převodovky DCT a zlepší výkony stroje v situacích, kdy končí asfalt a začínají nezpevněné cesty. 

Honda X-ADV i nadále zůstává jediným sériově vyráběným maxiskútrem, který má i volitelné stupačky pro jízdu v terénu ve stoje. Tohle už není jen SUV, po přezutí do pořádných terénních pneumatiky by měl stroj dovolit slušný offroad.

Kymco CV2 koncept

Další značkou, která pokusně nahodila udici do segmentu maxiskútrů v SUV stylu, je tchajwanský výrobce Kymco. Představená dvojice konceptů jako by zpracováním přední části z oka vypadla nejrozšířenějšímu cestovnímu enduru BMW GS. Plastový „kachní zobák“ sice nedoprovází žádné další terénní prvky, místo nich CV2 nabízí cestovatelské funkce po vzoru cestovních endur.

Představená dvojice konceptů Kymco jako by zpracováním přední části z oka...

Variabilní uspořádání sedla umožňuje jízdu sólo nebo se spolujezdcem, doplnění horním kufrem či bočními boxy a dokonce i plexi stříškou pro jízdu v dešti. Podle výrobce by se mělo jednat o vyšší objemovou třídu, než je současný vrchol v podobě modelu AK550, logicky se nabízí oživení sedmistovky Kymco 700i Myroad, kterou značka postupně stáhla z trhu.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Zkrocení italské krásky: vyměnili jsme auto za skútr a začali od nuly

Vespa Primavera

Už šest let mohou sednout na silnější skútr i řidiči s oprávněním skupiny B, kteří jednostopé vozidlo v životě...

Dámy na prskoletech: Vespa je láska i životní styl

Vespařky

Může mít člověk pěkný vztah k vose? Ano, pokud ji bude oslovovat italsky, přidá dvě kola, elegantní design a pohodlný...

Nákup ojeté motorky: nedejte na prodejce a vášně

Deset tipů, jak správně vybrat ojetou motorku

Podle statistik dává více než polovina zájemců o motocykl při koupi přednost staršímu stroji. Musí se smířit s...

Najdete na iDNES.cz