Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Carving na třech kolech: Když si motorka půjčí to nejlepší od auta

Co motorkáři nejvíc závidí autům? Kromě bezpečí ochranného rámu je to jisté vedení stopy v zatáčkách, možnost prudce měnit směr a brzdit i v zatáčce. První velká tříkolová motorka na světě, tříválcová devítistovka Yamaha Niken, dokázala tato přání hodně přiblížit realitě. Jak moc?

To jsme měli jedinečnou možnost vyzkoušet na Grossglocknerské vysokohorské silnici ve výškách až 2571 metrů i dalších alpských tazích.

Až dosud mělo podvozek se dvěma koly vepředu jen pár modelů skútrů s relativně malými koly. Při konstrukci velké motorky s pořádnými koly totiž výrobci naráželi na to, že vnější kolo v zatáčce opisuje jinou kružnici než vnitřní kolo.

U malých skútrů se nedokonalá geometrie ztratila, i když se kola v zatáčce trochu „hádala“. Ale u doširoka rozkročených patnáctipalcových kol Nikenu už musela Yamaha kromě konstrukce vahadel s nakláněním kol v náklonu vyvinout ještě další speciální převod pro nastavení osy zatáčení pro každé kolo zvlášť. Díky němu si přední kola i v náklonu a při zatáčení zachovávají konstantní rozchod 410 mm.

Fotogalerie

Když už se Yamaha pustila do nové oblasti, tak se vší parádou. Žádné schovávání odpružení dovnitř, designéři nechali trubky pěkně na očích na vnějších stranách a ještě je od tmavé motorky zvýraznili modrou barvou. Každé kolo drží dvojice teleskopických trubek, ta větší zadní 43mm trubka obsahuje plně nastavitelné odpružení, přední slabší 41mm slouží jen k vedení směru kola a tlumení. O naklánění se stará dvojice lichoběžníkových vahadel. Ta jsou navíc doplněná dalším speciálním mechanismem řízení, který zajišťuje změnu geometrie a posunutí osy otáčení vnějšího kola, aby i při zatáčení mělo stejnou stopu jako vnitřní kolo a zachoval se stejný rozchod.

Design i konstrukce Nikenu je kombinací úplně nového a již odzkoušeného. Kromě horké novinky v podobě zavěšení dvou předních kol jsou hodně originální i tvary širokých bočních kapotáží a agresivní výraz předních LED světel, ale také nový kombinovaný rám z ocelových hliníkových prvků. Od ručně svařované hliníkové nádrže dál naopak Yamaha použila už osvědčený tříválcový motor a podsedlovou část ze stávajícího naked motocyklu Yamaha MT-09.

Krásná cena, ale starý displej

Výsledkem je atraktivní mašina s pěkně naštvaným výrazem, se kterou se v současné době žádná jiná motorka na světě nemůže měřit po stránce originality. Ať přijedete k pumpě, kavárně nebo na motorkářský sraz na čemkoli, nejvíc zájmu přitáhne Niken.

Použitím osvědčeného motoru, části rámu a dalších komponent z MT-09 se navíc podařilo zachovat stále ještě přijatelnou hmotnost i prodejní cenu. Kdo čekal částku přes půl milionu, musí být příjemně překvapený oficiálním údajem 390 tisíc, tedy zhruba na úrovni současných módních scramblerů a café-racerů. Na druhou stranu, nové modely v této cenové kategorii už od letoška většinou používají plně barevné TFT displeje, inverzní LCD s horší čitelností na slunci u Nikena působí už trochu zastarale.

Motor z motocyklu Yamaha MT-09 je mírně upravený a převod má o dva zuby větší...

Motor z motocyklu Yamaha MT-09 je mírně upravený a převod má o dva zuby větší rozetu na zadním kole.

Hmotnost přední části i masivní široká stavba jsou za jízdy stále cítit, asi jako nafouklého maxiskútru nebo cestovního endura. Oproti srovnatelné klasické motorce má Niken na předku o 50 kilogramů víc. Ale dá se s tím žít a jisté vedení stopy předních kol to dokáže bohatě kompenzovat.

U motorek jsme zvyklí na odezvu od předního kola, které do řídítek „hlásí“ grip a vedení pneumatiky ve stopě. U Nikenu je řízení dost odtažité, ale v každé situaci dává naprostou jistotu a sedí jako přibité. Dvě kola místo jednoho jsou spojená neviditelnou nápravou a při brzdění a v zatáčkách nemáte šanci je utrhnout od asfaltu. Nejde jen o dvojnásobný grip, ale také o dvě nezávislé jednotky odpružení, dva brzdiče a dva nezávislé okruhy ABS. Jedno kolo vjelo do díry? Potkalo kámen, podezřelý flek, táhlou spáru? Druhé kolo je víc než dostatečná záloha. Jako kdyby vepředu byla neviditelná přední náprava s optimální geometrií, díky které si můžete i v zatáčce dovolit i změny směru a nečekané přibrzdění.

Oblouky řezané jako na lyžích

Výsledkem je odlišný styl jízdy než u běžných motorek. Niken chce pořádně se opřít do řízení a tlačit motorku do stále většího náklonu, až se v úhlu 45° po stranách ozve škrtání kovových hlásičů na stupačkách o asfalt. Tady docela sedí marketingové popisy od výrobce, které Niken srovnávají s carvingem na lyžích.

Technické údaje

Typ motoru: tříválec, 4taktní, kapalinou chlazený, DOHC, 4ventilový
Zdvihový objem: 847 cm³
Vrtání x zdvih: 78,0 mm x 59,1 mm
Kompresní poměr: 11,5 : 1
Maximální výkon: 84,6 kW (115,0 PS) @ 10 000 ot/min
Maximální točivý moment: 87,5 Nm @ 8 500 ot/min
Systém mazání: zásoba oleje v klikové skříni
Typ spojky: mokrá, vícelamelová
Systém zapalování: TCI
Převodovka: stálý záběr, 6rychlostní
Koncový převod: řetěz
Track: 410 mm
Přední zdvih/sklon: 110 mm/20º
Přední brzda: dvojité hydraulické brzdy, Ø 265,6 mm
Zadní brzda: hydraulická jednokotoučová, Ø 298 mm
Přední pneumatiky: 120/70 R 15
Zadní pneumatika: 190/55 R 17
Rozměry: 2 150 x  885 x 1 250 mm
Výška sedla: 820 mm
Rozvor kol: 1 510 mm
Minimální světlá výška: 150 mm
Mokrá hmotnost včetně náplní: 263 kg
Kapacita palivové nádrže: 18 l

Jistota vedení neviditelné přední nápravy se promítá do podstatně rychlejšího tempa. Jezdec se nemusí tolik bát, že ho v zatáčce něco nachytá. Může se spolehnout na vyhýbání i na brzdění v náklonu a výsledkem je pohodovější i rychlejší jízda na neznámé trase. V tom hodně pomáhá i kontrola trakce, která umožňuje přidávat plyn na výjezdu ze zatáčky ještě v hlubokém náklonu.

Za zmínku stojí i quickshifter s možností řazení vyšších převodových stupňů pod plynem bez spojky, díky kterému se lze na výjezdech soustředit jen na volbu stopy bez nutnosti mačkat spojku. Bez kontroly trakce by měl Niken asi dost často problém, pneumatiky Bridgestone A41S vyráběné pro cestovní endura mají na zadním kole omezenou přilnavost a kolo má tendenci pod plynem ustřelovat do stran, přestože je vzadu pořádně široká 190mm pneumatika místo obvyklé 180mm u většiny sportovních motorek.

Vodou chlazený řadový tříválec 847 ccm o maximálním výkonu 115 koní se v běžném provozu v pohodě zvládá vypořádat s vyšší hmotností Nikenu - přece jen plná provozní váha 263 kg není málo. Motor má oproti MT09 přidaný těžší setrvačník na klice a o dva zuby větší zadní rozetu, přesto si u těžšího Nikenu říká o vyšší otáčky. Na Nikenu život začíná až kolem 4 tisíc a i při běžných přesunech jsme většinu doby točili kolem 5-6 tisíc a při rychlejší jízdě se vyplatil Niken vytáčet až ke konci stupnice otáčkoměru. Nedá se stěžovat přímo na nedostatek výkonu, ale u motorek podobného typu jsme tak nějak zvyklí na pořádnou porci síly navíc a mám dojem, že sportovně založenému majiteli by mohl po roce už výkon trochu chybět.

Větší hmotnost a hlavně vyšší těžiště se projeví také při brzdění. I tady dávají zdvojená přední kola výbornou jistotu a zdvojené odpružení se téměř nepotápí dopředu, ale brzdy jsou naladěné spíš na turistický styl jízdy. Při sportovnější jízdě trochu chybí ostřejší zakousnutí do kotoučů a silnější záběr. Naštěstí se jezdec nemusí bát popadnout páčku brzdy vší silou, každé kolo má svůj nezávislý kanál ABS a při aktivaci na jednom kole brzdí druhé kolo dál běžným způsobem.

Hlouček zaparkovaných novinářských strojů budil zájem i na nejodlehlejších...

Hlouček zaparkovaných novinářských strojů budil zájem i na nejodlehlejších místech Alp.

ABS se vypnout nedá, to ale neplatí o dvoustupňové kontrole trakce. Ta se dá i vypnout a pokud si troufáte, můžete při rozjezdech přes spojku poslat přední kola k nebi a vystřihnout si opravdu nebývalé wheelie. I přes zkoušení podobných kousků a dost divoké tempo se nám Niken odvděčil poměrně příznivou spotřebou, odhadem jen asi o 0,5 litru vyšší než u podobné klasické motorky. Nedostali jsme se přes 7,5 litru, při běžném cestování bude spotřeba kolem 5,5 l/100 km.

I přes dvě kola vepředu je Yamaha Niken stále především motorka. Motorka, která obětovala část své lehkosti a volnosti za skálopevně jisté vedení předního kola. Dá se na ní jet o poznání bezpečněji a bez stresu v porovnání s klasickou motorkou a můžete si dovolit i svižnější tempo. Nemá nic společného se čtyřkolkami ani dosavadními tříkolovými skútry, a na její řízení je proto potřeba neomezený řidičák na velkou motorku. Rozhodně se nejedná o slepou vývojovou větev a dá se očekávat, že Yamahu budou brzy následovat další značky.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Čeští studenti závodí s elektromotorkou s proměnným rozvorem

Závodní tým Fakulty dopravní ČVUT v Praze CTU Lions se zúčastnil mezinárodní soutěže Motostudent 2019/2021 ve...

Svět Jawa: Fabrika začínala granáty a kulomety, pozdější fenomén spasil Brit

Než v roce 1929 vznikla světově proslulá motocyklová továrna JAWA, začínal podnikatel František Janeček ve své...

Dravost tygra a úsporný servis. Novinka Triumphu jede s tradičním tříválcem

Zbrojení na nadcházející motocyklovou sezonu začíná, z britského Hinckley startuje Triumph Tiger Sport 660. Do...

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...