Jawa vrátí legendární 350 a chystá nový velký motor

aktualizováno 
V posledních letech byla produkce týnecké továrny spíše rozporuplná, značka přicházela s motocykly plnými kompromisů. Začíná se ale blýskat na lepší časy, nebo to tak alespoň vypadá, po desítkách let tu bude nový motor vlastní konstrukce a dočkat bychom se měli i návratu legendární "třiapůle".

Zajímavá studie retro motorky s motorem Minarelli 660 | foto: Jawa

V týneckém areálu Jawy je ruch, pracuje se nejen na vývoji motocyklů, ale i na restrukturalizaci celé továrny. Bourají se nevyužité chátrající budovy, probíhá rozsáhlá rekonstrukce hlavní výrobní haly a nákup nové technologie.

Příznivci Jawy mají naději na obrození značky. Jako se to podařilo jiným legendám jako Norton či Indian.

Jawu 125 už v nabídce neuvidíme, konkurence v tomto segmentu je obrovská.

Jawu 125 už v nabídce neuvidíme, konkurence v tomto segmentu je obrovská.

Jawa 50 je stabilní součástí nabídky.

Jawa 50 je stabilní součástí nabídky.


Výrobní program v příštím roce opustí kategorie motorek s objemem 125 ccm a týnecká fabrika se soustředí především na stálici v podobě Jawy 350 (model 660) a nově také litrový motocykl. 

Exkluzivní litr

Už několik let se v Jawě pracuje na motocyklu s motorem vlastní konstrukce. Výkonný ředitel firma František Hruška pro iDNES.cz říká, že bude to první motor od dob legendárního "Péráka", jehož agregát se po dlouhá léta jen modifikoval a zdokonaloval. 

Křišťálová lupa

O pohon nové exkluzivní motorky, která by měla konkurovat skvostům jako Ducati Diavel, se bude starat řadový dvouválec o objemu okolo 1 000 ccm. To samo o sobě slibuje hodně zajímavou techniku. Ještě zajímavější ale je, že bychom se motorky měli reálně dočkat už během příštího roku, což zní až neuvěřitelně. 

O popularitě Jawy 350 není třeba pochybovat, asi každý motorkář na ní někdy jel a dodnes s nostalgií vzpomíná. Dvoutaktní motorka je sice i nadále ve výrobním programu, ale kvůli emisním limitům ji nelze registrovat v EU, a je tak určena pouze pro trhy ve Střední Americe a východní trhy. 

Současná podoba Jawy 350 určené především pro export mimo EU.

Současná podoba Jawy 350 určené především pro export mimo EU.


V továrně v současnosti pracují na přepracování motoru pro splnění normy EURO 3. V plánu je i retro edice v podobě modelu 634. Na tomto motocyklu se na cestu kolem světa vydal cestovatel Pavel Suchý.

První stroje by měly být v prodeji už na podzim a jejich cena by neměla přesáhnout částku 60 000 korun. A to už je zajímavé nejen pro nostalgiky.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Alpskými průsmyky na vespě. Nejlepší trasy, které stojí za pot a slzy

Karolína Hornová na vespě v Alpách: Mangartsko sedlo

Vespa není jen stylové přibližovadlo do města. S partou nadšenců z Vespa Clubu Praha jsem projela i ty nejzáludnější...

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do...

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Najdete na iDNES.cz