Jawa Californian je zpátky. Retro z garáže se povedlo

Californian proslavil Jawu bez přehánění po celém světě. V sedmdesátých let se "kalify" v typickém černočerveném zbarvení proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland. Legendární model je zpátky, vyzkoušeli jsme ho.

Před šesti lety skončil oficiální prodej Jawy 350/640 na trzích Evropské unie a továrna začala hledat způsob, jakým ji nahradit. Cestou nejmenšího odporu vznikl model Travel 250. Dnes, kdy Jawa hodlá bojiště malých kubatur úplně vyklidit, přinášíme test dalších čtvrtlitrových novinek. Jak je to možné? Díky skvělému nápadu dvou lidí mimo továrnu a pochopení vedení.

Továrna Jawa využila při konstrukci modelu Travel 250 techniky a designu původní třistapadesátky, což je pochopitelné, ale některým zájemcům o jawu se čtyřdobým dvouválcem to nestačilo. Toužili po vzpomínkách, po retru, po liniích tak důvěrně známých našim tátům i nám samotným. A jedním z nich byl i Vojtěch Blecha, lékař z Kolína. Šel, koupil a vzápětí hned rozřezal sériového travela, aby vznikl první prototyp anebo řekněme raději "ideový návrh" nového Californianu 250.

Mates Moto Servis

Dílna Martina Pavluse v Lošánkách byla druhou štací nápadu. Díky veteránům mají k retru blízko. A navíc jde o oficiálního dealera motocyklů značky Jawa, takže hned po továrně je to asi druhé nejlepší místo. Tady vznikl další californian a nedávno pak nová Jawa 250 Four, jejíž označení nemá poukazovat na čtyřválec, ale na optickou spřízněnost s modelem 634.

Jawa Californian
Jawa Californian
Jawa Californian

Jawa Californian

Mezitím došlo v loňském roce na dohodu s mateřskou továrnou, která dodává do Lošánek nastrojená šasi s motorem, a několik kusů fungl nových dvěstěpadesátek s názvem Californian se už prodalo do Belgie. Projekt je zatím dost mladý a už v tuhle chvíli jej začíná komplikovat  rozhodnutí Jawy vycouvat z produkce motorek kubatur pod 660 cm3. Naplnění tohoto záměru by logicky znamenalo přerušení dodávek sestav do Lošánek. Právě ale dorazila příjemná zpráva z Jawy, že na cestě z čínské továrny TMEC je dalších 70 motorů, takže by projekt Californian/Four neměl být ohrožen.

Jednoduše perfektní!

Nedůvěra. To je prvotní pocit, který zažije asi každý, když zjistí, že tahle krása není produktem továrny, ale malého dealera.

V Lošánkách nás čekají hned čtyři kousky k ozkoušení: po páru dva californiany a dvě "čtyřky", tedy pokaždé nový a starý vzor. Kalifa se čtyřdobým dvouválcem čínského původu navíc zdobí i výfukové koncovky á la Norton. Hned na první pohled je zřejmý perfektní finiš a lak. Čtyřku zdobí navíc stylové prachovky na přední vidlici a její nádrž je vyrobená z nových výlisků pocházejících z továrny Jawa. Díky spodnímu klenutí působí silueta "fourky" uceleným dojmem, mohutnějším nežli vedle stojícího californianu, jehož nádrž pochází z Indie (z modelu 250/590).

Jawa Californian

Jediné, co bych oba stroje mohly oželet (a pánové Pavlus i Blecha to vidí podobně), jsou chromovaná víka a kryty hlavy. Z nich na sto metrů sálá původ jinak povedeného motoru.

U dárce orgánů, kterým je Jawa 250 Travel, už spolehlivost motoru řada majitelů prověřila. Víme také, že spotřeba je kolem 3 l/100 km, motor má docela dospělý zvuk, udrží cestovní stovku (s delším sekundárním převodem od úpravce) a že jezdí exempláře s už najetými 30 000 km. To není špatné. A jak je to s legislativou? Přestavbou v Mates Moto se nemění nic z technické specifikace Travelu 250, takže se maximálně může jednat o změnu barvy v TP.

Radost

Výfuky californianu se vám na volnoběh snaží vnuknout dojem, že sedláte půllitra. Dvojice rovnotlakých karburátorů reaguje bez ohledu na dosažené otáčky a díky pětistupňové převodovce je odpich příjemně živý. Nabízí se srovnání s třistapadesátkou 640 – není to sice úplně fér, ale někoho to může jistě zajímat.

Tak předně vychází čtyřtakt paradoxně pocitově lehčí. Zrychlení dvěstěpadesátky je živější než u sériového provedení. Vibrace tu nějaké jsou, ale na masáž dvoudobé 640 to nemá. V nejvyšší rychlosti (kterou jsme ovšem neměli možnost porovnat) bude dobře smontovaná třistapadesátka asi o chlup vpředu, ale přičteme-li k tomu ještě jízdní komfort (i ve dvou) a pětistupňovou převodovku, nebude maximálka asi nejdůležitějším kritériem.

Ostatně i zcela novou 350/640 vám v Lošánkách dokážou nabídnout, samozřejmě včetně "papírů", za nějakých 55 000 Kč.

Zakázková stavba californianu nebo fourky vychází asi na 75 000 Kč, což za první skutečný český "café racer" není hodně. A už vůbec ne potom, co se svezete. Retro dvěstěpadesátek, které upalují, dobře brzdí, nežerou a navíc skvěle vypadají, tu za takové peníze zase tolik nenajdete. A navíc, jestli je zdroj komponentů z Jawy omezen na desítky kusů, je už teď jasné, že jde o celkem dobře uloženou investici...

Autoři:

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025