Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. května 2022 Maxmilián, Maxim

Jawa Californian je zpátky. Retro z garáže se povedlo

Californian proslavil Jawu bez přehánění po celém světě. V sedmdesátých let se "kalify" v typickém černočerveném zbarvení proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland. Legendární model je zpátky, vyzkoušeli jsme ho.

Před šesti lety skončil oficiální prodej Jawy 350/640 na trzích Evropské unie a továrna začala hledat způsob, jakým ji nahradit. Cestou nejmenšího odporu vznikl model Travel 250. Dnes, kdy Jawa hodlá bojiště malých kubatur úplně vyklidit, přinášíme test dalších čtvrtlitrových novinek. Jak je to možné? Díky skvělému nápadu dvou lidí mimo továrnu a pochopení vedení.

Továrna Jawa využila při konstrukci modelu Travel 250 techniky a designu původní třistapadesátky, což je pochopitelné, ale některým zájemcům o jawu se čtyřdobým dvouválcem to nestačilo. Toužili po vzpomínkách, po retru, po liniích tak důvěrně známých našim tátům i nám samotným. A jedním z nich byl i Vojtěch Blecha, lékař z Kolína. Šel, koupil a vzápětí hned rozřezal sériového travela, aby vznikl první prototyp anebo řekněme raději "ideový návrh" nového Californianu 250.

Mates Moto Servis

Dílna Martina Pavluse v Lošánkách byla druhou štací nápadu. Díky veteránům mají k retru blízko. A navíc jde o oficiálního dealera motocyklů značky Jawa, takže hned po továrně je to asi druhé nejlepší místo. Tady vznikl další californian a nedávno pak nová Jawa 250 Four, jejíž označení nemá poukazovat na čtyřválec, ale na optickou spřízněnost s modelem 634.

Jawa Californian
Jawa Californian
Jawa Californian

Jawa Californian

Mezitím došlo v loňském roce na dohodu s mateřskou továrnou, která dodává do Lošánek nastrojená šasi s motorem, a několik kusů fungl nových dvěstěpadesátek s názvem Californian se už prodalo do Belgie. Projekt je zatím dost mladý a už v tuhle chvíli jej začíná komplikovat  rozhodnutí Jawy vycouvat z produkce motorek kubatur pod 660 cm3. Naplnění tohoto záměru by logicky znamenalo přerušení dodávek sestav do Lošánek. Právě ale dorazila příjemná zpráva z Jawy, že na cestě z čínské továrny TMEC je dalších 70 motorů, takže by projekt Californian/Four neměl být ohrožen.

Jednoduše perfektní!

Nedůvěra. To je prvotní pocit, který zažije asi každý, když zjistí, že tahle krása není produktem továrny, ale malého dealera.

V Lošánkách nás čekají hned čtyři kousky k ozkoušení: po páru dva californiany a dvě "čtyřky", tedy pokaždé nový a starý vzor. Kalifa se čtyřdobým dvouválcem čínského původu navíc zdobí i výfukové koncovky á la Norton. Hned na první pohled je zřejmý perfektní finiš a lak. Čtyřku zdobí navíc stylové prachovky na přední vidlici a její nádrž je vyrobená z nových výlisků pocházejících z továrny Jawa. Díky spodnímu klenutí působí silueta "fourky" uceleným dojmem, mohutnějším nežli vedle stojícího californianu, jehož nádrž pochází z Indie (z modelu 250/590).

Jawa Californian

Jediné, co bych oba stroje mohly oželet (a pánové Pavlus i Blecha to vidí podobně), jsou chromovaná víka a kryty hlavy. Z nich na sto metrů sálá původ jinak povedeného motoru.

U dárce orgánů, kterým je Jawa 250 Travel, už spolehlivost motoru řada majitelů prověřila. Víme také, že spotřeba je kolem 3 l/100 km, motor má docela dospělý zvuk, udrží cestovní stovku (s delším sekundárním převodem od úpravce) a že jezdí exempláře s už najetými 30 000 km. To není špatné. A jak je to s legislativou? Přestavbou v Mates Moto se nemění nic z technické specifikace Travelu 250, takže se maximálně může jednat o změnu barvy v TP.

Radost

Výfuky californianu se vám na volnoběh snaží vnuknout dojem, že sedláte půllitra. Dvojice rovnotlakých karburátorů reaguje bez ohledu na dosažené otáčky a díky pětistupňové převodovce je odpich příjemně živý. Nabízí se srovnání s třistapadesátkou 640 – není to sice úplně fér, ale někoho to může jistě zajímat.

Fotogalerie

Tak předně vychází čtyřtakt paradoxně pocitově lehčí. Zrychlení dvěstěpadesátky je živější než u sériového provedení. Vibrace tu nějaké jsou, ale na masáž dvoudobé 640 to nemá. V nejvyšší rychlosti (kterou jsme ovšem neměli možnost porovnat) bude dobře smontovaná třistapadesátka asi o chlup vpředu, ale přičteme-li k tomu ještě jízdní komfort (i ve dvou) a pětistupňovou převodovku, nebude maximálka asi nejdůležitějším kritériem.

Ostatně i zcela novou 350/640 vám v Lošánkách dokážou nabídnout, samozřejmě včetně "papírů", za nějakých 55 000 Kč.

Zakázková stavba californianu nebo fourky vychází asi na 75 000 Kč, což za první skutečný český "café racer" není hodně. A už vůbec ne potom, co se svezete. Retro dvěstěpadesátek, které upalují, dobře brzdí, nežerou a navíc skvěle vypadají, tu za takové peníze zase tolik nenajdete. A navíc, jestli je zdroj komponentů z Jawy omezen na desítky kusů, je už teď jasné, že jde o celkem dobře uloženou investici...

Autoři:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Loterie, která zbytečně stojí desítky tisíc. Test autoservisů odhalil rozdíly

Premium Vyzkoušeli jsme, jak si stojí autorizovaný servis vůči neautorizovaným opravnám. Servisová loterie s oktávkou ukázala...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla bohatého kupce jako...

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Harleye vyráběli i v Japonsku nebo Itálii. K vidění jsou v Praze

Exkluzivně Víc než tři desítky strojů legendární americké značky Harley-Davidson mohou od pondělí 7. března obdivovat návštěvníci...

Na elektřinu 455 km/h na motorce: legendární Max Biaggi kosil rekordy

Šestinásobný mistr světa silničních motocyklů Max Biaggi, si ve svém závodnickém důchodu připsal hned 21 světových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...

Konec přetáčení reklam. Na televizi Prima je musíte přetrpět, nebo zaplatit

Od prvního června nebude možné přetáčet reklamy stanic TV Prima při odloženém zhlédnutí pořadů v IPTV a OTT službách....