Zbrojař Janeček se narodil před 140 lety, Jawu založil náhodou

  18:00aktualizováno  18:00
Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel firmy Jawa. Ta se stala jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století a její motocykly kdysi patřily ke světové špičce.

Janeček, nadaný a prozíravý technik, se k jejich výrobě dostal přes prodej a vývoj zbraní (do konce první světové války vytvořil na 60 patentů v oboru zbraní - čtěte více). Později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou. 

Po první světové válce založil v Praze - Nuslích zbrojovku, která zaměstnávala přes 1 100 pracovníků. Potýkala se ovšem s klesajícím odbytem, a tak Janeček koupil licenci na výrobu motocyklů od německého výrobce Wanderer. Název Jawa Janeček složil z počátečních písmen svého jména a právě této německé firmy.

První stroje příliš spolehlivé nebyly, obrat k lepšímu nastal až s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Kývačka, pérák, panelka i bizon

Encyklopedie motorek Jawa v obrazech

Jawa 350/354, které se na základě zadní kyvné vidlice přezdívá „Kývačka“.
Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“
Velo Stadion S22 z roku 1961
Minor 2 byl vyvinut během 2.světové války v továrně Jawa jako Jawa Minor II,...

Janeček se narodil ve východočeské vsi Klášter nad Dědinou. Vzdělání získal na technice v Praze a Berlíně. Jako zaměstnanec Kolbenovy továrny pobýval také v Nizozemsku, kde se začal více věnovat své celoživotní vášni - vynalézání. Zdokonalil například obloukovou lampu a přihlásil na 60 patentů v oboru zbraní. 

Zemřel 4. června 1941 ve svém pražském závodě. „Pracujte, já odcházím...“ byla prý poslední slova muže, který ke svým šedesátinám dostal čestný doktorát ČVUT. 

Technický vývoj motocyklů pokračoval ještě v 50. letech, pak postupně upadal. V letech 1963 a 1964 musela Jawa opustit své provozy na Pankráci a v Libni (od roku 1959 se zde vyráběly terénní a soutěžní motocykly) a podnik přemístil své sídlo do Týnce nad Sázavou.

Vývoj a výroba sportovních motocyklů se přestěhovaly do Strašnic a výroba motorů přešla do Strakonic. Sportovní stroje se držely na světové špičce až do 80. let. Plochodrážní stroje Jawa se od roku 1963 vyráběly v Divišově.

Stále vyrábí v Týnci

Pokračovatelem firmy je dnes jediný tuzemský výrobce motocyklů Jawa Moto, jehož majitelem je nyní Jihostroj Velešín. Jawa loni vyrobila 1 331 strojů, z toho 1 157 motocyklů vyvezla.

Fotogalerie

Firma nedávno zrekonstruovala svůj výrobní areál v Týnci nad Sázavou a loni uvedla na český trh novou čtyřtaktní třistapadesátkou s rozvodem OHC. Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století.

Vedle toho vyrábí Jawa ještě čtyřdobý stroj s motorem Minarelli o obsahu 660 ccm a několik let chystá velkoobjemový čtyřtakt s motorem 1000/1200 ccm. Na mimoevropské trhy stále vyváží letitou dvoudobou třistapadesátku.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Ducati Diavel je nedostižný univerzál. Ukrývá tři motorky v jedné

Letmo uložené zadní kolo s minimalistickým blatníkem a designově zajímavým...

Pokud nemůžete mít v garáži různé druhy motorek, je Ducati Diavel 1260S dobrý kompromis. Ráno sednete na motorku, která...

Tuzemák, nebo kafíčko? V Praze je soutěž motocyklového umění

Bohemian Custom Bike 2019

Kde končí konstrukční dovednost a kde začíná umění? Co je dopravní prostředek, a kdy se jeho role mění na umělecký...

Najdete na iDNES.cz