Otestovali jsme novou řadu KTM. Mezi offroady opět kraluje

aktualizováno 
Pokud to myslíte s jízdou v terénu vážně, potřebujete k tomu adekvátní techniku. Motorka pro těžký terén musí být lehká, výkonná, odolná a dobře ovladatelná. A právě takové stroje dělá také rakouská KTM. Na jejich nejnovější generaci jsme se vydali svézt do slovenské Kopernice.

Na trati nás prověřily i umělé překážky. | foto: Martin Matula

KTM na rozdíl od většiny konkurence na svých strojích stále pracuje a dává prioritu závodům. Většina mistrů světa v offroadových disciplínách tak získala svůj titul právě na stroji KTM. Poznatky ze závodů se pak přenášejí i k běžnému zákazníkovi, kterému se tak dostává do ruky motorka na úrovni té závodní.

Rakouská značka obměňuje svou modelovou řadu ve dvouletých cyklech. Aktuální modelová řada tak dostala zcela nové plasty, světlo s halogenovou žárovkou, nový uzávěr nádrže a další detaily, které můžeme vidět na první pohled.

Nový design poznáte na první pohled. Navíc světlo lépe svítí a blatník se...

Ale nepracovalo se jen na zevnějšku. Dvoutaktní stroje mají nový startér, přepracovaný spalovací prostor a nový airbox. U čtyřtaktů je to dokonce celý nový motor u modelu 250, přepracovaná převodovka u modelu 450 a 500 a nový výfuk u 350ky.

V praxi

K dispozici jsme měli rozmanitou trať s prvky motokrosu, umělými překážkami i tratí v lese. V takových podmínkách bylo možné naplno otestovat jízdní vlastnosti nových strojů.

Jako první si beru motorku, která se stala už během prvního roku na trhu nejprodávanějším endurem od KTM. Jde o model 350, který v sobě spojuje lehkost a ovladatelnost malého objemu se silou a točivým momentem velkého motoru.

Na testování nechyběly ani brody.

Zábavu si s ní užije každý, jak rekreační hobby jezdec, tak i pokročilý, nebo závodník. Na nedostatek výkonu si rozhodně stěžovat nebudete. S motorem koresponduje i podvozek, který žehlí malé nerovnosti, ale zvládne i velké skoky nebo třeba přejezdy klád a překážek. Nový design plastů se projevil hlavně na ergonomii, jezdec se může bez problémů přesouvat na motorce a přenášet váhu, kam je zrovna potřeba.

Pokud vás láká spíše volné ježdění než závody, bude vám vyhovovat pětistovka, která je sice těžkopádnější než menší objemy, ale dokáže odpustit jezdci chybu a dovedu si na ní představit třeba výlety po rumunských horách.

Podobně je na tom i model 450, který však má především závodní ambice. Motor má dost síly od nejnižších otáček a sebeprudší výjezd tak zvládnete celkem hravě. Naopak více plynu a vyšší otáčky budete potřebovat u nejmenšího čtyřtaktu o objemu 250 kubíků, který má sice síly dost, ale přece jen až ve vyšším otáčkovém spektru.

Dvoutakty žijí dál

Zatímco ze silnice už dvoutaktní motory díky emisním limitům téměř vymizely, v endurech se mají čile k světu a zejména v extrémních závodech. KTM má v nabídce kompletní modelovou řadu od 125 ccm až po třístovku. Všechny dvoutakty jsme mohli vyzkoušet a stálo to za to.

Nová řada motocyklů KTM

Stopětadvacítka vyniká především ovladatelností, která je díky nízké hmotnosti příkladná a s motorkou si můžete v terénu dělat, co chcete. Ale motor je třeba mít stále ve vysokých otáčkách, jinak se nesvezete. O něco silnější je dvoustovka, která má více točivého momentu, ale pořád ji musíte pořádně vytáčet.

Fotogalerie

Hodně zajímavá je dvěstěpadesátka, která se za poslední generace hodně zkultivovala a nyní přináší plynulý nástup výkonu i točivého momentu.

Ještě dvojnásob to platí o modelu 300, který přináší téměř trialový charakter motoru. Zvládne jízdu od nejnižších otáček a plynule se vytáčí až k maximálnímu výkonu, který vám dokáže pořádně vytahat ruce. Připočtěte k tomu hmotnost pod metrák a máte nejschopnější terénní motorku na trhu.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Harley přivezl na CES horské kolo bez pedálů

Harley-Davidson Livewire představil výrobní parametry.

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí...

Čtyřkolky na pásech zvládnou závěj i led. Úzké umí něco jiného než široké

Sněžné pásy Camso T4S - ATV

Pracovní čtyřkolka na pásech se v hlubokém sněhu řítí jako malý jednomístný tank. Gejzíry sněhu létají vysoko do...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Kawasaki ZZR 1400
Kawasaki ZZR 1400

r.v. 2006, naj. 44 000 km
135 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz