Otestovali jsme novou řadu KTM. Mezi offroady opět kraluje

aktualizováno 
Pokud to myslíte s jízdou v terénu vážně, potřebujete k tomu adekvátní techniku. Motorka pro těžký terén musí být lehká, výkonná, odolná a dobře ovladatelná. A právě takové stroje dělá také rakouská KTM. Na jejich nejnovější generaci jsme se vydali svézt do slovenské Kopernice.

Na trati nás prověřily i umělé překážky. | foto: Martin Matula

KTM na rozdíl od většiny konkurence na svých strojích stále pracuje a dává prioritu závodům. Většina mistrů světa v offroadových disciplínách tak získala svůj titul právě na stroji KTM. Poznatky ze závodů se pak přenášejí i k běžnému zákazníkovi, kterému se tak dostává do ruky motorka na úrovni té závodní.

Rakouská značka obměňuje svou modelovou řadu ve dvouletých cyklech. Aktuální modelová řada tak dostala zcela nové plasty, světlo s halogenovou žárovkou, nový uzávěr nádrže a další detaily, které můžeme vidět na první pohled.

Nový design poznáte na první pohled. Navíc světlo lépe svítí a blatník se...

Ale nepracovalo se jen na zevnějšku. Dvoutaktní stroje mají nový startér, přepracovaný spalovací prostor a nový airbox. U čtyřtaktů je to dokonce celý nový motor u modelu 250, přepracovaná převodovka u modelu 450 a 500 a nový výfuk u 350ky.

V praxi

K dispozici jsme měli rozmanitou trať s prvky motokrosu, umělými překážkami i tratí v lese. V takových podmínkách bylo možné naplno otestovat jízdní vlastnosti nových strojů.

Jako první si beru motorku, která se stala už během prvního roku na trhu nejprodávanějším endurem od KTM. Jde o model 350, který v sobě spojuje lehkost a ovladatelnost malého objemu se silou a točivým momentem velkého motoru.

Na testování nechyběly ani brody.

Zábavu si s ní užije každý, jak rekreační hobby jezdec, tak i pokročilý, nebo závodník. Na nedostatek výkonu si rozhodně stěžovat nebudete. S motorem koresponduje i podvozek, který žehlí malé nerovnosti, ale zvládne i velké skoky nebo třeba přejezdy klád a překážek. Nový design plastů se projevil hlavně na ergonomii, jezdec se může bez problémů přesouvat na motorce a přenášet váhu, kam je zrovna potřeba.

Pokud vás láká spíše volné ježdění než závody, bude vám vyhovovat pětistovka, která je sice těžkopádnější než menší objemy, ale dokáže odpustit jezdci chybu a dovedu si na ní představit třeba výlety po rumunských horách.

Podobně je na tom i model 450, který však má především závodní ambice. Motor má dost síly od nejnižších otáček a sebeprudší výjezd tak zvládnete celkem hravě. Naopak více plynu a vyšší otáčky budete potřebovat u nejmenšího čtyřtaktu o objemu 250 kubíků, který má sice síly dost, ale přece jen až ve vyšším otáčkovém spektru.

Dvoutakty žijí dál

Zatímco ze silnice už dvoutaktní motory díky emisním limitům téměř vymizely, v endurech se mají čile k světu a zejména v extrémních závodech. KTM má v nabídce kompletní modelovou řadu od 125 ccm až po třístovku. Všechny dvoutakty jsme mohli vyzkoušet a stálo to za to.

Nová řada motocyklů KTM

Stopětadvacítka vyniká především ovladatelností, která je díky nízké hmotnosti příkladná a s motorkou si můžete v terénu dělat, co chcete. Ale motor je třeba mít stále ve vysokých otáčkách, jinak se nesvezete. O něco silnější je dvoustovka, která má více točivého momentu, ale pořád ji musíte pořádně vytáčet.

Fotogalerie

Hodně zajímavá je dvěstěpadesátka, která se za poslední generace hodně zkultivovala a nyní přináší plynulý nástup výkonu i točivého momentu.

Ještě dvojnásob to platí o modelu 300, který přináší téměř trialový charakter motoru. Zvládne jízdu od nejnižších otáček a plynule se vytáčí až k maximálnímu výkonu, který vám dokáže pořádně vytahat ruce. Připočtěte k tomu hmotnost pod metrák a máte nejschopnější terénní motorku na trhu.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Italské vosy se šikují v Praze, centrem probzučí v sobotu

Vespa sraz

Devátý ročník tradičního srazu italských dvoukolových vos začíná na nejdelší den v roce. Nejslavnější skútry světa,...

Italská sexbomba je všeumělka, nevšední techniku kombinuje s modernou

Na silnici je motor trochu nudný a postrádá sportovní emoce.

Prodeje motocyklů v posledních letech táhnou dvě kategorie. Velká cestovní endura po vzoru automobilových SUV, a pak...

Piaggio MP3 je tříkolový drak, kterého ovládne i nováček bez řidičáku

Piaggio MP3

Pokud vás auta omrzela, běžné skútry vám připadají slabé, ale řidičák na motorku neplánujete, je pro vás tato lehce...

Najdete na iDNES.cz