Otestovali jsme novou řadu KTM. Mezi offroady opět kraluje

Pokud to myslíte s jízdou v terénu vážně, potřebujete k tomu adekvátní techniku. Motorka pro těžký terén musí být lehká, výkonná, odolná a dobře ovladatelná. A právě takové stroje dělá také rakouská KTM. Na jejich nejnovější generaci jsme se vydali svézt do slovenské Kopernice.
Na trati nás prověřily i umělé překážky.

Na trati nás prověřily i umělé překážky. | foto: Martin Matula

KTM na rozdíl od většiny konkurence na svých strojích stále pracuje a dává prioritu závodům. Většina mistrů světa v offroadových disciplínách tak získala svůj titul právě na stroji KTM. Poznatky ze závodů se pak přenášejí i k běžnému zákazníkovi, kterému se tak dostává do ruky motorka na úrovni té závodní.

Rakouská značka obměňuje svou modelovou řadu ve dvouletých cyklech. Aktuální modelová řada tak dostala zcela nové plasty, světlo s halogenovou žárovkou, nový uzávěr nádrže a další detaily, které můžeme vidět na první pohled.

Nový design poznáte na první pohled. Navíc světlo lépe svítí a blatník se...

Ale nepracovalo se jen na zevnějšku. Dvoutaktní stroje mají nový startér, přepracovaný spalovací prostor a nový airbox. U čtyřtaktů je to dokonce celý nový motor u modelu 250, přepracovaná převodovka u modelu 450 a 500 a nový výfuk u 350ky.

V praxi

K dispozici jsme měli rozmanitou trať s prvky motokrosu, umělými překážkami i tratí v lese. V takových podmínkách bylo možné naplno otestovat jízdní vlastnosti nových strojů.

Jako první si beru motorku, která se stala už během prvního roku na trhu nejprodávanějším endurem od KTM. Jde o model 350, který v sobě spojuje lehkost a ovladatelnost malého objemu se silou a točivým momentem velkého motoru.

Na testování nechyběly ani brody.

Zábavu si s ní užije každý, jak rekreační hobby jezdec, tak i pokročilý, nebo závodník. Na nedostatek výkonu si rozhodně stěžovat nebudete. S motorem koresponduje i podvozek, který žehlí malé nerovnosti, ale zvládne i velké skoky nebo třeba přejezdy klád a překážek. Nový design plastů se projevil hlavně na ergonomii, jezdec se může bez problémů přesouvat na motorce a přenášet váhu, kam je zrovna potřeba.

Pokud vás láká spíše volné ježdění než závody, bude vám vyhovovat pětistovka, která je sice těžkopádnější než menší objemy, ale dokáže odpustit jezdci chybu a dovedu si na ní představit třeba výlety po rumunských horách.

Podobně je na tom i model 450, který však má především závodní ambice. Motor má dost síly od nejnižších otáček a sebeprudší výjezd tak zvládnete celkem hravě. Naopak více plynu a vyšší otáčky budete potřebovat u nejmenšího čtyřtaktu o objemu 250 kubíků, který má sice síly dost, ale přece jen až ve vyšším otáčkovém spektru.

Dvoutakty žijí dál

Zatímco ze silnice už dvoutaktní motory díky emisním limitům téměř vymizely, v endurech se mají čile k světu a zejména v extrémních závodech. KTM má v nabídce kompletní modelovou řadu od 125 ccm až po třístovku. Všechny dvoutakty jsme mohli vyzkoušet a stálo to za to.

Nová řada motocyklů KTM

Stopětadvacítka vyniká především ovladatelností, která je díky nízké hmotnosti příkladná a s motorkou si můžete v terénu dělat, co chcete. Ale motor je třeba mít stále ve vysokých otáčkách, jinak se nesvezete. O něco silnější je dvoustovka, která má více točivého momentu, ale pořád ji musíte pořádně vytáčet.

Hodně zajímavá je dvěstěpadesátka, která se za poslední generace hodně zkultivovala a nyní přináší plynulý nástup výkonu i točivého momentu.

Ještě dvojnásob to platí o modelu 300, který přináší téměř trialový charakter motoru. Zvládne jízdu od nejnižších otáček a plynule se vytáčí až k maximálnímu výkonu, který vám dokáže pořádně vytahat ruce. Připočtěte k tomu hmotnost pod metrák a máte nejschopnější terénní motorku na trhu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...