Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s elektrickým motocyklem, pustila se do segmentu cestovně-terénních strojů a vedle tradičních „vzducháčů“ vyrábí i výkonnější kapalinou chlazené dvouválce.
Harley-Davidson Nightster 975T

Harley-Davidson Nightster 975T | foto: Harley-Davidson

Poslední novinka Nightster 975T přichází i s poměrně odvážnými konstrukčními změnami. Nový model nemá klasický trubkový rám, místo toho jsou tu jen malé pomocné rámy, které jsou uchycené přímo na motor. Díky tomu má tento model provozní hmotnost se všemi náplněmi 221 kilogramů, a to není na litrový cruiser vůbec špatná hodnota.

Nový Nightster má v nabídce amerického výrobce zastávat roli modelu pro začátečníky, jezdce menších postav i slabší dámy. K tomu patří co nejjednodušší a nejlehčí ovládání, kvůli kterému konstruktéři přesunuli nádrž z klasické pozice před jezdcem a dali ji dolů pod sedlo. Když je třeba natankovat, sedlo se po odemčení vyklopí do strany a odhalí tankovací víčko nádrže. Také baterie se přestěhovala dolů pod chladič, těsně za devatenáctipalcové přední kolo.

Výsledkem je maximálně snížené těžiště, a na jízdních vlastnostech je to hodně znát. Motocykl se ochotně a s překvapivou lehkostí vrhá do zatáček a působí jako stopadesátikilová motorka. Dovolí i pořádně razantní svezení se sportovním nádechem. Obratné řízení se pak výborně uplatní i ve městě při proplétání dopravní špičkou.

Nový model, stejně jako dřívější Sportster, používá kombinaci 19palcového předního kola a 16palcového zadního kola a klasické odpružení. Vepředu nenastavitelnou 41mm vidlicí Showa a dvojici bočních jednotek s nastavením předpětí. Díky dobrému rozložení hmotnosti motocykl velmi slušně filtruje nerovnosti na rozbitějších úsecích a dává dobrou odezvu do řízení při svižnějším protahování utažených zatáček. Nightster také dovoluje mnohem větší úhly náklonu, než je to u H-D zvykem, takže zvuk škrtající stupačky o zem se dostaví až u odvážnějších průjezdů zatáček.

Harley-Davidson Nightster 975T

I přes výrazné konstrukční změny proti předchozím modelům a netradiční kapalinou chlazený dvouválec má nový Nightster klasický design s charakteristickými tvary předchozí řady Sportster. To znamená dvojici klasických tlumičů po stranách vedle zadního kola, k tomu kulatý světlomet s malým černým štítkem, vzadu useknutý blatník a nad předním kolem jen miniaturní blatník.

Harley-Davidson Nightster 975T v číslech

  • výška sedla: 705 mm
  • rozvor: 1 545 mm
  • pneu vepředu: 100/90–19 57H
  • pneu vzadu: 150/80B16 77H
  • typ: Dunlop Harley-Davidson Series
  • objem palivové nádrže: 11,7 l
  • provozní hmotnost: 221 kg
  • motor: Revolution Max 975T
  • zdvihový objem: 975 cm3
  • kompresní poměr: 12,0:1
  • výfuk: uspořádání 2-1; katalyzátor v potrubí
  • točivý moment: 95 Nm při 5 750 ot/min
  • výkon: 89 k / 66 kW při 7 500 ot./min.
  • spotřeba paliva: 5,1 l/100 km
  • přední vidlice: 41mm SHOWA Dual Bending Valve
  • cena (květen 2022): 366 tisíc korun

Přísné emisní normy si vynutily poměrně mohutný výfuk. Aby to designéři opticky skryli, krásně vyrovnali celou pravou stranu motocyklu pomocí pěkných panelů a lakovaných povrchů motoru. Naopak levá strana je možná až moc minimalistická a nechává odkryté všechny hadice, kabely a šrouby na motoru.

Po stisku startéru se ozve řezavý zvuk dvouválce Revolution Max s úhlem válců 60°, jenž kvůli podobné konstrukci připomíná spíš rakouské či italské motory než klasické dunivé harleye, na které jsme byli zvyklí. Je tu slyšet hodně mechanických projevů od sání, protože airbox je přímo před jezdcem pod kovovým krytem ve tvaru motocyklové nádrže. Zdvihový objem 975 kubíků umí na zadní kolo poslat 89 koní výkonu a má poměrně razantní zátah v první polovině otáčkového pásma.

Bohužel vstřikování ještě není úplně doladěné a v některých situacích se projeví mírné cukání do řemenu sekundárního převodu. V pásmu mezi 6–8 tisíci otáčkami umí motor roztočit i příjemnou sportovní špičku, kterou zarazí až omezovač v 9 500 otáčkách. Zajímavé je, že při stání na semaforech se motor ve standardním režimu Road nenechá vytočit „vrknutím“ plynové rukojeti. Pokud nemáte stisknutou spojku a zařazenou rychlost, omezovač nechá motor roztočit jen na 2 500 otáček.

Jednoduchost

Kromě uhlazenějšího Road jsou tu ještě režimy Rain a Sport, které si může jezdec navolit na displeji kulatého přístrojového budíku s analogovým tachometrem. Jsou tu všechny potřebné údaje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, který bohužel ukazuje jen za jízdy a neumí nahlásit zařazený „kvalt“ při stání na křižovatce.

Protože má jít o maximálně jednoduchý a nenáročný model, nejsou tu obvyklé doplňkové funkce dnešních moderních motocyklů pro konektivitu s mobilním telefonem pomocí bluetooth. Elektronické funkce zahrnují kontrolu trakce s možností vypnutí a systém ABS, které bohužel není v nejmodernější náklonové verzi.

ABS se během testu ozývalo jen v mezních situacích, jinak na vše stačily klasické brzdy s jedním kotoučem na každém kole. Brzdy jsou naladěné spíš na pohodovější ježdění, při ostřejší jízdě už byly trochu mdlé a hodila by se větší citlivost a ostřejší nástup, protože motor Nightsteru láká k vytáčení a sportovnějšímu svezení.

Harley-Davidson Nightster 975T

Nový Nightster 975T je hodně výrazným vývojovým krokem od předchozích modelů Sportster 883 a Sportster 1200, které měly o čtyřicet koní méně a o čtyřicet kilo víc. Je to výborný vstupní model do světa H-D, perfektně zvládá klidnou jízdu i svižnější tempo.

Díky skvělé ovladatelnosti a lehkému řízení nadchne i začínající jezdce. Jenže na našem trhu jsou zákazníci zvyklí, že modely pro začínající jezdce jsou také levné. To ovšem není případ Nightsteru, který si za své nadprůměrné kvality také nechává nadprůměrně zaplatit, a cena 366 tisíc korun bude na typického českého motorkáře poměrně vysoká.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...