Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s elektrickým motocyklem, pustila se do segmentu cestovně-terénních strojů a vedle tradičních „vzducháčů“ vyrábí i výkonnější kapalinou chlazené dvouválce.
Harley-Davidson Nightster 975T

Harley-Davidson Nightster 975T | foto: Harley-Davidson

Poslední novinka Nightster 975T přichází i s poměrně odvážnými konstrukčními změnami. Nový model nemá klasický trubkový rám, místo toho jsou tu jen malé pomocné rámy, které jsou uchycené přímo na motor. Díky tomu má tento model provozní hmotnost se všemi náplněmi 221 kilogramů, a to není na litrový cruiser vůbec špatná hodnota.

Nový Nightster má v nabídce amerického výrobce zastávat roli modelu pro začátečníky, jezdce menších postav i slabší dámy. K tomu patří co nejjednodušší a nejlehčí ovládání, kvůli kterému konstruktéři přesunuli nádrž z klasické pozice před jezdcem a dali ji dolů pod sedlo. Když je třeba natankovat, sedlo se po odemčení vyklopí do strany a odhalí tankovací víčko nádrže. Také baterie se přestěhovala dolů pod chladič, těsně za devatenáctipalcové přední kolo.

Výsledkem je maximálně snížené těžiště, a na jízdních vlastnostech je to hodně znát. Motocykl se ochotně a s překvapivou lehkostí vrhá do zatáček a působí jako stopadesátikilová motorka. Dovolí i pořádně razantní svezení se sportovním nádechem. Obratné řízení se pak výborně uplatní i ve městě při proplétání dopravní špičkou.

Nový model, stejně jako dřívější Sportster, používá kombinaci 19palcového předního kola a 16palcového zadního kola a klasické odpružení. Vepředu nenastavitelnou 41mm vidlicí Showa a dvojici bočních jednotek s nastavením předpětí. Díky dobrému rozložení hmotnosti motocykl velmi slušně filtruje nerovnosti na rozbitějších úsecích a dává dobrou odezvu do řízení při svižnějším protahování utažených zatáček. Nightster také dovoluje mnohem větší úhly náklonu, než je to u H-D zvykem, takže zvuk škrtající stupačky o zem se dostaví až u odvážnějších průjezdů zatáček.

Harley-Davidson Nightster 975T

I přes výrazné konstrukční změny proti předchozím modelům a netradiční kapalinou chlazený dvouválec má nový Nightster klasický design s charakteristickými tvary předchozí řady Sportster. To znamená dvojici klasických tlumičů po stranách vedle zadního kola, k tomu kulatý světlomet s malým černým štítkem, vzadu useknutý blatník a nad předním kolem jen miniaturní blatník.

Harley-Davidson Nightster 975T v číslech

  • výška sedla: 705 mm
  • rozvor: 1 545 mm
  • pneu vepředu: 100/90–19 57H
  • pneu vzadu: 150/80B16 77H
  • typ: Dunlop Harley-Davidson Series
  • objem palivové nádrže: 11,7 l
  • provozní hmotnost: 221 kg
  • motor: Revolution Max 975T
  • zdvihový objem: 975 cm3
  • kompresní poměr: 12,0:1
  • výfuk: uspořádání 2-1; katalyzátor v potrubí
  • točivý moment: 95 Nm při 5 750 ot/min
  • výkon: 89 k / 66 kW při 7 500 ot./min.
  • spotřeba paliva: 5,1 l/100 km
  • přední vidlice: 41mm SHOWA Dual Bending Valve
  • cena (květen 2022): 366 tisíc korun

Přísné emisní normy si vynutily poměrně mohutný výfuk. Aby to designéři opticky skryli, krásně vyrovnali celou pravou stranu motocyklu pomocí pěkných panelů a lakovaných povrchů motoru. Naopak levá strana je možná až moc minimalistická a nechává odkryté všechny hadice, kabely a šrouby na motoru.

Po stisku startéru se ozve řezavý zvuk dvouválce Revolution Max s úhlem válců 60°, jenž kvůli podobné konstrukci připomíná spíš rakouské či italské motory než klasické dunivé harleye, na které jsme byli zvyklí. Je tu slyšet hodně mechanických projevů od sání, protože airbox je přímo před jezdcem pod kovovým krytem ve tvaru motocyklové nádrže. Zdvihový objem 975 kubíků umí na zadní kolo poslat 89 koní výkonu a má poměrně razantní zátah v první polovině otáčkového pásma.

Bohužel vstřikování ještě není úplně doladěné a v některých situacích se projeví mírné cukání do řemenu sekundárního převodu. V pásmu mezi 6–8 tisíci otáčkami umí motor roztočit i příjemnou sportovní špičku, kterou zarazí až omezovač v 9 500 otáčkách. Zajímavé je, že při stání na semaforech se motor ve standardním režimu Road nenechá vytočit „vrknutím“ plynové rukojeti. Pokud nemáte stisknutou spojku a zařazenou rychlost, omezovač nechá motor roztočit jen na 2 500 otáček.

Jednoduchost

Kromě uhlazenějšího Road jsou tu ještě režimy Rain a Sport, které si může jezdec navolit na displeji kulatého přístrojového budíku s analogovým tachometrem. Jsou tu všechny potřebné údaje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, který bohužel ukazuje jen za jízdy a neumí nahlásit zařazený „kvalt“ při stání na křižovatce.

Protože má jít o maximálně jednoduchý a nenáročný model, nejsou tu obvyklé doplňkové funkce dnešních moderních motocyklů pro konektivitu s mobilním telefonem pomocí bluetooth. Elektronické funkce zahrnují kontrolu trakce s možností vypnutí a systém ABS, které bohužel není v nejmodernější náklonové verzi.

ABS se během testu ozývalo jen v mezních situacích, jinak na vše stačily klasické brzdy s jedním kotoučem na každém kole. Brzdy jsou naladěné spíš na pohodovější ježdění, při ostřejší jízdě už byly trochu mdlé a hodila by se větší citlivost a ostřejší nástup, protože motor Nightsteru láká k vytáčení a sportovnějšímu svezení.

Harley-Davidson Nightster 975T

Nový Nightster 975T je hodně výrazným vývojovým krokem od předchozích modelů Sportster 883 a Sportster 1200, které měly o čtyřicet koní méně a o čtyřicet kilo víc. Je to výborný vstupní model do světa H-D, perfektně zvládá klidnou jízdu i svižnější tempo.

Díky skvělé ovladatelnosti a lehkému řízení nadchne i začínající jezdce. Jenže na našem trhu jsou zákazníci zvyklí, že modely pro začínající jezdce jsou také levné. To ovšem není případ Nightsteru, který si za své nadprůměrné kvality také nechává nadprůměrně zaplatit, a cena 366 tisíc korun bude na typického českého motorkáře poměrně vysoká.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...