Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Žádná staromilská klasika. Nightster je pro dravý harleyářský dorost

Harley-Davidson, tradiční americká značka v posledních letech agresivně modernizuje svoji modelovou nabídku. Přišla s elektrickým motocyklem, pustila se do segmentu cestovně-terénních strojů a vedle tradičních „vzducháčů“ vyrábí i výkonnější kapalinou chlazené dvouválce.
Harley-Davidson Nightster 975T

Harley-Davidson Nightster 975T | foto: Harley-Davidson

Poslední novinka Nightster 975T přichází i s poměrně odvážnými konstrukčními změnami. Nový model nemá klasický trubkový rám, místo toho jsou tu jen malé pomocné rámy, které jsou uchycené přímo na motor. Díky tomu má tento model provozní hmotnost se všemi náplněmi 221 kilogramů, a to není na litrový cruiser vůbec špatná hodnota.

Nový Nightster má v nabídce amerického výrobce zastávat roli modelu pro začátečníky, jezdce menších postav i slabší dámy. K tomu patří co nejjednodušší a nejlehčí ovládání, kvůli kterému konstruktéři přesunuli nádrž z klasické pozice před jezdcem a dali ji dolů pod sedlo. Když je třeba natankovat, sedlo se po odemčení vyklopí do strany a odhalí tankovací víčko nádrže. Také baterie se přestěhovala dolů pod chladič, těsně za devatenáctipalcové přední kolo.

Výsledkem je maximálně snížené těžiště, a na jízdních vlastnostech je to hodně znát. Motocykl se ochotně a s překvapivou lehkostí vrhá do zatáček a působí jako stopadesátikilová motorka. Dovolí i pořádně razantní svezení se sportovním nádechem. Obratné řízení se pak výborně uplatní i ve městě při proplétání dopravní špičkou.

Nový model, stejně jako dřívější Sportster, používá kombinaci 19palcového předního kola a 16palcového zadního kola a klasické odpružení. Vepředu nenastavitelnou 41mm vidlicí Showa a dvojici bočních jednotek s nastavením předpětí. Díky dobrému rozložení hmotnosti motocykl velmi slušně filtruje nerovnosti na rozbitějších úsecích a dává dobrou odezvu do řízení při svižnějším protahování utažených zatáček. Nightster také dovoluje mnohem větší úhly náklonu, než je to u H-D zvykem, takže zvuk škrtající stupačky o zem se dostaví až u odvážnějších průjezdů zatáček.

Harley-Davidson Nightster 975T

I přes výrazné konstrukční změny proti předchozím modelům a netradiční kapalinou chlazený dvouválec má nový Nightster klasický design s charakteristickými tvary předchozí řady Sportster. To znamená dvojici klasických tlumičů po stranách vedle zadního kola, k tomu kulatý světlomet s malým černým štítkem, vzadu useknutý blatník a nad předním kolem jen miniaturní blatník.

Harley-Davidson Nightster 975T v číslech

  • výška sedla: 705 mm
  • rozvor: 1 545 mm
  • pneu vepředu: 100/90–19 57H
  • pneu vzadu: 150/80B16 77H
  • typ: Dunlop Harley-Davidson Series
  • objem palivové nádrže: 11,7 l
  • provozní hmotnost: 221 kg
  • motor: Revolution Max 975T
  • zdvihový objem: 975 cm3
  • kompresní poměr: 12,0:1
  • výfuk: uspořádání 2-1; katalyzátor v potrubí
  • točivý moment: 95 Nm při 5 750 ot/min
  • výkon: 89 k / 66 kW při 7 500 ot./min.
  • spotřeba paliva: 5,1 l/100 km
  • přední vidlice: 41mm SHOWA Dual Bending Valve
  • cena (květen 2022): 366 tisíc korun

Přísné emisní normy si vynutily poměrně mohutný výfuk. Aby to designéři opticky skryli, krásně vyrovnali celou pravou stranu motocyklu pomocí pěkných panelů a lakovaných povrchů motoru. Naopak levá strana je možná až moc minimalistická a nechává odkryté všechny hadice, kabely a šrouby na motoru.

Po stisku startéru se ozve řezavý zvuk dvouválce Revolution Max s úhlem válců 60°, jenž kvůli podobné konstrukci připomíná spíš rakouské či italské motory než klasické dunivé harleye, na které jsme byli zvyklí. Je tu slyšet hodně mechanických projevů od sání, protože airbox je přímo před jezdcem pod kovovým krytem ve tvaru motocyklové nádrže. Zdvihový objem 975 kubíků umí na zadní kolo poslat 89 koní výkonu a má poměrně razantní zátah v první polovině otáčkového pásma.

Bohužel vstřikování ještě není úplně doladěné a v některých situacích se projeví mírné cukání do řemenu sekundárního převodu. V pásmu mezi 6–8 tisíci otáčkami umí motor roztočit i příjemnou sportovní špičku, kterou zarazí až omezovač v 9 500 otáčkách. Zajímavé je, že při stání na semaforech se motor ve standardním režimu Road nenechá vytočit „vrknutím“ plynové rukojeti. Pokud nemáte stisknutou spojku a zařazenou rychlost, omezovač nechá motor roztočit jen na 2 500 otáček.

Jednoduchost

Kromě uhlazenějšího Road jsou tu ještě režimy Rain a Sport, které si může jezdec navolit na displeji kulatého přístrojového budíku s analogovým tachometrem. Jsou tu všechny potřebné údaje včetně ukazatele zařazeného rychlostního stupně, který bohužel ukazuje jen za jízdy a neumí nahlásit zařazený „kvalt“ při stání na křižovatce.

Protože má jít o maximálně jednoduchý a nenáročný model, nejsou tu obvyklé doplňkové funkce dnešních moderních motocyklů pro konektivitu s mobilním telefonem pomocí bluetooth. Elektronické funkce zahrnují kontrolu trakce s možností vypnutí a systém ABS, které bohužel není v nejmodernější náklonové verzi.

ABS se během testu ozývalo jen v mezních situacích, jinak na vše stačily klasické brzdy s jedním kotoučem na každém kole. Brzdy jsou naladěné spíš na pohodovější ježdění, při ostřejší jízdě už byly trochu mdlé a hodila by se větší citlivost a ostřejší nástup, protože motor Nightsteru láká k vytáčení a sportovnějšímu svezení.

Harley-Davidson Nightster 975T

Nový Nightster 975T je hodně výrazným vývojovým krokem od předchozích modelů Sportster 883 a Sportster 1200, které měly o čtyřicet koní méně a o čtyřicet kilo víc. Je to výborný vstupní model do světa H-D, perfektně zvládá klidnou jízdu i svižnější tempo.

Díky skvělé ovladatelnosti a lehkému řízení nadchne i začínající jezdce. Jenže na našem trhu jsou zákazníci zvyklí, že modely pro začínající jezdce jsou také levné. To ovšem není případ Nightsteru, který si za své nadprůměrné kvality také nechává nadprůměrně zaplatit, a cena 366 tisíc korun bude na typického českého motorkáře poměrně vysoká.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....