Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fiat 500 je skoro z poloviny nový, ale raději to maskuje

Fiat 500 je asi jediné evropské masově vyráběné auto, které nikdy nezlevnilo. Je to kult, zákazníkům se líbí a těm, kdo normálně dají hlavně na technickou a jízdní stránku auta, zatemní mozek tak, že ho stejně milují. Teď je tu v novém podání. A je to sázka na jistotu.

Šéf italsko-amerického koncernu FCA Sergio Marchionne a hlavně okolnosti udělaly z hrdé italské automobilky značku masových malých aut. Za osm let jich postavili jeden a půl milionu. Z Fiatu už asi nikdy nebude výrobce, který uspokojí sportovce, šéfa firmy i uklízečku. Bude to značka malých a cenově přívětivých aut. A taky stylových městských bonbonů. Ten nejsladší a nejvzácnější se jmenuje cinquino, cinquecento nebo prostě pětistovka.

Čtyřicet procent nových dílů

Na ní stojí úspěch celé jedné modelové řady, která je pilířem Fiatu. Takže není čas na hrdinství. Pětistovka je auto, které dává fiatu tvář, takže nesmí klamat. Nová 500 je tak nová jen velmi umírněně. Fiatáři říkají, že změnili 1900 dílů, tedy 40 procent auta, ale na pohled se to skoro nepozná. Realista to nazve velkým faceliftem.

Fiat 500

Třiapůlmetrové autíčko potřeboval Fiat zmodifikovat, občerstvit, ale neměnit. Andreas Wuppinger z designérského týmu vysvětluje, že takové „veledílo nepotřebuje měnit“.

Předek dostal nová světla, jiné ztvárnění nárazníků a detailů a změny prospěšné hlavně pro bezpečnost. Na rok 2018 totiž crashtestová organizace EuroNCAP chystá nové předpisy týkající se ochrany chodců při sražení. Nová 500 je prý v této disciplíně lepší o 20 procent.

Fiat 500 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3571 x 1627 x 1488 x 2300
  • objem kufru: 185 l
  • pohotovostní hmotnost: 865 - 980 kg
  • objem nádrže: 35 l
  • benzinové motory: 
    1,2 FIRE - atmosferický čtyřválec 51 kW (69 k), 102 Nm
    0,9 Twinair - přeplňovaný dvouválec 62,5 kW (85 k) a 77 kW (105 k), 145 Nm
  • naftový motor: 1,3 JTD - přeplňovaný čtyřválec 70 kW (95 k)
  • základní cena: 289 000 Kč

Tu „novou“ nejlíp poznáte podle zadních světel, které jsou zároveň asi nejkontroverznější změnou modelu. Klasické lampy nahradila smyčka, uprostřed které je ploška v barvě karoserie. Je to nápadité, zajímavé, ne každé barvě laku to ale pasuje.

Mechanika ani rozměry se neměnily a skladba motorů je upravená jen tak, aby plnila nové emisní normy. Kufr má stále 185 litrů a v kabině sedíte jak na židli, výš než je vám milé. Faceliftovali hatchback i z něj odvozený netradičně řešený kabriolet, ze kterého vidíte při stažené střeše dozadu jen bočními zrcátky.

Nové generace modelů dnes automobilky představují hlavně proto, aby jim mohly dát nové systémy, které pomáhají řidiči a hlídají ho a taky kvůli novým motorům. Obojí pětistovka dostává, ovšem bez mohutného přepracovávání, vždyť technický základ vychází z Fiatu Panda z roku 2002. Na úpravách se významně podílel italský dodavatel komponent pro autoprůmysl Magneti Marelli. Auto dostalo mimo jiné výkonnější brzdy.

Fiat 500

Fiat 500 je unikát i v tom, že mu díky nezaměnitelnému vzhledu leccos odpustíte. Najít řidičskou pozici není úplně snadné. Auto vnutí posádce „židlový“ posaz s nohama dolů a vysoko položeným sedákem, volant je jen výškově stavitelný. Sedadla vypadají na pohled parádně, ale jsou spíš nepohodlná. Sedíte „na nich“ než v nich, mají podivné tvarování opěradla a plochý sedák. Pokud sáhnete po verzi kabrio, bude vám mezerou mezi sedákem a opěradlem táhnout na záda.

Pětistovkáři rozdíly v interiéru poznají. Tlačítka stahování oken už nejsou hranatá ze starého Fiatu Panda, nýbrž nóbl kulatá, ale zůstala vedle řadicí páky. Poličku před koleny spolujezdce nahradila klasická schránka. V nejvyšších verzích může mít namísto analogového budíku v kapličce pod volantem displej. Změnil se také modul na přístrojové desce, kde jsou výdechy klimatizace, mezi ně se usadil displej multimediálního systému.

Vylepšil se podvozek, předchozí pětistovka potřebovala vyžehlenou silnici, na rozdrncaných českých cestách, v lavorech vymačkaných v dlažebních kostkách a na výtlukách zakopávala. Podvozek nové je lépe utlumený a poddajnější. Dlažební kostky turínských ulic, kde jsme na pozvání Fiatu novou pětistovku zkusili, auto nerozskákaly ani nedozdrnčely. Retardéry přejíždí plavně, vše samozřejmě v mezích stability malého auta s krátkým rozvorem.

„Fully digital driving experience“ - slogan, který odkazuje na vylepšenou konektivitu a multimedializaci pětistovky, lze ironicky vztáhnout i na pocit z řízení. To je dnes vlastní většině automobilové produkce. Řízení je trochu pevnější kolem středové polohy, takže manévrování není viklavě nejisté, ale při zatáčení cítíte práci elektrického posilovače a geometrie přední nápravy nechce moc vracet volant do přímého směru, přesnost ho taky zrovna nezdobí.

Fiat 500 nabízí pod kapotu dva benziňáky a jeden turbodiesel, to je mezi mrňousy vzácnost, stejně jako třeba možnost mít za příplatek xenonová světla.

Starý dobrý atmosferický čtyřválec 1,2 FIRE už má přes třicet let (o legendárním motoru Evropy čtěte více zde), dnes už plní novou ekonormu Euro 6 a stále patří k nejlepším maloobjemovým motorům vůbec. Z nízkých otáček je ho třeba popohnat, ale v těch vysokých má stále šťávu a dokáže předvést i určitou gradaci výkonu. Svižná jízda a městské poskakování znamenaly sedmilitrovou spotřebu, zkušenost říká, že 5,5 litru je dosažitelných.

Přeplňovaný dvouválec Twinair 0,9 litru je říznější, ale taky žíznivější. Trochu se podařilo vyhladit jeho motorkovou charakteristiku, dnes už se s ním dá trochu fungovat i pod dvěma tisíci otáček. Jde měkčeji než dříve, má méně hrubý projev a už se tolik netřese, možná spíš díky úpravám na autě (vylepšilo se odhlučnění) než na samotném motoru. Díky vyššímu výkonu a šestistupnové převodovce (u silnější verze) je dvouválec oproti čtyřválci mrštnější, ale výrazně lepší pocit z něj řidič nemá.

Fiat 500

Standardem pro pětistovku je pětistupňový manuál, za příplatek bude automatická převodovka. Je to klasika malých aut, kde řazení obstarává speciální mechanismus. Těmto robotizovaným převodovkám je vlastní cukavost a váhavost. Na první svezení nenadchne ani v 500. Po patnácti kilometrech si však na její projev zvyknete a naučíte se s ní pracovat, bohužel je však stále použitelnější při okreskovém a dálničním ježdění než při poskakování městem. Pochvalu zaslouží za to, že umí nechat auto brzdit motorem, při jízdě z kopce s nohou z plynu si podřazuje.

S faceliftem pětistovka rozšiřuje už tak rozsáhlé možnosti personalizace. Dvoubarevné lakování třeba může dostat v horní části karoserie speciální texturu. Uvedení na trh je naplánované na září a ceny se moc nebudou lišit od těch dosavadních. Starý ceník startoval na 280 tisících, ten nový o devět tisíc výš. Podle Janky Konečné z českého zastoupení značky už se dá vylepšená pětistovka objednávat.

Pětistovkismus se narodil 4. července

První Fiat 500 se představil 4. července 1957, jeho nástupce 4. července 2007 a občerstvené provedení dalších osm let poté. Italové mají celý cirkus kolem zvládnutý skvěle. A z 500 se jim podařilo udělat kult, něco jako iPhone. Taky není nejlepší, ale všichni ho znají a jen málokomu se nelíbí.

Prodává se ve stovce zemí světa, v USA je ke koupi jako jediný aktuální fiat. Patří k nejúspěšnějším malým autům a jeho prodeje stále rostou, v domovské Itálii patří mezi nejprodávanější auta vůbec.

Fiat 500

Z pětistovky je dnes noblesní zboží, vždyť 60 procent zákazníků volí nejvybavenější a nejdražší verzi. Není ale zas tak nóbl a drahá, aby byla nedosažitelná jako Mini. Fiat 500 popírá také axiom o rychlé ztrátě hodnoty italských aut. Za osm let nikdy nezlevnil, ale ani výrazně nezdražil, ale hlavně si neuvěřitelně drží cenu. Koupit ojetou pětistovku pod sto tisíc je téměř nemožné, to je na osmileté auto s cenovkou tři sta tisíc skvělý výsledek. 

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...