I Evropa má legendární motory. Fiat FIRE slaví 30 let

aktualizováno 
S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA, ale i Evropa má své hrdiny. Pravda, mnohdy jsou nenápadnější, oproti americkým šesti a osmiválcům jsou to motory mnohem skromnější. Letos slaví 30 let od svého vzniku italská legenda FIRE. Motor přežil i nástup přísných ekonorem a stále jej najdeme pod kapotou celé řady fiatů a nově také chryslerů.

Fiat Fire 1.4 16v | foto: Fiat

V březnu roku 1985 se poprvé objevil motor řady FIRE v sériovém automobilu. Zažil premiéru ve zbrusu nové Lancii Y10. Značka Lancia v průběhu své historie přinášela řadu technických inovací a tak premiéra zbrusu nového agregátu koncernu Fiat ve voze této značky byla do jisté míry symbolická. Motory FIRE se pak staly stěžejní součástí nabídky italské značky.

Fotogalerie

Po malé Lancii Y10 se motor FIRE objevil také ve Fiatu Panda a v celé řadě dalších modelů. Uno, Tipo, Punto, v podstatě každý osobní Fiat od roku 86 mohl mít pod kapotou motor FIRE. A platí to i o aktuální nabídce značky. Motory této řady totiž najdeme v modelech Panda, 500, Punto, Linea, Bravo nebo třeba i v modelu 500L. V rámci aliance s Chryslerem se varianty agregátu objevily třeba také v modelech Dodge Dart nebo novém SUV Jeep Renegade. Pravda, oproti původnímu agregátu z poloviny osmdesátých let je to už o dost jiný motor.

Vývoj motoru probíhal ve spolupráci s koncernem PSA na základě smlouvy z roku 1980. Při vývoji nového čtyřválce byly ve výrazné míře využity počítače, což nebylo v té době obvyklé. Zároveň se už plánovalo, že i výroba bude v podstatě počítačově řízená, agregáty měly vznikat na robotizované lince. Tento přístup se promítl i do názvu motoru. FIRE je totiž zkratka, znamená Fully Integrated Robotized Engine. Pro výrobu motoru vznikla zbrusu nová továrna v Termoli.

Z vývoje vzešel jako první agregát FIRE 1000 s objemem 999 kubických centimetrů. Osmiventilový čtyřválec měl relativně jednoduchou konstrukci s OHC rozvody a původně ještě karburátorem. Ve své době disponoval motor hodně solidním výkonem 33 kW, nešlo však o kdovíjaké rekordy. Předchůdce Fiat 903 totiž měl stejný výkon, rozdíl byl ale ve značně vyšším točivém momentu – 80,4 Nm namísto 67 Nm. Konstrukce byla poměrně robustní a tak se motor stal brzy velmi oblíbeným nejen pro své dobré dynamické parametry, ale také pro svou spolehlivost.

Přitom některé parametry motoru ve své době opravdu udivovaly. Díky návrhu metodou konečných prvků měl blok motoru tloušťku stěn pouhé 4 mm, ačkoli byl blok z litiny, vážil jen 18 kilogramů. Hmotnost celého motoru pak byla jen 69 kilogramů. Lehčí byl podle dobové literatury jen stejně objemný tříválec Suzuki, ten na váze ukázal 63 kilogramů. Vývojářům se podařilo oproti předchozí řadě OHV motorů výrazně snížit počet dílů, což se mimo jiné podepsalo i na spolehlivosti. Původní litrový agregát sestával ze 273 dílů.

Díky tomuto spolehlivému a solidnímu technickému základu přežil motor FIRE v různých provedeních až dodnes. V době downsizingu se vlastně nemusel moc přizpůsobovat, vždy šlo o malý motor. Stačilo tedy jen přidat stále oblíbenější přeplňování. Mimochodem s přeplňováním se experimentovalo už při vývoji původního agregátu, litrový testovací motor s turbem měl výkon 58 kW. Vývojáři Fiatu motor stavěli tak, aby bylo snadné jen předělat na provoz na bezolovnaté palivo.

Kromě litrového provedení existoval motor Fire později v menší variantě 0,8 litru (769 kubických centimetrů). Většina agregátů FIRE má osmiventilové rozvody, poprvé se šestnáctiventilová hlava objevila v roce 1998 v Brazílii. Šestnáct ventilů mají i dnešní moderní čtrnáctistovky FIRE. Výkonnější verzí bylo provedení 1,1 litru (1 108 ccm). Velmi známé je pak provedení 1 242 ccm, které se montuje do řady modelů Fiat dodnes. Vzniklo v roce 1993 a v provedení se sekvenčním vícebodovým vstřikováním paliva a proměnným časováním ventilů (inovace zavedené v roce 2007) si jej můžete objednat v modelech Panda, Punto a 500. V Pandě dokonce tento agregát splňuje i nejnovější normu Euro 6, což znamená, že i přes nástup přeplňovaných motorů se FIRE ve své klasické verzi do důchodu nechystá.

Ale i u motoru FIRE na přeplňování došlo. Od roku 2003 se vyrábí největší varianta motoru s objemem 1 368 ccm. Osmiventilové provedení bylo v roce 2006 doplněno šestnáctiventilovým. Pak už vlastně přišlo na řadu přeplňování. V roce 2006 se objevil první motor T-Jet. Od roku 2009 tak vzniká prozatím nejmladší provedení agregátů FIRE – čtrnáctistovka s MultiAir má 16 ventilů a je k dispozici v provedení s i bez přeplňování. I tyto agregáty umí plnit normu Euro 6.

V současnosti tak lze u Fiatu motor FIRE stále objednat v nečekané šíři variant – od verze 1.2, přes nepřeplňovanou 1.4 (s osmi nebo 16 ventily) až po provedení 1.4 T-Jet nebo 1.4 MultiAir a Turbo MultiAir. Výkon sahá od 69 koní u nejmenšího provedení až po 140 koní u přeplňované MultiAir verze. Motor T-Jet, ale i nepřeplňovaná provedení 1,2 a 1,4 litru můžete mít třeba ve verzi pro pohon na LPG, což jen dokazuje univerzálnost agregátů. Čtrnáctistovka bez přeplňování umí i CNG.

Univerzálnost dokazují i další aplikace motorů. Najdeme je třeba pod kapotou modelů Alfa Romeo MiTo či Giulietta a nejnověji v již zmiňovaných typech koncernu Chrysler. Čtyřválce letité konstrukce zůstávají stále v kurzu a kdo ví, jak dlouho tu s námi ještě budou.

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz