Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

  8:16
Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla jen německý Mercedes-Benz a dvojice francouzských firem Peugeot a Renault. Fabbrica Italiana Automobili Torino, neboli Italská automobilová továrna v Turíně, vznikla 11. července 1899.
Část 1/5

Během její dlouhé historie v ní vždy patřilo hlavní slovo rodině Agnelliů. A to platí i dnes, kdy je součástí skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Turínský výrobce byl nejprve jen jednou z mnoha firem, které se snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se ale stal největší italskou automobilkou. Ve 20. letech pak Fiat poprvé ukázal, v čem je jeho síla. V roce 1925 představil model 509 s motorem o obsahu necelého litru, kterého se během čtyř let vyrobilo na 90 tisíc. Skutečná revoluce ale přišla v roce 1936, když se na silnicích v Itálii a brzy i v dalších evropských zemí objevil maličký Fiat 500 Topolino.

Toto dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek pojmenovaných podle italského označení myšáka Mickeyho. Podobně dlouhověké byly i další malé fiaty – ať už druhá generace pětistovky vyráběná mezi lety 1957 a 1977 (vyrobilo se jich přes 3,5 milionu) nebo poněkud větší Fiat 600. Ten se poprvé představil v roce 1955 a v rodné Itálii sjížděl z výrobních pásů patnáct let.

„Šestistovka“ ale vznikala i v Argentině, Španělsku, Německu či Jugoslávii – právě tam pod označením Zastava 850 vyrobili v roce 1985 poslední. S výrobou svých modelů v zahraničí má Fiat má vůbec bohaté zkušenosti, už na začátku 20. století se vyráběly jeho vozy například v USA, mezi válkami montovali modely Fiat 508 a 514 také v pražské továrně Walter. Na přelomu 60. a 70. let pomáhala italská továrna stavět na kola také Sovětský svaz, kde vybudovala VAZ, výrobce vozů Lada.

První lady vznikly na základě Fiatu 124, prvního turínského auta, které získalo prestižní titul evropského Auta roku. Po čtyřdveřovém sedanu ocenili motorističtí novináři na starém kontinentě ještě osm fiatů, což automobilku řadí do čela pomyslného žebříčku. Mezi oceněnými vozy byly hlavně malé automobily, ať už Fiat 127 (1972), Fiat Uno (1984) a jeho nástupce Punto (1995) nebo nová „pětistovka“ (2008), postavená na základě také oceněné druhé generace Pandy (2004).

Právě obrácení pozornosti zpět k malým vozům znamenal pro Fiat za začátku 21. století záchranu doslova na poslední chvíli. Během 90. let se totiž automobilka dostala do hluboké krize a z miliardových dluhů se chtěla dostat mimo jiné s pomocí amerického koncernu General Motors. Ten ale v roce 2005 zaplatil dvě miliardy dolarů, jen aby nemusel koupit automobilovou divizi Fiatu. Automobilka pak pod vedením nového managementu v čele s loni zesnulým Sergiem Marchionnem nakonec přestála nejhorší.

Známka vydaní ke 120 letům Fiatu vydaná italskou poštou

Vedle poměrně úspěšných modelů jako byly Grande Punto (2005) nebo Bravo druhé generace (2007) pak v roce 2008 představila reinkarnaci legendární „pětistovky“, která se stala základním kamenem dnešní nabídky Fiatu. Kromě dvoudveřové městské stylovky, která existuje i jako elektromobil, dostaly podobnou usměvavou tvář také další typy, které dnes turínská automobilka nabízí. Fiat 500L vyráběný v Srbsku nebo SUV Fiat 500X, který sdílí technický základ s vozem Jeep Renegade.

Americká značka je – podobně jako Chrysler nebo Dodge – totiž sesterskou automobilkou turínského výrobce v rámci FCA. Skupina se začala rodit v roce 2009, kdy Chrysler za asistence americké vlády prošel bankrotovým režimem. Fiat tehdy získal kontrolu nad jeho vedením a pětinový podíl, který časem zvýšil. Skupina FCA oficiálně vznikla v roce 2014 a dnes je je sedmým největším výrobcem na světě. A nedávno představila plány na spojení s Renaultem, díky čemuž by vznikla světová trojka.

Fiatu se v ČR daří v prodeji dodávek

V osobních autech zaostává

Fiatu se v tuzemsku v posledních letech daří hlavně v prodeji užitkových vozů, na trhu osobních aut zaostává. Zatímco na trhu dodávek automobilce v pololetí patřilo třetí místo, mezi značkami osobních aut byla až na 22. příčce. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Prodej užitkových aut v pololetí klesl o jedno procento na 1207 aut, což znamená třetí příčku na trhu za Volkswagenem a Peugeotem. Nejprodávanějším modelem je Ducato s třípětinovým podílem.

V kategorii osobních vozů Fiat zaznamenal propad o 14 procent na 965 nových aut. Nejprodávanější bylo Tipo, které si pořídilo 429 zákazníků. Zhruba dvojnásobný počet ojetých fiatů se do Česka dostal individuálním dovozem.

Příznivci historie značky se v tuzemsku soustřeďují na ikonické modely 500 a 600 z 50. až 70. let nebo Fiat 128. V současnosti je v tuzemsku registrováno kolem 1500 původních fiatů 500 a zhruba dvojnásobný počet šestistovek.

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Outlander chytá rychlík. A drží se hesla, že co funguje, to se nemění

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Podívejte se na automobilové perly z Česka, jak pádí Monakem

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Hospodářská komora řeší, co bude s českým autoprůmyslem

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie. O...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

13. května 2025,  aktualizováno 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.