Úterý 28. září 2021, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. září 2021 Den české státnosti

Dobrá ojetina za rozumné peníze: praktický kombík Fiat Stilo

Tohle auto jako by nenavrhovali Italové, emoce tehdy potlačili a zapojili logické uvažování. A vymysleli praktické auto, které je navíc bytelné a až na drobnosti se nekazí, i když lidová slovesnost říká o italských autech něco jiného. Fiat Stilo je opomíjený tip na dobrou ojetinu za rozumné peníze.

V autobazaru Auto ESA jsme objevili zachovalé stilo s úpravou na ruční ovládání. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

To si tehdy v Itálii usmysleli, že postaví německé auto. Chtěli se totiž opřít do německé konkurence - volkswagenů, opelů nebo fordů. V podstatě se jim to podařilo, zákazníkům se to ale vysvětlit moc nepodařilo. Prodejně bylo stilo propadák.

Model začal Fiat vyrábět v roce 2001, poslední vyjely v roce 2007. Italští designéři při jeho tvarování vsadili na robustní vzhled.

Dali mu strohé tvary a přísný pohled úzkých světel. Namalovali ho společně s konstruktéry úplně nanovo, na čistém papíře, utratili za to tehdy obrovské peníze. A postavili pevné, robustní auto, které ale díru do světa neudělalo. A tak si dnes vybíráte v nejnižších cenových kategoriích mezi slušnými auty, o která vyznavači mainstreamu nezavadí.

A to je obrovská výhoda stila při lovu ojetin. Nezájem srazil ceny dolů tak, že už se ani těm nejdrzejším lumpům nechce stáčet tachometr. Nikdy nevysvětlená příšerná image značky z fiatů dělá ležák i mezi zloději. A soused vás po chytrostech odposlechnutých v hospodě spíš polituje. Ať si mudruje.

Fiat Stilo

Stilo Multiwagon, jak se kombík nazývá, je přitom ohromně praktický. Třídveřové provedení vypadá dodnes dobře, i když dost neitalsky, pravda pětidvéřový hatchback je co se vzhledu týče katastrofa. To kombík nesoucí označení multiwagon je mnohem pohlednější.

Po stránce vzhledu čekáme možná od italského auta víc, na druhou stranu design docela slušně odolává času. A na „německé“ auto to rozhodně špatné není.

Pětidveřová provedení uměla mít posuvnou zadní lavici a seženete i provedení s prosklenou střechou, která se dá otevírat. Ve výbavě tehdy překvapovaly xenonové světlomety, navigace, bezklíčkové odemykání nebo automatické stěrače, to se psal rok 2001. A dokonce adaptivní tempomat, který s pomocí radaru udržuje odstup od předjedoucího auta.

Ten radar by vás ale měl varovat. V cenové kategorii stil - ta nejdražší se prodávají za nějakých sto tisíc, nejlevnější za pětatřicet - je lepší se držet při zemi a ctít zásadu: co v autě není, nemůže se rozbít.

Fotogalerie

Na technickém gruntu stila se nic podstatného nekazí. Rez nezná, to spíš duchy v elektroinstalaci. Občas zastávkuje klimatizace, hlavně u benzinových 1,2 a 1,4. Mikrospínač v madle na víku kufru kombíku se vymačká stejně jako u většího Fiatu Croma. Buď ho koupíte draze ve Fiatu, anebo tam s pomocí elektrikáře dostanete spínač z rozebrané počítačové myši. Stejně jako u cromy také zlobí pojistková skříňka uchycena přímo na pólu baterky, která bývá původcem většiny závad elektroinstalace. Na stav akumulátoru dávejte pozor, stila jsou na to hodně náchylná. Hodně much se vychytá právě její výměnou.

Některým kusům často praskají žárovky, jejich výměna je občas dost náročná.

Speciální závadou kousků z počátků výroby je zas stávkující čidlo v sedadle spolujezdce hlásící airbagu obsazení sedačky. Je tam krátký kabel, takže se v mezní poloze rozpojuje konektor. Časté bývají závady centrálního zamykání.

Stilo podle odborníka z bazaru

Mezi nejčastější závady, se kterými se tento model potýkal, patří především problémy s konstrukčním řešením řízení, které se vyskytují především u vozů vyrobených do roku 2003. Při nákupu ojetého vozu se proto zaměřte na výrazně sjeté pneumatiky na přední nápravě, které mohou signalizovat tento problém, případně častější problémy s geometrii.  

Nezřídka se u Fiatu Stilo objevují problémy s palubní elektronikou a centrálním zamykáním vozu. Pozornost je rovněž třeba věnovat netěsnostem motoru a palivového potrubí. Obecně patří Fiat Stilo dle stupnice TÜV Reportu k průměrně spolehlivým vozům. Vzhledem k příznivým cenám v autobazarech může být koupě Fiatu Stilo v dobrém technickém stavu správnou volbou. 

Patrik Spurný, Auto ESA

Klasickou závadou stila jsou odcházející táhla stabilizátoru na přední nápravě, známé „kosti“. Poznáte je podle bouchání od předních kol při pomalejší jízdě v zatáčkách. Výměnu zvládne i jen trochu zručnější uživatel a stojí to pár stovek. Nacvičit to šlo třeba na fabii první generace, která měla stejnou nemoc.

Problémy bývají se zatuhávající ruční brzdou. 

Ta prosklená otevírací střecha tvořená panely, které elektromotorky seskládaly s pomocí táhel přes sebe jako žaluzii, je skvělá frajeřina, ale když se to pokazí - a že se to stává často - je to taky skvělý výdělek pro servismana. Když začne střechou do stila zatékat, jsou ucpané odvodňovací kanálky.

Rádio je ve velkém modulu na středovém panelu, ty nejvýkonnější provedení audia mohly mít 260 wattů a navigaci doplněnou o telematické služby. Když se ale rádio rozbije, obyčejné z výprodeje v elektrosupermarketu tam nepůjde.

Páčky stěračů a blinkrů jsou moc daleko od volantu, kdo má krátké prsty, špatně na ně dosáhne. A taky se časem ochodí, takže nedrží aretace blinkrů, to se pak musí celý modul vyměnit.

Velká a praktická kabina

Ve stilu se sedí vysoko, je to tak napůl cesty k MPVčku (třídveřové provedení, které je o 9,5 centimetru nižší, má sedadla o pět centimetrů níž), do auta se tedy dobře nastupuje a lehce usazují děti do dětských sedaček. Zadní dveře by se ale mohly otevírat ve větším úhlu. Z auta je velmi dobrý výhled. ty krabicovité pravidelné tvary taky pomůžou při parkování, máte slušný přehled, kde auto končí. K tomu ale moc nepasují malá zpětná zrcátka.

Interiér je hezky velký a vzdušný. Došlo i na vychytávky, líbí se dvě schránky před spolujezdcem, nebo třeba na zádech opěradla spolujezdce stoleček pro caparta na zadním místě. A sklopné opěradlo spolujezdce, třeba když chcete převést matraci.

Fiat Stilo
Fiat Stilo

Kombík okouzlí úžasně nízkým prahem a podlahou kufru. Velký je dost, má zcela pravidelné tvary a 510litrový objem.

Lepší kombíková provedení od těch chudších poznáte podle plastového panelu na spodní hraně víka kufru, které navazuje na nárazník. Nějakou speciální funkci to nemá, jestli to vypadá líp, je otázka.

Motory se vybírají dobře

Výběr motorů je u stila v podstatě radost. U ojetin se většinou nabídka probírá na ty nejspolehlivější, nebo nejméně problematické jednotky. U hranatého fiatu můžete vybrat skoro jakýkoliv, úplný průšvih není žádný motor.

Dieselová JTD jsou sázkou na jistotu pro ty, kdo potřebují nakroutit velké porce kilometrů. Jako v ostatních autech se turbodiesely objevovaly v osmi i šestnáctiventilovém provedení. Nejslabší mělo 80 koní, nejsilnější skoro dvakrát tolik (150 k). Diesely jsou robustní a pružné. Šestnáctiventil má hydraulické vymezování ventilových vůlí, s osmiventilem musíte k odborníkům.

Fiat Stilo

Skoro se nedá šlápnout vedle mezi benziňáky. O exotickém pětiválci 2,4 s robotizovanou převodovkou nikdo rozumný stejně uvažovat nebude, když už se takový labužník najde, žádná velká past na něj nečeká. 

Základní benzinová jedna dvojka na městské poskakování stačí, ve třídveřáku se jí nebojte. Dynamiku zachraňuje chytře nakrátko poskládaná šestistupňová převodovka. To samé platí pro jedna-čtyřku, která má výkon 70 kilowattů a ráda vyšší otáčky. Ta je považována za asi nejlepší motor pro stilo.

Větší jedna-šestka podle znalců nejede o tolik líp. Má jen pětistupňovou převodovku a navíc v roce 2005 nahradila spolehlivý motor od Fiatu jednotka od Opelu, která už je méně robustní. Projevuje se to i na cenách ojetin: 1,4 bývají dražší než 1,6.

Šestikvalt spojený s 1,4 točí na šestku na dálnici ve sto třiceti už 3,5 tisíce otáček. Na ostré předjíždění to není, ale na dálnici i na šestku udržíte stočtyřicítku, v kopci řadíte za pět a na stošedesátku při cestě přes Německo na dost dlouhé rovince rozdovádíte stilo taky. Rozumný jezdec se dostane se spotřebou pod sedm litrů.

Benzinová osmnáctistovka jede líp, ale taky už to stojí trochu víc péče. Je to největší potížista, občas žere olej a umí se i zadřít. Zazlobit umí také systém variabilního časování ventilů.

Fiat Stilo

Jízdně stilo zrovna uhrančivé není, je to spíš pro nenáročné jezdce. Podvozek je tvrdší. Řízení zas odtažitě měkké, funkci city, na které dodnes trvají fiaty pro snadné parkování, nepoužije snad nikdo. K řízení ještě jedno varování: Elektrický posilovač stila se umí hádat s přední nápravou při seřízení geometrie, nastavit se musí ve specializovaném servisu. Někteří majitelé si stěžují na trochu kostrbaté řazení, našemu kousku z Auto ESA šla hůř řadit pětka, možná to ale bylo kvůli namontovanému zámku řadící páky.

Na frajeření stilo není. Je chytře a dobře postavené a stojí o dost míň než Ford Focus, který je s benzinovou šestnáctistovkou sázkou na jistotu české rodiny shánějící dobré auto za rozumné peníze. Ten jezdí určitě líp, ale v těchto cenových relacích mají kupující žebříček hodnot srovnaný trochu jinak a stilo do toho obdivuhodně pasuje. A těch patnáct dvacet tisíc, o kterých je stilo oproti focusu levnějších, se hodí na servis, který stejně musíte každému autu po koupi dopřát.

  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Mustang není jen legendární Eleanor. Houpavý divoch je esencí Ameriky

Premium Je to jedno z nejdůležitějších aut dějin amerického automobilismu. Dostal se přes oceán a vetřel se do snů motoristů po...

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...