Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stilo: ne moc spolehlivá, ale příjemná popelka. Navíc za dobré peníze

Fiat Stilo nemá zrovna nejlepší pověst, ani jeho spolehlivost není ohromující. Je však za dobré peníze, což mnohé nevýhody smazává.
Fiat Stilo

Fiat Stilo | foto: Fiat

Tři roky starý fiat nižší střední třídy je přesně tím autem, kvůli nimž se vyplatí uvažovat o pořízení ojetého místo nového vozu.

Za 229 tisíc korun totiž nekoupíte ani novou fabii v minimální výbavě; v autobazaru však za ně dostanete zánovní a prostorný vůz vyšší třídy se plnou elektrickou výbavou, šesti airbagy, klimatizací, solidně velkým kufrem - a pravda, trochu horší pověstí. My jsme však během testu byli s autem až na drobnosti spokojeni.

Vůz, který jsme si vybrali, měl najeto pouhých 48 tisíc kilometrů a díky pravidelnému servisu (doloženém knížkou) byl téměř jako nový zvenčí i uvnitř.

Stilu vytýkali kritici už od počátku výroby (2002) nudný a usedlý vzhled, což ovšem prakticky založenému člověku nebude vadit. Stejně jako kufr o velikosti 370 litrů (o malinko menší než Ford Focus, stejný jako Opel Astra); oblíbenější kombi verze s názvem Multiwagon má 510 litrů.

O výborné výbavě už byla řeč, doplnit lze ještě zabudovaný audiosystém s výtečným zvukem, bohužel jen s kazetovou mechanikou. Usedlý vzhled se ovšem netýká sympatického interiéru v kombinaci světlých a tmavých plastů a okrových sedadel, což působí velmi svěže.

Jezdí dobře, řídí se hůř
Jízdní vlastnosti stila nejsou vůbec špatné, díky trochu tvrdšímu, ale ne nepohodlnému odpružení se cítí jistě i na trati plné zatáček.

Hodně vadí jen řízení, které je kvůli elektrickému posilovači nepřesné - razantnější jízda vyžaduje trochu tréninku, abyste si byli jisti, kam vlastně přední kola jedou. Na dálnici se stilo cítí dobře, motor o objemu pouhých 1.4 litru má výkon 70 kilowattů, což poskytuje solidní dynamiku.

I při 160 kilometrech v hodině na německé dálnici proniká dovnitř hluk jen omezeně, určitě méně než třeba ve zmíněné astře. K tomu jistě přispěla i šestistupňová převodovka, která umožňovala motor na dálnici moc nevytáčet. Ocenili jsme i jemné a přesné řazení.

Pohodu uvnitř nekazilo u testovaného vozu ani nadměrné vrzání v interiéru, všude totiž byly použity měkčené plasty. Také sedadla nám přišla vcelku povedená, mají dostatečně dlouhý sedák (téměř až pod kolena) a slušnou boční oporu. Vadil však otvor mezi opěradlem a sedákem, jímž táhne na záda v oblasti ledvin, což mnoha lidem nemusí dělat dobře. Místa je uvnitř dost, nechybí ani cestujícím na zadních sedadlech.

Co vadilo? Malá zrcátka
Kromě této zvláštnosti máme k fiatu největší výhradu ohledně miniaturních zpětných zrcátek, v nichž toho moc neuvidíte, a vadil nám i příliš strmý sklon opěrné plochy pro "spojkovou" nohu řidiče.

Z praktického hlediska nám chybělo místo na plastovou láhev s pitím ve dveřích, jinak je ale odkládacích prostor ve stilu poměrně hodně, počínaje dvěma schránkami před spolujezdcem a konče přihrádkou na doklady nad vnitřním zpětným zrcátkem.

Nemůžeme ještě nezmínit pro mnohé snad drobnost, jež nám ale vadila velmi: nepřehledný tachometr, na němž se chaoticky střídají kostky a čárky, a povolené rychlosti 50, 90, 130 nejsou vůbec vyznačeny. To ovšem trápí i spoustu konkurentů, ovšem ne v tak vyhrocené podobě.

Spolehlivost a bezpečnost
Vážných výhrad jsme tedy ke stilu neměli, naopak, docela se nám líbilo. Důvod ke stížnostem nemůže mít nikdo ani po zjištění, že Stilo získalo v roce 2005 čtyři hvězdičky z pěti v bariérových testech EuroNCAP - mimochodem se stejným počtem bodů jako Škoda Octavia II.

Horší je to už se spolehlivostí: v letošním žebříčku TÜV má Stilo neslavnou 98. příčku ze 113 zkoumaných automobilů, čímž se ocitá ve společnosti Peugeotu 307 či Renaultu Kangoo (konkurenční Citroen Xsara 31., Opel Astra 41., Škoda Octavia 52., Renault Mégane 56.).

Nedobré vysvědčení dali italskému vozu i technici německého autoklubu ADAC, kteří ho na základě počtu výjezdů "žlutých andělů" označili za nejhorší stroj mezi 16 konkurenty v nižší střední třídě. Na vině byla především stávkující elektronika.

FIAT STILO
motor: 1.4i, 71 kW
rok výroby: 2003
najeto: 48 000 km
cena: 229 000 Kč
Klady
jízdní komfort, prostornost, příznivá cena ojetin, výběr provedení a výbava
Zápory
rychlý pokles ceny v čase, nedotažené dílenské zpracování, poruchový automat Selespeed, vyšší spotřeba paliva u motoru 1.8i a nedostatečný výkon u 1.2i
Servisní rady

Motor 1.4i má rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož výměna je výrobcem předepsána po 120 000 km nebo 3 letech; technici Fiatu však doporučují 100 000 km nebo 3 roky. Výměna včetně materiálu a práce stojí 6700 Kč.

Výměna oleje je předepsána po 20 000 km nebo 1 roce, malá prohlídka s výměnou oleje stojí 3 500 Kč. Hodina práce ve značkovém servisu: 700 Kč vč. DPH

Náhradní díly
přední nárazník 6508
přední blatník 3500
př. světlomet 4261
brzd. destičky 2684
brzd. kotouče 3165
zad. díl výfuku 4570
zadní blatník (celý bok) 8080
Ceny v Kč s DPH

Pohled experta

Fiat Stilo se netěší takovému zájmu jako většina jeho konkurentů. Proto vykupujeme jen mimořádně zachovalé exempláře s málo najetými kilometry. Nejlépe se prodává provedení Multiwagon, tedy kombi, ve spojení s úsporným turbodieselem. Ke kladům Stila patří komfortní odpružení, kvalitní materiály použité v interiéru a u kombi také objemný zavazadelník. Menší zájem o ojetá stila ovlivňuje jejich cenu, která klesá rychleji, což bude příznivá zpráva pro zájemce o koupi, nikoliv však pro majitele. Průměrná cena pro ročník 2004 v našich autocentrech je 219 tisíc Kč.

K častým závadám patří například vrzání palubní desky, hlučnost přední nápravy nebo netěsnící čerpadla turbodieselů. Vyskytuje se i vůle v řízení, respektive v čepech jeho spojovacích tyčí. Setkat se můžete také s automobily, jimž se mlží světlomety kvůli zatékání vody. Často také zlobí nastavení ovládání sklonu světlometů, centrální zamykání a imobilizéry.

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Každý pátý člověk na planetě řeší neplodnost. V Čechách to může být i 15 %
Každý pátý člověk na planetě řeší neplodnost. V Čechách to může být i 15 %

O někoho se opřít a nebýt v tom sama… To byl hlavní impuls, proč Anna Sedláková a Karolína Krejčová založily projekt Indiánky. Obě dvě slyšely ve...

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...