Neděle 2. října 2022, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 2. října 2022 Olívie, Oliver

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

  10:38
Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu. Mercedes-Benz totiž představil model W114/W115. Prodaly se ho takřka dva miliony a jezdil s ním i pivovarnický dělník Václav Havel.

Mercedes Benz 240D 3.0 | foto: Mercedes Benz

Okupace Československa spřátelenými zeměmi, vzpoury mládeže ve Francii či Německu, taková byla toho roku evropská politická scéna. A do toho vstoupila stuttgartská automobilová novinka, kterou lze s odstupem času nazvat dávným předchůdcem třídy E.

Začala se rodit v roce 1961 a do vínku dostala jednoznačný úkol – luxusní řada W108/109 potřebuje lidovější a kompaktnější variantu. Bylo nutné připravit zcela novou platformu, která by si poradila se samonosnou karoserií a moderním řešením podvozku. Přitom důraz byl i na vnitřní prostornost a bezpečnost posádky.

Pro tým, jenž vedl hlavní inženýr společnosti Daimler-Benz AG Fritz Nallinger, to nebylo zrovna lehké zadání, neměli nač navazovat. Design měl na starosti Friedrich Geiger, který vyzval ke spolupráci Paula Bracqa (později přešel k BMW a Peugeotu a má na svědomí i podobu rychlovlaku TGV), technikou se zabýval Karl Wilfert.

Geiger nakreslil první skicu. Vyznával jednoduché a přitom elegantní linie, protože tvrdil, že právě nekomplikovanost je základem nadčasovosti. Postupně se tvary usazovaly do konečné podoby, v roce 1964 už bylo celkem zřejmé, jak bude nový model střední třídy (na délku se blížil 4,7 metru) vypadat. Stále ještě chybělo to podstatné – jaká bude přední část. Původně se počítalo s tím, že menší čtyřválce (W115) se budou lišit zpracováním od šestiválců (W114), nakonec tato koncepce neprošla.

Nové technologie

Dílo se podařilo, už při veřejné premiéře na ženevském autosalonu v roce 1968 vzbudil nový model velký zájem. Renomovaný motoristický magazín Auto Motor und Sport se hned pustil do testování a poznatky shrnul do vět: „Proporce novinky jsou mnohem vyváženější a automobil je přehledný, takže s ním není problém zaparkovat ani v přecpaných středoevropských metropolích. Dnes se každá automobilka chlubí ve svých vozech bezpečnostní výbavou, Mercedesu W114/115 však může veškerá konkurence v tomto ohledu jen závidět, nikdo na něj nemá. Automobil je vyroben z kvalitních materiálů a nenajdete v něm nic, co by vypadalo levně.“

Experti ocenili i jízdní vlastnosti a vyzdvihovali konstrukci zadní úhlové nápravy s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem. Mimochodem, až v 90. letech ji postupně nahrazovalo víceprvkové řešení.

Pod kapotou

  • Zprvu se o pohon staraly řadové benzinové šestiválce o objemu 2,3 l a výkonu 88 kW (120 k) a verze 250 o objemu 2,5 l a výkonu 96 kW (130 k). K nim se řadil šestiválec 2,8 l pro variantu 250 (2.8) o výkonu 103 kW (140 k). Zážehové čtyřválce měly objem 2,0 l (verze 200, výkon 70 kW/95 k) a 2,2 l (verze 220, výkon 77 kW/105 k), vznětové motory se čtyřmi válci dávaly z objemu 2,0 l ve verzi 200D 40 kW (54 k) a z objemu 2,2 l ve verzi 220D 44 kW (60 k).
  • Kupé 250CE dostalo jako první sériově vyráběný mercedes vstřikování paliva značky Bosch, motor 2,5 l s ním dosahoval výkonu 150 k. V roce 1972 se představil vrcholný šestiválec 2,8 l ve verzi 280, který měl výkony od 160 do 185 koní. Šestiválcové provedení 2,8 l měla i verze 250, její výkon ovšem zůstal na 96 kW (130 k).
  • V roce 1973 se představil čtyřválcový diesel 240D o výkonu 48 kW (65 k). Diesel 3,0 l ve verzi 240D 3.0, který byl uveden v srpnu 1974, se stal vůbec prvním naftovým pětiválcem v osobním sériovém autě na světě, stojí za připomenutí, že na jeho vývoji pracoval Ferdinand Piëch, někdejší vládce koncernu Volkswagen - podrobnosti čtěte zde.

Designérský tým se nezastavil pouze u sedanu, vypracoval také návrh na dvoudveřové kupé, limuzínu s prodlouženým rozvorem a variantu kombi. Na tu se však v sériové výrobě nedostalo, protože linky byly plně vytíženy ostatními verzemi.

Prodejní úspěch vývoj nezastavil. V roce 1973 přišla modernizace, která znamenala úpravu designu exteriéru. Změna se promítla do nového nárazníku, širší a nižší masky chladiče, žebrovaných zadních světel, která se tím pádem méně špinila i odstranění trojúhelníkových ventilačních okének vpředu. A také proběhla zásadní proměna pod kapotou.

Světová premiéra

Modernizovaný model, jemuž se začalo říkat „žralok“ kvůli oválnému otvoru v předním nárazníku připomínajícím právě tlamu predátora, dostal kromě jiných pohonných jednotek také čtyřválcový diesel 240D s výkonem 48 kW (65 k), ale především pětiválcový vznětový motor s objemem tří litrů ve verzi 240D 3.0. Byl to první sériově vyráběný dieselový pětiválec v osobním autě. Dosahoval výkonu 59 kW (80 k), maximální točivý moment byl 172 Nm a vůz uměl pelášit rychlostí až 148 km/h.

Řada W114/115 se vyráběla až do prosince 1976. Linky opustilo celkem
1 919 056 exemplářů, povětšinou tříprostorové sedany včetně prodloužené varianty, kupátek bylo jen něco málo přes 67 tisíc.

Několik se jich objevilo i na silnicích mezi Aší a Košicemi, ale byly to jen jednotlivé kusy především v diplomatických službách. Zajímavostí je, že jedním z majitel byl Václav Havel, který ho zakoupil z honorářů svých divadelních her uvedených v zahraničí. Jezdil s ním do pivovaru, kde byl zaměstnaný jako pomocný dělník. To museli dohlížející soudruzi z StB koukat.

Mercedesy řady W114/115 mají velkou zásluhu na tom, že povýšily image značky až na samotný světový vrchol. Pověst byla založena na hospodárnosti, dlouhé životnosti a spolehlivosti v každodenním provozu. Chcete důkaz? V muzeu trojcípé hvězdy stojí řecký taxík 240D z roku 1976. Na tachometru má natočeno 4,6 milionu kilometrů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto dokončila poslední octavii, které chyběly výplně dveří

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dokončila poslední vůz Octavia, kterému chyběly výplně dveří po lednovém požáru...

Škoda vymýšlí, jak šetřit plynem. Zaměstnanci se bojí o práci

Zaměstnanci automobilky Škoda kvůli krizi neodpracovali v součtu miliony pracovních hodin, za které firma vyplatila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svezli jsme se na první superkoloběžce v Česku. Je to kyberpunková mašina

Elektrokoloběžka s duší kyberpunkové motorky, tak by se dal označit Segway SuperScooter GT2. Je to primárně vozítko na...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Muzeum veteránů v Nové Bystřici má na to vstoupit do dějin, míní sběratel

Premium Duchovní otec, zakladatel, hybná síla i tvář Muzea veteránů v Nové Bystřici, které je jedno z nejlepších muzeí...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...