Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Rok 1968 byl pro Mercedes přelomový. Žralok vozil do pivovaru dělníka Havla

  10:38
Osmašedesátý rok minulého století zaznamenal nejen politický var, ale také významnou změnu na automobilovém trhu. Mercedes-Benz totiž představil model W114/W115. Prodaly se ho takřka dva miliony a jezdil s ním i pivovarnický dělník Václav Havel.
Mercedes Benz 240D 3.0

Mercedes Benz 240D 3.0 | foto: Mercedes Benz

Okupace Československa spřátelenými zeměmi, vzpoury mládeže ve Francii či Německu, taková byla toho roku evropská politická scéna. A do toho vstoupila stuttgartská automobilová novinka, kterou lze s odstupem času nazvat dávným předchůdcem třídy E.

Začala se rodit v roce 1961 a do vínku dostala jednoznačný úkol – luxusní řada W108/109 potřebuje lidovější a kompaktnější variantu. Bylo nutné připravit zcela novou platformu, která by si poradila se samonosnou karoserií a moderním řešením podvozku. Přitom důraz byl i na vnitřní prostornost a bezpečnost posádky.

Pro tým, jenž vedl hlavní inženýr společnosti Daimler-Benz AG Fritz Nallinger, to nebylo zrovna lehké zadání, neměli nač navazovat. Design měl na starosti Friedrich Geiger, který vyzval ke spolupráci Paula Bracqa (později přešel k BMW a Peugeotu a má na svědomí i podobu rychlovlaku TGV), technikou se zabýval Karl Wilfert.

Geiger nakreslil první skicu. Vyznával jednoduché a přitom elegantní linie, protože tvrdil, že právě nekomplikovanost je základem nadčasovosti. Postupně se tvary usazovaly do konečné podoby, v roce 1964 už bylo celkem zřejmé, jak bude nový model střední třídy (na délku se blížil 4,7 metru) vypadat. Stále ještě chybělo to podstatné – jaká bude přední část. Původně se počítalo s tím, že menší čtyřválce (W115) se budou lišit zpracováním od šestiválců (W114), nakonec tato koncepce neprošla.

Nové technologie

Dílo se podařilo, už při veřejné premiéře na ženevském autosalonu v roce 1968 vzbudil nový model velký zájem. Renomovaný motoristický magazín Auto Motor und Sport se hned pustil do testování a poznatky shrnul do vět: „Proporce novinky jsou mnohem vyváženější a automobil je přehledný, takže s ním není problém zaparkovat ani v přecpaných středoevropských metropolích. Dnes se každá automobilka chlubí ve svých vozech bezpečnostní výbavou, Mercedesu W114/115 však může veškerá konkurence v tomto ohledu jen závidět, nikdo na něj nemá. Automobil je vyroben z kvalitních materiálů a nenajdete v něm nic, co by vypadalo levně.“

Experti ocenili i jízdní vlastnosti a vyzdvihovali konstrukci zadní úhlové nápravy s vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem. Mimochodem, až v 90. letech ji postupně nahrazovalo víceprvkové řešení.

Pod kapotou

  • Zprvu se o pohon staraly řadové benzinové šestiválce o objemu 2,3 l a výkonu 88 kW (120 k) a verze 250 o objemu 2,5 l a výkonu 96 kW (130 k). K nim se řadil šestiválec 2,8 l pro variantu 250 (2.8) o výkonu 103 kW (140 k). Zážehové čtyřválce měly objem 2,0 l (verze 200, výkon 70 kW/95 k) a 2,2 l (verze 220, výkon 77 kW/105 k), vznětové motory se čtyřmi válci dávaly z objemu 2,0 l ve verzi 200D 40 kW (54 k) a z objemu 2,2 l ve verzi 220D 44 kW (60 k).
  • Kupé 250CE dostalo jako první sériově vyráběný mercedes vstřikování paliva značky Bosch, motor 2,5 l s ním dosahoval výkonu 150 k. V roce 1972 se představil vrcholný šestiválec 2,8 l ve verzi 280, který měl výkony od 160 do 185 koní. Šestiválcové provedení 2,8 l měla i verze 250, její výkon ovšem zůstal na 96 kW (130 k).
  • V roce 1973 se představil čtyřválcový diesel 240D o výkonu 48 kW (65 k). Diesel 3,0 l ve verzi 240D 3.0, který byl uveden v srpnu 1974, se stal vůbec prvním naftovým pětiválcem v osobním sériovém autě na světě, stojí za připomenutí, že na jeho vývoji pracoval Ferdinand Piëch, někdejší vládce koncernu Volkswagen - podrobnosti čtěte zde.

Designérský tým se nezastavil pouze u sedanu, vypracoval také návrh na dvoudveřové kupé, limuzínu s prodlouženým rozvorem a variantu kombi. Na tu se však v sériové výrobě nedostalo, protože linky byly plně vytíženy ostatními verzemi.

Prodejní úspěch vývoj nezastavil. V roce 1973 přišla modernizace, která znamenala úpravu designu exteriéru. Změna se promítla do nového nárazníku, širší a nižší masky chladiče, žebrovaných zadních světel, která se tím pádem méně špinila i odstranění trojúhelníkových ventilačních okének vpředu. A také proběhla zásadní proměna pod kapotou.

Světová premiéra

Modernizovaný model, jemuž se začalo říkat „žralok“ kvůli oválnému otvoru v předním nárazníku připomínajícím právě tlamu predátora, dostal kromě jiných pohonných jednotek také čtyřválcový diesel 240D s výkonem 48 kW (65 k), ale především pětiválcový vznětový motor s objemem tří litrů ve verzi 240D 3.0. Byl to první sériově vyráběný dieselový pětiválec v osobním autě. Dosahoval výkonu 59 kW (80 k), maximální točivý moment byl 172 Nm a vůz uměl pelášit rychlostí až 148 km/h.

Řada W114/115 se vyráběla až do prosince 1976. Linky opustilo celkem
1 919 056 exemplářů, povětšinou tříprostorové sedany včetně prodloužené varianty, kupátek bylo jen něco málo přes 67 tisíc.

Několik se jich objevilo i na silnicích mezi Aší a Košicemi, ale byly to jen jednotlivé kusy především v diplomatických službách. Zajímavostí je, že jedním z majitel byl Václav Havel, který ho zakoupil z honorářů svých divadelních her uvedených v zahraničí. Jezdil s ním do pivovaru, kde byl zaměstnaný jako pomocný dělník. To museli dohlížející soudruzi z StB koukat.

Mercedesy řady W114/115 mají velkou zásluhu na tom, že povýšily image značky až na samotný světový vrchol. Pověst byla založena na hospodárnosti, dlouhé životnosti a spolehlivosti v každodenním provozu. Chcete důkaz? V muzeu trojcípé hvězdy stojí řecký taxík 240D z roku 1976. Na tachometru má natočeno 4,6 milionu kilometrů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....