Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje na někdejší řadu ML, jež se stala prvním SUV ze Stuttgartu a rýsovala moderní pojetí luxusního crossoveru.

Zcela nová generace V 167 se stává nositelem průlomových technologií a jen dva odborní novináři dostali příležitost vyzkoušet si ji v okolí texaského San Antonia. A proč v USA?

Stejně jako první ML v roce 1997, také nový Mercedes-Benz GLE totiž vzniká pro celý svět výhradně v americké továrně Tuscaloosa poblíž Vance v Alabamě (jen v letech 1999 až 2002 se pro Evropu ML vyrábělo v Rakousku u Steyeru). Od založení v roce 1995 do jejího rozvoje Daimler investoval na šest miliard dolarů a dosud zde vznikly více než dva miliony SUV, z nichž dvě třetiny byly určeny na export. V současnosti z bran této továrny vyjíždějí také vozy GLE Coupé a GLS a „céčka“ pro domácí, severoamerický trh.

Nová střída GLE není žádným „tetrisem“ sestavovaným z notoricky známých technických řešení, ale zcela novou konstrukcí. Novinka má oproti svému předchůdci o 80 mm delší rozvor náprav. Z toho těží zejména cestující na zadních sedadlech, přičemž stopový průměr otáčení se zvětšil o přijatelných 200 mm. Délka narostla o 105 mm a výška klesla o 24 mm, dílčí nárůsty lze zaznamenat ve všech místech interiéru a zavazadlového prostoru. 

Tento mercedes je oproti svému předchůdci ve všech ohledech větší, prostornější, výkonnější a plní nejnáročnější standardy pro komfort nebo emise. 

Do základní výbavy nyní patří například přístrojový štít s dvojicí displejů 12,3 palce, couvací kamera (řada konkurentů tento zdánlivě běžný prvek stále dostává jen za příplatek), elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru nebo hlavní světlomety sestavené z LED (ve dvou verzích: chytré a ještě chytřejší).

Hmotnost srovnatelně vybaveného modelu se přitom takřka nezměnila, a to ani přesto, že jde o větší vůz, schopný navíc vyhovět nejnovějším požadavkům evropských a severoamerických nárazových testů. Většina prvků struktury karoserie i povrchových dílů je přitom vyráběna z oceli. 

Nové GLE je tak (třeba po nové Audi A8) dalším důkazem, že důmyslná práce s ocelovými prvky různé tloušťky a pevnosti v současnosti zaručí celku vyšší tuhost (v tomto případě mezigeneračně narostla o 20 procent) při zachování dostupných výrobních nákladů než různé experimenty s kompozitními či slitinovými materiály.

Mercedes čtvrté generace třídy GLE

Za pozornost stojí například řešení čelní části přídě. Celá chladičová stěna je včetně příčky plastová. Celek je velmi lehký a má dostatečnou pevnost, není přitom součástí deformační zóny, a to ani té „prvosledové“. Tu totiž představuje série podélníků z vysokopevnostních ocelí, z nichž ty nejtužší, zatepla tvářené součásti najdeme v podlaze, horních částech sloupků A a B a příčníku mezi patami sloupků A. 

Pro nové GLE paletu tvoří vznětový čtyřválec OM 654 pro GLE 300 d (180 kW/500 N.m), vznětový šestiválec OM 656 pro GLE 350 d (200 kW/600 N.m) a 400 d (243 kW/700 N.m) a zážehový šestiválec M 256 pro GLE 450 (270 kW/500 N.m).

Jedinou možností je devítistupňová samočinná převodovka 9G-Tronic a pro Evropu i pohon všech kol, připravený hned ve třech variantách. Čtyřválce dostaly trvalé dělení mezi nápravy v poměru 50:50, u šestiválců je distribuce točivého momentu řízena elektronicky. Třetí variantou je (zřejmě vůbec poprvé v sériové produkci) kombinace variabilního dělení s redukční převodovkou. Pouze pro vybrané trhy včetně USA bude nová řada GLE k dispozici také se zážehovým čtyřválcem 2,0 l/190 kW (258 k) v kombinaci s pohonem všech, ale též pouze zadních kol.

Mercedes čtvrté generace třídy GLE
Mercedes čtvrté generace třídy GLE

To zřejmě nejzajímavější se však skrývá pod karoserií. Primární elektrický okruh totiž pracuje s napětím 48 V, což umožnilo použít také vzduchové pérování nové konstrukce. Jeho předností jsou bleskové reakce každého z kol. Základem systému označovaného E-Active Body Control je vzduchové pérování Airmatic, doplněné na každém kole tlakovým čerpadlem oleje, jenž rychle a precizně upravuje charakteristiku tlumiče. 

V režimu Offroad lze například spustit vyprošťovací proces (například uváznete-li v písku), kdy každé z kol mění své vyvěšení mezi krajními rejdy v rozmezí 120 mm a v taktu necelé sekundy. Navíc můžete měnit vyvěšení každého z kol zvlášť, zcela jednoduše, pouze tahy jezdců po středovém monitoru.

Kamera za čelním sklem sleduje povrch vozovky před vozem a úpravou vyvěšení konkrétního kola ve správný moment mu umožní až neuvěřitelně plavně překonávat jakékoli nerovnosti. V jízdním režimu Curve navíc v zatáčkách zdvihá vnější kola a snižuje kola vnitřní, takže se ve voze cítíte trochu jako na motorce a máte pocit, že každá zatáčka je najednou klopená. Celý proces je naprosto plynulý a působí přirozeným dojmem. Intenzitu náklonu lze regulovat ve třech stupních.

Zkoušeli jsme především vozy GLE 450 v americkém provedení. Od těch evropských se lišily hlavně statickými světlomety LED (tamní regulace neumožňuje měnit světelný tok, pouze přepínat mez potkávacím a dálkovým svícením) a fungujícími asistenčními systémy (musí být lokalizovány na americké dopravní značení). Palubní deska je velmi jednoduchá a na řidiče působí přívětivým a uklidňujícím dojmem. Přístrojový štít je, jak už jsme si zvykli u dříve představených mercedesů, tvořen dvojicí velkoplošných displejů (ten uprostřed je dotykový).

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.
Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Sedadla jsou pohodlná a zvýšená pozice přispívá k příjemnému výhledu kolem vozu. Také zadní sedadla jsou kompletně elektricky stavitelná (samozřejmě z typických panýlků na dveřích) a vyhřívaná. I GLE přichází s komunikačním rozhraním MBUX, představeným loni v nové generaci třídy A (W177). 

Celý multimediální systém lze v rámci MBUX ovládat touchpadem na středové konzoli, přímým dotykem na displeji nebo hlasovými pokyny, jejichž možnosti rozšiřuje „umělá inteligence“. Trvalé spojení s digitálním světem internetu je samozřejmostí a MBUX se umí učit, takže pro daný úkon není třeba použít konkrétní, pevně nastavený pokyn (např. „zvyš teplotu na 23 stupňů“), ale stačí poznamenat cokoli jiného (třeba „je mi zima“).

A dokonce umí říkat vtipy! MBUX se průběžně učí vaše pokyny, barvu hlasu i zvyky, takže teprve v tomto případě se hlasová komunikace s automobilem stává skutečně efektivním kanálem a ne pouhým těžkopádným dohadováním.

Srdcem soustavy MBUX je léty laděné hlasové ovládání LinguaTronic a pro zahájení komunikace není třeba mačkat tlačítka, ale stačí jen vyslovit pozdrav „Hey Mercedes“. Těšit se můžeme i na českou verzi, jež ovšem v námi zkoušených vozech k dispozici nebyla. Novinkou v modifikaci pro typ GLE je propracovaný systém ovládání řady funkcí gesty.

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Zmiňme ještě v širokém spektru regulovatelnou grafiku přístrojů nebo trojrozměrnou navigaci. Ta spolupracuje s kamerou za čelním sklem a když například vjíždíte do křižovatky, proměnlivé grafické symboly přímo do obrazu středového monitoru vykreslují šipky a pokyny pro případnou změnu směru jízdy. 

A když se blížíte k cíli, objevují se tam i čísla domů. Největším zážitkem z jízdy s GLE 450 je bezprecedentní pohodlí. Interiér je takřka dokonale odhlučněn jak od rázů a pazvuků z vozovky či pneumatik, tak od aerodynamického hluku. Jako optimální kompromis mezi jízdními vlastnostmi a komfortem se nám jevily ráfky s průměrem 20 palců.

SUV z dob, kdy se jim ještě tak neříkalo

První Mercedes-Benz ML (W 163) byl představen v roce 1997. Neříkali mu však ještě SUV, vždyť tato dnes stěžejní kategorie byla tehdy v plenkách, ale AAV, tedy All Activity Vehicle. O prvním „em-elu“ se zprvu uvažovalo jako o nástupci již tehdy dosti archaické třídy G, ovšem obě řady nakonec pokračují souběžně.

A navíc v průběhu dalších let došlo k razantnímu rozšíření nabídky SUV. Je to totiž vytrvale bující kategorie, jež zákazníkům dává dojem, že jsou „in“, a výrobcům možnost nabízet běžnou techniku za hromadu peněz. Mercedes-Benz tak nyní kromě následnického typu GLE a zmíněné třídy G nabízí i menši modely GLA, GLC, GLC Coupé, GLE Coupé a špičkový GLS.

Druhá generace třídy ML (W 164) nastoupila v roce 2005 a přinesla především přechod z rámového podvozku na samonosnou karoserii. Generace třetí (W 166) při svém faceliftu v roce 2015 přišla i s derivátem GLE Coupé (C 292), útočícím zejména proti BMW X6, a zároveň se její označení změnilo z „M-Klasse“ na GLE. 

Mercedes-Benz třidy M
Autoři:
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Pomocník vinaře, co maká za polovic, bez přestávek. Robot ovládaný telefonem

Sezona burčáku je v plném proudu. Od vinice po posezení u sklenky vína je ovšem dlouhá cesta. Dřinu ve vinohradu umí...

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Evropa s Británií ohrožují brexitovou dohodou autoprůmysl. Brusel na ní trvá

Evropské sdružení výrobců automobilů vyzvalo Evropskou komisi, aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...