Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s rychlostními a vytrvalostními rekordy, které překonal. Nadšení návštěvníci většinou netušili, že futuristické auto je už devět let staré. A že od konce 60. let psalo dějiny automobilismu.

Mercedes C111-II na brněnském výstavišti v roce 1978 | foto: Archiv BVV

Experimentální oranžový sporťák C111 vlastně vznikl spojením dvou projektů – vývoje Wankelova motoru, jehož licenci Mercedes koupil už v roce 1961, a ideou na produkci lehkého sportovního kupé s motorem uprostřed. To v polovině 60. let dostali designéři Giovanni Battistella a Paul Bracq do fáze funkčního prototypu pod názvem SL-X. A právě v jejich vozu se C111 inspirovala. Premiéru měl experimentální sporťák před padesáti roky.

Původně se ovšem koncept jmenoval C101. Na trubkovém rámu s bezpečnostní klecí pro posádku byla „pověšena“ laminátová karoserie. Motor byl umístěn za zády posádky, nádrže po jeho boku. Pětistupňovou převodovku dodala továrna ZF, brzdy a podvozkové komponenty pocházely ze sériových mercedesů. Po půldruhé dekádě se Mercedes vrátil k „racčím křídlům“, které proslavilo jejich kupé SLS Gullwing.

Rentgenový obrázek experimentálního vozidla C 111 v jeho prvním provedení

Rentgenový obrázek experimentálního vozidla C 111 v jeho prvním provedení

Na frankfurtském autosalonu se C101 představila už pod názvem C111. Proč? Ze stejného důvodu, proč se Porsche 911 nemohlo jmenovat 901. Označení třemi číslicemi s nulou uprostřed si nárokoval francouzský Peugeot jako svoji ochrannou známku.

Fotogalerie

Jak Mercedes k Wankelu přišel a zase jej opustil

Faktem je, že ve chvíli, kdy Mercedes představoval C111, už nadšení z „wankelu“ pomalu opadalo. Německý konstruktér Felix Wankel svým revolučním konceptem spalovacího motoru okouzlil spoustu evropských značek už na začátku 60. let, ostatně celý vývoj táhla značka NSU. Ta Wankelovi, který si po válce prošel kvůli spolupráci s nacistickým režimem konfiskací továrny i vězením, dala potřebné finance.

Z tehdejšího pohledu byl Wankelův motor geniální. Vysoká spotřeba, která jej charakterizovala, tehdy – dlouho před ropnou krizí – nikoho netrápila. Naopak na jeho výrobu nebylo potřeba tolik oceli. A ta v mohutně se rozvíjející (a opět zbrojící) Evropě platila za nedostatkové zboží nejen ve východním bloku. Další neduhy, které rotační motor charakterizují – nízká životnost a vysoká spotřeba oleje, jehož spalováním vznikají toxické látky – ještě nebyly známy.

Premiéra vozu Mercedes-Benz C 111 na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA) ve...

Premiéra vozu Mercedes-Benz C 111 na Mezinárovní automobilové výstavě (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem od 11. do 21. září 1969

Právě koncept C111 byl jedním z vozů, které si je ověřily v praxi. Papírově byla pohonná jednotka jako z jiného vesmíru. První třírotorový motor, se kterým si auto odbylo premiéru na podzimním autosalonu ve Frankfurtu, měl výkon 280 koní. Už na jaře v Ženevě Mercedes představoval stejnou C111, ovšem se čtyřrotorovým motorem a výkonem neuvěřitelných 350 koní.

Polovina objemu, větší výkon než Ferrari

Pro srovnání – Ferrari na stejném frankfurtském autosalonu představilo model 365 GT, který na 320 koní potřeboval dvanáct válců a objem 4,4 litru. Mercedes si vystačil se spalovacím prostorem jen 1,8 litru. Některé zdroje uvádějí 5,4 litru, to je ale dáno pouze metodikou počítání objemu.

Rotor ve Wankelově motoru totiž vytváří tři neustále se měnící komory, pouze jedna z nich je ale spalovacím prostorem, kde po zážehu proběhne výbuch. Tento prostor hraje stejnou roli jako spalovací prostor ve válci u konvenčního čtyřdobého motoru. Proto se počítá jako objem rotoru. Některé zdroje ale uvádějí jako objem rotoru všechny tři komory, které rotor vytváří, objem je pak vynásoben třemi.

Třikrát C 111: první verze z roku 1969 (vlevo), zkušební vozidlo "Hobel"...

Třikrát C 111: první verze z roku 1969 (vlevo), zkušební vozidlo "Hobel" (vpravo) a v Genfu prezentovaná druhá verze z roku 1970

Ať tak či onak – ve srovnání s obřím dvanáctiválcem od Ferrari subtilní a lehoučký Wankelův motor dokázal rozpohybovat auto na stovku za 4,8 sekundy a maximální rychlost činila 300 kilometrů v hodině.

Ropná krize otevírá cestu naftě

Experimenty s Wankelovým motorem v C111 trvaly do roku 1973. Pak přišla ropná krize a ta znamenala pro motor, který navzdory dalšímu vývoji stále spotřebovával až ke třiceti litrům benzinu na sto kilometrů, konec.

A za zadní sedačky konceptu C111 se nastěhoval diesel. Původ měl v produkčním atmosférickém třílitru s výkonem 80 koní. Pro experimentální účely z něj konstruktéři dostali rovný dvojnásobek. A vydali se jej prověřit na okruh Nardó v jižní Itálii, kde posádka během šedesátihodinové jízdy zlomila šestnáct světových vytrvalostních a rychlostních rekordů.

C111 se tak nakonec do dějin zapsala s motorem, na který tehdejší automobilový svět hleděl jako na levnou a nevýkonnou alternativu k benzinovým motorům. Na rekordní jízdu v Nardó navázala triumfální jízda po světových veletrzích, kde Mercedes úspěchy C111 a především potenciál naftových motorů prezentoval.

Mercedes-Benz C 111-III rekordní vůz při rekordní jízdě v Nardò, duben 1978

Mercedes-Benz C 111-III rekordní vůz při rekordní jízdě v Nardò, duben 1978

Výlet do východního bloku: Mercedes ukázali v Brně

Jednou ze zastávek byl právě i Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Podle dochované fotografie nalezené v archivu byl vůz vystaven vedle totemu, který ukazuje jednotlivé rekordní časy jízdy z roku 1976. Pravda ale je, že si obyvatelé východního bloku museli na tuto parádu počkat – ačkoliv fotografie není datována, z jiných indicií lze určit, že vůz byl v Brně vystaven v roce 1978, tedy dva roky po uskutečnění rekordu. To už po okruhu v Nardó kroužila další generace C111-III s výkonem 260 koní.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

OBRAZEM: Hvězdami párty bouráků z Ameriky byl stoletý buick a první praford

Doba covidová se výrazně podepsala na začátku letošní srazové sezóny. Řada akcí se nemohla kvůli lockdownu konat,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...