Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prototyp Škody Forman vyfotil tři roky před premiérou, zjistil to až teď

Exkluzivně
Letopočet 1987 byl revolučním rokem v mladoboleslavské automobilce. V létě toho roku se ve světové premiéře představil pro Škodu přelomový vůz. Vysokoškolák Petr Dvořák se tehdy zajímal spíš o filmy a focení. Svůj milovaný Zenit TTL měl naštěstí u sebe, když potkal na pražské Malé straně záhadný vůz.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987 | foto: Petr Dvořák

Náhodou tak nafotil při testech prototyp Škody Forman, prvního vozu značky představeného po změně režimu. Petr Dvořák své raritní snímky poskytl exkluzivně iDNES.cz.

„Šel jsem někam se spolužačkou a náhle jsme uviděli tohle neznámé zaparkované auto a u něj hlouček lidí,“ vzpomíná na studentská léta Petr Dvořák, dnes meteorolog a mluvčí ČHMÚ.

„Tak jsem ho hned fotil, ale nevěděl jsem, jestli to není zakázané, aby odněkud nevyběhl příslušník SNB,“ popisuje. „V té době se nesmělo fotit ani na nádraží nebo na letištích,“ vysvětluje.

„Dlouho jsme kolem neobcházeli, neměli jsme moc čas. Mysleli jsme, že je to nějaké zahraniční auto. Při pohledu zblízka jsme si všimli loga Škodovky a s překvapením si tedy prohlíželi nový vůz, o kterém se mezi lidmi hodně mluvilo, ale netušili jsme, jak bude vypadat.“

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Auto tehdy na podzim před sedmadvaceti lety zaparkovalo v malostranské ulici Újezd, to jsou místa, kde dnes do omrzení krouží maskované prototypy Mercedesu, pražská vývojová kancelář zde v hustém provozu testuje modely německé značky.

„Reakce kolemjdoucích byly různé, někomu se auto líbilo, někdo jej hned kritizoval, úplně stejně, jak tomu bývá i dnes u nových modelů aut,“ vypráví Petr Dvořák, “přijel s ním muž ve věku 30 až 40 let.“

„Negativy mám pečlivě archivované a popsané, je to foceno v říjnu, listopadu nebo prosinci 1987,“ uvádí autor fotek a všímá si vánoční výzdoby ve výlohách. Na barvu auta si nad černobílými fotografiemi nevzpomíná, snad prý bylo červené. Fotkám nepřikládal velkou důležitost, vlastně na ně tak trochu zapomněl.

Příloha k 25. výročí sametové revoluce

Favorit měl domácí výstavní premiéru pár měsíců před tím na brněnském strojírenském veletrhu, ale na silnice se ještě nedostal. Autosalonová premiéra favorita byla až po Novém roce na lednovém autosalonu v Amsterodamu a výroba nabíhala jen pozvolna a prodeje tak odstartovaly v půli roku 1988.

 „Vzpomínám, že jeden pan docent si v roce 1989 raději rychle koupil novou Škodu 120, protože panovaly obavy, že ta nová škodovka bude krokem k horšímu, což se naštěstí nepotvrdilo. Ovšem tak jsme v té době přemýšleli,“ vzpomíná Petr Dvořák, který se sám ve favoritu prvně svezl coby spolujezdec na podzim 1989. „Bylo to asi týden před revolucí, když si favorita díky dobrému umístění v pořadníku koupil jeden kamarád.“ 

Petr Dvořák nafotil teprve v utajení chystanou verzi kombi, která dostala jméno Forman. Byla to doba, kdy procházel prototyp testováním. Krátké provedení favorita najíždělo testovací kilometry od podzimu 1986.

Vyfocené auto má speciální „espézetky“ určené pro prototypy s jediným písmenem, zelené F vozí na registračních značkách při testech škodovky dodnes.

„V té době se o favoritu hodně mluvilo. A čekalo se, že to bude revoluce, a najednou s ním někdo přijel. Na Újezdě kolem něj bylo srocení lidí a všichni auto okukovali,“ vzpomíná Dvořák. Favorit byl v té době opravdu revolučním vozem mladoboleslavských AZNP, po pětadvaceti letech měnili škodováci technickou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol vycházející ze Škody 1000 MB a přestěhovali pohonnou soustavu dopředu.

Do šroubku nové auto testovali vývojáři Škody v rakouských Alpách mimo jiné v přestrojení za mazdu. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno. Právě dnes, o pětadvacet let později, stojí jeden ze stěžejních modelů - octavia - právě na základech golfu a celá automobilka spadá od roku 1991 do koncernu VW.

Dnes potkáváme na silnicích prototypy škodovek docela běžně, různě maskované křižují střední Čechy téměř neustále. Před dvěma lety dokonce jedna bourala na okraji Prahy - čtěte zde

V roce 1987 ale potkávat prototypy rozhodně obvyklé nebylo, a když si uvědomíme, že to byl přelomový model, jsou fotky ještě cennější.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Kombiverze favorita se představila v roce 1990, ten rok vzniklo ale jen pár set formanů. Úplně první kousky dostala Veřejná bezpečnost. Znalec odhalí u auta na fotkách odlišnosti od sériového provedení. Boční okno v prodloužení zadní části má například trochu odlišný tvar a není zapuštěné. Stojí za zmínku, že kombi v plánu původně nebylo, vývojáři si ho vymohli. Z úsporných důvodů zvolili taky jedno ve světě pravděpodobně jindy nepoužité řešení: kombík má stejné víko kufru jako výchozí hatchback. A vůbec to není na škodu.

Favorita vyvíjel tým legendárního konstruktéra Škody Petra Hrdličky v šibeničně krátkém termínu, karoserii navrhlo známé italské designérské studio Bertone, mechaniku pomáhalo ladit i Porsche. Podle Hrdličky byl dobře postavený favorit důvodem, proč chtěl po sametové revoluci značku koupil německý koncern Volkswagen.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Kromě hatchbacku a kombíku s čtyřsetlitrovým kufrem vzniklo na bázi favorita několik roadsterů a provedení pick-up. Třídveřový hatchback a sedan se do výroby nedostaly, jejich prototypy jsou dnes v muzeu značky.

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo před pětadvaceti lety od plánovaného hospodářství ke kapitalismu. V roce 1989 stál v Mototechně 84 600 Kčs. 

5. října 2013

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Alkohol za volantem některé země tolerují, pojišťovny jsou ovšem nekompromisní

20. června 2024

Česko je jednou z mála zemí, kde platí nulová tolerance alkoholu a drog za volantem. Ve většině...

Nejvychytanější skla pro auta pečou v Hořovicích. Dodávají je Ferrari i Rollsu

20. června 2024

Obyčejný dřevěný kolíček, kterým po vyprání zajistíte prádlo, možná spousta z nás skoro nezná,...

Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW

19. června 2024,  aktualizováno  14:46

Čínští výrobci automobilů vyzvali Peking, aby jako odvetu za rozhodnutí Bruselu omezit vývoz...

Autoškoly mají nové otázky do závěrečných testů, mají zabránit memorování

19. června 2024,  aktualizováno  12:23

Uchazečům o řidičský průkaz u zkoušek od 28. července přibyde 40 nových otázek, 30 statických a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...