Sobota 1. října 2022, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 1. října 2022 Igor

Prototyp Škody Forman vyfotil tři roky před premiérou, zjistil to až teď

Exkluzivně
Letopočet 1987 byl revolučním rokem v mladoboleslavské automobilce. V létě toho roku se ve světové premiéře představil pro Škodu přelomový vůz. Vysokoškolák Petr Dvořák se tehdy zajímal spíš o filmy a focení. Svůj milovaný Zenit TTL měl naštěstí u sebe, když potkal na pražské Malé straně záhadný vůz.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987 | foto: Petr Dvořák

Náhodou tak nafotil při testech prototyp Škody Forman, prvního vozu značky představeného po změně režimu. Petr Dvořák své raritní snímky poskytl exkluzivně iDNES.cz.

„Šel jsem někam se spolužačkou a náhle jsme uviděli tohle neznámé zaparkované auto a u něj hlouček lidí,“ vzpomíná na studentská léta Petr Dvořák, dnes meteorolog a mluvčí ČHMÚ.

„Tak jsem ho hned fotil, ale nevěděl jsem, jestli to není zakázané, aby odněkud nevyběhl příslušník SNB,“ popisuje. „V té době se nesmělo fotit ani na nádraží nebo na letištích,“ vysvětluje.

„Dlouho jsme kolem neobcházeli, neměli jsme moc čas. Mysleli jsme, že je to nějaké zahraniční auto. Při pohledu zblízka jsme si všimli loga Škodovky a s překvapením si tedy prohlíželi nový vůz, o kterém se mezi lidmi hodně mluvilo, ale netušili jsme, jak bude vypadat.“

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Auto tehdy na podzim před sedmadvaceti lety zaparkovalo v malostranské ulici Újezd, to jsou místa, kde dnes do omrzení krouží maskované prototypy Mercedesu, pražská vývojová kancelář zde v hustém provozu testuje modely německé značky.

„Reakce kolemjdoucích byly různé, někomu se auto líbilo, někdo jej hned kritizoval, úplně stejně, jak tomu bývá i dnes u nových modelů aut,“ vypráví Petr Dvořák, “přijel s ním muž ve věku 30 až 40 let.“

„Negativy mám pečlivě archivované a popsané, je to foceno v říjnu, listopadu nebo prosinci 1987,“ uvádí autor fotek a všímá si vánoční výzdoby ve výlohách. Na barvu auta si nad černobílými fotografiemi nevzpomíná, snad prý bylo červené. Fotkám nepřikládal velkou důležitost, vlastně na ně tak trochu zapomněl.

Příloha k 25. výročí sametové revoluce

Favorit měl domácí výstavní premiéru pár měsíců před tím na brněnském strojírenském veletrhu, ale na silnice se ještě nedostal. Autosalonová premiéra favorita byla až po Novém roce na lednovém autosalonu v Amsterodamu a výroba nabíhala jen pozvolna a prodeje tak odstartovaly v půli roku 1988.

 „Vzpomínám, že jeden pan docent si v roce 1989 raději rychle koupil novou Škodu 120, protože panovaly obavy, že ta nová škodovka bude krokem k horšímu, což se naštěstí nepotvrdilo. Ovšem tak jsme v té době přemýšleli,“ vzpomíná Petr Dvořák, který se sám ve favoritu prvně svezl coby spolujezdec na podzim 1989. „Bylo to asi týden před revolucí, když si favorita díky dobrému umístění v pořadníku koupil jeden kamarád.“ 

Petr Dvořák nafotil teprve v utajení chystanou verzi kombi, která dostala jméno Forman. Byla to doba, kdy procházel prototyp testováním. Krátké provedení favorita najíždělo testovací kilometry od podzimu 1986.

Vyfocené auto má speciální „espézetky“ určené pro prototypy s jediným písmenem, zelené F vozí na registračních značkách při testech škodovky dodnes.

„V té době se o favoritu hodně mluvilo. A čekalo se, že to bude revoluce, a najednou s ním někdo přijel. Na Újezdě kolem něj bylo srocení lidí a všichni auto okukovali,“ vzpomíná Dvořák. Favorit byl v té době opravdu revolučním vozem mladoboleslavských AZNP, po pětadvaceti letech měnili škodováci technickou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol vycházející ze Škody 1000 MB a přestěhovali pohonnou soustavu dopředu.

Do šroubku nové auto testovali vývojáři Škody v rakouských Alpách mimo jiné v přestrojení za mazdu. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno. Právě dnes, o pětadvacet let později, stojí jeden ze stěžejních modelů - octavia - právě na základech golfu a celá automobilka spadá od roku 1991 do koncernu VW.

Dnes potkáváme na silnicích prototypy škodovek docela běžně, různě maskované křižují střední Čechy téměř neustále. Před dvěma lety dokonce jedna bourala na okraji Prahy - čtěte zde

V roce 1987 ale potkávat prototypy rozhodně obvyklé nebylo, a když si uvědomíme, že to byl přelomový model, jsou fotky ještě cennější.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé Straně na podzim 1987

Kombiverze favorita se představila v roce 1990, ten rok vzniklo ale jen pár set formanů. Úplně první kousky dostala Veřejná bezpečnost. Znalec odhalí u auta na fotkách odlišnosti od sériového provedení. Boční okno v prodloužení zadní části má například trochu odlišný tvar a není zapuštěné. Stojí za zmínku, že kombi v plánu původně nebylo, vývojáři si ho vymohli. Z úsporných důvodů zvolili taky jedno ve světě pravděpodobně jindy nepoužité řešení: kombík má stejné víko kufru jako výchozí hatchback. A vůbec to není na škodu.

Favorita vyvíjel tým legendárního konstruktéra Škody Petra Hrdličky v šibeničně krátkém termínu, karoserii navrhlo známé italské designérské studio Bertone, mechaniku pomáhalo ladit i Porsche. Podle Hrdličky byl dobře postavený favorit důvodem, proč chtěl po sametové revoluci značku koupil německý koncern Volkswagen.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Kromě hatchbacku a kombíku s čtyřsetlitrovým kufrem vzniklo na bázi favorita několik roadsterů a provedení pick-up. Třídveřový hatchback a sedan se do výroby nedostaly, jejich prototypy jsou dnes v muzeu značky.

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo před pětadvaceti lety od plánovaného hospodářství ke kapitalismu. V roce 1989 stál v Mototechně 84 600 Kčs. 

5. října 2013

  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlevnější škodovkou by mohla být Octavia, dnes startuje nad půlmilionem

Premium Podle dosavadního vývoje přijde Škoda v příštích letech o šest vyráběných modelů. Zejména o finančně dostupnější vozy,...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Na sraz bublajících osmiválců dorazil i frajer v háčkovaném a ječící kráska

Rekreační středisko nedaleko středočeských Čechtic přivítalo o předposledním dubnovém víkendu již sedmnáctý ročník...

Muzeum veteránů v Nové Bystřici má na to vstoupit do dějin, míní sběratel

Premium Duchovní otec, zakladatel, hybná síla i tvář Muzea veteránů v Nové Bystřici, které je jedno z nejlepších muzeí...

Málokterý čtyřicátník by jel tak dobře jako já, usmívá se legenda F1 Derek Bell

Premium Potkali jsme se už poněkolikáté, ale poprvé jsme měli čas si popovídat. Navíc ve velice uvolněné atmosféře eventu, kde...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...