Škodovky, kterými jsme mohli jezdit: locusta a třídveřový favorit

  11:52aktualizováno  11:52
Sportovní kupé, které bylo schopno jet rychlostí až 173 kilometrů za hodinu, třídveřový hatchback, který se nápadně podobal první generaci Vokswagenu Golf, kabriolet Škody 1000 nebo třídveřová Škoda Favorit vytvořená italskými designéry.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara | foto: iDNES.cz

To jsou jen některé ze škodovek z let 1960 a 1990, jejichž vývoj skončil ve fázi prototypu. Někdy byly příčinou technické problémy, častěji za to ale mohla chybějící koncepce automobilového vývoje v tehdejším Československu a dalších zemích takzvaného východního bloku.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara

Jedním z nejnadanějnějších projektů byla Škoda 760, vznikající ve spolupráci s východními Němci. V plánu bylo, že v roce 1975 se vyrobí 600 tisíc kusů vozů s motorem vpředu.

Tři sta tisíc v tehdejším Československu, druhá polovina v NDR. Československá strana měla zajistit především výrobu motorů, spojek a zadních náprav, Němci měli dodávat převodovky, přední nápravy, řízení a řadu dalších položek.

Kupé Škoda 783Roadster Š 911 s otevřenou střechouŠkoda Furgonet




První funkční vzorek Škody 760 s motorem 1,1 litru absolvoval do roku 1973 přes 50 tisíc kilometrů. Poté byl do vozu namontován silnější motor 1,3 litru.

Na designu karoserie se v roce 1973 podílela firma z Turína Ital Design pod vedením jejího šéfa Giorgetta Giugiara.

Prakticky už při jejím vytváření ale začínalo být stále jistější, že projekt Škody 760 neskončí úspěšně. Na vině byla německá strana.

Definitivní zastavení padlo v dubnu 1973 po projevu Ericha Honeckera, šéfa východoněmecké komunistické strany SED.

"Předložená koncepce dalšího rozvoje výroby osobních automobilů v NDR není ještě zralá k rozhodnutí,“ uvedl Honecker, který tak nad Škodou 760 prakticky udělal kříž. Československá strana projekt oficiálně uzavřela o rok později.

Chcete vědět více?

Jak vypadaly škodovky, které se nikdy nedostaly do sériové výroby? Jaké škodovky do terénu vznikaly na Novém Zélandě? A jak vypadala bugina pro zábavu s logem Škoda? Dočtete se v zítřejší příloze MF DNES.

Škoda Locusta

Zdroj: Škoda, zapomenuté vozy 1960 – 1990, vydalo nakl. Grada Publishing

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

Volkswagen Golf 2.0 TDi...
Volkswagen Golf 2.0 TDi...

r.v. 2010, naj. 156 852 km, diesel
215 555 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz