Škodovky, kterými jsme mohli jezdit: locusta a třídveřový favorit

  11:52aktualizováno  11:52
Sportovní kupé, které bylo schopno jet rychlostí až 173 kilometrů za hodinu, třídveřový hatchback, který se nápadně podobal první generaci Vokswagenu Golf, kabriolet Škody 1000 nebo třídveřová Škoda Favorit vytvořená italskými designéry.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara | foto: iDNES.cz

To jsou jen některé ze škodovek z let 1960 a 1990, jejichž vývoj skončil ve fázi prototypu. Někdy byly příčinou technické problémy, častěji za to ale mohla chybějící koncepce automobilového vývoje v tehdejším Československu a dalších zemích takzvaného východního bloku.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara

Jedním z nejnadanějnějších projektů byla Škoda 760, vznikající ve spolupráci s východními Němci. V plánu bylo, že v roce 1975 se vyrobí 600 tisíc kusů vozů s motorem vpředu.

Tři sta tisíc v tehdejším Československu, druhá polovina v NDR. Československá strana měla zajistit především výrobu motorů, spojek a zadních náprav, Němci měli dodávat převodovky, přední nápravy, řízení a řadu dalších položek.

Kupé Škoda 783Roadster Š 911 s otevřenou střechouŠkoda Furgonet




První funkční vzorek Škody 760 s motorem 1,1 litru absolvoval do roku 1973 přes 50 tisíc kilometrů. Poté byl do vozu namontován silnější motor 1,3 litru.

Na designu karoserie se v roce 1973 podílela firma z Turína Ital Design pod vedením jejího šéfa Giorgetta Giugiara.

Prakticky už při jejím vytváření ale začínalo být stále jistější, že projekt Škody 760 neskončí úspěšně. Na vině byla německá strana.

Definitivní zastavení padlo v dubnu 1973 po projevu Ericha Honeckera, šéfa východoněmecké komunistické strany SED.

"Předložená koncepce dalšího rozvoje výroby osobních automobilů v NDR není ještě zralá k rozhodnutí,“ uvedl Honecker, který tak nad Škodou 760 prakticky udělal kříž. Československá strana projekt oficiálně uzavřela o rok později.

Chcete vědět více?

Jak vypadaly škodovky, které se nikdy nedostaly do sériové výroby? Jaké škodovky do terénu vznikaly na Novém Zélandě? A jak vypadala bugina pro zábavu s logem Škoda? Dočtete se v zítřejší příloze MF DNES.

Škoda Locusta

Zdroj: Škoda, zapomenuté vozy 1960 – 1990, vydalo nakl. Grada Publishing

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Citröen 2CV

Citroën v letošním roce slaví stoleté výročí. Ovšem historie značky, která má v památníku legendární modely, začala...

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Najdete na iDNES.cz