Studio Bertone míří k definitivnímu konci. Karosárna a vývojové centrum nedaleko Turína opustil už koncem loňska šéfdesignér, poitalštěný Američan Mike Robinson (největší 19 let trvající kariéru udělal u Fiatu a Lancie, jeho dílem je nedoceněný přízračný thesis) odvedl část stylistů a inženýrů a založil vlastní studio ED Design.
Dnešní majitelce kdysi slavného studia, vdově po Nucciu Bertonem Lilli (má 80% podíl) nezbylo, než vyhlásit bankrot. A to i přesto, že ještě loni mělo Bertone zakázek dost, vesměs z Číny. Podle italských novin La Repubblica měly loňské zakázky studia obrat dvaceti milionů eur. Na zaplacení 200 zaměstnancům, kteří jsou už snad až půl roku bez výplaty, a uspokojení pohledávek věřitelů to ale nestačilo. Soud rozhodne o osudu předlužené firmy s koncem dubna. Ve hře je údajně i převzetí studia, jeden z kupců se prý ozval z Turecka a nabídl 2,7 milionu eur (asi 75 milionů korun).
Bertoneho automobilové sochyKvíz pro znalce: Najděte ve výčtu slavných Bertoneho aut motorku. Bertone Nuccio, Alfa Romeo Pandion, Bertone Mantide, Bertone BAT 11, Alfa Romeo GT, Aston Martin DB5 Jet2, Fiat Panda, Saab Novanta, Bertone Filo, Opel Astra Cabrio, Opel Astra Coupé, BMW C1, Citroën Berlingo, Lancia Kayak, Fiat Punto Cabrio, Citroën Xantia, Citroën ZX, Daewoo Espero, Citroën XM, Lamborghini Genesis, Škoda Favorit, Opel Kadett Cabrio, Volvo 780, Citroën BX, Fiat Ritmo Cabrio, Lamborghini Athon, Lancia Sibilo, Volvo 262,C, Volkswagen Polo, Lancia Stratos, Lamborghini Bravo, Ferrari Dino 308 GT4, Fiat X1/9, Lamborghini Countach, Lamborghini Urraco, Lamborghini Jarama, Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos Zero, Lamborghini Espada, Lamborghini Miura, Iso Grifo, BMW 3200 CS Cabriolet, Simca Coupé 1200 S, NSU Prinz Sport, Alfa Romeo Giulietta Sprint, Alfa Romeo BAT-9, Alfa Romeo BAT-7, Alfa Romeo BAT-5, Lancia Aprilia Cabriolet, Fiat Balilla, Lancia Lambda |
Bertone už umírá potřetí (úpadek vyhlásil už v letech 2007 a 2011), tentokrát asi definitivně, před třemi roky zalepil díru v kase mimo jiné rozprodejem nejslavnějších kousků své kolekce konceptů - čtěte ZDE
Carrozzeria Bertone je posvátné jméno autodesignu. Na vrcholu byl v šedesátých a sedmdesátých letech. O to je konec studia, které v roce 2012 slavilo století existence, smutnější. Kabát šili u Bertoneho nejslavnějším autům všech dob: Lamborghini Miura a Countach nebo Lancii Stratos. Všechny tři jmenované ikony maloval geniální Marcello Gandini, který dodnes navrhuje auta. Naposledy o něm bylo slyšet v souvislosti s prací pro indickou Tatu.
Z mladších kousků slavného italského automobilového krejčovství stojí za vzpomínku Ctroën ZX, XM a BX (opět Gandini) nebo Alfa Romeo GT. Čechoslovákům ale bude dražší dílo studia Bertone z počátku osmdesátých let. V mnoha ohledech přelomovou Škodu Favorit obléklo do hranaté karoserie právě italské studio. Jak se kšeft s Italy na ženevském autosalonu 1983 domlouval, čtěte ZDE
Soumrak karosáren
Nezávislým designérským studiím, které se snaží fungovat jako před třiceti čtyřiceti lety, dnešní doba nepřeje. Boháčů, kteří by si nechali postavit čtyřkolový unikát na míru, je stále méně. Ti si raději nechají pozlatit rollse nebo bugatti.
Kdy nastal soumrak italských designérských studií, asi nikdo nerozklíčuje. Další slavné turínské studio Pininfarina ale žije. Jako jedno z mála působí samostatně; o jeho kondici se moc neví, ale šéfdesignér Fabio Filippini jeho tým se snaží. Stále ještě pracují pro Ferrari, a daří se shánět zakázky od bohatých sběratelů, kterým jsou sériová ferrari moc obyčejná. Velkým zákazníkem byl kdysi Peugeot, Francouzi ale získali dojem, že krásná auta zvládnou malovat taky, ve vlastním studiu. Jestli ano, to si musí posoudit každý sám.
Giorgetta Giugiara, který kdysi u Bertoneho začínal, už tři roky vlastní i s jeho studiem Italdesign Volkswagen. Prý to funguje. Zatím má slavný Ital spíš výkyvy, které prezentuje na ženevském autosalonu. O hmatatelném - reálně jezdícím a vyráběném - výsledku se ale neví.
Italové design asi stále umí. Tvrdí to šéfdesignér koncernu Volkswagen Walter de Silva, Ital. Brit Tony Hatter, který maluje porsche, zase říká, že italská designérská škola v podstatě zanikla.
Každopádně se na Itálii ještě stále automobilky spoléhají. V Turíně a okolí je spousta dílen a studií s šikovnými modeláři, designéry, výtvarníky. Ne nadarmo tu má design studio i jedna čínská automobilka (státem vlastněný Changan).