VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu, říká otec slavného auta

  13:23aktualizováno  19:49
Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička vedl v 80. letech projekt vývoje modelu Škody Favorit. V přímém přenosu exkluzivní přednášky na iDNES.cz líčil, jak se vůz zrodil, provedl automobilku změnou režimu a přivedl ji pod křídla koncernu Volkswagen.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Přednášku Petra Hrdličky o vývoji Škody Favorit jste mohli sledovat exkluzivně na iDNES.cz od 17:30 hodin.

Petr Hrdlička dostal projekt v roce 1983. Než se rozběhly práce, uběhly další měsíce. Celá vývojová oddělení musel Hrdlička sám vytvořit. Na samotný vývoj celého vozu měl jeho tým, který si sám složil, v podstatě 365 dní. 

AZNP Mladá Boleslav představilo model Favorit v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, když měla Škodovka postaveno ani ne dvě stě aut, autosalonová premiéra byla následující rok na lednovém autosalonu v Amsterodamu, prodávat se začal právě před pětadvaceti lety, v roce 1988.

Zásluhou Hrdličky má favorit kabát šitý ve věhlasném italském designérském studiu Bertone (přečtěte si, jak se hledal designér pro favorita).

Jeho zásluhou se podařilo v šibeničním termínu v Mladé Boleslavi vyvinout auto, které ve své době nemělo v zemích východního bloku srovnání. Favorit však tehdy uměl být dobrým konkurentem i "západním" vozům, vždyť s jeho konstrukcí pomáhalo vývojářům z Česany i Porsche.

Fotogalerie

Favorit vlastně zachránil Škodovku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu. Petr Hrdlička při své přednášce vzpomínal, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. "Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami favoritu," popisuje Hrdlička. "Myslím, že právě favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky," prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek favorita byl opravdu součástí dokumentace.

"Jde o detailní a zasvěcený pohled na vývoj vozu i rozjezd jeho sériové výroby," uvedl Vítězslav Kodym ze Škody Auto, která přednášku zorganizovala ve svém muzeu v Mladé Boleslavi.

"Auto muselo splnit 4 650 předpisů, aby mohlo dostat povolení vyrazit na silnice," vzpomíná Hrdlička. Při vývoji cestoval vývojový tým po automobilkách a výrobnách dodavatelů po celém světě. Viděli výrobu u Nissanu, PSA a dalších výrobců komponent ve Francii, Itálii a Německu.

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Rachotiny dorazily do Prahy, cestou podojily krávu a střílely plechovky

Jízda rachotin napříč Evropou

Jízda starých aut napříč Evropou má za sebou první polovinu. Recesistická spanilá jízda Rammelbakken Reis z Nizozemska...

Fiatu je 120 let, na oslavy do Prahy dorazil i dvoutaktní Maluch

Výstava automobilů u příležitosti 120 let značky FIAT

Příznivci italské automobilky Fiat slavili výstavou v zahradách Trojského zámku v Praze 120 let značky. Návštěvníci...

Na oslavy století Citroënu dorazily do Prahy dvě party četníků s kachnou

100 LET Citroën

Unikátní veterány, četníky ze Saint Tropez, francouzský boulevard i testovací centrum nových vozů, to vše nabídla...

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

Najdete na iDNES.cz