Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu, říká otec slavného auta

  13:23aktualizováno  19:49
Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička vedl v 80. letech projekt vývoje modelu Škody Favorit. V přímém přenosu exkluzivní přednášky na iDNES.cz líčil, jak se vůz zrodil, provedl automobilku změnou režimu a přivedl ji pod křídla koncernu Volkswagen.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Přednášku Petra Hrdličky o vývoji Škody Favorit jste mohli sledovat exkluzivně na iDNES.cz od 17:30 hodin.

Petr Hrdlička dostal projekt v roce 1983. Než se rozběhly práce, uběhly další měsíce. Celá vývojová oddělení musel Hrdlička sám vytvořit. Na samotný vývoj celého vozu měl jeho tým, který si sám složil, v podstatě 365 dní. 

AZNP Mladá Boleslav představilo model Favorit v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, když měla Škodovka postaveno ani ne dvě stě aut, autosalonová premiéra byla následující rok na lednovém autosalonu v Amsterodamu, prodávat se začal právě před pětadvaceti lety, v roce 1988.

Zásluhou Hrdličky má favorit kabát šitý ve věhlasném italském designérském studiu Bertone (přečtěte si, jak se hledal designér pro favorita).

Jeho zásluhou se podařilo v šibeničním termínu v Mladé Boleslavi vyvinout auto, které ve své době nemělo v zemích východního bloku srovnání. Favorit však tehdy uměl být dobrým konkurentem i "západním" vozům, vždyť s jeho konstrukcí pomáhalo vývojářům z Česany i Porsche.

Fotogalerie

Favorit vlastně zachránil Škodovku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu. Petr Hrdlička při své přednášce vzpomínal, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. "Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami favoritu," popisuje Hrdlička. "Myslím, že právě favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky," prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek favorita byl opravdu součástí dokumentace.

"Jde o detailní a zasvěcený pohled na vývoj vozu i rozjezd jeho sériové výroby," uvedl Vítězslav Kodym ze Škody Auto, která přednášku zorganizovala ve svém muzeu v Mladé Boleslavi.

"Auto muselo splnit 4 650 předpisů, aby mohlo dostat povolení vyrazit na silnice," vzpomíná Hrdlička. Při vývoji cestoval vývojový tým po automobilkách a výrobnách dodavatelů po celém světě. Viděli výrobu u Nissanu, PSA a dalších výrobců komponent ve Francii, Itálii a Německu.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Prodeje ojetin rostou. Na bohatém okraji Prahy otevřel nový bazar

Největší prodejce ojetých aut v regionu střední Evropy, skupina AAA Auto, má novou významnou prodejnu. Po dlouhé době...

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Autofotka týdne: Wankelu je šedesát let, přežije díky Mazdě

První patent na motor s otáčivým pístem přihlásil Felix Wankel před devadesáti lety. Dnes motor tato netradiční...

Najdete na iDNES.cz