Jak se hledal krejčí pro favorita. Giugiaro škodováky vyhodil

Psal se rok 1983 a v AZNP v Mladé Boleslavi pracovali na novém voze. Chyběla jim však karoserie. Škodováci se tedy vydali na autosalon do Ženevy, aby tam našli designéra pro nový vůz. Zákulisí automobilky Škoda očima konstruktéra favoritu Petra Hrdličky odhaluje kniha z nakladatelství Grada V soukolí okřídleného šípu od Jana Králíka. Čtěte, jak vyjednávání v Ženevě probíhalo.
Škoda Favorit

Škoda Favorit | foto: Škoda

Tuto neděli končí 83. ženevský autosalon. Přesně před třiceti lety se Petr Hrdlička, vůdčí osobnost vývoje Škody Favorit, a Andrej Barčák z Motokovu vydali do Ženevy sehnat designéra pro nový model. Právě favorit s karoserií od slavného italského designéra byl pak chvilku po svém představení v roce 1987 svědkem sametové revoluce a možná se zdál atraktivním základem pro růst automobilky v rukách zahraničního partnera. Čtěte, jak námluvy s Italy probíhaly:

Na autosalon jsme jeli společně s Ing. Andrejem Barčákem z Motokovu. V té době platilo nařízení, že jednat se zahraničním partnerem může jen zástupce podniku zahraničního obchodu, kdepak nějaký technik nebo konstruktér, alespoň na papíře to takhle stálo. Ing. Barčák je velice inteligentní a pracovitý. Jako syn tehdejšího ministra zahraničního obchodu byl ale tímhle původem poněkud stigmatizován. Když se třeba stalo, že za ním jako za ředitelem skupiny prodeje osobních vozů na Motokovu přišel podřízený, že něco nejde, mávl Andrej
rukou, zvedl telefon, někam zavolal a oni mu tam vyhověli. Když si něco vzal do hlavy, tak to prosadil a většinou to byly výborné věci. V Ženevě jsme se spolu výborně shodli, chtěl to, co jsem chtěl já, byli jsme na stejné vlně. A začali jsme u stánku Ital Design.

Za vchodem stála sekretářka, které jsme se představili, načež jsme se dověděli, že šéf teď nemá čas, čeká japonskou delegaci. Tomu jsme rozuměli, protože jsme přišli neohlášeni, chtěli jsme si proto jen sjednat schůzku. Slečna odešla, za chvíli přišel Giugiaro a dal nám sice slušně, ale jasně najevo, že by byl nerad, aby na jeho stánku pánové z Japonska spatřili zástupce Škody.

Tak jsme poděkovali a odešli. Už jsme o žádnou schůzku nežádali, s Andrejem jsme si řekli, že se sem vracet nebudeme. Aby nám dělal karoserii někdo, kdo se za Škodu stydí, tak zle na tom nejsme. Dobře jsme se rozhodli.

Zamířili jsme k Pininfarinovi. Byl slušný, ale nemohl vyhovět. Měl smlouvu s Peugeotem, že v Evropě smí karosovat italské vozy a pak peugeoty. Japonsko, Amerika – žádný problém. Evropa – je mu líto. Škoda. Šli jsme dál, k Chaussonovi, známému francouzskému karosáři, který dělal speciální kreace
pro Renault. Tehdy spolupracoval s naturalizovaným Řekem Volanisem, který vytvořil Matru Bagheeru, Simcu Rancho a řadu dalších vozů, o nichž tvrdil, že mají vynikající koeficient odporu vzduchu. Je třeba brát to s rezervou, protože v různých aerodynamických tunelech naměříte u jednoho vozu různé hodnoty a zrovna v tunelu ve francouzském Saint Cyr se naměří vždycky nejlepší koeficient. Vozy se dnes proto měří v různých kanálech a ze získaných hodnot se pak počítá průměr.

Originální katalog

Škoda Favorit v plné parádě ZDE

Požádali jsme o konkrétní nabídku s rozpočtem, časovým harmonogramem a co všechno mohou dodat. Nakonec jsme navštívili firmu Bertone. Ředitel Filiberto Giannini měl být až následující den, s ním jsme to mohli probrat, padrone Bertone byl přítomen až o den později.

Druhého dne jsme se sešli s Gianninim, inteligentním člověkem, který byl nesmírně vstřícný a ochotný. Všechno jsem mu vysvětlil, především situaci, v níž jsme. Výkresy vnějšího tvaru káry potřebuji do konce roku. Giannini zhluboka dýchal, ale jinak okem nemrkl. Slíbil, že se budou snažit. Pokračovali jsme. Chceme sádrovou maketu, která vypadá jako vůz, interiér a ještě provedení kombi. Protože bychom řadu věcí v Boleslavi vůbec nemohli stačit,objednali bychom i plechařinu na 19 prototypů, které bychom si svařili v automobilce. Dál
jsme požadovali tři hotové svařené karoserie, protože udělat to jinak nebylo v lidských silách.

Ten koukal. A co teprve já, vždyť jsem v tu chvíli o novém voze nic nevěděl. Když jsem s ním mluvil, stále ještě jsem byl zaměstnancem ÚVMV a s automobilkou jsem neměl de iure nic společného. To jsem mu ovšem nevykládal, zato jsem pořád opakoval termíny. Do konce roku, za osm měsíců, musely být výkresy, za dalšího půl roku výrobní výkresy karoserie. Giannini se v tu chvíli jen útrpně pousmál. Prototypy postavit za dalšího půl roku, odzkoušet, co je špatně, změnit, 30. června roku 1985 všechno odevzdat. Beznaděj.

V soukolí okřídleného šípu

Zákulisí automobilky Škoda očima konstruktéra Favoritu Petra Hrdličky

V soukolí okřídleného šípu

Autor: Jan Králík

ISBN: 978-80-247-2415-7

Vydala: Grada

Po této schůzce za námi Giugiaro poslal na stánek svého člověka, že by se s námi rád sešel. Samozřejmě jsem mu vzkázal, že nemáme čas, že se můžeme sejít další den v sedm večer. Souhlasil. Andrej Barčák ale přesně věděl, kam mířím. Říkal, abychom se na něho vykašlali. Vyhnal nás, tak má smůlu, umyjeme ho. Přišli jsme k němu, poděkovali za zájem, když jsme ale viděli, že se za nás stydí, zadali jsme návrh vozu se vším všudy jiné firmě. Mockrát děkujeme,
obrátíme se příště, budeme-li potřebovat.

Osobně jsem pokládal a pokládám dodnes za naprosto nepřijatelné zadat takovou práci někomu, komu není zákazník zrovna recht. S Bertonem to bylo jinak, také díky souhře okolností a náhod. Dělal totiž návrh na Fiat Uno stejně jako Giugiaro, k jehož designu se automobilka přiklonila. Pak to sami nějak modifikovali, což je obecně hloupost, mistrovy tahy štětce se nedodělávají, na což asi u Fiatu přišli, takže Tipo už zůstalo v kabátě, jaký navrhlo designérské studio I.D.E.A.

Bertone tedy měl po zkušenosti s Fiatem hořko v ústech a chtěl ukázat, že je tím pravým na vůz této třídy. Přišli jsme zkrátka ve správnou chvíli, byla to dobrá konstelace hvězd. Proseděli jsme společně asi třikrát tři hodiny. Řekl nám, že chce udělat lepší vůz, než je Uno. Nakonec se samozřejmě zeptal, kdy dostane objednávku. Tady ovšem nešlo taktizovat. Podívejte, pane Bertone, to je u nás strašně těžký. To bude trvat dva až tři měsíce, než se u nás připraví kontrakt. Ale na to nemůžeme čekat. Já musím dělat a vy mi musíte věřit a začít pracovat zadarmo. Chvíli se cukal, ale pak jsme ho přesvědčili, vzal to.

Škoda Favorit

V prominentním designérském časopisu Auto & Design č. 47 z ledna/února 1988 potom vyšel článek, v němž se mimo jiné psalo: "Bertone byl vůbec poprvé vyzván k vytvoření stylu auta pro Východ, které mělo nahradit model z roku 1974. Tehdy se ve Škodě narodila modernizace tvarového a mechanického konceptu vzniklého v roce 1964. Teď měl design přinést na zcela novém podvozku a s novým hnacím agregátem něco nového, aniž by se ze zřetele ztratili českoslovenští zákazníci, a přitom obstál ve zkoušce doby. Nutný byl nový pohled bez předsudků. Myšlenka, aby design pro Škodu byl svěřen Bertonemu, vznikla na autosalonu. K prvnímu kontaktu došlo zejména díky panu Hrdličkovi, řediteli vývoje, jehož rozhodovací pravomoc by mohla být porovnána s hlavou společnosti, protože prakticky u všech východoevropských firem má generální ředitel především politickou úlohu. 'Naše skutečné vztahy se Škodou začaly na ženevském autosalonu 1983,' vzpomíná Bertone a pokračuje: 'Dostali jsme jasně definované podklady pro začátek prací, tj. rozvor, umístění agregátů a řidiče. Tento návrh jsme okamžitě akceptovali, protože představoval vynikající prostorové uspořádání vzhledem k celkové délce vozidla.'"

Byli jsme rádi, že to takhle dopadlo, protože jsem měl proti Giugiarovi své námitky. Jeho první návrh na Škodu 720 z let 1967–68 byl opravdu skvělý. Když se snad po pěti letech chystal další projekt nového vozu, AZNP se opět obrátily na Giugiara. To, co odevzdal, byl odpadek. Jednoduše to odbyl a já cítil, že mu na nás příliš nezáleží.

Bertone pak připravil finanční nabídku. Z toho, co jsme dostali, byla bez řečí nejpříznivější: nabízel za nejméně peněz nejvíc práce. Mám dojem, že jsme dostali ještě třetí nabídku, ale už si nevzpomenu, od koho byla. Ta Bertoneho zkrátka neměla konkurenci. Za 28 milionů korun jsme dostali vývoj hatchbacku, sedanu, kupé, výrobu vzoru interiéru a výrobu 19 karoserií. Z dnešního pohledu to bylo zadarmo. Kontrakt byl hotov v červnu 1983 a když ho přijel podepsat, měl už v aktovce skici.

Škoda Favorit

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Automobilové novinky, na které se vyplatí zaměřit pozornost

Známá jména se vracejí v nové podobě a mnohá z nich i navíc ve zcela nových disciplínách. Opel oprášil Fronteru coby konkurenta Dacie, Nissan pustil elektřinu do Micry, Toyota přifoukla RAV4 a...

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po čtyřiceti letech definitivní konec. Vyrobili poslední motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025

Vosy měly rojení. Spanilá jízda majitelů italských skútrů probzučela Prahou

V Praze se o víkendu konal již třináctý ročník srazu příznivců legendárních italských skútrů značky Vespa, přezdívaných vosy. Do akce PragoVespa se zapojilo na čtyři sta strojů z tuzemska i...

17. června 2025

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

17. června 2025

Potvrzeno: Šéf Renaultu opouští auta. Je to z frustrace z vývoje autoprůmyslu?

U Gucciho, Yves Saint Laurenta a superextravagantní značky Balenciaga se možná milovníci haute couture dočkají brzy retroéry. Vedení skupiny Kering sdružující luxusní módní značky má přebrat Luca de...

15. června 2025  22:39,  aktualizováno  16.6 19:39

Taigo v bazaru nemiňte. Prima volkswagen doputoval do Evropy z Brazílie

Premium

Móda „kupé-SUV“ začíná zaplavovat také evropský trh. Průkopník této kategorie BMW X6 se prodává už od roku 2008 a dnes snad žádný výrobce nemůže tento segment nechat bez povšimnutí. A to jak mezi...

16. června 2025

Projeli jsme nejrychlejší škodovku. Elektrický Elroq je na stovce za 5,4 sekundy

Škoda vypouští do prodeje sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na sto se Elroq RS rozjede za...

16. června 2025

I nová auta potřebují dolévat olej. Elektronika nedostatek neodhalí vždy včas

Současné takřka bezúdržbové vozy nevyžadují kromě pravidelného servisu téměř nic. Žádný řidič by však neměl zapomínat na základní úkony, mezi které patří také pravidelná kontrola oleje. I z nových...

16. června 2025

Výchova řidičů je tragická. Autoškoláci při výuce často ani nezařadí pětku

Absence jízdy po dálnici nebo za tmy. Žádná teorie v učebně, namísto toho hned s autem do provozu. Chybějící zdravověda. Ježdění stále ve stejné oblasti. Nedostatečný nácvik parkování. To zjistila...

16. června 2025

Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic
Jedna kapsle denně proti ženským obtížím, vyhrajte probiotika Her Biotic

Nepohodlí v intimní oblasti dokáže pořádně znepříjemnit každodenní život. Her Biotic je přírodní doplněk stravy, který pečuje o ženské zdraví...

KVÍZ: Kdy se představila Škoda 1203, a jak se jmenuje nový model Zetoru?

V květnu jsme pro vás přichystali opět pořádnou dávku článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v autoprůmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 16. června 2025

Český truhlář postavil rekordní motorku ze 40 druhů dřeva. Topí součástkami

Truhlář Pavel Svoboda z Horní Cerekve na Pelhřimovsku představil v Pelhřimově svůj ručně vyřezávaný motocykl ČZ 250. Kus v přesných rozměrech původního stroje z roku 1938 je vyrobený ze 40 druhů...

15. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.