Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Kdo před 20 lety kupoval favorita, měl by dnes superba

I nejlevnější nový vůz - Škoda 105 L - stál před dvaceti lety 57 750 korun, tedy 17 měsíčních platů; dnes na nejlevnější nová auta typu Škody Fabia stačí platů 10. Ještě zajímavější to bylo před rokem 1989 u ojetin, které byly mnohdy dražší než nová auta – protože se daly koupit na volném trhu. Dnes na ojetinu stačí jeden plat – za 20 tisíc korun sežene vůz, který ještě udělá dobrou službu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Co mají společného (kromě značky výrobce) Škoda Favorit s motorem 1.3, vyrobená v roce 1989, a Škoda Superb s motorem 1.8 TSI z roku 2009? Dvě věci: spotřebu kolem sedmi litrů na 100 kilometrů – a cenu. Ten, kdo měl v roce sametové revoluce na to, aby si v Mototechně koupil favorita za 84 600 korun, ěl by nes na zmíněnou limuzínu vyšší třídy za 630 tisíc korun. Obě sumy mají totiž v přepočtu stejnou hodnotu – 26 průměrných měsíčních platů.

Škoda FavoritŠkoda FavoritŠkoda Favorit

Poukazy a pořadníky

Auta se v socialistickém Československu nedala koupit tak jako dnes, alespoň ne zpočátku. Do šedesátých let musel mít zájemce buď poukaz, který mohl dostat za zvlášť vynikající pracovní výsledky, nebo si mohl u České státní spořitelny složit částku v ceně auta, čemuž se říkalo vinkulace. "Za tři až pět let dostal výzvu, že se může pro auto zastavit, takže na celou tu dobu vlastně půjčil státu bezúročně peníze," vzpomíná Petr Špaček, jeden z prvních československých bazaristů vůbec a dnes majitel autobazaru.

Poměry se však uvolňovaly, těsně před Listopadem 1989 už bylo možné koupit auto přímo v prodejně, byť to často znamenalo strávit noc ve spacáku před Mototechnou nebo Tuzexem, případně dát prodejci úplatek - většinou pět až deset tisíc korun.

"Oltcit RL de Luxe jsme kupovali mezi prvními na přelomu let 1987/88 v Mototechně v Rakovníku. Tehdy jich tam dovezli patnáct a čekalo na ně asi sto lidí," vzpomíná Michal Šafránek motoristický fotograf a novinář. "Stál 69 tisíc korun a pět tisíc dostal do kapsy člověk, který nám ho prodával."

Dobové texty z motoristických časopisů na toto téma působí velmi úsměvně. Například v roce 1987 popisoval Svět motorů možnosti, kde koupit nové auto - a jaké. "Možností se nabízí hned několik. V prodejnách národního podniku Mototechna, značkových prodejnách AZNP (zkratka tehdejší Škodovky - Automobilové závody, národní podnik) a v obchodních domech Bílá Labuť a Kotva v Praze, tato možnost ještě zvání novotou. Na rozdíl od možností koupě je nabídka nových automobilů chudší, ale i tak si lze vybrat hned z několika typů vozidel Škoda. Lze volit podle možností vlastní kapsy i řidičských schopností."

Následoval výčet sedmi typů škodovek - ve skutečnosti to však byla jen dvě auta - sedan a kupé, označené R; lišily se jen výkony motoru, převodovkou (čtyři nebo pět stupňů) a výbavou. Největší zájem byl o nejmodernější Škodu 130 (70-80 tisíc Kčs), naproti tomu o chudou 105 za 57 tisíc velká pranice nebyla, a tak byly na skladě skoro pořád.

Doplňková výbava byla opravdu bohatá - ovšem jen díky tomu, že se připlácelo i za naprosté drobnosti - u 105 i za možnost stáhnout si zadní okénka (335 Kčs) nebo za odkládací kapsy ve dveřích (70 Kčs). I u Š 120 se muselo připlácet za opěrky hlavy, a to celých 600 Kčs (dnes by to bylo 4,5 tisíce korun).

Svět motorů hrdě hlásal: "Počítačem sestavený seznam příplatků na vozy Škoda měří na délku téměř tři a půl metru. Například Š 105 má na 36 variant příplatků." Systém příplatků je ostatně Škodě i dalším značkám vlastní dodnes.

Méně aut i silnic

Jak vůbec vypadal vozový park před dvaceti lety? "V tehdejší české části Československa jezdilo o dva miliony aut méně než dnes – 2,4 milionu, zatímco nyní jich je 4,4 milionu. Nejrozšířenějším modelem byla Škoda 105/120, následovaná Škodou 100/110, ruskou Ladou a německými vozy s dvoutaktními motory Trabant a Wartburg. Horkou novinkou byla Škoda Favorit, uvedená na trh v roce 1988," vypočítává Vladan Crha, ředitel komunikace AAA Auto, který zpracoval analýzu tehdejší situace.

Škodovky tvořily v roce 1989 téměř 87 procent všech nově prodaných vozů, jejich podíl škodovek začal výrazněji klesat až v důsledku cenové války, kterou rozpoutala v roce 1996 automobilka Opel svým modelem Corsa. Dnes má Škoda přibližně 27 procent. Československo tenkrát mělo také přibližně o polovinu méně dálnic, za jejich použití se ovšem nic neplatilo (první poplatek 400 Kč byl zaveden v roce 1995).

Co se však nezměnilo vůbec, je stáří vozového parku. "V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru čtrnáct let stará auta, v letošním roce je průměrné stáří vozového parku 13,7 roku," uvádí Crha.

A nostalgické vzpomínání pamětníků po levném benzinu? To nemá opodstatnění – v roce 1989 stál litr specialu osm korun, což v přepočtu na dnešní ceny představuje 60 Kč – natural však stojí zhruba polovinu, stejné je to u nafty.

Bezpečnější vozy

Auta jsou dnes v přepočtu mnohem dostupnější než před Listopadem, navíc mají nesrovnatelně vyšší technickou úroveň i bezpečnost. "Většina českých vozů nebyla vybavena bezpečnostními pásy na zadních sedadlech, ostatně i poutání na těch předních sedadlech bylo podle vyhlášky povinné jen při jízdě mimo obec," říká Crha.

Airbagy sice už existovaly, ale měly je především luxusní mercedesy, protiblokovací systém brzd ABS se objevoval jen v tuzexových vozech vyšších tříd, například v dovážených Fordech Sierra a Escort. Neexistovaly ani žádné veřejně prezentované nárazové testy s přidělováním hvězdiček podle bezpečnosti auta. Crashtesty si dělaly automobilky samy a jejich výsledky byly drženy v tajnosti.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Konkurenční boj vedla Škoda i reklamou v tisku. Převálcovala Pragu i Tatru

V meziválečném Československu působilo relativně mnoho výrobců automobilů a konkurenční boj se vedl i prostřednictvím...

Malý velký muž F1. Bernie Ecclestone byl vždy o pár tahů napřed

Premium Bernieho Ecclestona řada z vás zná jako velkého šéfa F1. Jak ale ke svému obrovskému vlivu přišel, kudy vedly jeho...

Dneska ani nepovolí na takové trati jet, vzpomíná závodník Miloš Bychl

Premium Miloš Bychl patří k té generaci závodníků, kteří hájili české barvy na evropských okruzích dávno předtím, než padla...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...