Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

  18:00
Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933 předstoupil před říšského kancléře. Šlo o vysoké státní subvence, které chtěl Hitler vlastně kompletně dát firmě Daimler-Benz.

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk | foto: MF DNES

Tehdy 57letý Porsche názor říšského kancléře změnil a velká část subvencí šla na projekt závodního vozu s Porscheho účastí. Tím Hitler stuttgartskou konstrukční firmu, založenou teprve v roce 1931, možná zachránil před kolapsem. Šéf firmy i poté profitoval z nacistického režimu, jak dokládá nová kniha. Obchody pod hákovým křížem kvetly, píše agentura DPA.

Nyní vydaná kniha Porsche - Vom Konstruktionsbüro zur Weltmarke (Porsche - od konstrukční kanceláře ke světové značce) je první obsáhlou vědeckou prací, která se věnuje začátkům firmy Porsche za nacismu.

Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche při práci u věhlasné vídeňské elektrofirmy Béla Egger Co.

Hlavním autorem knihy je renomovaný historik Wolfram Pyta, šéf centra pro zkoumání zločinů nacismu v Ludwigsburgu. Společně s Nilsem Havemannem a Juttou Braunovou prošel rozsáhlý materiál z archivů v Německu, Francii a Rakousku. Autoři podávají podrobný obraz silného zapletení Porscheho s nacistickým režimem.

Firma Porsche tehdy měla zcela jiný obchodní model než dnešní výrobce sportovních a terénních vozů. Společnost Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH nevyráběla vozy připravené pro trh, ale zabývala se jen návrhy, technickou přípravou a prototypy. Například norimberská firma Zündapp si objednala kyvadlovou nápravu a firma Auto Union ze Zwickau, které byly v roce 1933 seškrtány tak důležité subvence,  závodní vůz.

Byl Ferdinand Porsche nacistou? Ano i ne. Od roku 1937 sice byl členem NSDAP, rád vzdával úctu režimu a Hitler ho dokonce povýšil do „šlechtického stavu géniů“, ale na druhou stranu Porsche nepřevzal ideologii nacistů pohrdající lidskými právy a s nucenými pracovníky se v jeho firmě nezacházelo tak špatně jako jinde, uvádějí autoři knihy.

Porsche byl podle nich „v jádru nepolitický technokrat“ a „oportunista nejryzejšího ražení“. Jako „politický rytíř konjunktury“ se prý Porsche chtěl sblížit s režimem, protože tím získával vítr v zádech pro své obchody.

Kdykoli se nabízely lukrativní zakázky ze strany státu, chopil se příležitosti, ať už šlo o traktory, obojživelné automobily, tanky nebo jiná válečná vozidla. Jeho největší zakázkou byl vývoj lidového vozu (Volkswagenu). Předchůdce „brouka“ se zpočátku nazýval KdF-Wagen, přičemž zkratkou KdF byla označována nacistická pracovní organizace Kraft durch Freude (Radostí k síle).

Ferdinand Porsche ukazuje vnoučatům jeden z modelů aut.

Hitler chtěl levným automobilem motorizovat masy. Kvůli válce však zůstal projekt nedokončen a na bázi prototypu Volkswagenu místo toho vznikl Kübelwagen („kaďour“) pro armádu. Vyrobeno ho bylo na 50 tisíc kusů.

Kniha dává nahlédnout do života sympatizanta, který „nebyl aktivním nacistou, ale prokázal přímo hrůznou netečnost vůči vládě bezpráví“. V roce 1943 dostal dva dopisy s prosbou o pomoc od jednoho bývalého židovského kolegy, jemuž hrozila deportace do vyhlazovacího tábora. Podle knihy mu Porsche mohl bez větší námahy a bez vlastního rizika pomoci a možná i zachránit život. Proč to neudělal? Pravděpodobně se „raději nechtěl pouštět do ničeho, co by jen zavánělo politickou výbušností“, stojí v knize. Bývalý kolega později zahynul.

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“.

Kuriózní je jedna francouzská epizoda. Koncem roku 1945 existovaly v pařížské vládě plány najmout Porscheho na vývoj francouzského „lidového auta“, které by vyráběl Renault. „Člověk si představuje, jak by se asi vyvíjel evropský automobilový trh, kdyby Francie s pomocí Porsche KG vyráběla Volkswagen à la française,“ poznamenali autoři. Zapochybovali přitom, že by se pak značka VW v Evropě tak úspěšně etablovala.

Konkurenta Jeana-Pierrea Peugeota celá věc znepokojila a hanobil Porscheho jako válečného zločince. Když 70letý Porsche navštívil francouzskou okupační zónu, nebyl tam pověřen vedením ambiciózního francouzského projektu, ale na základě nepodložených obvinění byl zatčen. Teprve v roce 1948 ho Francouzi opět propustili. Porsche zemřel o tři roky později. A jím vyvinutý Volkswagen brouk se stal příběhem úspěchu poválečného Německa.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Jak na dálnici můžete ušetřit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Auta s lidskými jmény. Nazvali je po závodnících, vnučce i slavném malíři

Pojmenování automobilů je věda. Oblíbené jsou zeměpisné názvy, zvířata či písmena abecedy. Pro označování modelů nebo...

Turbospáče maskoval obyčejný vzhled, ale na silnici dokážou překvapit

Premium Kdysi existovaly pouze dva typy řidičů. Ti, kteří turbo milovali, a ti, kteří ho nenáviděli. Byli jsme na srazu, kde...

Muzeum veteránů v Nové Bystřici má na to vstoupit do dějin, míní sběratel

Premium Duchovní otec, zakladatel, hybná síla i tvář Muzea veteránů v Nové Bystřici, které je jedno z nejlepších muzeí...

Neschopná krabice či levné kabrio. Auta, z nichž jednou bude ceněná klasika

Premium Auto jako investice? Tak jistě, někdo si může v aukci koupit Ferrari 250 GTO za jeden a půl miliardy. Ale pokud mezi...

Pečujte o svou pokožku s kouzelnými oleji Bi-Oil
Pečujte o svou pokožku s kouzelnými oleji Bi-Oil

Proč je nutné v létě dvojnásob pečovat o pokožku? Protože právě v létě je vystavena mnoha negativním vlivům. Zapojte se proto do soutěže o 6...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...