Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo vůbec namaloval Porsche 911. Původního autora z fotky odstřihli

Volkswagen Brouk i Porsche 356 vděčí za své oblé křivky jedinému muži. Ne, není to Ferdinand Porsche. Jmenuje se Erwin Komenda. Geniální designér, který se později s Porscheho rodinným klanem rozkmotřil tak, že jej odstřihli z oficiální fotografie, zemřel před půl stoletím.
Slavná fotka, kde Ferdinand a Ferry Porsche pózují u prototypu modelu 356,...

Slavná fotka, kde Ferdinand a Ferry Porsche pózují u prototypu modelu 356, kterému říkali Stürmvogel. Komenda přihlíží vpravo. V propagačních materiálech později firma Komendu ořízla. | foto: Porsche

Erwin Komenda nezpochybnitelně namaloval dvě legendární auta – Volkswagen Brouk a Porsche 356. Měl by být správně podepsaný i pod Porsche 911? To je otázka, která i po třiapadesáti letech od představení ikonického sporťáku budí vášně.

Zastánci „konspirační teorie“ kladou na začátku sadu sugestivních otázek: Byl by Brouk bez Erwina Komendy? Bylo by Porsche 356 bez Brouka? A byla by „devětsetjedenáctka“ bez 356? Fakt je ten, že Komenda začal hned po válce pracovat na prototypu sportovního vozu.

Ano, pane Hitlere

Pro Ferdinanda Porsche, ale bez něj. Oproti zakladateli slavné značky byl totiž Komenda před válkou i během ní zdrženlivější v hajlování a přátelení se s národně-socialistickými pohlaváry. Dokonce se traduje, že Hitlera při setkání nad skicami brouka zatvrzele oslovoval „pane Hitlere“ místo „můj Vůdče“. Po válce tak sice skončil v internaci, na rozdíl od Porscheho se z ní ale dostal i s dalšími inženýry výrazně dřív.

V roce 1948 vznikla na dvoře továrny Porsche slavná fotka: prototyp 356 s poznávací značkou K 45-286 a u něj zleva trojice mužů – Erwin Komenda, pokračovatel klanu Porsche Ferry a zakladatel Ferdinand. Právě tato fotka bude hrát v „případu Komenda“ významnou roli.

Porsche s modelem 356 rychle rostlo. Na začátku padesátých let prorazilo ve Spojených státech s otevřenou verzí Speedster. I tu navrhl Komenda. Mimochodem v padesátých letech se slovo „designér“ ještě moc nenosilo. Komenda byl oficiálně „blechtechnik“. Zkrátka specialista na modelování karoserií z tenkého plechu. To byla jeho královská disciplína. Pro Porscheho vymodeloval všechny karoserie od roku 1931 a vždy se stejnou filozofií – výrazné křivky dávají i velmi tenkému plechu dostatečnou pevnost.

Evoluční Komenda, revoluční Porsche

V roce 1952 dostal Komenda od Ferryho za úkol postavit větší model než 356. Zákazníci si totiž u malého sporťáku stěžovali na nedostatek prostoru, minimum místa na zadních sedadlech i na poměrně slabý motor. Komenda dodržel zadání – postavil větší 356. Zastával totiž názor, že nový model by měl být evolucí toho předchozího.

Ferry s tím nesouhlasil. Ve stejné době vyrukoval Mercedes s modelem 190SL, mnichovské BMW představilo nádherný moderní roadster 507, italská designérská škola chrlila jeden skvost za druhým. Díky Maxi Hoffmanovi, americkému distributorovi Porsche, se Ferry zkontaktoval s Albrechtem Goertzem, Němcem žijícím v New Yorku a autorem designu BMW 507. A pověřil jej návrhem nového Porsche místo Komendy. Goertz během půl roku vytvořil nový prototyp. Jenže zase vedle. Příliš „americké“.

Umělec versus inženýr

V roce 1957 nastoupil do továrny nejmladší z klanu Porsche – Ferdinand Alexandr alias Butzi. Ten do té doby studoval (jestli dostudoval, je záhadou) na nově založené Hochschule fur Gestaltung v Ulmu, moderní designérské škole, jejíž absolventi měli dát novou tvář zdecimovanému Německu. Jeho otec ho na zkušenou poslal rovnou na Komendovo oddělení. „Pan Komenda byl velmi přísný. Měl samozřejmě přesné formální znalosti, jak má co vypadat. Kdykoliv na mě mohl použít argument „takhle se to prostě nedělá“,“ vzpomínal později Butzi.

V roce 1959 Porsche představilo modernizovanou verzi 356B, na jejíchž detailech se už Butzi podílel. Zároveň vznikaly prototypy budoucího modelu 901. Za jejich autora je oficiálně označovaný Butzi. Jenže on sám přiznával, že kreslení výkresů mu úplně nešlo. Rychle něco naskicoval a předal to podřízeným. A vůbec nejlepší pro něj bylo začít co nejdřív vyrábět hliněný model. Pracoval intuitivně, Komenda byl oproti tomu inženýr, který měl všechno vždy na výkresu a okótované.

„Kdykoliv jsem mohl k otci do kanceláře“

Do výkresů převáděl Komenda i Butziho nápady. A údajně je přitom modifikoval podle svojí představy. „Byly to jen prototypy, ale stejně tam byly úplné nesmysly. Ale Komenda na nich trval,“ vzpomínal Ferdinand Alexander. Jako syn šéfa měl samozřejmě lepší postavení. Sám přiznával, že toho uměl využít. „Kdykoliv jsem mohl přijít k otci do kanceláře, ukázat mu mé návrhy a říct: Vidíš? To je ono.“

Ferrymu se samozřejmě Komendova „záškodnická“ činnost nelíbila. Po třiceti letech spolupráce přestala rodina Porsche svému dvornímu šéfdesignérovi důvěřovat. Stále sice vedl tým lidí, který řešil interiér prototypu 901, Butzi ale svoje skici začal na přání otce nosit mimo továrnu – do firmy Reutter Carrosserie, se kterou rodina Porsche dlouhé roky spolupracovala.

Komendu to zklamalo, nicméně musel ustoupit. I tak ale dál odrazoval Ferryho Porsche od některých nápadů jeho syna. Třeba od zadního výklopného okna, s nímž původní návrh počítal. Butzi na Komendův popud upravil i druhý sloupek karoserie. Na rozdíl od prvních prototypů byl nakloněn směrem vzad. Díky tomu měli pasažéři lepší přístup na zadní sedačky.

Muž, ze kterého zbyl jen kus kabátu

Po dalších peripetiích (oproti prototypu T7 se měnila například celá zadní část kvůli změně koncepce uložení motoru), na jejichž řešení se podílel i Komenda a další členové jeho bývalého „hvězdného“ týmu, bylo Porsche 911 představeno na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1963.

Toliko oficiální verze založená na pamětech Butziho. A jaká je verze alternativní? V roce 2014, sto deset let od narození Komendy, zveřejnila jeho vnučka Iris Steinecková dokumenty, které mají dokládat, jak rodina Porsche se svým dvorním designerem po pětatřiceti letech spolupráce naložila a nakládá dodnes.

Vzpomínáte na tu fotografii s prototypem Porsche 356? Právě tu Porsche používalo donedávna i v oficiálních propagačních materiálech. Jen byla oříznuta tak, že z Komendy na ní zbyl sotva kus kabátu.

Poslední vůle na poslední chvíli

To je ale jen nevinná maličkost. Steinecková však tvrdí, že Butzi jejímu dědečkovi ukradl třeba i princip „targy“, tedy jakéhosi polovičního kabrioletu. Targa byla v roce 1966 patentována v USA právě Butzim. Ovšem dokumentace obsahuje jen obyčejný obrázek auta. Technické podrobnosti chybí. Komenda přitom podle vlastního prohlášení už dlouho předtím pracoval na řešení jménem „save convertible“, tedy „bezpečný kabriolet“, které svým principem odpovídá provedení targa.

Že by na to neměl Komenda důkazy? Vždyť měl vždy všechno podrobně zpracováno ve výkresech... To je ta největší záhada. Butzi si totiž targu patentoval v červnu 1966. V tu dobu byl už Komenda těžce nemocný. V nemocnici ve Stuttgartu umíral na rakovinu plic. 21. srpna 1966 jej navštívili dva lidé z Porsche a za přítomnosti advokáta jej nechali podepsat poslední vůli. O den později Komenda zemřel. Jeho žena, která žila až ve štýrském Weyeru, přijela do Stuttgartu až o čtyři dny později. Podle Steineckové jí Porsche prodal za výhodnou cenu auto. „Babička pak odjela do Rakouska a o vypořádání pozůstalosti se postarali Porscheho synovec Ghislaine Kaes a Porscheho asistentka Ilse Guttová,“ popisuje Steinecková. Osobní věci Komendy nechal Porsche odvézt do Rakouska. Soukromý archiv s technickými výkresy si firma nechala. Materiály budou pravděpodobně stále uloženy v archivu Porsche. Steineckovou do nich ale současné vedení Porsche nenechalo nahlédnout.

Porsche po zveřejnění konspirační teorie celou kauzu popřelo. Komenda byl podle nich vždy zaměstnancem firmy Porsche a technická řešení, která navrhl, náležejí jí. A odmítá i to, že by nezpochybnitelný přínos Komendy pro značku zlehčoval nebo tajil.

Pravdou je, že Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche žádné další ikonické auto až do své smrti v roce 2012 nevytvořil. „Nejoslavovanější automobilový designér 20. století navrhl po smrti svého učitele už jen designové sluneční brýle, náramky a kuchyňské příslušenství,“ konstatuje Arthur Smid, jeden ze zastánců konspirační teorie o Erwinu Komendovi.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...