Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Zemřel Butzi, designér legendárního Porsche 911. Génius „bez talentu“

  20:23aktualizováno  21:13
Automobilový designér Ferdinand Alexander Porsche, potomek slavné rodiny, zemřel ve čtvrtek ve věku 76 let v rakouském Salcburku.

Ferdinand Alexander Porsche v roce 1963 u prvního Porsche 911, tehdy se ovšem ještě jmenovalo Porsche Typ 901 (T8) | foto: Porsche

F. A. Porsche, který zastával post čestného předsedy dozorčí rady automobilky Porsche, byl autorem známého modelu 911. Ten patřil k nejúspěšnějším modelům v automobilové historii. Přitom Butziho, jak se mu také říkalo, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu".

Fotogalerie

Butzi si zajistil nesmrtelnost hned jednou z prvních prací v rodinné automobilce. V roce 1962 stvořil Porsche 911. Legendární sporťák s motorem za zadní nápravou, s vykuleným pohledem okrouhlých předních světel, placatou kapotou a mohutnou splývající zádí vypadá do dnešních dnů (modelu 991) vlastně pořád stejně. Nezaměnitelnou siluetu pozná i laik. "Jako tvůrce Porsche 911 založil v našem podniku kulturu designu, kterou jsou naše sportovní vozy až do současnosti ovlivněny," řekl předseda představenstva automobilky Matthias Müller.

Ke vzniku samotného designu se váže historka o tom, jak F. A. o podobě "devětsetjedenáctky" bojoval s šéfinženýrem Porsche Erwinem Komendou. Ten s Butziho návrhy nesouhlasil a hrozilo zastavení prací na novém voze. Butziho otec Ferry tedy vzal synovy návrhy a odnesl je do firmy Reutter, která sídlila naproti automobilce a vyráběla pro Porsche karoserie. Tam nechal vyrobit první prototyp. V roce 1963 se nový model představil pod označením 901 na autosalonu ve Frankfurtu. Ještě před zahájením produkce v roce 1965 muselo Porsche změnit kvůli zásahu Peugeotu označení na 911. Číslování s nulou uprostřed má totiž rezervované francouzský výrobce.

Ferdinand Alexander Porsche

Ferdinand Alexandr Porsche Později navrhoval i závodní auta, jako byl model 804 pro formuli jedna anebo Porsche 904 Carrera GTS, které je dnes považováno za jedno z nejkrásnějších závodních aut všech dob.

Ferdinand Alexander Porsche byl vnukem Ferdinanda Porsche, který proslul nejen jako zakladatel slavné továrny Porsche, ale také jako tvůrce kultovního vozu Volkswagen Brouk.

F. A. Porsche se narodil v roce 1935 ve Stuttgartu, sídelním městě automobilové továrny. Byl nejstarším synem Ferdinanda Antona Ernsta Porsche, přezdívaného Ferry. V roce 1972, když se členové rodiny stáhli z výkonného managementu firmy, automobilku opustil a založil slavnou návrhářskou kancelář Porsche Design Studio se sídlem v rakouském Zell am See. Značku "Porsche Design" nebo "Design by F. A. Porsche" najdeme na nespočtu výrobků, od slavných hodinek přes psací potřeby, koupelny, nábytek, televizory po jízdní kola, vlaky, tramvaje a dokonce i klavír.

Jeho krédem bylo: "Design by měl být upřímný." Vyznával především funkční design, bez ozdob. Sám sebe nepovažoval za umělce, ale spíše za technicky zdatného "řemeslníka tvarů".

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche
  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky
Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím motorem. Podíl čistě...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Najdete na iDNES.cz