Zemřel Butzi, designér legendárního Porsche 911. Génius „bez talentu“

  20:23aktualizováno  21:13
Automobilový designér Ferdinand Alexander Porsche, potomek slavné rodiny, zemřel ve čtvrtek ve věku 76 let v rakouském Salcburku.

Ferdinand Alexander Porsche v roce 1963 u prvního Porsche 911, tehdy se ovšem ještě jmenovalo Porsche Typ 901 (T8) | foto: Porsche

F. A. Porsche, který zastával post čestného předsedy dozorčí rady automobilky Porsche, byl autorem známého modelu 911. Ten patřil k nejúspěšnějším modelům v automobilové historii. Přitom Butziho, jak se mu také říkalo, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu".

Fotogalerie

Butzi si zajistil nesmrtelnost hned jednou z prvních prací v rodinné automobilce. V roce 1962 stvořil Porsche 911. Legendární sporťák s motorem za zadní nápravou, s vykuleným pohledem okrouhlých předních světel, placatou kapotou a mohutnou splývající zádí vypadá do dnešních dnů (modelu 991) vlastně pořád stejně. Nezaměnitelnou siluetu pozná i laik. "Jako tvůrce Porsche 911 založil v našem podniku kulturu designu, kterou jsou naše sportovní vozy až do současnosti ovlivněny," řekl předseda představenstva automobilky Matthias Müller.

Ke vzniku samotného designu se váže historka o tom, jak F. A. o podobě "devětsetjedenáctky" bojoval s šéfinženýrem Porsche Erwinem Komendou. Ten s Butziho návrhy nesouhlasil a hrozilo zastavení prací na novém voze. Butziho otec Ferry tedy vzal synovy návrhy a odnesl je do firmy Reutter, která sídlila naproti automobilce a vyráběla pro Porsche karoserie. Tam nechal vyrobit první prototyp. V roce 1963 se nový model představil pod označením 901 na autosalonu ve Frankfurtu. Ještě před zahájením produkce v roce 1965 muselo Porsche změnit kvůli zásahu Peugeotu označení na 911. Číslování s nulou uprostřed má totiž rezervované francouzský výrobce.

Ferdinand Alexander Porsche

Ferdinand Alexandr Porsche Později navrhoval i závodní auta, jako byl model 804 pro formuli jedna anebo Porsche 904 Carrera GTS, které je dnes považováno za jedno z nejkrásnějších závodních aut všech dob.

Ferdinand Alexander Porsche byl vnukem Ferdinanda Porsche, který proslul nejen jako zakladatel slavné továrny Porsche, ale také jako tvůrce kultovního vozu Volkswagen Brouk.

F. A. Porsche se narodil v roce 1935 ve Stuttgartu, sídelním městě automobilové továrny. Byl nejstarším synem Ferdinanda Antona Ernsta Porsche, přezdívaného Ferry. V roce 1972, když se členové rodiny stáhli z výkonného managementu firmy, automobilku opustil a založil slavnou návrhářskou kancelář Porsche Design Studio se sídlem v rakouském Zell am See. Značku "Porsche Design" nebo "Design by F. A. Porsche" najdeme na nespočtu výrobků, od slavných hodinek přes psací potřeby, koupelny, nábytek, televizory po jízdní kola, vlaky, tramvaje a dokonce i klavír.

Jeho krédem bylo: "Design by měl být upřímný." Vyznával především funkční design, bez ozdob. Sám sebe nepovažoval za umělce, ale spíše za technicky zdatného "řemeslníka tvarů".

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky
Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

DĚTI TESTUJÍ: Jak jim chutnal Pribináček v kapsičce?
DĚTI TESTUJÍ: Jak jim chutnal Pribináček v kapsičce?

Kdo jiný by měl vyzkoušet chuť nového Pribináčka Kapsíka než děti. Jak dopadl tenhle tvarohový dezert, který na pultech obchodů najdete ve dvou variantách: kakaové a vanilkové.

Najdete na iDNES.cz