ZANIKLÉ TRATĚ: Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

Seriál
Devětasedmdesátý díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy vzniknout a jejíhož zániku lituje jen málokdo. Vlečku z Bohušovic nad Ohří do ghetta Terezín museli postavit sami židovští vězni, a to jen proto, aby je pak mohla odvézt do vyhlazovacích táborů.

Vlečka z Bohušovic nad Ohří do Terezína zakreslená do mapy III. vojenského mapování

Pevnostní město poblíž soutoku Ohře a Labe se začalo stavět v roce 1780 na sklonku života císařovny Marie Terezie. Po její smrti dostalo její jméno, Terezín, německy Theresienstadt. Vojenská posádka zůstala v této nikdy neobléhané bastionové pevnosti i po vzniku Československa.

V roce 1940 se však z Malé pevnosti na pravém břehu Ohře stala věznice pražského gestapa, o rok později v hlavní pevnosti v městě vzniklo židovské ghetto. V září roku 1942 už bylo v Terezíně vězněno téměř 60 tisíc Židů nejen z protektorátu, ale i z Německa nebo Rakouska. Transporty tehdy směřovaly do stanice Bohušovice nad Ohří, odkud museli vězni pokračovat do Terezína pěšky.

Stanice Bohušovice nad Ohří se původně jmenovala Terezín-Bohušovice nad Ohří. Německý starosta Bohušovic po vzniku ghetta proti názvu protestoval, aby „jeho město“ nebylo spojováno s „židovským Terezínem“.

O stavbě vlečky se začalo mluvit prakticky okamžitě po vzniku ghetta. Není stoprocentně jasné, které konkrétní důvody k projektu vedly. Jedním z nich bylo určitě urychlení a zjednodušení transportu Židů do a z ghetta. Důležité však bylo také zásobování. Navíc pevnost se po likvidaci židovských vězňů měla stát vzorovým nacistickým městem a železnice se k tomuto účelu hodila.

Stavba byla zahájena v srpnu 1942, pracovalo na ní asi 300 židovských vězňů. Za 245 pracovních dní odstranili 19 tisíc kubíků zeminy, odvezli 1 500 kubíků pevnostního zdiva a použili 2 800 m3 štěrku. Vznikla vlečka dlouhá 2,5 km.

Návrat prvního vlaku z Terezína do Bohušovic. Práce na náspu u Bohušovické brány však nebyly stále dokončeny. 1. června 1943. GPS: 50.5066686N, 14.1497050E

První „slavnostní“ vlak projel z Bohušovic do Terezína 1. června 1943. Vlečka ovšem nebyla dlouho zkolaudována, stalo se tak teprve po intervenci protektorátního ministerstva železnic začátkem roku 1944. Do konce války pak z Terezína odjížděly především transporty do vyhlazovacích táborů. Radostnější byly až spoje od května 1945, repatriační vlaky rozvážely bývalé vězně do jejich domovů.

Po válce vlečka nebyla příliš využívaná, a to ani přesto, že se do Terezína vrátila československá armáda. Koleje v někdejší Bahnhofstrasse, dnes Dlouhé ulici, se však několikrát hodily filmařům. Za zmínku stojí film Alfréda Radoka z roku 1949 Daleká cesta. Zřejmě posledním vlakem v Terezíně byla souprava při filmování filmu Poslední motýl v roce 1989. Tehdy musela být vlečka z velké části zrekonstruována.

Z této unikátní fotografie je vidět, že transporty odjížděly z Terezína i z kusé koleje podél Mysliveckých kasáren. GPS: 50.5079886N, 14.1484350E

Ve druhé polovině šedesátých let 20. století byly na trase vlečky před Terezínem postaveny sklady ovoce a zeleniny, někdy se také mluví o mrazírnách. Kolej do nich byla dokonce elektrifikována. Celá vlečka z Bohušovic nad Ohří až do Terezína byla kulturní památkou, od roku 1988 jí však zůstal jen koncový úsek.

Po stopách temné historie

S kamerou jsme se vydali pátrat po tom, co se z vlečky do ghetta Terezín dochovalo. První část až k bývalým zeleninovým skladům je poměrně slušně zachovalá. Na tělese dráhy je dostatek štěrku, místy můžeme najít také betonové pražce a podél zarostlého náspu ční opuštěné sloupy trakčního vedení.

Vlečka do mrazíren byla elektrifikována. Po zastavení provozu zůstaly sloupy...
Vlečka do mrazíren byla elektrifikována. Po zastavení provozu zůstaly sloupy...

Vlečka do skladů ovoce a zeleniny byla elektrifikována. Po zastavení provozu zůstaly sloupy trakčního vedení stát v krajině.

Pro železniční archeology je nejlepší asi prostřední část, kolem kilometru 1,7. Násep u zahrádkářské kolonie není moc přístupný. Tady jsme našli několik kilometrovníků, zbytky z nákladního nebo služebního vagonu a pak také kolejnici zaraženou kolmo do země. Toto řešení se obvykle používalo pro určování nivelety tratě. Jediné, co tady chybí, jsou koleje.

Ty ovšem začínají u terezínských obranných valů. Na to, že jsou kulturní památkou, jsou často v žalostném stavu, občas zalité asfaltem. Vlak by se po nich do Terezína už nedostal.

Kilometrovník s hodnotou 1,8.

V reportáži vám ukážeme, jaký násep museli vězni navršit, aby trať mohla překonat vodní příkop před bývalou Bohušovickou bránou. Podíváme se také na zbylou výhybku na začátku někdejší Bahnhofstrasse, dnes Dlouhou ulicí. Povíme vám, k jakému účelu sloužily koleje, které vedly mezi obytné bloky, a k čemu ta, která odbočovala podél bývalých Mysliveckých kasáren.

Podařilo se nám také shromáždit řadu fotografií a kreseb, které dokazují, jak vlečka za druhé světové války vypadala a kudy koleje vedly. Je dobře, že je aspoň část tratě zachována jako memento, ale zároveň je dobře, že už nikdy nebude sloužit účelu, kvůli kterému byla postavena.

Kresba terezínského vězně Leo Haase, která znázorňuje překladiště na vlečce na začátku Bahnhofstrasse. GPS: 50.5076228N, 14.1492317E

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Stará Tišnovka, úsek Česká – Tišnov
  • Litovice – Středokluky
  • Holešovická přístavní dráha
  • Dolní Lipka – Międzylesie (Mittelwalde)
  • Studénka – Sedlnice
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Karviná město – Karviná severní nádraží
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice – Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Dobronín – Polná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy
  • Koněspřežná železnice Bruska – Lány
Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

Na co zírá mašinfíra: Deset kilometrů těžké romantiky na mladějovské dráze

26. května 2024

Vůbec poprvé během jedné jízdy vyměníme lokomotivy, včetně mašinfíry. Vyrazíme na úzkokolejku v...

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...