Rizikový železniční přejezd v současnosti

Rizikový železniční přejezd v současnosti | foto: SŽDC

Stavební povolení i pozemky. Zánik přejezdu smrti ve Studénce se přiblížil

  • 2
Podjezd se stavebním povolením, objezd s vykoupenými pozemky. Snad už nic nebude bránit zahájení zrušení železničního přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, kde se v červenci 2015 srazilo pendolino s polským kamionem a stala se tam i řada podobných dopravních incidentů.

Kvůli těmto nehodám dostalo křížení nelichotivou přezdívku přejezd smrti. „Už si opravdu přejeme, aby se tamní situace nějak vyřešila,“ konstatoval starosta Studénky Libor Slavík. Připomněl, že příští rok to bude už deset let od tragédie pendolina se třemi oběťmi a několika doživotními následky.

„Trochu věříme, že toto smutné výročí se snad stane i určitým mezníkem, kdy se opravdu začne stavět,“ nepřímo zmínil starosta několikaleté průtahy.

Mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda řekl, že se tamní situací intenzivně zabývají. Připomněl, že na podzim se podařilo vykoupit stěžejní pozemky od společnosti AK 1324, což dlouho blokovalo přípravu stavby objezdu pro kamiony, které nemohou do podjezdu.

Stavba má začít příští jaro

Objezd podél někdejší studénecké vagonky ve směru na dálniční přivaděč si vymínilo vedení Studénky, protože jinak by těžkotonážní soupravy projížděly přes centrum města, okolo školy i školky. „To bylo nepřijatelné,“ zopakoval starosta takřka desetitisícového města.

Mluvčí SŽ Gavenda potvrdil, že drážní část řešení, tedy podjezd, získala od Drážního a energetického stavebního úřadu stavební povolení. „Zatím je nepravomocné,“ upozornil, že ještě běží lhůty pro možná odvolání, jasno by však mělo být už brzy.

„Letos na podzim předpokládáme vypsání soutěže na zhotovitele stavby, rovněž připravujeme zadávací dokumentaci. Stavební práce by se pak v případě hladkého průběhu soutěže mohly rozběhnout na jaře příštího roku,“ nastínil.

Náklady se stále zvyšují

Vše začne výstavbou obslužných komunikací v místní části Butovice, pak přijde na řadu podjezd, následně objezd. Upravena bude také křižovatka ulic R. Tomáška a 2. května, což se týká i tamního přejezdu přes místní dráhu mezi Studénkou a Bílovcem.

Problémem se teoreticky může stát zvyšující se cena, před několika lety udávaná na takřka 700 milionů korun. Nyní se nejspíše vinou nárůstu cen stavebních prací zvýší, nově se může blížit až k miliardě.

Na přejezdu hlavní železniční trati mezi Ostravou a Olomoucí navíc ve Studénce funguje od poloviny února chytrý kamerový systém, který automaticky zaznamenává vozidla, jež na koleje vjedou navzdory červenému světlu.

Rus v polském kamionu vjel na přejezd ve Studénce na červenou, zastavil vlaky

Počet přestupků a výše pokut se z bíloveckého městského úřadu, který provoz coby pověřené město zajišťuje, zatím nepodařilo zjistit. Podle informací MF DNES se však počet provinilců údajně snižuje.

Přejezd ve Studénce kromě poměrně častých kolizních situací komplikuje dopravu také tím, že vinou hustého vlakového provozu tam vozidla čekají na průjezd někdy i čtvrt hodiny.

Nově by se měla situace změnit. Podjezd, který jej nahradí, bude mít dva pruhy pro osobní automobily, dále také pruh pro cyklisty a chodník pro pěší. Koleje tak nikdo nebude muset přejíždět ani přecházet.

Tragická nehoda z července 2015 na přejezdu ve Studénce: