Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: Diablo 4 zaskórovalo. Je temné, krvavé a zatraceně zábavné

aktualizováno  19. června 12:52
Akční hra na hrdiny Diablo 4 se v mnoha ohledech vrací ke kořenům. Namísto zbytečných experimentů sází na léta prověřenou hratelnost, vypilované audiovizuální zpracování a nečekané měřítko. Přinášíme dokončení recenze.
90

Diablo 4

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce: Blizzard

  • Vynikající audiovizuální prezentace
  • Zábavné souboje
  • Experimentování s buildy
  • Velmi dobrý příběh jako celek
  • Povedený launch oproti Diablu 3
  • Dílčí nedostatky v příběhu
  • Některé prvky v designu

Herní karta
Část 1/2

Milý deníčku,
už další den v řadě nemohu myslet na nic jiného. Chci si dát pizzu, otevřít pivo a hrát Diablo 4. Lilith říká, že je to tak správné. Její úsměv je laskavý a plný porozumění. Z hloubi duše se přesto stále ozývá slabé volání, že mám odložit ovladač. Ale já nechci. Možná to byl jen šepot větru.

Možná vám to přijde jako včera, ale vyvedu vás rovnou z omylu. Od vydání Diabla 3 uplynulo už dlouhých jedenáct let! A povedený launch to rozhodně nebyl. Nedá se říci, že by se Blizzard v nadcházejících letech poučil – naopak nám zkolaboval v podstatě před očima. Ale to už je jiný příběh.

Co se Diabla 4 týče, launch tentokrát nepodcenil a ještě na něm vydělal. Majitelé jiných než standardních verzí totiž mohli začít hrát o čtyři dny dříve. Z mé zkušenosti mohu konstatovat, že jsem ani jednou nečekal ve frontě a za celou dobu mě hra jednou náhodně odpojila (což ovšem připisuji ne vždy stoprocentní funkci quick resume na xboxu). Uvidíme v úterý.

Temnější podoba Diablu 4 sluší. V kombinaci s hudbou je to paráda.

Příběh vypráví a naplňuje proroctví o návratu Lilith, dcery Mefista, Pána nenávisti. Stoupence získává poměrně snadno. Zatímco kněz vyčítavým hlasem kritizuje lidské neřesti, Lilith až mateřsky utěšuje, že hřešit je přirozené a správné. Hráčova postava, poutník, se k celému plánu připlete trochu jako slepý k houslím. A kvůli událostem hned z úvodu naváže spojení s Lilith. Do situace nás následně zasvětí jeden z posledních Horadrimů, Lorath Nahr.

Cesta vedoucí k vykoupení je podle očekávání značně klikatá, nicméně je to právě audiovizuální podaní, které vám celý příběh lidově řečeno prodá. Úvod hry považuji za fantastický a je škoda, že na další takovýto výrazný moment jsem prozatím nenarazil, byť pár scén k němu mělo také blízko. Začátek hry zkrátka jasně udá tón, který vás bude provázet světem Sanctuary.

Pět povolání, spousta možností

Po parádním intru následuje tradiční výběr povolání. Na výběr jsou Barbarian, Sorcerer, Rogue, Necromancer a Druid. Můžete zvolit muže, ženu, barvu kůže, tetování, zapovězena je pouze volba proporcí, takže druid bude vždy trochu při těle, zatímco nekromant kost a kůže.

Podlehnout Lilith je pro řadu lidí až příliš snadné.

Původně jsem plánoval barbara, ale protože herně vychází z Diabla 3, které docela dobře znám, zvolil jsem druida, za nějž jsme si zahráli naposledy v Diablu 2. Než se budu věnovat hernímu stylu, pro pořádek připomenu, že Diablo 4 je akční RPG, jehož smyčka je založena na likvidování spousty nepřátel naráz a vylepšování postavy skrze výbavu a investování získaných bodíků, a to jak sólo, tak v kooperaci.

Na začátku je v podstatě jedno, jakou cestou půjdete, přemýšlet nad buildy má cenu až se ziskem alespoň základního množství bodů, které investujete do talentového stromu s aktivními a pasivními schopnostmi. Ačkoliv aktivně lze vždy používat pouze šest dovedností, hra nechává úplně na vás, jaké si vytáhnete. V talentovém stromě je patrná řada synergií, ovšem pokud chcete, můžete experimentovat a používat i slabší buildy.

Osady poskytují (většinou) bezpečí, mimo ně se může stát cokoliv.

Jakožto dlouholetý hráč World of Warcraftu a Hearthstone vím, že nic jako ideální vyvážení neexistuje. Pokud některý build vystrčí drápky víc než je záhodno, Blizzard je obrousí. Málo používané schopnosti časem posílí. Ale vždycky tu budou lepší a hotší buildy.

U druida mě neskutečně baví kombinovat jeho schopnosti. Můžete jít cestou vlkodlaka, vlkomedvěda, nebo to kombinovat. Nabízí se tornádový build. Záleží pouze na tom, jak dokážete mitigovat damage. Aktuálně jsem si ovšem zamiloval různé varianty buildu, který využívá společníky – vlky, havrany i jedovatou liánu, zatímco z dálky posílám tornáda. Je to docela efektivní. Čím víc bodů máte, tím je reset talentů dražší, nicméně pořád to vychází levně a podněcuje k experimentování. Osobně bych šel ještě dál a umožnil si jednotlivé buildy ukládat.

Návrat k temným kořenům

Diablo 4 je krásně ponuré, temné a pořádně krvavé. Smrt a zmar vás čeká prakticky na každém kroku, ovšem v takovém tom poetickém, líbivém podání. Rozpadlé ruiny, vyhořelé chatrče, kamenné pevnosti, kostlivci, pavouci… je to až trochu kýč, ale přiznám se, že tato složka hry se mi prozatím vůbec neokoukala. Naopak. Vše podtrhuje skvěle zvolená hudba. Líbí se mi také, že hra se bere hrozně vážně a nepřináší žádné odlehčení.

Legendárních předmětů padá oproti betě výrazně méně. Naštěstí.

Herní svět je na poměry Diabla poměrně bohatý. Kromě hlavní příběhové linie je tu tuna vedlejších úkolů, v nichž například pomáháte s vymítáním démonů nebo hledáte ztraceného manžela. Ne, že by Diablo 4 mělo oscarové ambice. Na druhou stranu smekám nad tím, že některé jsou docela hodně poutavé, a to přesto, že jsou ukotvené v primitivní formě „dojdi někam a zabij všechno nepřátelské“. Ani po dvaceti hodinách je nevynechávám, baví mě.

Na mapě se odehrávají různé náhodné eventy. Ačkoliv se tvůrci snažili o variabilitu, jsou samozřejmě pořád na jedno brdo a přijde mi, že občas je jich aktivních až moc. A pak tu jsou pevnosti, které je třeba dobýt. Odměny stojí za to: slušná porce renown k dané oblasti, další záchytný bod pro cestování či zpřístupnění nových dungeonů. Hodnota renown se váže ke každé oblasti a zjednodušeně řečeno, plněním všeho možného se následně zpřístupňují odměny, takže není vůbec od věci všechno pěkně prošmejdit.

Už základní sety vypadají docela hezky.

Honba za neustále lepší výbavou zahrnuje všechny známé atributy, jako je vylepšování pomocí drahokamů či úprava nechtěného atributu na jinak dobrém kousku výbavy. To vše už stojí peníze a je třeba si rozmyslet, jestli to za to stojí. Jsem také rád, že se Blizzard oproti betě uklidnil s četností legendárních předmětů, které mi padly prozatím tři. Co se týče herního obchodu, jak funguje a co nabízí, píšu na Bonuswebu zde. Prozatím jsem ho ignoroval a hra mi ho nijak nepodbízela.

Tímto bych první část recenze prozatím ukončil. Zaujalo mě Diablo 4? Víc než to. Zatím se bavím královsky. Je Blizzard zpátky ve hře? Teprve uvidíme. Přeci jen, část tvůrců, která stojí za návratem k temným kořenům, tam už není. A Blizzard v posledních letech už několikrát ukázal, že je schopný zbabrat v podstatě cokoliv. V další části recenze se budu věnovat dalším možnostem přizpůsobení postavy, výbavy, end-game obsahu a povaze live-service.

Za co se platí v Diablu 4 a kolik? Nejlevnější brnění stojí 300 korun

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

28 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 773 čtenářů

  • Nejčtenější

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Černoch samuraj budí vášně

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

95 %

RECENZE: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další hit na Switch

Ceněné, dvacet let staré akční RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube se...

80 %

RECENZE: Hellblade II je depresivní výlet mimo komfortní zónu

Hellblade 2 je strhující psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Navzdory...

Příznivce Half-Lifu to nepotěší. Unikly informace o nové hře od Valve

Čerstvý únik informací nám dává jasnější představu ohledně nové hry od legendy mezi herními studii...

Streamer 24 hodin zabíjel jediného bosse, úspěch pořádně oslavil

Buldočí vytrvalost předvedl populární streamer Kai Cenat při zabíjení nechvalně proslulé záporačky...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....