Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Hellblade II je depresivní výlet mimo komfortní zónu

  10:00
Hellblade 2 je strhující psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Navzdory famóznímu technologickému zpracování, které ždímá aktuální hardwarovou generaci na maximum, ho ovšem nelze snadno doporučit. Jeho temné vyznění a filmová hratelnost z něj dělají spíš artovou záležitost pro fajnšmekry.

Senua's Saga: Hellblade II

Platforma: PC, Xbox Series X/S

Herní karta

Poslední dobou to vypadá, jako by značka Xbox tuto konzolovou generaci vypustila. Microsoft sice v posledních letech nakoupil hodně vývojářských studií, ale na počtu lákavých exkluzivit se to zatím nijak neprojevilo. Druhý díl severské řezničiny Hellblade je po dlouhé době důvodem, proč by si herní fajnšmekři měli dát do gamepadu nové baterky, že by ale ke koupi nové konzole nalákal masové publikum, se předpokládat nedá. Je totiž pořádně divný.

Hellblade je jednou z nejhezčích her, jaké si aktuálně můžete zahrát.

Hlavní hrdinka Senua se sice umí ohánět mečem, zároveň ale trpí těžkou psychózou a tak ponoření do její role není úplně nejsnazší. Duševní nemoc se zde projevuje formou vnitřního dialogu, který neustále komentuje okolní událostí.

„Vzchop se, to dáš,“ šeptá vám motivačně do levého ucha agitovaný hlas, zatímco v pravém slyšíte jen posměch a urážky. Celé to působí, jako když si k filmu pustíte doprovodný komentář režiséra, který ale původní látku nijak neobohatí, ale naopak ji shazuje. Vývojáři spolupracovali se skutečnými pacienty i lékaři, a i když díkybohu nemůžu posoudit, na kolik se zážitek přibližuje stavu, kteří takto nemocní lidé zažívají, výsledek je skutečně znervózňující. Pokud si ke hrám chodíte převážně odpočinout, tak se Hellblade širokým obloukem vyhněte, jde vlastně o velmi nepříjemný zážitek.

Souboje jsou syrové a brutální. A také velmi jednoduché na ovládání.

A to navzdory naprosto fantastickému technickému zpracování, které ždímá výkon současného hardwaru na maximum. Grafika působí místy až fotorealisticky, ať už jde o detailní záběry obličejů, ve kterých lze snadno přečíst každou emoci, nebo o působivé výhledy do krajiny. Autoři podmanili filmovému zážitku naprosto vše, což má ovšem i negativní důsledky. Zvolený formát obrazu 21:9 na většině běžných displejů a televizí přináší černé pruhy a hra běží jen ve třiceti snímcích za sekundu. Což kupodivu není až takový problém, jak jsem se dopředu obával, díky celkově pomalému tempu hry se na to dá rychle zvyknout.

Filmový zážitek se ovšem podařilo zprostředkovat na výbornou a člověk má občas problémy poznat rozdíl, kdy skončila příběhová animace a je zase možné začít hrát. Víc než fantastická grafika je pak důležitý zvuk. Kromě neustálého šeptání z různých stran hru doprovází i hudba „barbarské“ kapely Heilung, z temného mručení jejího zpěváka, který opakuje jakési nesrozumitelné „kletby“ jde mráz po zádech, pro správné zprostředkování zážitku jsou ovšem nutná pořádná sluchátka.

Pro plnohodnotný zážitek jsou nutná sluchátka.

V jádru je Hellblade obyčejným walking simulátorem, kdy jdete dopředu úzkým koridorem, kocháte se okolní grafikou a posloucháte rozhovory, ať už ty odehrávající se ve vaší hlavě, nebo ty skutečné s vedlejšími postavami. Na rozdíl od předchozího dílu tu Senuu po většinu času někdo doprovází, což umožňuje vyprávět daleko poutavější příběh.

Kromě hledání sběratelských předmětů sestává hratelnost jen ze dvou prvků. Čas od času vás hra uzamkne v menší lokaci, kde musíte najít tři schované obrazce, aby se otevřela cesta dál. Jde o velmi primitivní hádanky, které spíš jen zdržují, než že by představovaly nějakou výzvu, ale jsou natolik vzácné, že vlastně příliš nevadí. Druhým rozptýlením pak jsou akční souboje. Ty vypadají na pohled velmi syrově a brutálně, ve skutečnosti jsou ovšem jen o správném načasování úskoků a útoků.

I když se občas dostanete do větší bitvy, vždy v jeden moment bojujete jen s jedním nepřítelem a až po jeho likvidaci se na scéně objeví další. Autoři tuto skutečnost dokážou velmi dobře maskovat a přechody mezi souboji jsou vizuálně velmi povedené, jakmile ale pochopíte jejich tempo, stanou se jen rutinou. Hra má tak daleko blíž k interaktivním filmům než k akční adventuře, kterou zvoleným úhlem kamery může připomínat.

Celé je to o tom nechat se pohltit temnou a bezvýchodnou atmosférou hry, což díky fantastickému zpracování naštěstí není těžké. Je nutné ovšem pamatovat na to, že Hellblade není a ani nemá být zábavný, autorům šlo o zprostředkování neobvyklého a vlastně i nepříjemného zážitku. Ale umění nemusí být vždy příjemné, že? Minimálně za vyzkoušení v rámci předplatného Game Pass, kde je od prvního dne k dispozici, Hellblade stojí.

Autor:
  • Nejčtenější

Byla oblíbená, teď však 17 let starou hru zasypala negativní hodnocení

Hra Team Fortress 2 patřila dlouhé roky k oblíbencům v multiplayerovém žánru. V posledních letech...

Nástupce Heroes, o kterém se nám ani nesnilo. Recenze Songs of Conquest

O čem zpívají bardi v putykách každého pohádkového království? O chrabrých činech, krutých zradách...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Generální manažer značky Warcraft opouští studio Blizzard

John Hight, generální manažer fantasy značky Warcraft, která letos oslaví třicet let od vydání...

Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

Začala úspěšně, ale po třech letech je onlinovka od Amazonu v problémech

Onlinovka New World od Amazonu začala úspěšně, v průběhu tří let však zájem o ní výrazně poklesl....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...