Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Indové na vlně nostalgie oprašují vlastní kolu. Utká se s americkými giganty

  12:00
Více než půlstoletí po svém uvedení se značka Campa Cola vrací na indický trh. Indové tento nealkoholický perlivý nápoj podobný kokakole hojně pili v 70. a 80. letech minulého století. Nyní hodlá jeho výrobce vyzvat západní společnosti Coca-Cola a Pepsi a poprat se o podíl na tamějším trhu. Brand se v době zbystřených patriotických nálad snaží konzumenty zaujmout jako ryze domácí produkt.

Zákazník popíjí Campa Colu ve stánku nedaleko někdejší továrny firmy v Novém Dillí. Značka má od loňska nového majitele a plánuje rozmach. (9. února 2009) | foto: ČTK

Trh s nealkoholickými nápoji v Indii má zajímavý fenomén, jímž je značka Campa Cola. Ta vznikla na začátku sedmdesátých let pod křídly mateřské společnosti Pure Drinks Group a zažila svůj největší rozkvět před půl stoletím, kdy na indickém trhu zaznamenávala nebývalé obchodní úspěchy.

Nyní chce nový majitel na někdejší úspěch navázat. Značku Campa Cola loni koupil nejbohatší Ind Mukesh Ambani a obohatil o ni portfolio svých značek. Informaci přinesl deník The Guardian.

Skvělá indická chuť

Jedním z důvodů někdejšího obchodního úspěchu Campa Coly mezi spotřebiteli byl nedostatek západní konkurence. Indie měla totiž tehdy plánované hospodářství sovětského typu a úřady brojily proti všemu západnímu. Coca-Cola, která se v zemi prodávala již od roku 1949, byla nucena opustit Indii v roce 1977. Odmítla totiž vládní příkaz, aby se o svou slavnou tajnou recepturu podělila s indickými subjekty. Pepsi tehdy na indickém trhu ještě nebyla.

Kdo je Mukeshi Ambani?

Je to indický dolarový miliardář a podnikatel, v současnosti předseda představenstva a generální ředitel společnosti Reliance Industries Ltd. Ta figuruje v energetice, petrochemii, maloobchodě, telekomunikacích, masmédiích i výrobě textilu.

Společnost je podle žebříčku Fortune Global 500 podle tržní hodnoty nejhodnotnější indická společnost.

Podle Bloomberg Billionaires Index se Ambaniho čisté jmění k únoru 2023 odhaduje na 83,4 miliardy dolarů (1,8 bilionu Kč). To z něj momentálně činí nejbohatšího člověka v Asii a desátého nejbohatšího člověka na světě.

V zemi s dlouhým létem vzniklo po odchodu společnosti Coca-Cola obrovské vakuum, které zaplnila právě domácí Campa Cola. Indové sice věděli, že se kvalitou americkému originálu nevyrovná, ale na narozeninových oslavách a setkáních po mnoho let zůstala vyhledávanou lahůdkou.

Campa Cola se stala ve své době oblíbenou i díky indickému patriotismu. Šlo tehdy o domácí nealkoholický nápoj vyráběný indickou společností, a nikoli o dovoz ze Západu. Jeho reklamní slogan zněl: „Skvělá indická chuť“.

Když Indie v roce 1991 liberalizovala svoji ekonomiku, vstoupila na tamější trh konečně Pepsi, Coca-Cola se tam ve velkém stylu vrátila. Campa Cola se najednou stala nemoderní. Domácí nápoj následně vytlačila konkurence dvou gigantů nealkoholického průmyslu, domácí kola počátkem devadesátých let z velké části zmizela z indických regálů.

Nostalgie prodává

Marketingoví odborníci nyní soudí, že „mrtvé“ značky vzbuzující nostalgii se mohou vrátit. Předpokládá se, že Ambaniho společnost Reliance Industries bude nyní dřívější patriotismus přetavovat právě do nostalgie. „Budu Campa Colu kupovat, abych ukázala vnoučatům chuť svého dětství, chuť sladké nevinnosti,“ komentovala návrat oblíbeného nápoje Arushi Patelová, 60letá investiční poradkyně z Dillí.

Podle mnohých by však společnost Reliance Industries mohla mít problém zaujmout mladší Indy. „Kokakola před dvaceti lety definovala principy konzumerismu v Indii,“ říká reklamní odborník a společenský komentátor Santosh Desai. Dnes už podle něj kokakola na mladé nefunguje. Je zastaralá. „Konzumerismus definuje spíše mobilní telefon,“ vysvětluje Desai.

Indický boháč se nastěhoval do nejdražšího domu na světě

Marketingoví odborníci také upozorňují, že Campa Cola ve skutečnosti není součástí indického kulturního dědictví ve smyslu něčeho, co by mělo kořeny ve starých tradicích anebo společenských zvycích.

Coca-Cola i Pepsi jsou navíc všudypřítomné po celé Indii až do té nejmenší vísky. Dokonce i v té nejodlehlejších koutech země jsou jejich loga namalována na fasádách obchodů a na zdech. Své nápoje firmy distribuují prostřednictvím 4–5 milionů maloobchodních prodejen, s nimiž mají dlouhodobé vztahy a tudíž i nejlepší místa v regálech.

Co je doma...

„Uvedení staronové značky na trh je v souladu se strategií společnosti podporovat domácí výrobce,“ uvedla společnost Reliance Industries ve svém tiskovém prohlášení. Podle ní má Campa Cola nejen bohaté dědictví, ale díky své jedinečné chuti a vůni je také hluboce spjata s indickými spotřebiteli.

V současné době se Campa Cola v Indii prodává spolu se svými sesterskými nápoji Campa Orange, Campa Lemon a Campa Lime.

„Společnost Reliance Industries se nyní snaží zdůraznit, že se produkt vyrábí doma v Indii jako argument vůči konkurenčním nadnárodním společnostem,“ vysvětluje marketingový odborník Desai. To podle něj není nepodobné obchodním bitvám, které vzplály již v minulosti. „Tentokrát je ale společenský étos tomuto poselství velmi nakloněný,“ uzavírá podle The Guardianu.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Bez gigafactory je Česko bílé místo na mapě Evropy, říká expert na investice

28. května 2024

Premium Každé investiční prostředí má nějaké mouchy. „Nicméně Česko má nejpřísnější pobídky v regionu,“...

Dřevěné pelety jsou nejlevnější za poslední dva roky. Níž už cena nepůjde

28. května 2024

Ceny dřevěných pelet jsou nejnižší za poslední dva roky. Suroviny je dost, zájmu málo a navrch mají...

Eurostar zpřísňuje hraniční kontroly. Vlaky zpožděné nebudou, slibuje dopravce

27. května 2024

Od 6. října se zásadně změní hraniční procedury, které se dotknou cestujících vlaků Eurostar...

Foodoru v Rakousku dohnaly ztráty. Ruší své sklady a propustí stovku lidí

27. května 2024

Rozvozovou službu Foodora čekají v sousedním Rakousku velké změny. Tamní vedení se rozhodlo zavřít...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...