Z hlediska jednotlivých zemí je největším producentem koření Indie. Je také jeho největším vývozcem, ve finančním roce 2021 až 2022 dosáhla hodnota jejího vývozu 4,1 miliardy dolarů (88,5 miliardy korun). Mezi další významné exportéry koření patří Indonésie, Čína, Vietnam a Brazílie.
Nemáme právo předat svět dalším generacím v horším stavu, říká manažerka![]() |
„Navzdory rostoucímu vývozu jsou ale například farmáři v Indii nebo na Srí Lance stále velmi špatně placeni,“ říká Sana Džaveríová Khadriová, zakladatelka firmy Diaspora. Její společnost obchoduje s kořením a sídlí v Bombaji. Podnikatelka se zasazuje o to, aby se mzda farmářů zvýšila zhruba ze 300 až 350 rupií denně (78 až 91 Kč) na 500 až 600 rupií za den tím, že nakupuje jinak, než velí tradice. Tedy přímo od farem s vynecháním prostředníků.
Koření je základ
Expert na koření Donald Pratt říká, že poptávka po bylinkách a koření v posledních letech silně vzrostla. Sám dodává ingredience americkému potravinářskému gigantu McCormick, tedy největší společnosti s kořením a bylinkami na této planetě. Pratt říká, že za současným trendem stojí řada faktorů.
Sofistikovaněji si lidé podle něj začali v kuchyni počínat i díky pandemii. O vaření se zajímá také mladá generace, která zkouší nové chutě, a roli hrají i zvýšené obavy o zdraví. „Touha jíst zdravěji je celosvětovým trendem. Lidé více vaří doma z přírodních surovin a nahrazují soli, cukry a tuky příchutěmi z bylinek a koření,“ uvádí Pratt.
„Koření je klíč,“ potvrzuje britská televizní šéfkuchařka a autorka kuchařských knih Parveen Ashrafová známá také jako „královna koření“. Pokud je někdo velkým fanouškem kořeněných jídel, pak je nákup koření něco, co považuje za samozřejmost, píše BBC.
Česko objevuje nové chutě
Také české domácnosti se v posledních letech naučily používat rozmanitá koření a v kuchyních to častěji voní exotickými vůněmi. Tento trend se spustil už během pandemie, kdy lidé začali víc vařit. „Z toho usuzujeme, že zájem nezůstal jen u solí či kmínu,“ říká Kamila Šťastná ze společnosti Sonnentor. Dodává, že se v českých domácnostech usídlila kurkuma či skořice.
Podle Šťastné jsou to tahouni trhu. „Lze je použít jak do různých nápojů, tak k vaření. Ale jinak pořád ještě platí, že dobrý kuchař nesáhne po směsi a spíš si kombinuje bylinky sám,“ dodává marketingová manažerka Sonnentoru.
Indové na vlně nostalgie oprašují vlastní kolu. Utká se s americkými giganty![]() |
Pro českého dovozce exotického koření je taktéž důležitá spolupráce s prvopěstiteli. „Pro nás je důležité, aby rodina pěstitelů byla soběstačná, aby tam nedocházelo k devastaci krajiny a aby se na výrobním procesu nějak nepodílely děti. Spolu s rakouským Sonnentorem máme různé projekty právě na podporu pěstitelů ze třetího světa či evropských bio pěstitelů,“ říká Šťastná.
Záleží vždy na sezoně
Rostoucí trend potvrzuje také výrobce koření Vitana. „Češi mají výrazné chutě rádi, proto také koření patří k našim produktovým liniím, které každoročně rostou. Stále vidíme velkou oblíbenost jednodruhových klasik, jako je pepř, paprika, skořice, majoránka a kmín. Nejen u nich je velmi důležitá kvalita, která souvisí s ověřenými a kvalitními dodavateli a v neposlední řadě i certifikací, kterou musí splňovat,“ popisuje Michaela Plecitá, Senior Product Manager značky Vitana. Dodává, že Češi zároveň hledají nové chutě a rádi experimentují.
„Možná to souvisí i s tím, že jsme národ, který rád cestuje. Doma chtějí lidé chutě, které vyzkoušeli v zahraničí. To se odráží i v žebříčku oblíbenosti. V létě lidí hodně kupují třeba středomořské bylinky na saláty. Celoročně jsou v oblibě směsi koření na maso či pečené brambory, od italské přes mexickou až po oblíbenou čínu,“ vyjmenovává Plecitá.
Od Vitany se v létě hodně prodává také grilovací koření. „Griluje stále víc lidí, ale řada z nich nemá možnost použít otevřený oheň – proto roste poptávka po kouřových příchutích. My letos přesně z toho důvodu chystáme ucelenou „Smoky“ řadu, v níž budou sypké kořenicí směsi pro dochucení kuřecího, hovězího, vepřového masa a kuřecích křídel a tři steakové omáčky – BBQ Grilled Ribs, BBQ Honey & Chipotle a BBQ Sweet & Mild,“ prozrazuje novinky Plecitá.